ISDÄCK på Gsxr 1000

-Freddy-

Guest
Jag har också gjort isdäck nu, enligt ditt recept MangeH

Thanks!

ZX6R-isdäck
 

Bifogat

  • IMG_0433.JPG
    IMG_0433.JPG
    141.9 KB · Visningar: 546

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
SATAN vad dåligt däcken funkade!!! Som jag befarade så är antagligen skruven för långa och lite för trubbiga. Hade ju nästan 20 mm utstick i mitten av bakdäcket. Vid gaspådrag så släppte bakdäcket varje gång. Framdäcket kändes väldigt ostabilt också så det blir ju inget mera den här vintern....:huvet
Bara att leta fram ett nytt recept och 2 nya däck sen jävlar.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
SATAN vad dåligt däcken funkade!!! Som jag befarade så är antagligen skruven för långa och lite för trubbiga. Hade ju nästan 20 mm utstick i mitten av bakdäcket. Vid gaspådrag så släppte bakdäcket varje gång. Framdäcket kändes väldigt ostabilt också så det blir ju inget mera den här vintern....:huvet
Bara att leta fram ett nytt recept och 2 nya däck sen jävlar.

fan va trist :( hade sett fram emot en film
 

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett hål i vägen
Hoj
gixxer 1000 k5
SATAN vad dåligt däcken funkade!!! Som jag befarade så är antagligen skruven för långa och lite för trubbiga. Hade ju nästan 20 mm utstick i mitten av bakdäcket. Vid gaspådrag så släppte bakdäcket varje gång. Framdäcket kändes väldigt ostabilt också så det blir ju inget mera den här vintern....:huvet
Bara att leta fram ett nytt recept och 2 nya däck sen jävlar.

kan det vara så att du har för många dubb?
hur stabilt kan det bli? det slår ju i styrt...
jag har betydligt färre skruv men mina är riktigt spetsiga...
vad har du för lufttryck? jag körde med 2,5 sisst.
tycker att hojjen var stabilare när det var lite snö på isen
//Henkan
 

E.T.

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Tobo
Hoj
VLS/Aprilia 550
Tror också det är lite många kanske.... sylvassa och färre tror jag på. Mer tryck på varje dubb om det är lite färre... men men va vet ja
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
kan det vara så att du har för många dubb?
hur stabilt kan det bli? det slår ju i styrt...
jag har betydligt färre skruv men mina är riktigt spetsiga...
vad har du för lufttryck? jag körde med 2,5 sisst.
tycker att hojjen var stabilare när det var lite snö på isen
//Henkan

Jo jag började också fundera på mindre dubb. Hade mellan 2,5-3 i lufttryck. Nu var det ju spårig blankis också. Blir nog bättre med snö på isen men inte jättemycket. Får fixa ett par andra till nästa år med färre, kortare och spetsigare skruv...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag började också fundera på mindre dubb. Hade mellan 2,5-3 i lufttryck. Nu var det ju spårig blankis också. Blir nog bättre med snö på isen men inte jättemycket. Får fixa ett par andra till nästa år med färre, kortare och spetsigare skruv...

Jag tror också på för mycket dubb men det är ju snabbt gjort att plocka bort hälften av dubbarna.

Nej, snö gör att sådan där däck funkar sämre direkt. Då behöver man ännu längre dubb för att tränga ner i isen trots att däcken lyfts av snön.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag tror också på för mycket dubb men det är ju snabbt gjort att plocka bort hälften av dubbarna.

Nej, snö gör att sådan där däck funkar sämre direkt. Då behöver man ännu längre dubb för att tränga ner i isen trots att däcken lyfts av snön.

Och hjälpmedlet är vinkelslip.....
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nu ska jag ge mig på detta innan vintern och isen kommer. Frågan är vart får man tag i grejerna billigt och smidigt?
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vad tror du/ni om lite kortare skruvar och lite fler?

läste att det vart lite instabilt med så pass långa skruvar.:va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad tror du/ni om lite kortare skruvar och lite fler?

läste att det vart lite instabilt med så pass långa skruvar.:va


När det börjar ligga lösa isflagor och snö på isen så behöver du lite längd på dubbarna för att däcken ska kunna tränga ner i isen istället för att surfa ovanpå snön.

angående instabilitet så sök på tede-77 vill minnas att han tyckte det blev mer instabilt om man hade dubbarna i snygga rader.
Det gynnar även greppet om man har dubbarna lite mer osymetriskt spridda så att dom inte spinner i samma "isfåra"
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp ett färdigdubbat 17tums bakdäck till framhjulet? är väl ca 130 så de borde väl gå o trycka dit?
sen kolla på "vanliga" enduro däck och findubb.. endurodäck ser de nästan ut som att på kanterna tar inte alltid dubben i isen, men förmodligen gör dom de precis. tror på korta vassa.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
När det börjar ligga lösa isflagor och snö på isen så behöver du lite längd på dubbarna för att däcken ska kunna tränga ner i isen istället för att surfa ovanpå snön.

angående instabilitet så sök på tede-77 vill minnas att han tyckte det blev mer instabilt om man hade dubbarna i snygga rader.
Det gynnar även greppet om man har dubbarna lite mer osymetriskt spridda så att dom inte spinner i samma "isfåra"

tack för tipset :) ska genast kolla det, då jag har grubblat på detta innan jag la mig och vaknade med samma tankar :)

köp ett färdigdubbat 17tums bakdäck till framhjulet? är väl ca 130 så de borde väl gå o trycka dit?
sen kolla på "vanliga" enduro däck och findubb.. endurodäck ser de nästan ut som att på kanterna tar inte alltid dubben i isen, men förmodligen gör dom de precis. tror på korta vassa.

Hmm, håller dessa för brassa helvete på isen? eller förbrukar man det på några timmar el. en dags körning?
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sugen som fan att göra ett set till i år.

Har slipade skruv å allt.
Bygger på ett slics som har lite hårdare stomme.

Hoppas på en kall och snöfri vinter med massor av is att tokgasa på!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Sugen som fan att göra ett set till i år.

Har slipade skruv å allt.
Bygger på ett slics som har lite hårdare stomme.

Hoppas på en kall och snöfri vinter med massor av is att tokgasa på!


Du har inte en sådan slicks liggandes eller vet nån som släpper iväg det för en lite summa?
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jag gjorde hemma gjorda till min Ktm 660 för några år sedan. Funkade kanon så länke det inte är snö på isen som lyfter upp däcket. Då funkar det inte då ett gatdäck är jämt och ett enduro/cross däck har klackar som tar fäste.

Men heltklart ska skruvarna va mycket kortare ca 1cm max 1,5...

///micke
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tack för tipset :) ska genast kolla det, då jag har grubblat på detta innan jag la mig och vaknade med samma tankar :)



Hmm, håller dessa för brassa helvete på isen? eller förbrukar man det på några timmar el. en dags körning?

nej sejtan elle. sitter normalt bak så fram borde de hålla bra länge.
 
Nyheter
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Top