Oljebyte, hur ofta?

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Ska olja och oljefilter bytas efter mil eller tid?

Under vintern 08/09 byttes olja och oljefilter på hojen…sedan körde jag inte mer är 300 mil under säsongen -09 :(. Bör man byta olja och filter nu, även om jag inte har kört långt eller kan jag vänta tills oljan börjar bli svart? Stämmer det att oljefiltret renar bättre efter en viss tids användning? Om jag byter olja nu, ska jag även byta oljefiltret?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du behöver inte byta efter 300 mil. Skulle du bytt skulle det varit innan du ställde in den för vintervila för att få ur div arga beståndsdelar i använd olja.

Filter byter jag vid varje byte, kostar ju inte många kronor. Men det är ofta till att vara överpedantisk, rätt intervall står i manualen.

Har aldrig hört att ett filter skulle bli bättre när det är "inkört". Men någon kanske kan rätta mig. Finner det högst osannolik dock.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har du tänkt köra mycket i år är det ju lika bra att byta redan nu :), oljefilter kostar ju en 50lapp så lika bra att alltid byta det vid oljebyten, även om manualen säger filterbyte vartannat oljebyte.

Har du bara tänkt köra 2-300mil i år med kan du ju byta nästa vinter istället, beror ju lite på ekonomi och om man gör det själv eller inte.

Edit: taskig du e desmo som bara svarar sådär en sek före mig när jag bemödat mig med att sitta och skriva :mad:
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du tänkt köra mycket i år är det ju lika bra att byta redan nu :), oljefilter kostar ju en 50lapp så lika bra att alltid byta det vid oljebyten, även om manualen säger filterbyte vartannat oljebyte.

Har du bara tänkt köra 2-300mil i år med kan du ju byta nästa vinter istället, beror ju lite på ekonomi och om man gör det själv eller inte.

Edit: taskig du e desmo som bara svarar sådär en sek före mig när jag bemödat mig med att sitta och skriva :mad:
Min hoj har 600 mil mellan oljebytena, om jag har tänkt köra 1200 mil i år, ska jag byta två gånger på raken nu i vår då? Så är det gjort liksom?

Till TS, du kan gott köra tills det är dags att byta, dvs om 300 mil till! Men kör du bara 200 eller så så rekommenderar jag att byta innan du ställer av den i höst pga all skit som finns i oljan.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har du en tät och fin motor. Alltså att kolvringar framför allt är i bra skick. Ingen oljeförbrukning, så skitar inte motorn ner olja så farligt mycket.
Lita på din egen magkänsla. Den kommer Absolut inte att skära på grund av det.
Kör lungt vidare några hundra mil till.
Har du kört Långa mil. Alltså med en ordentligt varm motor så är risken mindre. Är det ara korta mil. Så är det lite sämre....

Mats


Ja ja... man är ju så slö att svara... hinner aldrig först!
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
OT men..

Var å kollade på en hoj idag, 06 daytona uttagen 07, 1 ägare 37 år.
Gått 180 mil, stått stilla i 1½ år, med vätskor i, olja, bensin. Servad vid 100 mil.

Har inte provkört den pga dåligt väder.

Ni som är hajj på oljor och sånt, vad säger ni? tjöp eller inte köpa?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Min hoj har 600 mil mellan oljebytena, om jag har tänkt köra 1200 mil i år, ska jag byta två gånger på raken nu i vår då? Så är det gjort liksom?

Till TS, du kan gott köra tills det är dags att byta, dvs om 300 mil till! Men kör du bara 200 eller så så rekommenderar jag att byta innan du ställer av den i höst pga all skit som finns i oljan.

Om hon tänkt köra lite mer än året innan, kanske 5-600mil så kan det ju vara bra att fixa oljebytet innan sommaren istället för att lämna in den på verkstad mitt i sommaren (om man nu inte byter själv, vilket vi inte vet om hon gör eller inte, men det vet väl du Hoztic :p).

ska du köra 1200mil så byt olja innan sommaren sen efter 600mil får du nog byta igen så blir det bra ska du se :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
OT men..

Var å kollade på en hoj idag, 06 daytona uttagen 07, 1 ägare 37 år.
Gått 180 mil, stått stilla i 1½ år, med vätskor i, olja, bensin. Servad vid 100 mil.

Har inte provkört den pga dåligt väder.

Ni som är hajj på oljor och sånt, vad säger ni? tjöp eller inte köpa?

Vad är problemet?
Den är ju inte 15 år gammal.
Men köp den bara om du vill ha den. Att det är gamal olja ska du inte vara orolig för. 80 mil är som nytt!

Mats
 

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Har du tänkt köra mycket i år är det ju lika bra att byta redan nu :), oljefilter kostar ju en 50lapp så lika bra att alltid byta det vid oljebyten, även om manualen säger filterbyte vartannat oljebyte.

Har du bara tänkt köra 2-300mil i år med kan du ju byta nästa vinter istället, beror ju lite på ekonomi och om man gör det själv eller inte.

Edit: taskig du e desmo som bara svarar sådär en sek före mig när jag bemödat mig med att sitta och skriva :mad:

Oljefiltret är billigt och jag brukar alltid byta det samtidigt som jag byter oljan. Men funderade på om det var tokigt att göra det, om det är så att filtret blir bättre efter ett tag.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
OT men..

Var å kollade på en hoj idag, 06 daytona uttagen 07, 1 ägare 37 år.
Gått 180 mil, stått stilla i 1½ år, med vätskor i, olja, bensin. Servad vid 100 mil.

Har inte provkört den pga dåligt väder.

Ni som är hajj på oljor och sånt, vad säger ni? tjöp eller inte köpa?

köp, why not ?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
taskig du e desmo som bara svarar sådär en sek före mig när jag bemödat mig med att sitta och skriva

Skyller det på taskig barndom. Vart faktiskt glad att vara först, brukar bli 15 inlägg på samma minut annars. :)
 

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Om hon tänkt köra lite mer än året innan, kanske 5-600mil så kan det ju vara bra att fixa oljebytet innan sommaren istället för att lämna in den på verkstad mitt i sommaren (om man nu inte byter själv, vilket vi inte vet om hon gör eller inte, men det vet väl du Hoztic :p).

ska du köra 1200mil så byt olja innan sommaren sen efter 600mil får du nog byta igen så blir det bra ska du se :tummenupp

Jag byter olja själv och hade tänkt köra mer i år.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag :)

Kort sagt, är oljan brun är det lungt, är den grå/vit är det vatten i och motorn kan börja rosta inifrån.

2 år är inte tillräckligt gammal för att göra nån skada

Jag byter olja själv och hade tänkt köra mer i år.

Byt du olja och filter nu innan sommaren så blir det kanonbra och så behöver du inte tänka på det när solen lyser och man ska bada och fika och göra annat viktigt :tummenupp:tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
De skrivs ju endel här om att gammal olja fräter på motordelarna, sen vad som är gammalt vet jag inte, därför frågade jag :)

Din motor kommer inte ramla ihop för att den stått med "300-milsolja" över vintern, men ta för vana hädanefter att byta innan vinteromstoppning.

Sen är lite okynnesbyten mitt i säsongen är ok om man kör mycket. Blandar man dessutom in en polare och ett sexpack folköl blir de helt outstanding! :D
 

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Byter alltid innan jag börjar köra för säsongen.

Jag brukar byta oljan innan jag ställer av hojen för vintern, men funderade på om man verkligen behöver göra det på en hoj som är 3 år och med dagens olja som säkert är bättre än vad den var för 20 år sedan.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kort sagt, är oljan brun är det lungt, är den grå/vit är det vatten i och motorn kan börja rosta inifrån.

2 år är inte tillräckligt gammal för att göra nån skada

Ok!

Har ett dilemma. Finns bara denna här i sthlm där jag bor. Närmsta daytona annars ligger 40 mil neråt i landet.

Den har gått 1600 mil, ungefär samma pris och årsmodell. Dock har den slipon och kraschpuckar.

Den här i sthlm har vart omkull i ca 30 km/h enligt ägaren, med repor som resultat av marksyningen, efter har den vart på 100 mila och kollad säger han.

64585913.jpg

54041329.jpg


Blir ju svårt att pruta på hojen som är i fint skick men har fler mil....
 

sportbike

Guest
Nej Camilla, du behöver inte byta olja.
Du har Motul 7100 i hojen och den kan du åka vidare med tills nästa byte.
Promise :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top