MC + Gräsklippare = ?

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Hej hej jag vill oxå ha en byggtråd, hoppas intresse finns så man kan få lite stöd och hjälp med funderingar. Bygget är MC-baserat men kommer bli på fyra hjul...


Bakgrund:

Några av mina grannar kör fyrhjulingar, jag tycker de är lite tråkiga och tänkte det vore kul att kunna dra dem med åkgräsklipparen...:näsblod

Jag vill även att maskinen ska gå att använda till fler saker än att göra sej illa på, så vill även bygga funktionsdugligt.. (den kommer ju bli livsfarlig ändå)

Jag har lyckats samla på mej lagom med delar nu för att dra igång:

Det som finns till förfogande nu är:

bakvagn från suzuki ltz 400 quad
½ flakmoped
1st Craftsman modell äldre (bild från säljaren, jag har inte hämtat den än...:gnissla)
1st Volvo Bm mini (se bild)
1st Dominator 650
14½ platta öl
Div bråte
Sporthoj.com's samlade kunskap:va


Första tanken var att använda Suzuki bakvagnen på Craftsman klipparen tillsammans med dominatormotorn, men Craftsmanen tuffar och går som den är så synd att slakta kulttraktorn känns det lite som.

Hittade en Volvo BM mini med taskig motor som jag fick hemkörd förra veckan, den har dessutom riktigt kraftig bakvagn med växellåda "inbakad"(så då löser sej backen utan extralåda:)) Traktorn känns även riktigt gedigen i övrigt.

Tror vi volvo lådan håller? :va Vad tror vi i övrigt? Hilfe bitte!
 

Bifogat

  • DSC00137.JPG
    DSC00137.JPG
    61.3 KB · Visningar: 1,182
  • 7770348707.jpg
    7770348707.jpg
    52.6 KB · Visningar: 932

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Fy fan vad kul projekt. :tummenupp

Fattade jag rätt med funktionsdugligt att du ska behålla klippaggregat och sånt fungerande?
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Fy fan vad kul projekt. :tummenupp

Fattade jag rätt med funktionsdugligt att du ska behålla klippaggregat och sånt fungerande?

japp det är tanken, har dock inget klippdäck till volvon än, men det går ju att lösa. Tänkte den skulle vara lite av en "sleeper" så man även kan tuffa runt på gräsmattan och klippa. Borde funka eftersom det blir dubbla växellådor.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du e sjuk du! jobba på nu så man får se skapelsen! :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om budgeten var obegränsad så vore det brutalt med en fet 2-liters HD-rejsmotor. Så att cyllarna stack ut som två betar på varsin sida om motorhuven.
 

Sold

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Sollerön
Hoj
2004 Suzuki 1200S Bandit
Jag tror Hubbe Bergh redan byggt en sådan. Gör en bit över 200 men utan klippaggregat.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
du e sjuk du! jobba på nu så man får se skapelsen! :D
Tack, det får jag väl jag ta som en komplimang... ;) ska försöka jobba på så den är hyfsat åkbar till våren..

Om budgeten var obegränsad så vore det brutalt med en fet 2-liters HD-rejsmotor. Så att cyllarna stack ut som två betar på varsin sida om motorhuven.

Ja det vore brutalt, men känns som detta är mer lagom, om nu ett sånt här bygge kan vara lagom...:va

Jag tror Hubbe Bergh redan byggt en sådan. Gör en bit över 200 men utan klippaggregat.

mjo man är väl knappast först, men jag vill oxå! Har tyvärr ingen 200 väg i närheten så får väl va nöjd om det går att peta upp i 110..:brinnerup
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en Stiga Garden redo med bortplockad motor & vxllåda. Broms finns redan och handväxeln mellan benen med stag har en uniball i ändan bakåt som orginal, redo att fästas på växelpeten, med andra ord i princip bolt-on med en lämplig kina 200cc med back som råkar vänta brevid.

Givetvis är aggregatet bortplockat, vafan groggmoppe = inte gräsklippare:yoparty

Det som bromsar en helg i garaget är att den är helt oanvändbar. Pallar inte bränna runt downtown med en gräsklippare som en majgårdare..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det låter som ett projekt i min stil!!

Go! go! go!:yoparty
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade kört på den gula (Craftsman ??) men jag å andra sidan har ingen känsla för vad som är en kulttraktor.

Riktigt bra idé förresten med en större snurra i den. :tummenupp


Om budgeten var obegränsad så vore det brutalt med en fet 2-liters HD-rejsmotor.
Så tror jag ditt svar skulle vara oavsett vilket bygge det gällde. :tungan

Ultimata sparkcykeln - fet 2-liters HD-rejsmotor
Smart - fet 2-liters HD-rejsmotor
flakmoped - fet 2-liters HD-rejsmotor
:2cool
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hade kört på den gula (Craftsman ??) men jag å andra sidan har ingen känsla för vad som är en kulttraktor.

Riktigt bra idé förresten med en större snurra i den. :tummenupp



Så tror jag ditt svar skulle vara oavsett vilket bygge det gällde. :tungan

Ultimata sparkcykeln - fet 2-liters HD-rejsmotor
Smart - fet 2-liters HD-rejsmotor
flakmoped - fet 2-liters HD-rejsmotor
:2cool

Deeet vore fett! :)

Nej men skämt åsido så skulle det se brutalt ut med en just en stor luftkyld V-twin med veven i färdrikningen. Så att cyllarna står som ett V-tecken när man betraktar traktorn framifrån.
Man skulle ju kunna ta en Guzzimotor också. Med de är ju så små och har liten effektpotential.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag och en granne hadde en strippad åkklippare (modell super lätt) med en vattenkyld 80cc crossmotor (CR80-85:a) på, den var nästan totalt okörbar!:cdevil
Den bara spann trotts stum axel bak, toppade kanske 110kmh och då var det vingligt värre!

Höjdpungten var när ryggstödet på sätet gick av av axet, och killen vart sittande på motorn:D

Lycka till:yoparty
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
angående bakdelen, skulle det inte vara lättare att få tag på en från crosskart? :va
tar gärna över om du tröttnar :D:yoparty
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Tack för kommentarena, jag har rivit ur motorn ur volvon nu och rensat fronten, mätt lite och verkar som nya motorn får plats utan större problem...:)


angående bakdelen, skulle det inte vara lättare att få tag på en från crosskart? :va
tar gärna över om du tröttnar :D:yoparty

Har som sagt redan en komplett bakvagn från en ltz 400 quad men tänkte först prova att köra på orginal axeln på volvon för att kunna använda volvolådan.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Letar också traktor.

Motorer finns men ingen skitbillig trädgårdstraktor i syne.
Finns det någon till övers så PMa gärna.

Ursäkta snyltandet i tråden.

Detta kommer följas, coolt bygge!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top