Mekartabbar top 5

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Skulle dra åt primärdrevet på min cross och behövde då ta bort kopplingen för att komma åt.
Eftersom jag inte hade något specialverktyg för att hålla kopplingen kilade jag fast kopplingen i tryckplattan med två skruvmejslar.
Fungerade utmärkt.

Tänkte att nu gör jag det här ordentligt, så jag köpte mig en momentdragare som skulle klara 150N åt båda håll.
Låste kopplingen och drog åt. Inget klick. Tog i mer. Inget klick. Lite till.
Sen small hela jävla kopplingskorgen i tusen dyra magnesium-bitar!
Drog momentnyckeln moment åt båda håll? Nej.

Aja, ny korg från österrike, nu skulle jag dra med fingertoppskänsla.
Kilade kopplingen som tidigare och drog åt.
Nu small hela jävla tryckplattan i luften!

Vad har vi lärt oss?
Fixera kopplingen genom att låsa bakhjulet och lita inte på säljarna hos Swedool.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nu kanske det är fusk med bilar men jag bytte bakvangsbussningar på en BMW e39.
Inga större problem att montera ner, rent helvete att få ur bussningarna och i med nya men när alla leder skulle passas ihop igen så var det som fördömt.
Slet med bräckjärn, kofötter, glasspinnar och allt som fanns tillgängligt för att få delarna att passa ihop. Efter tre timmar och sjöblöt av svett satte jag mig ner under bilen och var redo att bränna upp skiten. Tittade upp på fjäderbenen...det fanns inga.
Luftfjädring, släppte ut luften ur de reglerbara bäljarna och "klick" - "klick" - "klick" så gled alla delar på plats utan att jag ens röde dem.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Men i det inlägget fanns ju inte den texten med, Phulquotare där :)

Hittar det inte igen.
Ursäkta iaf, var inte med avsikt att klippa fel.

Toppen var för 92mm borr, fick svetsa tillbaka den till 87,5 som jag ska köra. Ett ventilsäte smälte med när jag svetsade nära det. Samt att det blev allmänt dåligt.

Likadan svets som du har förresten. (Om jag minns rätt. Scandtig 200amp)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittar det inte igen.
Ursäkta iaf, var inte med avsikt att klippa fel.

Toppen var för 92mm borr, fick svetsa tillbaka den till 87,5 som jag ska köra. Ett ventilsäte smälte med när jag svetsade nära det. Samt att det blev allmänt dåligt.

Likadan svets som du har förresten. (Om jag minns rätt. Scandtig 200amp)

Ajdå, jag har just bara testat lite alu med min, inge duktig på alu alls än. Jag har ett bra tag kvar till att ge mig på toppar.

Hoppas du kan hitta en ny topp. Det är ju slaglängden som skiljer SR400 från SR500 har jag för mig, inte borret. Så även en SR400-topp kan ju gå att använda om jag inte missat ngt. Förmodligen även XT500. Så det borde öka möjligheterna att hitta en prisvärd beggad topp
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Ajdå, jag har just bara testat lite alu med min, inge duktig på alu alls än. Jag har ett bra tag kvar till att ge mig på toppar.

Hoppas du kan hitta en ny topp. Det är ju slaglängden som skiljer SR400 från SR500 har jag för mig, inte borret. Så även en SR400-topp kan ju gå att använda om jag inte missat ngt. Förmodligen även XT500. Så det borde öka möjligheterna att hitta en prisvärd beggad topp

Har fler toppar, fast denna var portad rätt fint. Det gick stundtals hur bra som helst, tills det bara inte gick alls. Går ju att knacka i nytt säte om man vill rädda den.

Ska dela veven och byta vevstake snart. Hoppas jag slipper skriva i denna tråden. :smasha
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har fler toppar, fast denna var portad rätt fint. Det gick stundtals hur bra som helst, tills det bara inte gick alls. Går ju att knacka i nytt säte om man vill rädda den.

Ska dela veven och byta vevstake snart. Hoppas jag slipper skriva i denna tråden. :smasha

Ja det är vanligt att sätena släpper eller slår sig när man svetsar i förbränningsrummen. Har inte vågat låta göra sådana ingrepp utan att även låta motorverkstaden byta säten när jag lejt bort sådana svetsningar. Du slapp iaf det värsta, att sätet släppte vid 6000 rpm :D

När jag var 18 och dum i huvet så jobbade jag på en firma som monterade parktraktorer. På en traktor skulle det sättas in motorvärmare vilket inte var standard. Jag fick i uppgift att borra hål i avsedd frostbricka, efter en stunds borrande utan att komma igenom frostbrickan på den kompakta Kubota-dieseln så vart jag ängslig och frågade verkaren hur tjocka frostbrickorna var egentligen, på B20 hade jag ju ine alls behövt borra så länge.

-Borra på du, du märker ju när du kommer igenom svarade han.

Jag borrade vidare. Tillslut kom jag igenom. Till min förvåning var det olja på borren :va

Folksamling och lysande med maglites skådades en vevstake genom borrhålet. :gnissla

Det visade sig att kylmantlarna var så tighta att frostbrickorna tangerade cylinderfodren:brinnerup

Vart långt samtal för mig med VD:n som ville EXAKT hur det kunde komma sig att en hel motor på en så gott som leveransklar traktor fick köras i skrotbingen
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Bilmek

:arselePolarens gamla Duett mod televerk hade fått något haveri (tidigt 70-tal) så vi körde in den i mitt garage i höghuset.Olja på ena tändstiftet...jaha det blir till att riva toppen.Bort med förgasare o topp,det visade sig att det var hål i en kolv i den gamla skorven.F-n,det är bara att köra den till skroten...sagt o gjort,vi började baxa ut den.Då kom jag med en snilleblixt...vi backar den på startmotorn!
Sagt o gjort,in o vred om nyckeln o skorven började rulla bakåt..ca 0.5 m sen slog den eld.Bränslepumpen sprutade soppa o stiften sprakade...FAN vad det brann...:huvet

Den kom till skroten,lite solkigare...:D
 

högqvist

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2010
Ort
istan
Hoj
kawasaki
Helt ljuvligt att läsa om allas bravader. Det gör att man själv inte framstår som den totale jubelidiot man kanske är.
Jag var med en god vän till verkstaden då hans nästan nya bil hade dåliga framljus (det bara glödde). Efter en stunds letande av den hyperstressade meken så var det bara att ta ur 24v lamporna och i med 12v lampor. Lyste som aldrig förr:va
 

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I ett hus
Hoj
Lånar
Detta hände en gymnasie polare tror det var när vi gick i 1an, han köpte sig en gamal dutt i stort renoverings behov. Han la ner all sin vakna och lediga tid på att renovera den och efter ca 1000 timmar, står den klar. Premiär turen går bra, dag två ska han köra hem en klasskamrat. På väg hem kommer han lite långt ut i kanten kör ner i diket voltar och mosar dutten något brutalt.
1000 timmar senare är den renoverad igen och såld snart där efter.
 

EmiliosFantomen

Guest
Använde volvohammaren när jag skulle meka audi.
-2800 på kontot.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ja det är vanligt att sätena släpper eller slår sig när man svetsar i förbränningsrummen. Har inte vågat låta göra sådana ingrepp utan att även låta motorverkstaden byta säten när jag lejt bort sådana svetsningar. Du slapp iaf det värsta, att sätet släppte vid 6000 rpm :D

När jag var 18 och dum i huvet så jobbade jag på en firma som monterade parktraktorer. På en traktor skulle det sättas in motorvärmare vilket inte var standard. Jag fick i uppgift att borra hål i avsedd frostbricka, efter en stunds borrande utan att komma igenom frostbrickan på den kompakta Kubota-dieseln så vart jag ängslig och frågade verkaren hur tjocka frostbrickorna var egentligen, på B20 hade jag ju ine alls behövt borra så länge.

-Borra på du, du märker ju när du kommer igenom svarade han.

Jag borrade vidare. Tillslut kom jag igenom. Till min förvåning var det olja på borren :va

Folksamling och lysande med maglites skådades en vevstake genom borrhålet. :gnissla

Det visade sig att kylmantlarna var så tighta att frostbrickorna tangerade cylinderfodren:brinnerup

Vart långt samtal för mig med VD:n som ville EXAKT hur det kunde komma sig att en hel motor på en så gott som leveransklar traktor fick köras i skrotbingen

Exakt samma sak hände min kollega på Volvo för över 20 år sedan. Han skulle montera Värmare i VD´s sprillans nya 960 Turbo.
Efter första minuternas raseri så var det igen som tog så alvarligt på det. Kort därefter kom det servicmedelande att man INTE skulle göra så längre. Tidigare var rekomendationen att man SKULLE göra så.

Mats

Själv skulle jag BARA!
Skulle byta olja på hojen, men först ville jag åka en vända, så kunde jag tappa ut oljan efter turen. Hojen var nyrenoverad och hade bara gått ca 20 mil. Efter som att jag ändå skulle byta så struntade jag i att kolla hur mycket olja det var i innan jag åkte.

Efter 8 km kom: Kradang kradang krandag dang dang dang. Motorn totalrasade. Ca 2 dl olja kvar i. BARA för att jag skulle ju bara.......

Mats
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kommunikation är bra om man är två som mekar.

Toppackningsbyte MB190 2.3E.

Mek1 "Har du dragit den med rätt moment nu?"

Mek2 "Jajjemänn! Klart!"


Mek 1 menade skruven för kamaxeldrev.
Mek 2 snackade om spännrulle för kamrem.

Det blev en ny topp två dagar senare, när den tappa komp på "några" cylindrar efter att kamdrevet "mystiskt" lossnat. :D
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
som vi säger på jobbet: den som inget fel gör, han gör inget heller. jobbar på lastbilsverkstad och har massor med tabbar på kontot
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top