J35 Draken till salu!

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Kan du inte ta bilden på cockpit (original) som jag la upp, och förklara vad som är vad? :tummenupp

Ruskigt gammal spark du hade hittat. Sakerna sitter ju inte där de brukar. Och för dålig upplösning...

Klockan som ser ut som en klocka är en klocka! :tummenupp

Något speciellt du undrar över vad det är?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ruskigt gammal spark du hade hittat. Sakerna sitter ju inte där de brukar. Och för dålig upplösning...

Klockan som ser ut som en klocka är en klocka! :tummenupp

Något speciellt du undrar över vad det är?

Allmänt nyfiken bara. Hittar ju inte ens gasjäveln. :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allmänt nyfiken bara. Hittar ju inte ens gasjäveln. :va

Uppe till vänster lång fram på sidan sticker det ut en spak med röd knopp, strak ovanför det vänstra utskjutningshandtaget på bilden.

Jag försökte rita på bilden men jag har inget bildbehandlingsprogram på datorn.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Finns det AUX-ingång till mp3-spelaren?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ett tips till intresserade är att låna eller köpa Bo Widfelts "Draken". Där finns precis allt från det Valmers efterfrågar, via Drakenförares berättelser, till haveristatistik för varje enskild Drake som gått i backen, för att inte glömma alla fantastiska foton på detta vackra flygplan, kort sagt ett standardverk om SAAB 35.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Vart hittar man PC-III till en sånhär? Hästarna som är där räcker ju inte fram till sankte per..

Fina flyg helt klart. Känns nästan som att det var mkt "attraktiv" design på schemat när den skulle ritas upp. Eller hur man nu gjorde..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vart hittar man PC-III till en sånhär? Hästarna som är där räcker ju inte fram till sankte per..

Fina flyg helt klart. Känns nästan som att det var mkt "attraktiv" design på schemat när den skulle ritas upp. Eller hur man nu gjorde..

Tja, det är ju en väldigt simpel insprutning på dom däringa, så det ger inte så mycket, tändpunkten är också svårjusterad, jag tror mer på att byta till ett öppnare avgassystem! :tummenupp
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tja, det är ju en väldigt simpel insprutning på dom däringa, så det ger inte så mycket, tändpunkten är också svårjusterad, jag tror mer på att byta till ett öppnare avgassystem! :tummenupp

Typ nåt lite mera GP inspirerat?

Tror jag hittat rätt!

large_pipe.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Uppe till vänster lång fram på sidan sticker det ut en spak med röd knopp, strak ovanför det vänstra utskjutningshandtaget på bilden.

Jag försökte rita på bilden men jag har inget bildbehandlingsprogram på datorn.

Nä, gasen är väl det stora handtaget till vänster om stolen med svarta handtaget, dvs en bra bit under vänstra utskjutningshandtaget? FT, hjälp :va

Annars har jag två bilder på en av de två J35 som man fick stiga in i cockpit i Linköpings museum 2004 (den ena var dock avhuggen, tror detta är den hela, vill minnas det diffade lite instrument mellan de två), FT kanske kan ge beskrivning på den vänstra av dessa, tills dess fabulerar jag lite:

Jag tror Alpha-mätaren längst upp till vänster visar "anfallsvinkeln", dvs planets vinkel i tippled i förhållande till luften som den möter, draken var väl pga sin deltavinge känslig för att superstall om denna vinkel blev för hög (see CA's förtydligande några inlägg nerv:tummenupp). Bredvid den en slags siktesindikator/primitiv hud.

Stora cirkeln i mitten torde vara en radar, till vänster en rektangulär hastighetsmätare som med stapel visar hastighetet, både Vi (indicated = förhållande till omgivande luft i knop och mot lufttryck vid mark, vid höjd visar den mao för lite) och mach (förhållande till ljudhastighet på aktuell höjd). till vänster om denna en höjdmätare (rund, flera visare), ovanför en mätare (-1 -> 9) jag inte ens kan gissa vad den gör. Höger om radarn en rektangulär höjd(gov) + förändringsmätare (hur fan ser man om det är upp eller ned?) . höger om denna överst en klocka och under det en mätare som ser ut att kunna vara ytterligare en höjdförändringsmätare, denna trevligt nog både + och -.

På raden under detta har vi, från vänster, den röda huvudvarningslampan som väl lyser/blinkar om något instrument indikerar allvarligt problem, ett instrument som kombinerat visar lutning i roll led och med en kula som visar hur planet svänger i förhållande till sin vinkel mot luften (justeras med roder så det ligger korrekt), en gyro kompass kombinerat med radiopejl, en artificiell horisont, en bränslemätare, ett halvt övertejpa instrument som skulle kunna vara en slags varvräknare för motorn, under detta ytterligare en varvräknare för motorn (är flera turbinsteg, N1 & N2?). Till vänster om detta ett instrument som döljs av styrspaken vars röda knapp avfyrar ett roligt vapen (vapenväljare finns i högra bilden, tror att akan har en separat avtryckare som inte syns i bild utan) , den gråa säkert någon form av trim till höjdroder.

den högra bilden fattar jag nog inte mer än vad man kan läsa på etiketterna.

(obs! ganska hög upplösning på bilderna så öppna i nytt fönster, sporthojs previewer skalar ner en del)

edit: förtydligar lite
 

Bifogat

  • 104_0444.jpg
    104_0444.jpg
    239.8 KB · Visningar: 223
  • 104_0446.jpg
    104_0446.jpg
    250.2 KB · Visningar: 237
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: ft

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
draken dricken 1600L 95oktan i timmen och kräver "lite" dyr service
och sen låter den visst "lite" vilket inte borde vara ett okänt problem för sporthojare

Låter som en Ducati ungefär. Måla planet rött så ska du se att någon på en pedantputsad 916 med 20 mil på mätaren och matchande skinnställ kommer och vill tjöpa..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
draken var väl pga sin deltavinge känslig för att stalla om denna blev fel (för hög positiv?). Bredvid den en slags siktesindikator/primitiv hud.


Jag har inte Widfelts bok här, men antalet superstallhaverier var oroväckande många under början-mitten på 1960-talet. Det som gjorde superstall extra ruggigt på J35 var att räddningssystemet för utskjutning inte fungerade när flygplanet hamnade i superstall, huven skulle tryckas upp av hydrauliska teleskoparmar och därefter skulle fartvinden göra resten, problemet var att det inte fanns mycket fartvind att tala om i superstall varför många flygförare helt enkelt snällt fick sitta kvar hela vägen rakt ner i backen......

För att förtydliga lite så är superstall något som kan drabba alla deltavingade flygplan utan stjärtparti med stabilisator, flygplanet börjar helt enkelt flyga med väldigt hög anfallsvinkel med i princip 0-fart framåt och väldigt snabb höjdförlust, dvs nosen pekar uppåt och flygplanet trillar som en tegelsten mot marken. Superstall är ett stabilt flygläge varför det krävs en aktiv yttre påverkan för att komma ut läget, något som även för rutinerade förare var väldigt svårt. Man införde övningar i urgång superstall med en speciell stall-skärm och införde även "kniven"- ett metallbleck som slog föraren på fingrarna om anfallsvinkeln började närma sig den kritiska.

De filmer som finns på Youtube som felaktigt benämns "Draken gör en cobra" och liknande visar typiska superstall-övningar, man fick inte gå in i medveten superstall vid höjder under 10 000 meter, något som visar hur extremt farligt detta flygläge var.....
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
När man ser bilderna av cockpiten så känns det inte så lockande att bara ge sig ut på en flygtur utan att ha kollat både en, två och tre gånger att allting fortfarande funkar. :näsblod
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ett tips till intresserade är att låna eller köpa Bo Widfelts "Draken". Där finns precis allt från det Valmers efterfrågar, via Drakenförares berättelser, till haveristatistik för varje enskild Drake som gått i backen, för att inte glömma alla fantastiska foton på detta vackra flygplan, kort sagt ett standardverk om SAAB 35.

Slut på förlaget :-( http://ahr.widfeldt.se/swedish/bok_draken.jsp

Verkar finnas på diverse bibliotek dock, fast inte mitt lokala :huvet

samt folk som säljer beg för dubbla nypriset :gnissla http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=4&t=1310
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top