Gasturbinhoj = JETeskoj!

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Johansson, du får nog allt ta och göra drevet BREDARE på midjan så att det inte bara har ett ca 8mm brett litet kilspår att jobba mot..? Svetsa dit ett par feta ringar och dra spåret genom hela rasket, en 15-20mm i alla fall. Och en jävulskt tajt passning är nog att rekommendera, både på axelhålet och kilspåret. Enkelt är ofta bra, men det där gjorde lite ont i ögat :näsblod

Hojen är svincool.

/Lasse
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
ja, bredda drevet är nog en bra ide att göra innan du svarvar upp innerdiametern och fräser ur kilspåret. oavsett vad så är det en snygg och simpel lösning på ett problem som kan ge en gråa hår! :)
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Vad gäller drevet tror jag att det kommer att funka bra, eftersom du kommer att få en snäll, linjär belastning, som du själv skriver. Men för att vara på den säkra sidan så kan du göra en drevhub istället för distanskåpan på utsidan, som du var inne på. I hubben, som får samma kilspår fräst skruvar du drevet och får då en enhet som sitter ihop och fördelar ut belastningen på kilen på en mycket större yta. Så sitter dreven monterade på superkartarnas bakaxel, där det endast är ett kilspår fräst på bakaxeln. Där har man dessutom slitsat ett spår i hubben så och klämmer fast det på axeln med två bultar. Det kanske du också kan göra. Det beror så klart på vilken storlek på drevet du kommer att använda och om det blir plats för bultskallarna mellan axeln och kedjan osv. I och för sig kan man ju använda låssprintar och fixera drevet mot hubben, så spar man den utrymmeskrävande bultskallen. Verkar det intressant kan jag fixa fram nån bild på det.
Anders
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Blue var inte speciellt snäll där, det tar ju flera dar att bena igenom den här mastodonttråden. :)

Det är en axialturbin, turbinhjulet är 4:e turbinsteget ur en Allison 250C20 helikoptermotor.
Ok. Väldigt kul motorkonfig. den där Allison 250. Jag skulle vilja ha en sådan att sätta i båt. Jag antar att steg 4 passar bäst i förhållande till den trycknivå du kommer att ha i utloppet från gasgeneratorn. Kommer du att konstruera och tillverka nozzlen själv eller använder du befintlig nozzle?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok. Väldigt kul motorkonfig. den där Allison 250. Jag skulle vilja ha en sådan att sätta i båt. Jag antar att steg 4 passar bäst i förhållande till den trycknivå du kommer att ha i utloppet från gasgeneratorn. Kommer du att konstruera och tillverka nozzlen själv eller använder du befintlig nozzle?

Den har jag byggt själv, jag får nog hålla med Blue att du kanske borde läsa genom tråden för att räta ut alla frågetecken runt bygget. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kanske bäst att ta det säkra före det osäkra. Jag drar mig för att svetsa i drevet då risken är att det slår sig, Anders idé med att dra kilspår i hubben och bulta ihop den med drevet var bra så det får nog bli en sån lösning ifall det går. :tummenupp

Jag tror ändå egentligen att ett 8mm djupt kilspår blir nog så starkt med tanke på att belastningen hamnar såpass långt ut från axelcentrum, jämför med de små originalsplinesen som sitter på nästan halva diametern och som gissningsvis har en säkerhetsfaktor 10 minst. Turbohojar på >500hk kör ju mig veterligen med originaldrev och det håller ju så nog borde väl min lösning hålla för 150-200hk ett tiotal kilometer om året?



Jag fick mitt batteri som jag beställt till hojen idag förresten, ett 52Ah Deka Dominator som är gjort för djupa urladdningar och inget startbatteri som de flesta andra. Ska nog räcka och bli över med kräm till mina pumpar.:tummenupp

Locket till bränsletanken är dessutom tillklippt nu så nu kan jag börja klura på hur anslutningarna ska sitta.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har blivit tipsad från flera håll att använda industridrev istället då dom är byggda för splinesaxlar, enda skillnaden är att de kedjorna är lite bredare så jag måste svarva av dom lite för att passa en 520-kedja.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår fick jag en kommentar i bloggen på framdrevsfunderingen i ett tidigare inlägg av en trogen läsare vid namn Bengt-Åke, och efter ett telefonsamtal tror jag mig veta att det har löst sig med drivlinan om några veckor.:tummenupp



För övrigt så har jag klurat ut hur påfyllningen, returen och avluftningen ska sitta på bränsletanken och har borrat hål i locket för dom. Sugledningen ska anslutas i bakkant med en kort pickup för att ta bränslet ca 1/3 från bakgaveln, ett skvalpskott ska svetsas in i tanken och en inspektionslucka ska sitta mitt uppepå locket så jag kan rengöra tanken emellanåt.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ofta sjukt sunkig stålkvalitet på drev för industriellt bruk, om man jämför med ett framdrev av bra märke avsett för hoj.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ofta sjukt sunkig stålkvalitet på drev för industriellt bruk, om man jämför med ett framdrev av bra märke avsett för hoj.

Ok, bra att veta. Jag lär nog testa ändå, slits det fort så får jag tänka om men det kommer ju inte röra sig om många minuters körning per år.

Idag fick jag lite småpyssel gjort på bränsletanken när lilltösen sov lunch, först ut var att svetsa ihop en AN8-svetskoppling med ett lagom långt aluminiumrör och borra hål i tankens bakgavel. Det var alltså sugröret till bränslepumpen jag gjorde.



Sen satte jag även dit ett nivåglas så jag kan ha lite koll på hur mycket soppa som går, jag lär i och för sig toppa upp tanken efter varje repa men ändå.



Jag hann precis klippa till en pappmall till en skvalp-plåt innan jäntan vaknade så det får bli nästa gång att jag kapar ut den i 3mm aluminium och svetsar fast.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jasså, vart det en frunk? (frukost-runk, extremt intern humor):rofl

Idag lades en dryg timme på att såga ut en skvalp-plåt till bränsletanken och börja helsvetsa, på grund av ett luftkylt slangpaket till tigsvetsen var jag tvungen att ta lite pauser nu och då när handskarna höll på ta fyr...



Under en av pauserna letade jag fram en gammal skrotkedja och hängde på för att se hur det skulle bli.



Som jag gissade så kommer jag bli tvungen att fräsa av det bakre växellådsfästet för att få frigång till kedjan, det riktiga framdrevet kommer vara flera tänder större så det måste tas ett rejält urtag för att inte kedjan ska slå i.



Jag har även varit iväg idag och köpt en meter AN8 stålspunnen slang och en 90° AN8 slangkoppling som ska sitta mellan tanken och bränslepumpen. Nästa gång fortsätter svetsandet, jag måste bränna fast locket innan jag kan börja skissa på tankfästena.

Apropå bygguppdateringarna så ser jag att det är några tappra själar härifrån som är in på hemsidan varje dag och kollar, som dom herrarna (damerna?:brynad) ser så är ganska mycket av texten kopierat rätt av men jag orkar fan inte sitta och formulera om allt på varenda forum jag håller hus i. Det är fyra olika forum varav två engelskspråkiga som ska hållas uppdaterade så det tar dryga timmen att plita ihop ändå...:gnissla
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä, det var en ffrunk (före-frukost-runk) :D
Får väl försöka vara lite mindre lättfotad o hålla på mig tills byggherren behagar släppa till lite mer mekporr..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Angående industridrev, så finns det tabeller att kolla i för att välja kedjor och drev beroende på användningsområde och belastning.
Om man letar efter en kedja till en vanlig motorcykel, så hamnar man på en triplex..
Enklare att hålla sig till empiri och välja kedja och drev från en hoj med ungefär samma effekt.
 

Gixxer_Affe

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Åland/Jomala
Hoj
2000, Suzuki GSXR600
Jasså, vart det en frunk? (frukost-runk, extremt intern humor):rofl

Idag lades en dryg timme på att såga ut en skvalp-plåt till bränsletanken och börja helsvetsa, på grund av ett luftkylt slangpaket till tigsvetsen var jag tvungen att ta lite pauser nu och då när handskarna höll på ta fyr...



Under en av pauserna letade jag fram en gammal skrotkedja och hängde på för att se hur det skulle bli.



Som jag gissade så kommer jag bli tvungen att fräsa av det bakre växellådsfästet för att få frigång till kedjan, det riktiga framdrevet kommer vara flera tänder större så det måste tas ett rejält urtag för att inte kedjan ska slå i.



Jag har även varit iväg idag och köpt en meter AN8 stålspunnen slang och en 90° AN8 slangkoppling som ska sitta mellan tanken och bränslepumpen. Nästa gång fortsätter svetsandet, jag måste bränna fast locket innan jag kan börja skissa på tankfästena.

Apropå bygguppdateringarna så ser jag att det är några tappra själar härifrån som är in på hemsidan varje dag och kollar, som dom herrarna (damerna?:brynad) ser så är ganska mycket av texten kopierat rätt av men jag orkar fan inte sitta och formulera om allt på varenda forum jag håller hus i. Det är fyra olika forum varav två engelskspråkiga som ska hållas uppdaterade så det tar dryga timmen att plita ihop ändå...:gnissla


Det börjar bli dags att livestreama och hålla schema för när då :crash
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nä, det var en ffrunk (före-frukost-runk) :D
Får väl försöka vara lite mindre lättfotad o hålla på mig tills byggherren behagar släppa till lite mer mekporr..

Här har du lite mer att dra i skinnet till!:)

Angående industridrev, så finns det tabeller att kolla i för att välja kedjor och drev beroende på användningsområde och belastning.
Om man letar efter en kedja till en vanlig motorcykel, så hamnar man på en triplex..
Enklare att hålla sig till empiri och välja kedja och drev från en hoj med ungefär samma effekt.

Jo klart kedjor är gjorda för en viss effekt men jag kan inte tänka mig att hojen skulle riva tänderna av ett industridrev, det är ju inte frågan om några tusen mil det ska hålla utan jag kommer gå igenom såna här detaljer på hojen mellan varje körning.

för att slippa ta bort material från motorfästet och riskera att kedjan slår emot kan du ju alltid sätta en kullagrad rulle på undersidan utav kedjan och spänna upp? typ en sån här eller liknande:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/Kedjerulle-KTM-82581/

Jag har tänkt tanken på en rulle men det är enklare att fräsa av fästet lite.

Det börjar bli dags att livestreama och hålla schema för när då :crash

Inte direkt nära uppstart än, kanske till våren nästa år.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha varit fyllchaufför åt fästmön hela kvällen kändes det liksom dags att unna sig lite late night kvalitetstid i verkstaden, så i sällskap av några pilsner skred jag till verket och började tillverka fästen till bränsletanken.



Lite hårdrock är aldrig fel när man svetsar!



Tanken på avsvalning efter helsvetsning, ungefär en halv fis Argon kvar i tuben så jag måste iväg och fylla på den när tid finnes.



Locket till bränslepåfyllningen på plats och ett par blindpluggar i retur- och avluftningsporten.



Här är det ena av de bakre tankfästena på plats.



Andra sidans fäste, borde inte ramla loss i första taget gissar jag.



Under tiden tankfästena svalnade av passade jag på att tillverka de sista bränsleslangarna, sugledningen från tanken, tryckledningen mellan motor och gasreglage och returen tillbaka.



Här hänger tanken på plats, klockan hade hunnit bli halv tre på morgonen så tillverkningen av de främre fästena fick vänta till någon annan kväll.



En jävla massa slang blir det, måste försöka bygga några klämmor som håller ihop dom på något vettigt vis senare.



Tjo!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Svetsarna ser jäkligt bra ut!
Vibrerande spunna metalslangar är jätte elakt mot aluminium..
Men det vet du nog
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top