Konsekvenser av hojåkning

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Va ute på en close call idag.

Stötte på en volvo trimmare som trodde han kunde plocka en 1000cc. Jag lät han ligga före ett tag innan jag skulle vissla förbi. Vi har en skön långkurva här uppe som jag la mig redo för att dyka förbi han i. Och halvägs i kurvan precis innan man kommer i rätt attack vinkel så märker jag att tyngden ligger på framhjulet då bakhjulet driftar för fullt.

Sida vid sida så har bakhjulet släppt allt vad kontakt med vägyta heter. Tackar gud för att jag har kört enduro i så massor med år, för annars så hade jag legat i diket i 140. Att köra med AVON är som att ha bakelit på fälgarna. Otäckt som fasen!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste en artikel i Ny Teknik idag som handlar om ett nytt sorts implantat som kan hjälpa ryggmärgsskadade:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article3453259.ece

Förhoppningvis något som kan hjälpa dig (laidback) i framtiden. Jag håller i alla fall tummarna!

För övrigt vill jag instämma i alla hyllningar till dina berättelser! Har bestämt mig för att återuppta hojkörandet igen efter några års uppehåll, och kommer hålla allt du skrivit om i bakhuvudet.

Najs att det där kommit så långt som mänskliga tester. :D Läste om grundforskning på området för 10 år sen eller nåt. Riktigt tufft. Det är tur att hjärnan inte är hårdkodad för vilka nerver som är kopplade vart utan lär sig vad som ska vart. :D
Hade varit lite surt om man hade varit tvungen att pussla ihop nerverna rätt. :D

Hoppas testerna faller jävligt väl ut.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag kanske missade svaret från laidback men han har en bil som han styr med glädjespaken. Ramp in och ur. Om de hittade på något sätt för han att få ur motorvärmarkabeln så hade han varit helt "mobil". Detta betyder således att han fortfarande är lika farlig i trafiken som den gasglada 18-åring han än gång var.

I övrigt kan jag rapportera att jag som tillfällig stallchef i Laidback Racing ska besiktiga 125:an på fredag. Ska bli riktigt kul. Har inte besiktigat en enda hoj trots nio ägda och lika många år i hobbyn.


Hej igen laidback,

Jadå mer än väl, jag är en ibland lite för lat människa och hade missat att du nu har joystick. För en massa år sen byggde Saab en 9000 turbo som styrs just med en joystick. Kanske inte är märket man gillar men de är ju intresserade av att sälja de mesta numera. Dilemmat är nog att komma i och ur men den bilen är rätt stor från start.. En liten tanke bara..


Har i ett tidigare liv när jag ägnat mig åt bankörning med bil haft kontakt med nuvarande ägare till den Saaben. Tekniken som användes 1990 då denna byggdes borde vara billig idag.

Omdu är intresserad kan jag försöka sammanfoga er för idéutbyten och vidareutveckling?


Tack igenj för en välskriven tråd
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjoflöjt!

Ida g har jag upplevt den värsta bakfylla sen jag bröt nacken, dagen har varit fruktansvärd!
En gammal kompis från Kalmar var uppe och hälsade på, vi kom fram till att vi inte setts sedan 1998! Givetvis blev det raj-raj och nattsudd.
Idag vid tio tyckte min assistent att jag åtminstone borde prova att släpa mig upp och duscha, och det kunde jag inte värja mig mot.
Både toa och dusch klarades av utan värre bekymmer än vanligt.
Sedan när jag blivit torkad, kände jag hur jag började må illa. Jag skrek efter spypåse och fick den levererad i expressfart (jag har tjatat mig såna där som de har på sjukan, med en plastkant som påsen är fäst vid, då kan jag hålla själv. Skönt tycker mina assistenter!), men efter någon minut förstod jag att resultatet skulle utebli.

När jag fått på mig kläderna var sängen, som knappt hunnit svalna, nästa punkt på bakfylledagordningen.
Jag hann lagom ner i sängen, så var det dags igen, och då minsann kom resultatet av gårdagens ansträngningar!
Nästa gång jag såg dagsljuset var klockan fyra i eftermiddags!


Vad har hänt annars?
Njaa, har varit på Hifi-klubben och investerat i en ordentlig stereo. Jag hade kanske tänkt att lägga 5000:-, men efter konsultation med Jonte, fick han mig att förstå att mindre än en tre gånger så stor summa kunde det inte bli tal om.
Nåja, så här stort och fint har aldrig Helloween låtit hemma hos mig, det är tryck i grejerna och väl värt pengarna!
NAD-stärkare och B&W-högtalare.


Sen då?
Jo, som Jonte skrev har han besiktat min DT 125 MX. Sista gången den besiktades var 1989, otroligt! Mattias har även besiktat min XT 550, så nu är även den redo, kul!
Båda hojarna är ju ca 30 år gamla och alltså kvalificerade för onsdagarna i hamnen i sommar. För er som inte vet så anordnar Automobilsällskapet utställningar i Nyköpings hamn varje onsdag på somrarna. Låter inte särskilt upphetsande, jag vet, men det drar till sig MASSOR med folk och är kul att snoka runt ibland. Det brukar vara ett tema varje onsdag, och höjdarna tycker jag är 80-talsveckan och Tysk-veckan.


Tidigare i tråden lade iceaway upp den här länken:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article3453259.ece
Det är ju något helt makalöst om de får detta att funka, det finns ju miljoner ryggmärgsskadade runt om i världen som bara väntar på liknande mirakel!
Nu känner jag en kille som lite då och då brukar vara på RSS/Spinalis i Solna (han bor i Sthlm.), och i veckan var han där på en föreläsning. En av de som talade var en av forskarna som kommit fram med "uppfinningen". Nu fick jag bara en snabb resumé, men det låter väldigt intressant!
Så fort alla tillståndär klara, ska en första grupp försökspersoner vara redo. Jag kan inte sluta drömma om ett lyckat resultat!


Vet inte om jag sagt det tidigare,
men för sådär en månad sedan ringde en kille upp mig från Airventures, firman som kör turer med en sån här: http://www.youtube.com/watch?v=Gm_uyWRJr38&feature=related
Skitfrän!
Jag förklarade varför jag var intresserad, och vi kom överens om att vi skulle höras av igen när det blivit varmare och säsongen satt igång. Ska försöka bestämma en dag så jag kan åka och kolla. På nåt vis borde jag ju kunna krångla mig ner, tycker jag.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Laidback bara önskar att du hade blivit författare för när du skriver så rycker det som fan i smilbanden.
När jag läser inlägget ovan så bara myser jag (även om det är trist att spy, men det var ju för en god sak. :zpy )
Hoppas du kommer ut på en åktur med cigarren, vore riktigt coolt.
Hoppas även att du skulle kunna bli en i testgruppen. Tänk vilka förväntningar det skulle skapa och hur nervös skulle du inte bli men på ett positivt sätt.
Finns så mycket jag känner i mig just nu men kan inte få fram det.
Kommer somna med ett smile på läpparna ikväll och det är din förtjänst Laidback.

Må väl och jag är en av de som håller tummarna för dig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Laidback bara önskar att du hade blivit författare för när du skriver så rycker det som fan i smilbanden.
När jag läser inlägget ovan så bara myser jag (även om det är trist att spy, men det var ju för en god sak. :zpy )
Hoppas du kommer ut på en åktur med cigarren, vore riktigt coolt.
Hoppas även att du skulle kunna bli en i testgruppen. Tänk vilka förväntningar det skulle skapa och hur nervös skulle du inte bli men på ett positivt sätt.
Finns så mycket jag känner i mig just nu men kan inte få fram det.
Kommer somna med ett smile på läpparna ikväll och det är din förtjänst Laidback.

Må väl och jag är en av de som håller tummarna för dig.

Mycket tack, men nu blir jag sådär generad igen...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Generad ska du inte bli. Vi är många som ofta tänker på dig och ditt öde.
Även om vi på sista tiden varit dåliga på att skriva här.
Ingen är värd att hamna i den sits du hamnat i.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Oj, häftigt!


Undrar hur de kommer att sålla bland alla ansökningar? Om vi som skött träningen och inte krökat ner oss i bitterhetsavgrunden, går före de som suttit hemma och tröstätit chips?

Tack ska du ha iceway, du gjorde min dag!

Talade med en läkare som kommer vara med och välja ut deltagare för 2 veckor sedan efter Åke S hade hållt låda.

Kommer vara folk som har skada mellan T2-T10 om jag inte missminner mig och detta pga att de kommer "skära bort" nerver uppåt å nedåt för att ev ärrvävnad inte skall störa.
Detta resulterar ju i högre skada om det inte går som tänkt och för dessa nivåer innebär "ett steg" upp eller ner ingen avsevärd försämring utan förmodligen bara känselbortfall lite högre upp.
Börjar de rota i folk med skador på C-nivå så riskerar man ju att förlora andning eller mer armar osv..
De kommer inte ta nyskadade då många har inkompletta skador och kanske återfår funktion av sig själva, runt 1-2 år efter skada fick jag höra skulle vara intressant.

Sen, om jag inte missförstod, så kommer hälften av gruppen opereras å sedan följa ett strikt träningsschema med bland annat gång i sele medans den andra hälften bara får träningen.
Blir första försöken lyckade så räknar de med 1-3 år för att få igång de för övriga...

Hoppas detta var till nån nytta för dig :)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vet inte om jag sagt det tidigare,
men för sådär en månad sedan ringde en kille upp mig från Airventures.

Jag förklarade varför jag var intresserad, och vi kom överens om att vi skulle höras av igen när det blivit varmare och säsongen satt igång. Ska försöka bestämma en dag så jag kan åka och kolla. På nåt vis borde jag ju kunna krångla mig ner, tycker jag.

Säg som sagt var till innan, jag hänger gärna på och kikar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha, fan vad jag garvade när jag läste om din partykväll!
Du har en stående inbjudan till kungsbacka om du har vägarna förbi! :tummenupp

Förresten, angående teknik för att eventuellt kunna laga ryggskador inom framtiden börjar det cirkulera info om ett material som får nervtrådar att växa ihop samtidigt som materialet "förmultnar" när trådarna vuxit ihop. De ska börja testa på folk, verkar faktiskt lovande. Hoppas de kan lösa denna gåta för alltid inom snar framtid. :Bugar

Ooops, såg att din tidigare länk visade på samma teknik. :tummenupp
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Talade med en läkare som kommer vara med och välja ut deltagare för 2 veckor sedan efter Åke S hade hållt låda.

Kommer vara folk som har skada mellan T2-T10 om jag inte missminner mig och detta pga att de kommer "skära bort" nerver uppåt å nedåt för att ev ärrvävnad inte skall störa.
Detta resulterar ju i högre skada om det inte går som tänkt och för dessa nivåer innebär "ett steg" upp eller ner ingen avsevärd försämring utan förmodligen bara känselbortfall lite högre upp.
Börjar de rota i folk med skador på C-nivå så riskerar man ju att förlora andning eller mer armar osv..
De kommer inte ta nyskadade då många har inkompletta skador och kanske återfår funktion av sig själva, runt 1-2 år efter skada fick jag höra skulle vara intressant.

Sen, om jag inte missförstod, så kommer hälften av gruppen opereras å sedan följa ett strikt träningsschema med bland annat gång i sele medans den andra hälften bara får träningen.
Blir första försöken lyckade så räknar de med 1-3 år för att få igång de för övriga...

Hoppas detta var till nån nytta för dig :)

Hej!

Ja, det har jag också funderat på,
vad händer när de börjar gräva för att frilägga plats för implantatet? Tänk om mina nervtrådar som faktiskt inte är helt av, nu verkligen går av?

Om det vore så att det, efter operation, i sämsta fall inte blev någon förändring alls, och i bästa fall blev man helt botad? Då skulle det inte "kosta" någonting att vara med i försöksgruppen.
Om de däremot inte kan garantera att mina funktioner jag har blir kvar, vet jag inte om jag skulle våga...
Då blir det mer gambling, och det står lite för mycket på spel, tycker jag. Man måste nog vara ganska våhghalsig för att vara testpatient.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha, fan vad jag garvade när jag läste om din partykväll!
Du har en stående inbjudan till kungsbacka om du har vägarna förbi! :tummenupp

Förresten, angående teknik för att eventuellt kunna laga ryggskador inom framtiden börjar det cirkulera info om ett material som får nervtrådar att växa ihop samtidigt som materialet "förmultnar" när trådarna vuxit ihop. De ska börja testa på folk, verkar faktiskt lovande. Hoppas de kan lösa denna gåta för alltid inom snar framtid. :Bugar

Ooops, såg att din tidigare länk visade på samma teknik. :tummenupp

Ja, det närmar sig!

Jag skulle vara väldigt nöjd om jag kunde få ett slutdatum på eländet! Nu har jag varit i den här branschen i snart sex år, och det känns som det räcker nu.
Det skulle vara betydligt mer uthärdligt om någon kunde garantera att när jag är femtio (åtta år kvar), kommer jag vara helt läkt och normal igen!


Josef och Jonte!

Jag ska göra ett fösök att bestämma en dag så småningom, det ska bli sk*tkul att se om det skulle funka!
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hej!

Ja, det har jag också funderat på,
vad händer när de börjar gräva för att frilägga plats för implantatet? Tänk om mina nervtrådar som faktiskt inte är helt av, nu verkligen går av?

Om det vore så att det, efter operation, i sämsta fall inte blev någon förändring alls, och i bästa fall blev man helt botad? Då skulle det inte "kosta" någonting att vara med i försöksgruppen.
Om de däremot inte kan garantera att mina funktioner jag har blir kvar, vet jag inte om jag skulle våga...
Då blir det mer gambling, och det står lite för mycket på spel, tycker jag. Man måste nog vara ganska våhghalsig för att vara testpatient.

Nu är jag ju inte läkare men som jag fattar de gör de rent i kanalen, tar bort allt mellan A-B å sen petar de in implantatet där.
För en som jag med en relativt komplett skada (fått tillbaka en magruta å en muskel i skinkan), funkar det inte så försämras inget utom att jag kanske blir T4 istället för T5 å förlorar känseln högre upp på bröstet.

Så de som platsar i deras försökgrupp ska inte ha nåt att förlora, sen kan man ju alltid få infektioner eller nåt som sprider sig i ryggmärgen.

Försöken skall börja i höst är det tänkt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu är jag ju inte läkare men som jag fattar de gör de rent i kanalen, tar bort allt mellan A-B å sen petar de in implantatet där.
För en som jag med en relativt komplett skada (fått tillbaka en magruta å en muskel i skinkan), funkar det inte så försämras inget utom att jag kanske blir T4 istället för T5 å förlorar känseln högre upp på bröstet.

Så de som platsar i deras försökgrupp ska inte ha nåt att förlora, sen kan man ju alltid få infektioner eller nåt som sprider sig i ryggmärgen.

Försöken skall börja i höst är det tänkt.

Men vänta här nu...

...nu är jag nog trögare än sirap. Är du också kraschad? Hur då, när då och hur mycket?
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Men vänta här nu...

...nu är jag nog trögare än sirap. Är du också kraschad? Hur då, när då och hur mycket?

Näää de skulle jag inte påstå att du är, verkar tämligen intelligent tom. om man läser dina inlägg :)

Hade årsdag för olyckan nyligen, här i sthlm (vill inte gå in i detalj var :p )... Frakturer på C2, C3 å C6 men ryggmärgspåverkan bara på T4/5, så jag anser mig vara väldigt lyckligt lottad.
Vilken nivå har du?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Wobbly, kul att få kontakt!

Skriver mer ikväll.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Laidback!
Jag åkte med bak i en sån cigarr i somras på Ringen! (Tyska inte gåtländska..) Vår tecknare Holger Aue och jag hade lagt 4 av mina snabbaste varv på Ringen (Mina mått mätt, Holger är SNABB, jag långsam). 30 grader varmt och jag är helt slut. Då kommer en sån cigarr in, och givetvis känner Holger snubben. Plötsligt får jag erbjudande om att åka med. NU, med en gång. Hinner inte få med mig kamera, ålar mig in med skinnställ, men hjälm fick jag inte ha. Det var en av de mest udda upplevelser jag haft någonsin. En blandning av tivoli, hojåkning, bil och sportflygplan! Så aerodynamisk att det knappt är ngt vindbrus och sanslös nerläggningsvinkel. Känns värre än hoj, då det känns som att sitta i en liten bil som lutar som faaan. När jag tittade rakt ut från "kabin" såg jag curbsen... Jag tittade alltså inte ner utan rakt ut... Hela tiden satt föraren och vände sig mot mig och snackade och berättade om farkosten. Han hade kört några varv på Ringen...Lite kort om min upplevelse i cigarren. Hoppas du får chansen att åka/köra en!:tummenupp

Lev väl och tillägas bör att den typen av bakfylla har jag varit med om...Senast Grabbarnas julmiddag i december...Kom hem med en damjacka flera strl för liten och med den damens hemnycklar och kreditkort i fickan... Mina nycklar var i min jacka som hon hade... Ringa på hemma o knappt kunna stå och förklara varför jackan krympt upp till armbågarna, och varför en annan dam hade min jacka...:död . Dan efter så låg ångesten och illamåndet jämsides och attackerade skoningslöst.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Tack för din historuia laidback.
Denna kommer att vara med mig i bakhuvudet när jag "bara åker ut med hojen" en sväng. man vet aldrig vad som lurar bakom nästa kurva.

Cigarren verkar ju förövrigt klippt o skuren för dig!
Finns ju även Carver från Holland för en mer "bil" liknande skapelse.
http://www.3wheelers.com/carver.html
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Wobbly,
idag ska jag på "hjultorget" (hjälpmedelsmässa i Kista)
blev klart nu på morgonen, sticker nu!
Pm:ar telefonnumret! Hör gärna av dig om du ska dit
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top