ISDÄCK på Gsxr 1000

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
MangeH, hör gärna av dig vid tillfälle då vi är mycket intresserad av däcken som du tillverkat för ett kommande höghastighets expriment!! :D

/Fürstenhoff.[/QUOTE]

Det går ju alltid att tillverka nya:) .
Har också varit sugen på att köra fort på is. Men det ville sig inte väl förra vid förra årets körning. Vobbel vid gassläpp som tenderade i att man nästan flög av hojen:gnissla .
Det är därför jag experimenterar med mera dubbar i mitten så att det är flera i ingrepp hela tiden.
Funkar inte detta kan man ju alltid göra ett par nya. Bara ett par tim jobb vid bandputsen. Märka upp o borra ca 600 hål i däcken. Sen är det bara att köra på med skruvdragaren o en 10-nyckel:D .
Får se hur det går när isen lägger sig här nere i småland. Annars får man söka sig uppåt i landet....
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ballt värre.... Men finns det tillräckligt med utrymme i svingen för de där? ? ?

Svingen var inget problem förra året. Det var värre med gaffelbenen. Ca 5-6 mm frigång. Får se hur det blir i år.
 

Bifogat

  • Kopia av Isdäck 006.jpg
    Kopia av Isdäck 006.jpg
    91.4 KB · Visningar: 508

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Bara nyfiken, tätar ni dessa däck från insidan och kör slanglöst, eller kör ni med slang?? Verkar grymt kul iaf...

/Robban
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Bara nyfiken, tätar ni dessa däck från insidan och kör slanglöst, eller kör ni med slang?? Verkar grymt kul iaf...

/Robban

Tvättar först däcken med liquid buffer för att silikonytan ska försvinna. Det är sånt de använder på däckfirmorna när de pluggar däck tex.
Sen tar jag ett antal tuber sikaflex som jag värmt upp i en kastrull på spisen. Trycker ut på insidan av däcken och penslar ut det. Blir en hinna på 1-2 mm som tätar ganska bra. Bara det håller över dagen så är det ju lugnt.
 

Bifogat

  • Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    Isdäck vinter -07-08 001.jpg
    85.7 KB · Visningar: 196
  • Isdäck vinter -07-08 002.jpg
    Isdäck vinter -07-08 002.jpg
    99.1 KB · Visningar: 188

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Okej då fattar jag :tummenupp Precis bara det håller för en dag på isen så är det ju lugnt, skönt att slippa allt kladd med slangar å grejer :) ..

Vore kul om ni fixade lite film med isåkning, vill gärna se :yoparty

/Robban
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Okej då fattar jag :tummenupp Precis bara det håller för en dag på isen så är det ju lugnt, skönt att slippa allt kladd med slangar å grejer :) ..

Vore kul om ni fixade lite film med isåkning, vill gärna se :yoparty

/Robban

Kan dröja några månader med tanke på vädret, men håll ut så kommer det!
 

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
Vore kul om ni fixade lite film med isåkning, vill gärna se :yoparty

/Robban

Klart vi ska fixa film! Mangeh den lilla linslusen har div kamerafästen som kommer att utnyttjas till fullo o jag har inga planer på att inte göra annat än att jaga skiten ur hans gixxer runt sjöisarna, så me lite minusgrader o en grabbnäve flyt så ska de allt bli film av allt ihop! Frågan är bara vem av oss (moi/mangeh) som har lyckats bäst me dubbandet då vi har kört på rätt så olika idéer...


fortsättnig följer
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Sen tar jag ett antal tuber sikaflex som jag värmt upp i en kastrull på spisen. Trycker ut på insidan av däcken och penslar ut det. Blir en hinna på 1-2 mm som tätar ganska bra. Bara det håller över dagen så är det ju lugnt.

kör du i sikaflex efter du dubbat? lägger du inget mellan brickor och däcket?
kommer börja dubba så fort jag fått tag i skruv :D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
kör du i sikaflex efter du dubbat? lägger du inget mellan brickor och däcket?
kommer börja dubba så fort jag fått tag i skruv :D

Det blir sikaflex efter jag dubbat pga det blir mindre jobb då. Annars får man stå och doppa skruv för skruv o det e ju inte skoj! Gjorde så här förra året o det höll tätt över dagen. Därför använder jag mig av försänkta M6 med en bricka med 10 mm hål i. Då sjunker skruven ner i brickan o man behöver inte kladda så mycket.

Klart vi ska fixa film! Mangeh den lilla linslusen har div kamerafästen som kommer att utnyttjas till fullo o jag har inga planer på att inte göra annat än att jaga skiten ur hans gixxer runt sjöisarna, så me lite minusgrader o en grabbnäve flyt så ska de allt bli film av allt ihop! Frågan är bara vem av oss (moi/mangeh) som har lyckats bäst me dubbandet då vi har kört på rätt så olika idéer...


fortsättnig följer

Jag tror att de där enstaka skuvarna du har satt i 90 graders vinkel ute på sidorna kommer göra att du kör från mig i kurvorna med 6o graders nerlägg iaf:D


Jo jag har sett filmen. Ungefär samma stuk på dubbningen fast det ser ut som de har färre skruv. Sen sitter dem lite huller om buller...
 
Last edited:

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag gjorde ett slött försök till att dubba till min gamla cross, blev rätt nöjd över resultatet. Riktigt bra grepp men livslängden var väl sådär...
PICT0075.JPG

Gör det mycket skillnad med slipad dubb? De borde ju nötas ner ännu fortare.. ?

Hälsn John
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag gjorde ett slött försök till att dubba till min gamla cross, blev rätt nöjd över resultatet. Riktigt bra grepp men livslängden var väl sådär...
View attachment 217930

Gör det mycket skillnad med slipad dubb? De borde ju nötas ner ännu fortare.. ?

Hälsn John

Enligt folk som provat med oslipade skruv så ska skillnaden vara enorm. Han sa att däcket inte bet ens när han släppte ut kopplingen på tomgång. Då är fästet inte bra! Mina skruv syntes inte ett dugg på efter ett par timmars körning iaf. Får se hur de här klarar sig!
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Jo jag har sett filmen. Ungefär samma stuk på dubbningen fast det ser ut som de har färre skruv. Sen sitter dem lite huller om buller...

Det är ju rätt stor risk att det blir obalans om man inte sätter dom symetriskt...
Vad har du för tryck i däcken? Tänkte på det med vobblet du hade, om du inte har tillräckligt tryck i så kanske skruven rör sig förmycket i sidled?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är ju rätt stor risk att det blir obalans om man inte sätter dom symetriskt...
Vad har du för tryck i däcken? Tänkte på det med vobblet du hade, om du inte har tillräckligt tryck i så kanske skruven rör sig förmycket i sidled?
Det är nog lagom obalans i sig att köra på is ;) Så att häva lite obalans lär nog inte vara det stora problemet...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det är ju rätt stor risk att det blir obalans om man inte sätter dom symetriskt...
Vad har du för tryck i däcken? Tänkte på det med vobblet du hade, om du inte har tillräckligt tryck i så kanske skruven rör sig förmycket i sidled?

Men jag har satt dem symmetriskt bara just därför. Jag är nog lite skadad för jag tycker om när allt är exakt. Har stått och mätt med skjutmått mellan varje skruv på ett varv för att det ska bli lika:huvet . Sen behöver man ju bara fortsätta att sätta kryss mellan på raden bredvid så att de blir förskjutna. Efter 600 kryss är det bara att börja borra hål:) . Körde med normalt däcktryck för landsvägskörning. Testade att släppa ut lite sen utan resultat.

Det är nog lagom obalans i sig att köra på is ;) Så att häva lite obalans lär nog inte vara det stora problemet...

Jo det är sant. En annan kille här på forumet fick ha 2,5 hg vikter på en fälg för att få någorlunda bra balans.
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top