Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan inte släppa det och måste fråga.

Vad spelar det för roll vilka data du har på just din pump? Trycket sköts av tryckreg. och så länge flödet räcker så borde du kunna plocka en pump från 164E, eller är det något extra med den där?

Varvtalet på pumpen sköts av ECU:n så jag vill ha en pump med samma strömförbrukning så att jag inte riskerar att förstöra elektroniken.

Jag har nästan hittat pumpen nu
förmodligen en systermodell till Airtex E8446 fast med annan anslutning på sugsidan.
50-60 gph ->189-227 lph
105-115 PSI
Så nu vet jag i vilken härad jag ska söka efter alternativ pump om jag i framtiden har anledning att byta pumptyp.
De anger dock inte strömförbrukningen, den kan jag ju dock mäta upp.

Airtex gör ju dock bra pumpar, så sannolikt kommer jag nog upptäcka att bränsletrycket är som det ska vid nästa körning, när jag nu kan läsa av bränsletrycket mha min ny mätare.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varvtalet på pumpen sköts av ECU:n så jag vill ha en pump med samma strömförbrukning så att jag inte riskerar att förstöra elektroniken.

Nu vart jag ännu mer nyfiken, varför sköter ecu varvtalet och hur lyckas den det på en borstmotor utan vakt?(eller menar du på/av-slag).

Har du en manual man kan få kika på till sprutet, verkar vara något extra och det alltid kul att lära sig något nytt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu vart jag ännu mer nyfiken, varför sköter ecu varvtalet och hur lyckas den det på en borstmotor utan vakt?(eller menar du på/av-slag).

Har du en manual man kan få kika på till sprutet, verkar vara något extra och det alltid kul att lära sig något nytt.

Att man kan välja effekt på bensinpumpen i mappen är för att spara ström. Dumt att låta pumpen gå på full kapacitet om sprutet sitter på tex en hoj med säg 70 hp.

Under fliken downloads finns en del om mjuk- och hårdvaran.
http://www.performancefi.com/products-harley-davidson-fuel-injection.php
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Att man kan välja effekt på bensinpumpen i mappen är för att spara ström. Dumt att låta pumpen gå på full kapacitet om sprutet sitter på tex en hoj med säg 70 hp.

Under fliken downloads finns en del om mjuk- och hårdvaran.
http://www.performancefi.com/products-harley-davidson-fuel-injection.php

Kvällen är räddad, men vet inte vad jag skall säga om choken och flödaren, skall det behövas på ett sprut?

Jag vet vad jag skulle göra och det är sätta pumpen direkt på 12v någonstans och prova, dom skriver ju själva att den står på soppa för max 125hk men kan klara upp till 165hk om man ändrar i mjukvaran.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kvällen är räddad, men vet inte vad jag skall säga om choken och flödaren, skall det behövas på ett sprut?

Jag vet vad jag skulle göra och det är sätta pumpen direkt på 12v någonstans och prova, dom skriver ju själva att den står på soppa för max 125hk men kan klara upp till 165hk om man ändrar i mjukvaran.
Ja det är ju som sagt ett Alfa/N-sprut


Det är ett skrivfel, det är 225 hk.

Sitter det ingen regulator som dumpar till tank?

Jo det gör det, som sagt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I väntan på delar så drog jag isär framgaffeln för att byta olja. Efter att den varit på kittning hos Kumlins förra vintern så råkade de hälla i 5W-olja, som på de flesta cross och sporthojsgafflar. Gaffeln vart härav rätt dåligt dämpad även om jag rattade upp komp- och returdämpningen på fullt. Men nu fick den 15W som det ska vara och kändes genast bättre.

När jag återmonterade framhjulet så passade jag på att mäta axialspelet, det visade sig vara 15 hundradelar. Det ska ligga mellan 5 och 15 hundradelar. Det kändes synd att skruva ihop ngt på maxtolerans mitt i vintern. Så jag drog isär, tvättade, shimsade in de koniska rullagren, packade med fett och återmonterade packboxarna. Hamnade på ca 7 hundradelar efter shimsning.

Viktigt att montera mothållshålet i axeländen horisontellt, för minsta luftmotstånd.
 

Bifogat

  • IMG_2295.jpg
    IMG_2295.jpg
    240.2 KB · Visningar: 151
  • IMG_2305.jpg
    IMG_2305.jpg
    232.2 KB · Visningar: 288
  • IMG_2311.jpg
    IMG_2311.jpg
    242 KB · Visningar: 185
  • IMG_2329.jpg
    IMG_2329.jpg
    244 KB · Visningar: 166
  • IMG_2365.jpg
    IMG_2365.jpg
    241.5 KB · Visningar: 163
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ang utredningen vart de förlorade 20 hästarna har tagit vägen så har detta hänt sedan sist.
Fått hem den beställda plexiglastimingpluggen från Tassen. Passade även på att beställa lite extra MLS-topplockspackningar av Anders.

Mha plexipluggen kan jag alltså kolla att sann timing överenstämmer med mappens, så att jag kan utesluta ngt fel i sprutet eller kampositionssensorn. (Har sprutet förskjutit tändkurvan så har det sannolikt förskjutit spridarpulstimingen med, vilket skulle kunna ge den obalans i AFR som konstaterats enl tidigare inlägg) Detta ska jag alltså kolla med den intelligenta tändinställningslampan jag beställt och nu också fått hem från USA (Bild 2). Eftersom denna tändinställningslampa har advance-funktion så kan jag alltså kolla valfri tändvinkel trots att HD/S&S bara har TDC-märken samt 35-graders "firing marks" för resp cylinder på vevskivorna.

Har även fått hem de delar jag beställde från JEGS i syfte att borra och gänga i ett mättuttag på spridarmanifolderns gavel och skruva ihop en bränsletryckmätare jag temporärt kan montera vid bänkning. Den blå pluggen (beställde 2 extra för att ha i reserv) kommer normalt sitta monterad på mättuttaget. Kommer bara att ha mätaren monterad vid mätning.


En fördel med denna extranippel i spridarmanifolderns bakersta gavel är också att jag nu bättre kan lufta sprutet när jag haft isär systemet.

Provade att mäta upp bränsletryckregulatorn med tryckluft och den öppnade på exakt 43PSI enligt mäatern, vilket är helt enligt spec (3 Bar).

Så om bränsletrycket skulle fejda vid nästa bänkning kan jag utesluta regulatorn och istället misstänka tex soppapump eller filter osv.

Spridarmanifoldern är nu återmonterad på spjällhuset. Ett litet steg klart iaf.
 

Bifogat

  • IMG_2338.jpg
    IMG_2338.jpg
    238.1 KB · Visningar: 153
  • IMG_2335.jpg
    IMG_2335.jpg
    217.8 KB · Visningar: 136
  • IMG_2332.jpg
    IMG_2332.jpg
    239.7 KB · Visningar: 140
  • IMG_2317.jpg
    IMG_2317.jpg
    252.4 KB · Visningar: 128
  • IMG_2314.jpg
    IMG_2314.jpg
    243.1 KB · Visningar: 163
  • IMG_2299.jpg
    IMG_2299.jpg
    236.9 KB · Visningar: 139
  • IMG_2283.jpg
    IMG_2283.jpg
    229 KB · Visningar: 134
  • IMG_2340.jpg
    IMG_2340.jpg
    222.1 KB · Visningar: 411
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Du är en mycket sjuk man Jörgen. 7 hundradelar hit eller dit. Jag har toppat alla mina hojar och aldrig tänkt tanken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du är en mycket sjuk man Jörgen. 7 hundradelar hit eller dit. Jag har toppat alla mina hojar och aldrig tänkt tanken.

Men du har ju vanliga kapslade engångs spårkullager i hjulen :tungan, även HD gick dock över till sådana 2000, lägre produktionskostnad :mad:
(Äldre BMW hojar hade även koniska hjullager, kan tänka mig att det där även var för att kunna få till rätt kuggspel mellan pinjong och kronhjul på deras kardanhojar.)

Men har man såna härna fina motvända shimsade koniska Timken rulllager med separata packboxar så kan man ju naturligtvis inte låta bli att utnyttja denna möjlighet till justering. Koniska hjullager är dock lite overkill på motorcyklar får jag medge, eftersom det inte blir några sidkrafter på hojar.

Men koniska hjullager används pga ovanstående fortfarande på hojar som körs i sidvagnsracing.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men du har ju vanliga kapslade engångs spårkullager i hjulen :tungan, även HD gick dock över till sådana 2000, lägre produktionskostnad :mad:
(Äldre BMW hojar hade även koniska hjullager, kan tänka mig att det där även var för att kunna få till rätt kuggspel mellan pinjong och kronhjul på deras kardanhojar.)

Men har man såna härna fina motvända shimsade koniska Timken rulllager med separata packboxar så kan man ju naturligtvis inte låta bli att utnyttja denna möjlighet till justering. Koniska hjullager är dock lite overkill på motorcyklar får jag medge, eftersom det inte blir några sidkrafter på hojar.

Men koniska hjullager används pga ovanstående fortfarande på hojar som körs i sidvagnsracing.



Tillåt mig citera en mycket klok ung pojke.

Du är en mycket sjuk man Jörgen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det här är inget man skojar om :mad:

-Jo!

Men du har ju vanliga kapslade engångs spårkullager i hjulen :tungan, även HD gick dock över till sådana 2000, lägre produktionskostnad :mad:
(Äldre BMW hojar hade även koniska hjullager, kan tänka mig att det där även var för att kunna få till rätt kuggspel mellan pinjong och kronhjul på deras kardanhojar.)

Men har man såna härna fina motvända shimsade koniska Timken rulllager med separata packboxar så kan man ju naturligtvis inte låta bli att utnyttja denna möjlighet till justering. Koniska hjullager är dock lite overkill på motorcyklar får jag medge, eftersom det inte blir några sidkrafter på hojar.

Men koniska hjullager används pga ovanstående fortfarande på hojar som körs i sidvagnsracing.

Hör o häpna, när jag upptäckte att mina rullagrade stjärnnav hade största möjliga överdimension och ändå var glappa fick jag tipset att häda och lägga i billiga metriska spårkullager från den stora blå leverantören av billigt krafs till massorna.
Detta enligt mycket creddig chopperbyggare tillika sinners medlem. !:skrämd
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
-Jo!



Hör o häpna, när jag upptäckte att mina rullagrade stjärnnav hade största möjliga överdimension och ändå var glappa fick jag tipset att häda och lägga i billiga metriska spårkullager från den stora blå leverantören av billigt krafs till massorna.
Detta enligt mycket creddig chopperbyggare tillika sinners medlem. !
:skrämd

Helt sjukt! Såna där attitydsällskap kan gott få ha sina stränga inträdesregler, så inte okristligheterna sprider sig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Slår man upp "pedantisk" i en ordbok så får man se en bild på dig Jörgen:D Helt sjukt att du orkar vara så noggrann, jag är importerad:Bugar
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top