Trollstigen

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Hej

Har tänkt åka till Norge och trollstigen i Maj-Juni nån gång. Hade tänkt mig göra det på 3-4 dagar beroende på upplägget. Kommer utgå från Borås. Har inte gjort någon resa utomlands tidigare så skulle vara tacksam om någon har lite tips om hur man kan lägga upp en sån här resa och vad man ska tänka på?
 

PalmE

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki Z1000 -03
Regnställ är ett måste iaf, sen kan det vara skönt med varmare kläder på bergstopparna där det är svinkallt! Sen ett tips är att man tankar ofta, ibland är det långt mellan mackarna.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej!
Menar du väg- och körtips, eller utrustning och taktik?

Det finns rätt gott om trådar, både här och på svmc.se om regnställ, väskor, tält eller ej, hyttor, prisnivåer å sånt. Har du kikat runt?

*jag menar absolut inte att låta ohjälpsam men det finns mycket skrivet redan*

Även vägtips finns en hel del skrivet. Du kan även kika in på "min" hojsajt www.mcforfun.se (välj Resor) där vi har två Norgetripper dokumenterade. Den tredje, som gick just till Trollstigen, har vi inte fått tummen ur och skrivit rent... Dumt nog - skall bättra mig! :)
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Se upp med polisen. Det är dyrt att åka fast för fortkörning i Norge.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Mitt tips är att du åker till Göteborg och åker DFDS fraktbåt till Breviken/Oslo så slipper du den tråkiga vägen iaf.. Jag åkte den tillbaks till Götet förra sommaren.. skönt när man är trött å sleten att bara åka på båten vid 5 på kvällen och sen vara framme i Götet på morgonen... Hade kunnat åka direkt till jobbet om man inte hade haft semestrer... va jätte utsövd och fräsch!!
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Hej

Tackar för svaret. Har kikat lite på "din" hojsajt och det var riktigt fina bilder från Norge:) Är nog intresserad av alla tips, både vägar och utrustning eller annat som kan vara bra att ha tänkt på.

Ser fram emot att läsa om den tredje resan du skrev om, det verkar vara precis den jag är ute efter!

Regnställ är ett måste iaf, sen kan det vara skönt med varmare kläder på bergstopparna där det är svinkallt! Sen ett tips är att man tankar ofta, ibland är det långt mellan mackarna.

Blir att fylla väskorna med lite olika kläder med andra ord. Bra tips, tänkte inte på att det kan skifta så mkt i temperatur.
 
Last edited:

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Långkalsonger är inte fel, Norge 2008
 

Bifogat

  • Stryn1.jpg
    Stryn1.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,691

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Va kul att se denna tråd. Har precis (2 dagar sen) bestämmt med en kompis att Trollstigen blir vår första "Uppvärmningsutflykt" till sommaren 3-4dagar för att senare köra en Kroatien-runda.

Följer det gärna...Trollstigen måste nog upplevas på hoj (har upplevts i bil redan)
 

Don Danielsan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Höganäs /Lund
Hoj
Ducati 749s
Har kört i Norge 3 gånger, helt fantastiskt!!
Ta inte med tält utan sov i deras "hytte" så e man utvilad inför nästa dags körning!. GPS e fint o ha med!, gärna en som visar vart campingarna finns.. Vi körde oxå trollstigen, tycker den är lite överskattad då den är grymt trafikerad.. men är män väl där kan man lika gärna ta den :)... kolla dmi.dk och försök undvika regnet så är dom flesta vägar roliga :)

Goo tur!
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Va kul att se denna tråd. Har precis (2 dagar sen) bestämmt med en kompis att Trollstigen blir vår första "Uppvärmningsutflykt" till sommaren 3-4dagar för att senare köra en Kroatien-runda.

Följer det gärna...Trollstigen måste nog upplevas på hoj (har upplevts i bil redan)

Kul att det är fler som tycker det verkar intressant! Ska uppdatera när det blir mer specifika planer och självklart dela med mig av upplevelserna när resan har blivit av.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
ett tips är och övernatta i Åndalsnes och gå upp tidigt på morgonen o åk över trollstigen. då är det inte så mycket trafik.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ser fram emot att läsa om den tredje resan du skrev om, det verkar vara precis den jag är ute efter!
Bra att du tog upp den här tråden (ordvits :) idag, för nu fick jag tummen ur och gjorde ett utkast. Skall "tvätta" min text på en annan av killarna för att rensa bort sådant som jag minns fel, men kan återkomma senare i veckan med mer info.
 
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
Boka boende innan ni åker, någon vecka innan.
Om du vill åka Trollstigen rekommenderar jag att åka vidare till Geiranger och upp på Dalsnibban. Grym klättring, åker från havet (Geiranger) upp till toppen på 1495m, sista biten är grus.
Jag tycker att trafiken var en del av upplevelsen på trollstigen. Rädda kärringar i husbilar.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Ta med dig ordentligt med varma kläder, har du otur så kan det vara bara ett par pluss i höjden i Norge då. I och med att du åker från Borås bör du på tur upp eller ner pröva att få med dig Lysebotn åxå, den är ännu mera spektakulär än Trollstigen, och som en sa, se till att får med dig Geiranger på väg söderut, en av dom finaste uppkörningarna därifrån tycker jag.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
är ganska dåligt med vägskyltar i norge. Dom gör lite som autobahn och skyltar inte upp standardhastighet på alla ställen utan skriver bara att den lägre hastigheten upphör.
Men i regel är det 80 km/h på i princip alla vägar. Och som någon ovan skrev är det väldigt höga böter i norge. Blir man tagen är det bara vända och åka hem för du kommer knappt ha råd med resten av resan ändå.

Och för guds skull står det en skylt om skarp kurva så var beredd!
I norge menar dom allvar med såna skyltar :p

Vägarna kan även dyka helt plötsligt och där bakom kan det stå en buss eller lite vad som.
Bifogar en bild på en helt vanlig 80 väg.

Edit: skickar med lite bilder på Trollstigen oxå.
 

Bifogat

  • SNV32321.jpg
    SNV32321.jpg
    233.6 KB · Visningar: 534
  • SNV32459.jpg
    SNV32459.jpg
    224.9 KB · Visningar: 609
  • SNV32462.jpg
    SNV32462.jpg
    234 KB · Visningar: 579
  • SNV32467.jpg
    SNV32467.jpg
    237.2 KB · Visningar: 708
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top