Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nja de är "bankördaslitna" men nu åker ett par Sportsmart på.
Jag är helt säker på att det är en inställning som gör denna ostabilitet.
Tyckte SD 990 var stadig och denna är långt ifrån bättre.
Alla kritiker rosar Tuonon, men det enda hallelulja jag känner är när man vrider på rullen. På resten saknar jag 990:n.
Kan ju inte stämma???
Den knäpper lite fram när man håller in frambromsen och puttar på och jag tänker styrlager, men inte efter knappt 700 mil väl? Jag känner inget glapp. Måste va oken och beläggen va?!

Körde RC8 på Sviestad och den gick på räls. Hade förhoppning att denna skulle va lika, men icke!

Om man säger så här 990 i kurvorna är helt ok som en BMW sportis och tuono är som en F1 bil :yoparty

Bandags slitaget kan göra att du får tippa ner känslan IOM de är ägg formade va :D

Har du ingen i närheten du kan bytlåna lite med ....
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Det är precis den känslan jag förväntat mig. Men son jag skrev, inget halleluja än.

Fan Linus vi skulle ha bytt i karlskoga. Då kanske jag inte fortsatt köra innan det va fixat.
Har ingen annan i närheten tyvärr.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok, ska testa dina råd.
Kan det vara mina inställningar som gör att jag upplever den som lite ostabil i kurvor samt att den överstyr rätt duktigt?

När du kör i kurvor med lite mer fart (typ bana) så kommer chassit komprimeras. Vad som sker då är att fronten dyker mer än bak. Detta ändrar bland annat din caster-vinkel.

Ju mer du ställer hojen på näsan, desto mer "på tå/instabil/snabbstyrd" blir den. Och vice verca.

En chopper med långgaffel har sinnessjuk caster-vinkel, den går därtill bara rakt fram om än väldigt stadigt.

Så ja, den är troligtvis fullkomligt feljusterad.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det är precis den känslan jag förväntat mig. Men son jag skrev, inget halleluja än.

Fan Linus vi skulle ha bytt i karlskoga. Då kanske jag inte fortsatt köra innan det va fixat.
Har ingen annan i närheten tyvärr.
Jag frågade dig ju om du ville testa min! ;-) du bor ju inte jättelångt bort. Så vi får väl lösa nåt annars om du inte tycker du får ordning på det.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
När du kör i kurvor med lite mer fart (typ bana) så kommer chassit komprimeras. Vad som sker då är att fronten dyker mer än bak. Detta ändrar bland annat din caster-vinkel.

Ju mer du ställer hojen på näsan, desto mer "på tå/instabil/snabbstyrd" blir den. Och vice verca.

En chopper med långgaffel har sinnessjuk caster-vinkel, den går därtill bara rakt fram om än väldigt stadigt.

Så ja, den är troligtvis fullkomligt feljusterad.

Tack för lektionen :)
Om ni kan förstå vad jag hoppas att detta är problemet...
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag frågade dig ju om du ville testa min! ;-) du bor ju inte jättelångt bort. Så vi får väl lösa nåt annars om du inte tycker du får ordning på det.

Det var precis det jag syftade på :)
Det är ju semester om ett antal timmar och då kan jag ta mig en tur uppåt och så vore!
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Det var precis det jag syftade på :)
Det är ju semester om ett antal timmar och då kan jag ta mig en tur uppåt och så vore!

Jag bor i Gråbo. Kör runt Lyngnern ibland.
Du får gärna testa min.
Tror att min fjädring är orörd sen fabriken.
Jag har i alla fall inte rört den.
Jag PMar mitt nr så är det bara att höra av sig.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ok, hör av dig när du kör ett varv runt lygnern. Jag bor i bandepån :)
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Demon: Du kan så klart testa min hoj med. Det är enklare att ställa Sag och liknande när man är två. Om vi åker lite tidigare på måndag kan vi fixa med det på kvällen.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ska försöka fixa det i helgen och ställer in runt 30mm både fram och bak.
Men vi åker i vettig tid ändå på måndag.
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
De andra tre gubbarnas flyg landar inte förräns runt 17 på Landvetter på måndag, så vi kommer nog inte komma iväg innan 19 iaf. Men åker ni före så kan ni få bokningsnumret i ett PM bara. Perfekt om ni startar grillen och häller upp ölen lagom till vi anländer ����
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Det verkar vara stor risk för regn på onsdag. Någon som vet vart man kan köpa regnöverdrag för skinnstället? Gärna i Gbg området.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
De andra tre gubbarnas flyg landar inte förräns runt 17 pÃ¥ Landvetter pÃ¥ mÃ¥ndag, sÃ¥ vi kommer nog inte komma iväg innan 19 iaf. Men Ã¥ker ni före sÃ¥ kan ni fÃ¥ bokningsnumret i ett PM bara. Perfekt om ni startar grillen och häller upp ölen lagom till vi anländer í*½í±í*¼í¿»

Det fixar vi!
Det står 4 Rom å Cola klara till er när ni kommer.
Vi har troligtvis däckat :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top