Körkort 2009

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Alla uppkörningsmän jag pratat med har sagt det och jag antar att dom har rätt. Sedan kan det finnas de som tillåter ett tredje försök också om de är snälla.

Hittade denna texten i VV:s anvisningar till hur provet går till.
Misslyckas du vid manöverprovet kan du i anslutning till det ges tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Under-provet/
 
Last edited:

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Alla uppkörningsmän jag pratat med har sagt det och jag antar att dom har rätt. Sedan kan det finnas de som tillåter ett tredje försök också om de är snälla.

Hittade denna texten i VV:s anvisningar till hur provet går till.
Misslyckas du vid manöverprovet kan du i anslutning till det ges tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Under-provet/


Till oss sa han att om man misslyckas på lågfarten så får man fortsätta göra resten, går det felfritt får man göra om lågfarten igen. Samma sak om man misslyckas med högfart men fixar resten.

Men misslyckas du med lågfart OCH högfart så får du inte göra om det.

Så sa han till oss iaf.


EDIT: Samma sak med broms osv. Kontenta: Missar man ett moment får man göra om det momentet. Missar man flera moment så får det vara.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag behövde inte köra om lågfartsbanan fast jag rev en kon för han såg att jag var duktig och noga ändå, fixade ju den annars finfint:)

Hörrni jag behöver presenttips!

jag ahr haft två privata handledare, den ena har jag kört lite med, de tär en kille som övningskör med många så jag tänkte ge honom en liten bensinslant(presentkort på okq8) + min övningskörväst + konerna- han har mest nytta av dem:)

min andra handledare har varit kanonbra, tålamod som få och jättebra så han skulle få en större bensinsumma (han sa han ville ha för några tankar så jag tänkte ge honom för det och lite till) men jag skulle även vilja ge honom nån rolig present som är lite mc relaterat...nått bra tips?

EDIT: carlbarks i kumla..kan man ordna presentkort där via nätet? ringa dem? eller kanske jag ska ta mc dit:D
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Är väl upp till hur texten tolkas då. Jag tolkar den som att man kan göra om hela provet en gång till. Det står ju provet eller delar av provet. Alla gånger jag varit med vid uppkörning så görs varje moment för sig. Lågfart, högfart och bromsning. Missar man lågfarten så gör man om det direkt innan man fortsätter på nästa. Missar man lågfarten båda gångerna så får man inte fortsätta utan provet avbryts. Men däremot så har det hänt att föraren har missat första gången på alla tre momenten men satt det vid andra försöket. Alltså har man gjort hela provet två ggr.

Orcid. Klart du ska åka hoj till Kumla. På hemvägen så åker du förbi Svartå och tar en köttbullemacka. Fiket öppnar 18:00 tror jag. Du kommer inte att vara själv där......
 
Last edited:

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
har surfat runt på sh alltför länge nu utan att bli medlem, så nu jäklar!
tog körkort i maj och skaffade mig samma dag en yamaha fz6.. fan va gött det är!!
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
vilken känsla att vara ute på solotur med hojen..i regn och solsken:D jag har känt mig trygg på hojen sista tiden när allt började falla på plats men nu nu känner jag mig även avslappnad..som att jag är än mer ett med hojen..

tänk vad ett godkännande kan göra för själ och självkänsla fatta ni hur jäkla imponerad jag är på mig själv att jag fixade detta, kan berätta att för ett år sen hade jag inte fixat detta, de thar även vänner som känner mig väl sagt för de vet hur jag mått....och foto på körkortet löste jag igår på vv jisses amaila hahaha hur jag såg ut, hade ju inte ens tvättat håret för jag skulle ju ha hjälm på mig..shit man kan se hängslena på mina mcbyxor på fotot och med ett fett flin och stökigt hår:D men det blir bra ska bara ha det i 10 år:p
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Nu törs man väl skriva här! Fixade kortet idag!

Med 3 körlektioner, en heldel timmar på rishögen (Kawa GPz 750-84) i ryggen gick det vägen. Att det spöregnade hela vägen från uppkörningen hem gjorde INGENTING!!
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Nu törs man väl skriva här! Fixade kortet idag!

Med 3 körlektioner, en heldel timmar på rishögen (Kawa GPz 750-84) i ryggen gick det vägen. Att det spöregnade hela vägen från uppkörningen hem gjorde INGENTING!!

Ahaaa du har hållt dig dold för att slippa pressen härifrån?? Jag gjorde likadant.:banana
Grattis!!:yoparty
 

Rossi.E

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Japp
Körkort idag! Körde upp i Säve för andra gången och hörde orden "Din körning är godkänd!" i radion. Har nog aldrig varit gladare än då faktiskt för det innebär att jag får vara ute på vägarna med mina MC-bröder!!!!

Ses där ute ! :D

/Rossi
 

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Gävle.
Hoj
Street Triple R, -12
I did it!

Jag har som en del andra varit osynlig i den här tråden även om jag följt den länge. Idag är jag dock glad att i mitt första inlägg berätta att jag för ett par timmar sedan fick ett kryss i en grön ruta. Sämre början på semestern har man haft :)
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
nu törs man väl skriva här! Fixade kortet idag!

Med 3 körlektioner, en heldel timmar på rishögen (kawa gpz 750-84) i ryggen gick det vägen. Att det spöregnade hela vägen från uppkörningen hem gjorde ingenting!!

grattis! :D

jag har som en del andra varit osynlig i den här tråden även om jag följt den länge. Idag är jag dock glad att i mitt första inlägg berätta att jag för ett par timmar sedan fick ett kryss i en grön ruta. Sämre början på semestern har man haft :)

GÖTT MOS :D
 
Last edited:

puttePROswe

KTM4EVER
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Fraahmseedan
Hoj
Skall handla geggmoppe
Jahopp.. ett gäng till som tagit kort... grattis grattis till allihopa!

Har haft kortet nu i ca: 1 månad och måste säga att det är inte för en nu som jag börjar känna att jag inte gör något olagligt när jag är ute och kör ensam. Var ute och provade min nya hjälm igår, 15 mil i GBG området. Köpte en Shoei Multitec.... mycket nöjd måste jag säga.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top