Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Den här tråden har vilat ett tag nu.

Finns det intresse för en körning i morgon på norrsidan, med avslut vid donken, Sveavägen för Stockholm Midnight GP (i valfritt tempo) vid 22-tiden? Såg i Onsdagskörningstråden att det ska köras från Frescati i morgon vid 17:45 men det är en lite dum tid för mig + att jag är rostig och gärna håller ner tempot.

Lämplig samlingsplats är kanske vid OK-macken Upplands Väsby (brukar det vara va?) runt 18:30 - 19:00?

Öppen för ändringar om någon kommer med andra förslag:)
 

RedHelmet

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-S S2
Låter intressant.
Håller vi körkortsfart???
I så fall kommer jag!
(Ska genom hela stan först.)
Kör vi fortare avstår jag!
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Tempot jag hade tänkt mig är väl laglig fart och lite moms på det. Vägarna brukar vara så kurviga att man ändå inte når skyltad hastighet ändå. Är det en bra förklaring på tempot?:)

Om du fortfarande är intresserad, passar tiden?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Kul!

Skrev precis till märkeskollegorna på VFR-forum.se, med lite tur så kanske det kommer någon därifrån.

Tror att kl 19 blir en bra tid att starta från samlingsplatsen.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Skaffade hojkortet förra året och är den enda i min kompiskrets som har hoj (förutom några äldre kolleger). :näsblod
Blir oftast att man glider runt själv men börjar tröttna lite..

Har aldrig vart med på en sån här gruppkörning, hur gör man? Är det bara att dyka upp eller? Skulle vara kul att träffa lite nytt hojfolk! :krama
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Ni kan väl haka på andra körningen, vi väntar väl in varandra? :)

Det var min tanke igår innan jag skrev i den här tråden, men starten är lite tidig för mig och jag är så pass rostig så jag gärna känner mig för i en lugn körning först. Men jag gillar din inställning:tummenupp

Skaffade hojkortet förra året och är den enda i min kompiskrets som har hoj (förutom några äldre kolleger). :näsblod
Blir oftast att man glider runt själv men börjar tröttna lite..

Har aldrig vart med på en sån här gruppkörning, hur gör man? Är det bara att dyka upp eller? Skulle vara kul att träffa lite nytt hojfolk! :krama

Nu ska jag inte göra mig till någon talesperson för gruppkörningar då jag bara varit med på ett fåtal hittills, men i regel är det bara att dyka upp. Samlingsplats och tid brukar stå i tråden och i densamma brukar det framgå vilket tempo man tänkt att köra.
Du är mer än välkommen att hänga med i kväll om du vill, tänker mig att åka mot Knutby eller Rimbo och sedan vända neråt, åka via Vaxholm och avsluta inne stan. Var ett år sen jag körde på vägarna så det kan bli lite improviserat om minnet sviker.:)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Skaffade hojkortet förra året och är den enda i min kompiskrets som har hoj (förutom några äldre kolleger). :näsblod
Blir oftast att man glider runt själv men börjar tröttna lite..

Har aldrig vart med på en sån här gruppkörning, hur gör man? Är det bara att dyka upp eller? Skulle vara kul att träffa lite nytt hojfolk! :krama

Det är inte alls svårt, det är lite som att följa en kö/en grupp bilar på landsväg. Om man är fler än kanske 5 brukar man vara som i ett sick-sack-mönster och när det går lite fortare håller man avstånd till varandra (brukar vara lämpligt att vara kvar i sick-sack-mönstret) och det är viktigt att hålla uppsikt på både de framför dig och de bakom dig. Sedan är det bara följa tempot, har körningen ett tempo man känner att man inte riktigt klarar så lägger man sig längre bak.

Viktigt att tänka på är om du kanske har någon/några framför dig som kör lite märkligt/ovant/osäkert så är det inte så värst bra att köra om, bättre att ligga kvar och vänta tills ni stannat. Om du märker att gruppen börjar köra om bilar så gäller det att inte falla för grupptrycket och köra tokigt för att komma ikapp resten av gruppen.

Om du sedan känner att du kanske vill hem eller åka åt ett annat håll är det alltid bra att meddela gruppen annars kan de tro att de tappat bort dig och åker och letar efter dig.

Sedan lite grundläggande: Använd blinkers i god tid och bromsa lite innan för att uppmärksamma de andra. Är du en som använder konstant helljus, stäng av det, det är riktigt irriterande om man ligger framför och har någon som bländar en i backspegeln hela tiden.

Annars är det inte mycket att oroa sig för :tummenupp
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Har aldrig vart med på en sån här gruppkörning, hur gör man? Är det bara att dyka upp eller? Skulle vara kul att träffa lite nytt hojfolk! :krama

Det är bara dyka upp så får du info på plats då alla körningar funkar lite olika..

Vilka vägar tänkte ni köra?

Jag tror det blir Åkersberga -> Riala -> Furusund

Det var min tanke igår innan jag skrev i den här tråden, men starten är lite tidig för mig och jag är så pass rostig så jag gärna känner mig för i en lugn körning först. Men jag gillar din inställning:tummenupp

Ja, tiden är ju alltid svår att påverka. :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kan man få EN regnfri eftermiddag den här veckan? Fredag ser lovande ut iaf.
 

GlurG

Medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Danderyd
Hoj
KTM 690 Duke
Ska försöka hänga med nästa gång också! Ingen av er som tänkte dra till Tuvängen i helgen? :)
 

init

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000XR -17
Någon som vill köra nu i veckan? Jag har semester och kan alltså köra vilken dag som helst. Dessutom ser det ut att bli bra väder hela veckan.
 

RedHelmet

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-S S2
Jag startar från Västberga Ok kl 18 i kväll, om någon är intresserad av sällskap.
Lugnt tempo.
Sörmland eller Södertörn.
 

init

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000XR -17
Jag startar från Västberga Ok kl 18 i kväll, om någon är intresserad av sällskap.
Lugnt tempo.
Sörmland eller Södertörn.

Det var tråkigt att du inte skrev detta lite tidigare, jag hade gärna hängt med. Kollade forumet strax före 11, sedan åkte jag iväg och kom hem först nu. Men som sagt, hade jag vetat om det hade jag kunnat korta ned den runda jag körde idag, att åka flera är ju skoj.

Under förutsättning att vädret håller i sig kan jag dock köra vilken dag som helst. Så om någon vill ut och åka, säg bara till.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top