Stora öltråden

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Naturligtvis! Men bådeock är ju bäst förstås. Lågprisöl köper jag sällan, man märker vilket blask det är så fort de inte är kalla och har all kolsyra i behåll.

Och tjeckisk öl är gott helt klart. På sistone har jag även upptäckt fler och fler goda öl från USA. Den här tex

Samt även Liberty Ale från samma bryggeri.

I USA har det dykt upp många riktigt bra microbryggerier senaste 10 åren :) Brooklyn Brewery är en annan av dom som jag definitivt gillar :Bugar

Och så här sent på kvällen vågar jag i viss påverkan till och med häda i pilsnertråden och lägga in den här bilden... :gnissla :D

En varm sommardag, och i det här fallet en varm sommarnatt, är det aldrig fel med en iskall Hoegaarden... Men just wit bier brukar vara lite "älska eller hata" bland ölfolket... Så ursäkta :näsblod

Nåja... Skål pojkar! :öl
Edit: Ordningen återställd
 

Bifogat

  • Hoegaarden late night.JPG
    Hoegaarden late night.JPG
    99.2 KB · Visningar: 117
  • Om du vill vara dig själv för en stund.JPG
    Om du vill vara dig själv för en stund.JPG
    94.1 KB · Visningar: 96
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det finns faktiskt ganska goda folkisar nu för tiden också. En av mina favoriter är Brakspear Bitter. Tror att den endast finns i 3,4vol%, även i England. Den är alltså ingen special för Sverige.
Måste öppna en till. God.
brakspear.jpg
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tingsryd 2,8%

Till att börja med, det är en blaskig folkis, men jag måste säga att det faktiskt är en alldeles utmärkt matöl! :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En ny favorit som förvisso inte är någon somrig töstsläckare men ack så god...
Samuel Adams Black Lager - Fyra tummar

Kaffe och en del brända smaker. Kolsvart men ändå lika lätt i konsistensen som en lager vilket gör den rätt läskande trots mer smak än vanlig ljus lager. Kvällsmys eller till maten skulle jag nog säga. Kände igen en hel del från Midvinterbryggd om jag inte minns helt från julbordet.
IMG_8962.jpg
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

En annan favorit har blivit Bombardier som är god som den är och en höjdare till husmanskost.
Även den får fyra tummar:
image.php
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp


Till fläskkarré med kryddsmör och lite potatisklyftor är det Innis & Gunn Rum Cask som gäller. Viktigt är dock att inte blanda ihop Rum Cask med "vanliga" Innis & Gunn då den faktiskt är rätt äcklig då den bara smakar syntetisk vanilj & smörkola och inget mer...
innis_and_gunn_rum_cask.jpg
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Street Bike Tommy

Ny medlem
Gick med
14 May 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Ducati Monster 900S i.e 01 Suzuki GSXR 750 97
en av de bästa mörk lager ja druckit är Kulmbacher Eisbock 9,2. gudomlig smak, så där god så att det knullar i munnen helt änkelt!
kulmbacher-eisbach.preview.jpg

:squid:squid:squid:squid:squid

å när det gäller ale så har Belheaven Wee Heavy 6,5
underbar skotsk ale
Belhaven+Wee+Heavy+Scottish+Ale+(Scotland)+-.JPG

:squid:squid:squid:squid
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
God öl finns det gott om, men god svag öl är däremot svårfunnet!

Dugges har en som heter nåt som heter i stil med "Andréns törstsläckare" och är på 2,8%.

Ocean har en som jag inte minns namnet på. 2,8%.

Brew Dog har en som heter "nanny state" som är alkoholfri.

Jever Fun är också en alkoholfri, god öl.

Dessa fyra är värda att prova!
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Du har en poäng där, jag vill ofta ha en god öl men vill slippa yrseln. Tack för tipsen.

Jag vill slå ett slag för Jämtlands Bryggeri förövrigt de har fina, goda produkter.

Själv gillar jag allt i ölväg bara det är välgjort. Tjeckiskt, Tyskt o Belgiskt för o inte tala storbrittiskt.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
God öl finns det gott om, men god svag öl är däremot svårfunnet!
Jag har hört en tjeckisk bryggare säga att det inte går att göra vettig öl med mindre än 3,5 % alkohol. Minns inte anledningen.

Med tanke på hur ofta amerikansk öl häcklas så vågar man väl knappt säga det men samtidigt kan inte 300 miljoner människor ha fel. Budweiser och Miller är goda! Jag har kört på Miller i sommar för jag jag gillar twist-cap

miller.jpg
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Samuel Adams ( i samtliga varianter) är ett amerikanskt öl som är gott annars. De ovan nämnda lider av brist på smak o duger bara att fukta strupen med, tycker jag.

När jag bodde i USA var vår lokala pub utrustad med eget brygget o gjorde riktigt gott öl. Välhumlad lager + en suverän IPA. I bubbelpoolen kunde det dock bli nåra Bud eller Coors när jag var törstig, det medges.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Ni missar väl inte Mikkeller Bar om ni är över i Köpenhamn. Ligger ett par kvarter från Hovedbanegården.

Mikkeller och BrewDog är favoritbryggerierna just nu, men den tjeckiska ölen är en ständig favorit. Ska ner till Prag om en månad, hoppas man kan hitta lite nya spännande sorter man inte smakat tidigare :yoparty
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Underbara tips och diskussioner om en underbar dryck!
Någon har varit inne och nosat lite på det tjeckiska ölet, andra på det amerikanska.

Personligen så är jag svag för Staropramen, ska återkomma med en recension på den.

staropramen1.jpg


De amerikanska ölen tycker jag är riktigt lätta och fina öl, som passar bra som sällskapsdryck eller under varma dagar. Även i bastun tycker jag dom är perfekt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som jag är säker på att jag nämnt i nån tråd redan så är Innis & Gunns eklagrade öl riktiga pärlor, både vanliga och rum cask.


Men nu måste jag även rekomendera Batemans "victory ale", helt fantastiskt god öl! :öl

victory.jpg
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag var tvungen att passa på att köpa ett par innan denna begränsade upplaga tar slut på bolaget... Det blev 8st Rauköl från St. Eriks.

Får återkomma senare med ett utlåtande men det låter bra. Tydlig rökkarraktär från gotländsk björkvedstorkad malt. Skall ge tydlig drikku-karraktär eller för den delen påminna oss Islayälskare om smak & doft från jäskaren på Islay.
582115.jpg
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
7 Giraffes, ett Skotskt öl med mycket smak..
En stark 4 av 5 möjliga!

Ska prova den ikväll tänkte jag! :tummenupp
Nytt i kylen, provas också ikväll, är Dugges Höstbrygd Contemplative Ale.

Hmm... en giraff och en anka... vet inte varför jag plötsligt köper öl med allehanda djur på...? :va
 

Bifogat

  • Dugges höstbrygd.jpg
    Dugges höstbrygd.jpg
    20.7 KB · Visningar: 45

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hmm... en giraff och en anka... vet inte varför jag plötsligt köper öl med allehanda djur på...? :va

Utan att ha en aning om innehållet men det där måste ju faktiskt vara en av de fulaste etiketter som fått pryda en butelj i modern tid...

Edit:
- Jag hade visst inte sett resten av etiketterna på Dugges produkter...

Jag antar att det är deras högst medvetna grej eller så är det bryggmästarens fru som fått gått loss....
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top