Xyrons Gsxr ska överladdas

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Mjo, delen som gett sig kunde ha varit i behov av en fläns eller två... Du märkte det i tid i alla fall, ingen ytterligare problem?

Tror att resten klarat sig, lite repor på svingen och så. Inte varit så skruvsugen ikväll, ska demontera imorrn och göra en ritning till de nya blocken. Förresten, det bor ca 2348923483984938493miljoner mygg i västerbottens inland...:död

Förstår egentligen inte varför de inte gjort bara ett hål...
Det är bara att ta ut blocket och vända det framåt när man ska ha det kortare...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att det är så långa justerskruvar till kedjespänningen gör inte saken bättre. Justera behöver man max göra nån millimeter i extremfall, att då ha en decimeter långt utstick känns aningen överflödigt.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Uten å måtte forsvare "meg" så mener jeg at justerskruven IKKE skal motstå noe press. Den er der for å justere.
Det er manglende friksjon mellom block og sving som er feil = for lite strammet hjulmutter.

Men klart man kan lage det battre ( forresten er dette CANADISK kvalite og ikke USA kvalitet :) ).

Bra du ser lyst på det Tommy :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
View attachment 364190
Det var kul så länge det varade... Amerikans kvalité eller hur de nu säger.:crash
Blir till att fräsa två nya block i rf och eventuellt bygga om för en dragande kedjespännare istället...

Är du helt hundra på att du har dragit fast hjulaxelmuttern ordentligt...? Eller är det något som är fel med själva blocken eller svingen, typ att ytorna inte är plana eller parallella...?

Precis som Yngve säger, med åtdragen hjulaxelmutter ska alla krafter gå genom svingen, inte genom justerskruvarna.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Är du helt hundra på att du har dragit fast hjulaxelmuttern ordentligt...? Eller är det något som är fel med själva blocken eller svingen, typ att ytorna inte är plana eller parallella...?

Precis som Yngve säger, med åtdragen hjulaxelmutter ska alla krafter gå genom svingen, inte genom justerskruvarna.

Vet faktiskt inte momentet ska dra muttern med, men jag har dragit den så hårt jag har tordats.
Betydligt hårdare än vad jag har dragit muttern på min std.sving.

Har varit ut och mätt lite på blocken, och ytorna är inte helt plana mot varandra. Justerblocket är helt plant men det är en liten fasning på svingen, antagligen för att det ska gå lättare att stoppa dit justerblocket.
Sen är det även ett spel på 0.3-0,4mm ungefär mellan justerblocket och svingen (totalt sett både uppe och nere) beroende på vilka punkter man mäter. I mina öron känns det som i överkant, eller vad säger experterna?

Edit: Ser inte ut som att det är skruven som börjat ge sig, utan det är justerblocket som vikt sig på det tunnaste stället och tagit skruven med sig.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min hjulaxel ska dras med 140 Nm.
Din ska säkert dras med samma eller mer.

Att du har ett litet glapp i ovankantkant på blocket gör inte så mycket.
Skulle det vara för tight så skulle det antagligen nypa och bli svårt att justera.

Jag tycker dock att svingens anläggningsyta mot blocket ska vara rak eftersom det är den ytan som tar upp all belastning.
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Min hjulaxel ska dras med 140 Nm.
Din ska säkert dras med samma eller mer.

Nja, kolla i instr bok, det kan skilja mycket mellan hojar !

Allt mellan 50 och 150 beroende på saxsprintar och annat mög.

Min R6:a skall dras med 150 Newton medans andras andra hojar (ZX10R samt TL 1000) skall dras runt 70 om jag inte missminner mig...

KOLLA !


rent spontant så skulle jag inte vilja ha en sådan lång justerpinne heller, skulle ha gjort ett block så att man hade kunnat ha kvar "org" justerpinne, dvs in icke urfräst justerblock.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Yngve och Alatalo har naturligtvis rätt i att kraften ska gå genom svingen med stdeffekt och med korrekt åtdragningsmoment. Men nu är ju detta en maskin med lite mer effekt än vad den lille konstruktören hade i åtanke när han valde dimension på hjulaxel och mutter.

Jag har sett standardcyklar hamra sönder och "gröpa ur" blocken på grund av att hjulaxeln dragits för löst.

Min gissning är, precis som Tommy säger, att blocket givit sig först och därefter styrt/pressat ut gängstången.

Hur som haver är det väl svårt att riktigt veta om momentet i sig verkligen räcker för att hålla hjulet på plats, dessutom är det ändå så att knäcklasten på en tryckt stång reduceras med kvadraten på längden.

Så - ska Du ändå göra om blocken finns två överväganden att göra:

1 - lika tidigare. Välj att behålla en tvärgående fläns i uk och ök för att styva upp den del som gav sig. Reducera fria längden på gängstången.

2 - bygg om till en "dragande" konstruktion, ser inte ut att bli så komplicerat av Dina bilder att döma.

Blir intressant att se utfallet när Du trixat till designen. Vågar man hoppas på Fällfors, nästa helg?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
När jag förlängde svingen på min förra gsxr 1000 så fräste jag blocket med hålet för hjulaxeln förskjutet så att det satt väldigt långt åt ena hållet. När man kör förlängt satt det längst bak och original så vände man på det så att det satt framåt istället. Därför behövde man inte ha så lång justerskruv utan kunde använda samma skruv hela tiden.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
När jag förlängde svingen på min förra gsxr 1000 så fräste jag blocket med hålet för hjulaxeln förskjutet så att det satt väldigt långt åt ena hållet. När man kör förlängt satt det längst bak och original så vände man på det så att det satt framåt istället. Därför behövde man inte ha så lång justerskruv utan kunde använda samma skruv hela tiden.

Är precis så jag har tänkt, fattar inte varför de skulle ha två hål från första början.
Man måste ändå lös med axeln för att skifta mellan korta och långa "lägena", så då kan man lika gärna rotera justerblocken 180grader.
 

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Tommy vad är de för broms ok du skall ha?
Har lite olika liggande Hör av dig

/Patrik
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det är ett standard hayabusa ok som jag behöver, har förlängd bromsarm och fästen till ett sånt :tummenupp
 

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Tommy

PM mig din adress så skickar jag upp ett ok på måndag till dig
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Har nu fått kedjeblocken modifierade så det ska hålla, blev inte estetiskt tilltalande med det håller iaf.
Blir till att fräsa två helt nya block under vintern...

Åker dock på att köpa en ny rostfri gängstång... men det blev lite mer problematiskt än vad jag hade tänkt mig...Det är tum gänga...:huvet

Med skutmåttet mäter jag 9,34mm utvändigt och enligt min gängtolk är det sae 16 stigning på det... Har googlat mig till att det mest troligt är 3/8 gängstång men vad är standardstigning på den? Samt är min fingängad eller vanlig stigning?

Måste lägga vantarna på en bit innan onsdag då det blir bänkning hus turbo andersson...:näsblod
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Tror det är 3/8 unc (16 stigningar / tum). Men enligt internet ska gängstången vara 9,52mm om man mäter rakt över.
Jag får det till max 9,35mm på den jag har.... Aja får prova beställa och se om det passar.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Du har nästan svarat dig själv när det gäller stigningen, 3/8 UNC är tum-grovgäng. Hade du haft 3/8-24 är det UNF som vi kallar tum-fingäng.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Du har nästan svarat dig själv när det gäller stigningen, 3/8 UNC är tum-grovgäng. Hade du haft 3/8-24 är det UNF som vi kallar tum-fingäng.

Då är vi inne på samma spår, frågan är bara vart tusan jag får tag på en stång i rf tills imorrn eller på onsdag efter e4an ner till sthlm. bänkning hos turbo andersson på em...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
T ex Swebolt - hämta upp på väg ned till Andersson eller skicka direkt till honom?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top