Dovare ljuddämpare

Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Hur ska man bygga ljuddämparen om man vill ha dovare ljud. Har ett kortat titan slip on på hojen nu, och det låter lite för vasst för min smak.

låter kolfiber dämpare dovare än titan eller det e bara nått jag fått för mig?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag ger 100kr till den som klarar ett blindtest mellan identiska dämpare med olika material på yttertuben....

Visst är där en viss skillnad i resonansen från burken men det är en piss i nilen jämfört med avgasljudet och skillnaden mellan olika dämparvolymer....

Väldigt öppna dämpare ger ett skränigare ljud. Detta beror på att de högfrekventa tonerna är lättast att dämpa och dämpar man bort dem blir där mer av basljudet kvar aka cykeln låter dovare....
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag kommer dissikera mina dämpare nu i höst och svetsa dit ett gäng med kors för att lugna ner dom lite. Gjorde detta på min vette och det blev riktigt bra.
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Jag ger 100kr till den som klarar ett blindtest mellan identiska dämpare med olika material på yttertuben....

Visst är där en viss skillnad i resonansen från burken men det är en piss i nilen jämfört med avgasljudet och skillnaden mellan olika dämparvolymer....

Väldigt öppna dämpare ger ett skränigare ljud. Detta beror på att de högfrekventa tonerna är lättast att dämpa och dämpar man bort dem blir där mer av basljudet kvar aka cykeln låter dovare....

Hur gör jag rent praktiskt för att få bort de högfrekventa ljudet.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hur gör jag rent praktiskt för att få bort de högfrekventa ljudet.

Stoppa om dämparen och/eller smäll i en db-killer. Vissa har (bla jag) dragit genom skruv kors och tvärs i det perforerade mittröret med viss funktion. Det slår sönder ljudet något.

Jag ger 100kr till den som klarar ett blindtest mellan identiska dämpare med olika material på yttertuben....

Visst är där en viss skillnad i resonansen från burken men det är en piss i nilen jämfört med avgasljudet och skillnaden mellan olika dämparvolymer....

Väldigt öppna dämpare ger ett skränigare ljud. Detta beror på att de högfrekventa tonerna är lättast att dämpa och dämpar man bort dem blir där mer av basljudet kvar aka cykeln låter dovare....

Jäkla intressant det där. Man hör ofta att kolfiber låter dovare och alu låter vassare. Jag har dock aldrig haft förmånen att jämföra rakt av någon gång tyvärr. (På likadana hojar).

Byter till kolfiberdämpare.

En micron i metall eller kolfiber är som natt å dag. Har haft i kolfiber på r6 och kompisen hade i metall på sin r6

Mystiken tätnar... :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Höga frekvenser släcks av ullen i dämparen men för låga frekvenser gäller att en ljuddämpare utan mellanväggar, dvs typ de flesta slipon funkar bäst för de våglängder som är 4 gånger ljuddämparens längd.

Eller omvänt ska ljuddämparens längd vara en fjärdedel av den våglängd man vill dämpa. Multiplar av längden går också bra så en åttondel kan vara lämpligare.

I motsats till Boris så tycker jag att man märker skillnad på vilket hölje man använder både avseende material och tjocklek på materialet. Finns säkert undantag med högljudda maskiner där man inte märker nån skillnad. Och alla material kan säkert inte heller urskiljas.

Frekvensen ges ju sedan av motorns varvtal och cylinderantal.
 

Ozzi

Guest
Det finns väl redan ett antal trådar om att montera kryss för att "slå sönder" ljudet och om jag inte minns fel så fanns det tydligen tester att detta var rent bullshit, det funkar alltså icke.:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns väl redan ett antal trådar om att montera kryss för att "slå sönder" ljudet och om jag inte minns fel så fanns det tydligen tester att detta var rent bullshit, det funkar alltså icke.:tummenupp

Jepp det är bullshit men minskar ju naturligtvis ljudet eftersom det minskar utloppsarean. Duger ju till bilprovningen men annars så är det ett dumt sätt att sänka ljudet.
 

Ozzi

Guest
Jepp det är bullshit men minskar ju naturligtvis ljudet eftersom det minskar utloppsarean. Duger ju till bilprovningen men annars så är det ett dumt sätt att sänka ljudet.

Nja..grejen var just det att det inte sänkte ljudet alls.......såvida man inte pular i 16mm armeringsjärn kors o tvärs då.:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja..grejen var just det att det inte sänkte ljudet alls.......såvida man inte pular i 16mm armeringsjärn kors o tvärs då.:tummenupp

Ett ståltrådskryss är nog försumbart men folk bygger ju ofta fågelbon av ståltråd och dom brukar få ner ljudet. Det har nog du också sett. Och versioner därimellan.
Hur som helst ett dumt alternativ så vi är nog överens.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Har någon testat att göra sk timbre slots i innerröret på ljuddämparen? Alltså att man skär skåror i innerröret och knackar in röret litegranna, så att det blir som en liten skopa eller hur man nu ska beskriva det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Stoppa om dämparen och/eller smäll i en db-killer. Vissa har (bla jag) dragit genom skruv kors och tvärs i det perforerade mittröret med viss funktion. Det slår sönder ljudet något.



Jäkla intressant det där. Man hör ofta att kolfiber låter dovare och alu låter vassare. Jag har dock aldrig haft förmånen att jämföra rakt av någon gång tyvärr. (På likadana hojar).

Mystiken tätnar... :)

Jag anser inte att om man håller alla andra parametrar identiska dvs diameter längd volym stoppning perforationsandel på innertuben etc så hör du inte skillnad på kolfiber och titan. Skillnaden mellan olika packningsmaterial eller hur hårt du stoppar ullen är betydligt större för att inte tala om hur avgörande innertubens design och utloppsdiametern är....

Det många dessutom glömmer är att tar du en kolfiberdämpare så är det långt ifrån säkert att där inte sitter en stål/alu/titan tub innanför det fina kolfiberskalet.....

Är du ute efter dovare ljud håll inte på och mecka med andra yttermaterial satsa istället på de övriga parametrarna man har att spela med...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En billighetsvariant som fungerar är denna:

Innerröret i dämparen är väl perforerat ?
Dra in 40-50 skruvar i det.
Sen på med dämpull ovanpå det hela och plocka ihop dämparen. Ju hårdare du lindar dämpullen desto mindre dämpas ljudet. Så ha det lite löst i början och linda hårdare på slutet.

Skruvarna gör att ljudet slås sönder och inte är lika skarpt när det kommer ut.
Ljudet blir dovare.

Har gjort så på två hojar och det har inte varit några problem, det har varit märkbar skillnad före och efter.

(På bilderna är knappt hälften av skruvarna indragna)
 

Bifogat

  • dämp_1.jpg
    dämp_1.jpg
    68.2 KB · Visningar: 327
  • dämp_2.jpg
    dämp_2.jpg
    89.7 KB · Visningar: 1,224
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur blir flödet efter en sån där operation..? :va
Ingen större skillnad, tror det egentligen det inte är någon skillnad alls.
Skruvarna hindrar inte avgaserna nämnvärt. Det är ju inte direkt så att de stoppar luften som skall ut.

Sen skall man väl tänka på att dämpare redan är avkortad och flödet är mycket större än orginal.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En billighetsvariant som fungerar är denna:

Innerröret i dämparen är väl perforerat ?
Dra in 40-50 skruvar i det.
Sen på med dämpull ovanpå det hela och plocka ihop dämparen. Ju hårdare du lindar dämpullen desto mindre dämpas ljudet. Så ha det lite löst i början och linda hårdare på slutet.

Skruvarna gör att ljudet slås sönder och inte är lika skarpt när det kommer ut.
Ljudet blir dovare.

Har gjort så på två hojar och det har inte varit några problem, det har varit märkbar skillnad före och efter.

(På bilderna är knappt hälften av skruvarna indragna)

Vi har redan disskuterat dom där dumheterna i tråden.

Du kan lika gärna göra en plugg med mindre diameter och skruva fast i slutet på ljuddämparen för det där minskar endast ljudet pga areaminskningen och dessutom bromsar det där flödet mer än vad en plugg med motsvarande areaminskning gör.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top