Köra bakhjul!

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Samtidigt är det sinnesjukt mycket enklare att slanga motard än 1000cc sporthoj. Att påstå något annat är också ett tecken på ignorans.

Vad är det som är så sinnesjukt mycket enklare? Att få upp framhjulet? Att åka flera km? Om du ens kunde en bråkdel av det du snackar om så vet du att det inte fungerar så i verkligehten.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Vad är det som är så sinnesjukt mycket enklare? Att få upp framhjulet? Att åka flera km? Om du ens kunde en bråkdel av det du snackar om så vet du att det inte fungerar så i verkligehten.

Ja en motard är enklare att få upp framhjulet. Vridet jobbar på lägre varv och sen är det en helt annan utväxling.

Vilket är enklast sporthoj eller en ren cross cykel?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De är ju inte alls nå direkt svårare att få upp en sporthoj på slangen än en motard:confused: dock är motarden lättare att köra sakta med i början :tummenupp
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
för mig känns det lättare att VÅGA försöka slanga med motard, än med sporthoj. Och ja, jag är en liten mes
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Ja en motard är enklare att få upp framhjulet. Vridet jobbar på lägre varv och sen är det en helt annan utväxling.

Du inser att de e samma sak som att säga att det är lättare att sladda med en 240 än en Ferarri?

Om vridet jobbar på högre varv på en sporthoj, gasa då mera!
Och ja... utväxlingen är annorlunda men du har också dubbelt så nycker effekt... lite lågt räknat.

Det har bara med teknik att göra. Skyll inte på hojen!

Fattar inte argumentet "det är för lite vrid, den orkar inte upp"
Samtidigt som man säger "gasar jag fullt slirar kopplingen"

Kopplingen på min ktm slirade åxå om man betedde sig som en idiot och låg i ~120 och tvärdumpa kopplingen med fullt varv.

Lycka till till er alla som vill lära er :)
Men bästa sättet är och kommer alltid vara att öva :)


Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
för mig känns det lättare att VÅGA försöka slanga med motard, än med sporthoj. Och ja, jag är en liten mes

....................................

Samma för mig...
Det sitter i huvet tror jag...

Men det som jag har respekt för är att hastigheten just kan bli så mkt
högre på en sporthoj när du gasar till....
Sen har man väl en större trygghet i sjävla körställningen på en motard jmft med en sporthoj - känns som om man har större kontroll...
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Du inser att de e samma sak som att säga att det är lättare att sladda med en 240 än en Ferarri?

Om vridet jobbar på högre varv på en sporthoj, gasa då mera!
Och ja... utväxlingen är annorlunda men du har också dubbelt så nycker effekt... lite lågt räknat.

Det har bara med teknik att göra. Skyll inte på hojen!

Fattar inte argumentet "det är för lite vrid, den orkar inte upp"
Samtidigt som man säger "gasar jag fullt slirar kopplingen"

Kopplingen på min ktm slirade åxå om man betedde sig som en idiot och låg i ~120 och tvärdumpa kopplingen med fullt varv.

Lycka till till er alla som vill lära er :)
Men bästa sättet är och kommer alltid vara att öva :)


Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

Jag skyller inte på hojjen och jag vill inte köra på slangen heller.

Ja det har mycket med teknik och övning att göra men det är lättare när man har en annan utväxling att jobba på.

Ta en gammal grålle traktor på 2 ton och 50 hk, hur kommer det sig att man kan slanga med en sån då.

eller ta en MTB cyklel. lättare att lyfta framhjulet med en läge växel än en hög växel.

Sen kan en riktig duktig förare slanga upp nästan vilken hoj som helst.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sen har man väl en större trygghet i sjävla körställningen på en motard jmft med en sporthoj - känns som om man har större kontroll...

Absolut !

Sedan beror det på vad man menar med att "slanga" visst är det lika lätt att dra en powerwheelie med en sporthoj som en motard på säg 100-200meter .

Men att åka på balanspunkten är mkt lättare med en motard iom vikt -körställning och i viss mån motorkaraktär gör det hela mindre "läskigt" ;)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Cykel tycker jag ör bra exempel på vad som är "lätt och svårt" att slanga..

En dam cykel, kaes..
En MTB med Rakt, framåtlutande styre.. Halvbra, måste upp högre..
En MTB med uppåtböjt/krökt styre (som jag har för övrigt :p) tycker jag är betydligt enklare att slanga på..

Vet inte om man kan dra en parallell mellan sporhoj och motard där men kanske..? (Aldrig tesat motard^^)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Inte ett dugg kaxig däremot trött på allt och alla som ska berätta hur omöjligt allt är och har flera A4 med ursäkter.

o jag tycker att du är en bessewisser med dina översittarfasoner.
det gäller inte bara i denna tråden.

det är inte konstigt att folk drar sig för att fråga saker i forumet så som du går på.


kan du stava till ödmjuk ?
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
o jag tycker att du är en bessewisser med dina översittarfasoner.
det gäller inte bara i denna tråden.

det är inte konstigt att folk drar sig för att fråga saker i forumet så som du går på.


kan du stava till ödmjuk ?

Ödmjukhet har inget med saken att göra. Samma tjat och trams om och om igen trots att man konkret kommer med förslag från fler än ett håll belönas med samma mynt. :glömdet
 

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Överallt
Hoj
YZ 250 F
Till alla som läser det här forumet...

Till alla som läser det här forumet...

Jag säger såhär. Ett tips till dig. Om DU tycker att Du har svarat på allt DU kan och inte kan svara på mer eller att du tycker att folk borde läsa längre bak i tråden. Då tycker JAG att du kan sluta svara. Om du lämnar plats åt dom som faktiskt VILL svara, och VILL hjälpa. Så kommer informationen fram på ett bättre sätt. Utan en massa spamm och en massa onödigt tjat.

Det är inte bara menat mot just DIG (Peter) Utan även mot ALLA andra som har klagomål på vad som upprepas och det som sägs i denna tråd.

Har DU inget att säga som HJÄLPER personen som ställer frågan. Så tycker inte JAG att DU bör svara. Det blir bara ett oändligt tjafs mot DIG om dålig attityd. Och DET tar upp plats i tråden. Och det hämmar folk från att verkligen se det VIKTIGA i tråden, det som FAKTISKT är SVAR på FRÅGORNA.

Hoppas att ingen tog illa upp av detta. Jag tycker bara att det bör kunna hållas en högre klass här i en tråd som kan vara både intressant och lärorik. :)

MVH
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Absolut !

Sedan beror det på vad man menar med att "slanga" visst är det lika lätt att dra en powerwheelie med en sporthoj som en motard på säg 100-200meter .

Men att åka på balanspunkten är mkt lättare med en motard iom vikt -körställning och i viss mån motorkaraktär gör det hela mindre "läskigt" ;)

Precis, tråden handlar om att KÖRA bakhjul. Att ligga och balansera på balanspunkten med 170 hk istället för 50 hk är en väldig skillnad.

\Masonit
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
nu får DU fan ge dig. Jag har inte sagt emot nåt. Däremot har du kaxat ända sen du dök upp i tråden igen.

Fz1 går alldeles utmärkt att slanga med, det är en bushoj rakt igenom. Har du prövat sätta på ett 16 drev fram istället för 17? för mig vart det en jävla skillnad. Det är bara öva. Jag brukar börja på 1:an med bara gas och ingen koppling, sen när framhjulet är påväg upp i skyn är det bara att crossväxla i 2:an, balansläget är lite äckligt i början för man tror att man ska slå över men tro mig, när du tycker du är nära så är det långt kvar :) Sen är det bara att lägga i så många växlar du vågar när du är uppe. Jag har prövat att stå upp på FZ1:an men tycker inte att det känns så stabilt och skönt som alla säger, Men prövade en CBR 954 och där var det riktigt skönt att stå upp. Så sittställning och hur styre och fotpinnar är placerade är allt tycker jag. Jag sitter ner när jag wheelar på Skramlahan :)

Lycka till! /Tobbe85
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Bra skrivet av Roach. Sämre skrivet av wonderwizard.

Saker o ting spårar ju dock ur när allt o alla verkar ha sin egen specifika åsikt ang ämnet. Finns ju som sagt några enkla grundregler för hur man ska göra. Rensa tråden då du som iaf är admin och skriv ner dessa små tips om hur man gör och inte bör. sen är det väl inte så jävla svårt att dra ut och öva? eller? man lär sig inte wheela genom att sitta o fnula bakom tangetbordet, det sätter snarare griller i huvet på dig så du blir blockad eller nåt annat.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top