Intressekoll: Mobilapplikation för att kolla upp stulna fordon

Vilken typ av telefon har du? Så man vet var man ska lägga krutet :)


  • Antal röstningar
    0

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ok då är första delen ihopsatt, en fungerande android app för er som har en sådan telefon. En hel del kvar att göra men det går att använda i varje fall :) . Ska se till att få det fixat så att det går att köra i telefoner med vanligt javastöd också.

En sökning på regnummer FCY550 ger bla följande info (screenshot)
 

Bifogat

  • android anti theft.JPG
    android anti theft.JPG
    30.5 KB · Visningar: 635

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
ok då är första delen ihopsatt, en fungerande android app för er som har en sådan telefon. En hel del kvar att göra men det går att använda i varje fall :) . Ska se till att få det fixat så att det går att köra i telefoner med vanligt javastöd också.
En sökning på regnummer FCY550 ger bla följande info (screenshot)


kan du ta det där på svenska också ? :D
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
ok då är första delen ihopsatt, en fungerande android app för er som har en sådan telefon. En hel del kvar att göra men det går att använda i varje fall :) . Ska se till att få det fixat så att det går att köra i telefoner med vanligt javastöd också.

En sökning på regnummer FCY550 ger bla följande info (screenshot)



Man knappar in reg nr och får status det är allt jag fattar och det räcker för mig.

När javatjafset är löst kan vi köra det på våra lurar också, eller?

Det där med att fota och få status på fordonet är det nasateknologi eller lösbart?:yoparty
 

Staten

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Flera
Kolla med redaktionen på efterlyst
Försäkringsbolagen borde ju göra vågen och bidra
om 10% här använder det , så är det 4000 st som letar
och det lär ju sprida sig utanför sporthoj

Sen måste man nog bygga för SE och Nokia och W.M och Spyphone
Android är ju trevligt, men har vi typ 500st i drift i sverige ännu
 
Last edited:

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Kan kanske vara en bra idé att endast presentera informationen om fordonet, om det är flaggat stulet. Detta för att programmet inte ska missbrukas av mindre ärliga personer för att snabbt få info om vilket stöldbegärligt fordon som helst.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag missade att du enbart vill ha information om stulna hojar, då blir det säkert lättare. Larmtjänst bygger ju upp egna register som uppdateras två gånger i veckan, deras register omfattas nog inte av vägtrafikregisterlagen.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
kan du ta det där på svenska också ? :D

Ja alltså det ska funka till alla typer av telefoner (nästan :) )

Man knappar in reg nr och får status det är allt jag fattar och det räcker för mig.

När javatjafset är löst kan vi köra det på våra lurar också, eller?

Det där med att fota och få status på fordonet är det nasateknologi eller lösbart?:yoparty

Rätt fattat, så är det tänkt att fungera. I princip alla telefoner har ju stöd för Java. Att fota en regskylt eller bara hålla kameran över är helt klart lösbart men det är ju i första hand för de mer avancerade telefonerna samt så kommer det att ta en bra stund att utveckla (ganska så komplext).

Kolla med redaktionen på efterlyst
Försäkringsbolagen borde ju göra vågen och bidra
om 10% här använder det , så är det 4000 st som letar
och det lär ju sprida sig utanför sporthoj

Sen måste man nog bygga för SE och Nokia och W.M och Spyphone
Android är ju trevligt, men har vi typ 500st i drift i sverige ännu

Kan ju vara en idé, ska kolla upp lite olika källor och hur man får använda informationen. Att bygga en app för varje VM (native) är nog inte aktuellt utan det får bli en java-app som sagt.

Kan kanske vara en bra idé att endast presentera informationen om fordonet, om det är flaggat stulet. Detta för att programmet inte ska missbrukas av mindre ärliga personer för att snabbt få info om vilket stöldbegärligt fordon som helst.

Yes, så blir det

Jag missade att du enbart vill ha information om stulna hojar, då blir det säkert lättare. Larmtjänst bygger ju upp egna register som uppdateras två gånger i veckan, deras register omfattas nog inte av vägtrafikregisterlagen.

Ja det borde vara betydligt lättare att uppfylla de kraven! Ska som sagt kontakta ett par olika aktörer och se hur de ställer sig till detta men tills vidare får larmtjänst stå till tjänst :)
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Till vilken mobilplattform kommer du utveckla en sådan applikation om det blir av? Jag skulle vilja ha appsen, om man kan både se om fordonet är stulet men även se vem som äger det samt lite kort info (så som man fick med Transportstyrelsens SMS). Jag har en Android-telefon.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Till vilken mobilplattform kommer du utveckla en sådan applikation om det blir av? Jag skulle vilja ha appsen, om man kan både se om fordonet är stulet men även se vem som äger det samt lite kort info (så som man fick med Transportstyrelsens SMS). Jag har en Android-telefon.

Har en android-app mer eller mindre färdig för att kolla stulna hojar och det är nog där det kommer hålla sig också.Du vet det är hårda krav när det kommer till personuppgifter och sånt nuförtiden, tror knappast de släpper in mig där :)

Kommer göra en telefon för gamla hederliga telefoner som kör java också
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Android är ett mobil-OS utvecklat av Google/HTC. Det liknar det OS Apple har i iPhone, med touchfunktioner och en massa lull-lull, men det är öppnare än Apples för de som vill utveckla egna applikationer.

Mycket bra projektidé, och ett program jag gärna skulle betala några tior för att få tanka hem till telefonen. För tillfället har jag bara Java-telefon (C905) men planerar att bli med Android om en inte allt för avlägsen framtid.
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Denna komme att rulla i gång den 1 september

http://motor.msn.se/nyheter/2009/08/18/71456-blir-72503-och-kosta/

Samma som tidigare men till en summa av 3 kr Läs på sidan Nytt nr 72503 ***

71456 blir 72503 och kostar 3 spännTill mångas förtret försvann Transportstyrelsens vanebildande sms-tjänst ”Vem äger fordonet?” den 1 juli i år. Dock bara tillfälligt för nu kommer den tillbaka, närmare bestämt den 1 september och tyvärr är den inte längre kostnadsfri.

Den populära sms-tjänsten för upplysning om ett fordons ägare blev en dyr historia för Transportstyrelsen. Därför beslutade man tidigare att stänga ned ”Vem äger fordonet?”-tjänsten i sin dåvarande form den 1 juli för att spara pengar i rådande lågkonjunktur.
Bara under 2008 skickades 11,5 miljoner ”Vem äger fordonet?”-förfrågningar till 71456.

Men alla ni som har gått och deppat i de drygt 45 dagar som tjänsten inte varit tillgänglig behöver inte hänga läpp många dagar till. Den 1 september tar Transportstyrelsen åter tjänsten i bruk. Det kommer då att fungera precis som tidigare, men med två ganska väsentliga skillnader.
Det i huvudet inpräntade sms-numret 71456 byts ut till ett nytt, nämligen 72503. Dessutom kommer tjänsten inte längre att vara kostnadsfri utan ska kosta 3 kronor per skickat sms plus eventuella operatörsavgifter.
Med andra ord kommer det framöver att bli en riktigt dyr historia för många av er som var beroende av gamla 71456.
Men förhoppningsvis kan det också innebära att man slipper femtioelva sms om dagen från kompisar som kollat upp olika bilar.

Så glöm inte att i fortsättningen är det 72503 som gäller!




//Robin
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
En applikation som enbart rapporterar om ett registrerings- eller chassinummer är anmält stulet eller ej kostnadsfritt är mycket mer intressant för min del, då jag under de år den tidigare SMS-tjänsten fanns bara använde den ett fåtal gånger. Att kunna kontrollera om ett fordon är stulet eller ej ska inte behöva kosta någonting.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Vad måste en hoj uppuppfylla för krav för att dyka upp i larmtjänst register? Räcker det med att den anmäls som stulen till polis eller måste man abbonera på några andra försäkringar/tjänster.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kanske kan få transportstyrelsen/försäkringsbolagen att uppdatera larmtjänsts lista lite oftare om/när en sån här applikation finns fungerande och spridd.

Det finns ju inga förlorare förutom buset på att folk kollar upp hojar som står skumt till/framförs på ett skumt sätt om appen bara svarar på om fordonet är stulet eller inte.

Givetvis ska det gå att kolla status på bilar också, efter ett inlägg på Zatzy lär du ha tusentals nerladdningar.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
fick precis en idé på ett tillägg man kan göra till de telefoner som har GPS.

Varje gång man söker rätt på ett regnummer till ett fordon som är stulet så skickas (valfritt) koordinaterna man befinner sig på just då till en databas som sparar positionen. Efter ett tag om många sökt på samma nummer utan att man fått tag i fordonet kan man kanske ringa in områden den oftast befinner sig i o.s.v. Förmodligen sällan användbart men kanske skulle kunna hjälpa någon gång!

Status på android-appen: Klar att använda men ser ut som en påse nötter, måste fila lite på layouten. Går att söka och få svar presenterat i telefonen om fordonet är stulet o.s.v
Status på "java"-appen: Ej påbörjad :tummenupp

Lägger ut en version på lämpligt ställe så fort jag tycker den är bra nog.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
fick precis en idé på ett tillägg man kan göra till de telefoner som har GPS.

Varje gång man söker rätt på ett regnummer till ett fordon som är stulet så skickas (valfritt) koordinaterna man befinner sig på just då till en databas som sparar positionen. Efter ett tag om många sökt på samma nummer utan att man fått tag i fordonet kan man kanske ringa in områden den oftast befinner sig i o.s.v. Förmodligen sällan användbart men kanske skulle kunna hjälpa någon gång!

Status på android-appen: Klar att använda men ser ut som en påse nötter, måste fila lite på layouten. Går att söka och få svar presenterat i telefonen om fordonet är stulet o.s.v
Status på "java"-appen: Ej påbörjad :tummenupp

Lägger ut en version på lämpligt ställe så fort jag tycker den är bra nog.

Testar gärna Android-appsen när det är dags. Du som kan skapa appsar för Android (och kanske gjort det tidigare?), är det svårt att få upp en apps till Market? Annars vore det grymt om du kunde lägga betan där så man ser enkelt när du gjort nån uppdatering.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top