VFR 400-tråden

Dr.Bike

Guest
:tummenupp



Det är nästan så man blir förbannad. Den ska köras, avnjutas, servas och tas om hand. Givetvis är det vacker att se på men för tusan...

Håller med!
Och de ska köras HÅRT!

Vilket jävla ljud det är i en hårt trimmad RC30 med öppen skorsten!!!!! *gåshud*



Btw...varför har man taskat till det med kubikhysteri och gränser hit och dit? 750 är da shit! Jag hade HELST sett att MotoGp hade valt denna KLASSISKA volym!

satan! bara in med en RC30 och wråcka wröwen av alla! :D
(Nej Chris jag TROR inte det, men jag får väl drömma lite? ;))
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Håller med!
Och de ska köras HÅRT!

Vilket jävla ljud det är i en hårt trimmad RC30 med öppen skorsten!!!!! *gåshud*



Btw...varför har man taskat till det med kubikhysteri och gränser hit och dit? 750 är da shit! Jag hade HELST sett att MotoGp hade valt denna KLASSISKA volym!

satan! bara in med en RC30 och wråcka wröwen av alla! :D
(Nej Chris jag TROR inte det, men jag får väl drömma lite? ;))

Kommer nog aldrig växa ifrån min effektstinna 1000kubikare att leka med på gatan men när det börjar svänga lite är det jävligt skoj med de små maskinerna och jag glömmer aldrig när jag kurvade boge med en NC24 och passerade en pippigul 748 med sladd inför en hård vänster. Vet, det hänger ju på föraren men själva grejen bara :)
 

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Ang. grejor så tror jag din modell såldes i sverige för det är inte en nc30 vad man kan se på bilderna.

Annars är 400 greybike och en kille där som heter Rick Oliver ett mkt lätt sätt att få tag på grejor.

Jag har en RVF400RR som jag satt på helsystem och HRC luftburk/förgasarkit och lite annat på i vinter. Kan inte vänta på att få höra den vid 15000 rpm!!!
 

oMega69

P.i.M.P
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Thailand
Hoj
VFR 400cc HRC 88a / CBR 150cc R 08a / Honda PCX 10a
Ang. grejor så tror jag din modell såldes i sverige för det är inte en nc30 vad man kan se på bilderna.

Bågen har alldrig sätt Sweden... kör med den i Thailand....
Sant Sant... det är faktistk en NC24a som är delvisombygd till en NC30.
Hur såg du att det inte va en NC30 på bilden då? skoj å vet...
Med tanke på att ja har GAS dämp där bak så kan de va svårt att se skillnad.
Första reggen 1993 iallafall, avställd 5år. 2ägare skapligt trimmad..
Går näst intill som ny ;)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag är numera en av Sveiges få NC30 ägare. En maskin som jag hittade på blocket i November. Efter att ha sneglat på annonsen ett antal gånger så blev jag så pass sugen att jag lyfte luren och ringde ägaren, och på den vägen är det...

Under vintern har jag plockat isär och inspekterat,stor-servat, bytt gaffelolja och bytt däck. Isärmonteringen var helt onödig. maskinen var i ett fantasiskt skick invändigt. Ventilspelskontrol är ingen lek på en mini-V4 kan jag meddela. Nästan all plast, tank, luftburk, förgasarbrygga och främrekylare måste bort och då är fortfarande trångt. men i början av Mars var Bettan i alla fall klar för påställning. Bara att vänta på våren

I fredags kunde jag inte hålla mig längre. Pling till försäkringsbolaget och surf till vägverket och vips så var Bettan klar för gatan.
Inte förrän i söndags blev premiärturen äntligen av. I strålande solsken körde tio hojar iväg från Upplands Väsby, upp genom Roslagens krokiga småvägar upp till Gottröra och sedan ner till Vaxholm via Bogesundsvägen. Perfekta vägar för en sån här maskin.:)

Jag har en säsong på VFR800 bakom mig. Jag hade därför farhågor om att Bettan skulle vara för klen och för liten för mig. Visst, pulver och framför allt botendrag är inte i 800:ans klass (föga förvånande) men får man bara upp varvtalet över 7000 så börjar det riktigt roligt, även med en fetgubbe som mig på. (182 cm, 90 kg).

Jag noterar att 1:an är otroligt högt växlad med tanke på motoreffekten.
Jag noterar också att man använder bara 2:an, 3:an och vid enstaka tillfällen 4:an vid aktiv körrning. 5:an och 6:an är rena cruisingväxlar med orginaldrevning. Det finns en klassisk raksträcka på den söndagsturen där hojåkare brukar sota ur (Karbyrakan för er som hittar norr om Sthlm). Det visade sig att mätarnålen klättrade över 200 blås på 5:ans växel. Nålen hade fortsatt om jag hade vågat hålla stummt längre. Skogsbrynet i slutet av rakan närmade sig dock snabbt i 200, så jag fegade ur.:rodnar Bra läge för nerdrevning allså, så att man kan få en mera startsnabb hoj med vettigare utväxling. Drev är inhandlade

Orginalljuddämparen som sitter på är naturligtvis aldeles för tyst, även om byggkvaliteten är högst Honda- mässig. En V4 skall höras. Det vet ju vilken vifferägare som helst. :rolleyes: Lillviffern är inget undantag. Scorpion Slip On är beställt.

Det finns också ett märkbart hack vridmommentkurvan mellan 5000 -7000 varv. Detta hack finns det dock välbeskrivet på Engelska websidor hur man får bort med hjälp av ombestyckning av förgasarna. Här tar jag gärna emot tips fler tips.

Ekonomi då? Det är svårt att tala om marknadspris för en så här ovanlig hoj så det lämnar jag därhän. Försäkringen är ju ett mycket trevligt kapitel. Jag betalar 1700:-/år för en helförsäkring som gäller på bana. Jag bor i zon 2

På det hela taget kan jag bara säga: "Mycket pang för pengarna" och "Vem behöver tusen kubik för att ha kul ?":yoparty
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad är rimligt att betala för en fräsch hoj i originalskick? Exet jag har sneglat på är en 91 med 4300 mil på mätaren, helt original. De växer ju inte på trän direkt....

Några speciella svagheter? Jag har läst om elstrul, taskiga laddningsregulatorer mm
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Vad är rimligt att betala för en fräsch hoj i originalskick? Exet jag har sneglat på är en 91 med 4300 mil på mätaren, helt original. De växer ju inte på trän direkt....

Några speciella svagheter? Jag har läst om elstrul, taskiga laddningsregulatorer mm

Styrlager lär vara en klassiker, men det är det väl på alla hojar. Regulator är ju också lite känsligt (som du redan påpekat). Annars skall motorn vara lika skottsäker som VFR750 och 800. Det mest går dock att köpa i England för en spotstyver. David Silvers spares kan jag rekomendera om du behöver prylar.


edit: Sök på www.mobile.de i Tyskland. Fundera på vad det kan kosta att göra importjobbet själv. JAg tror att 30 - 40 beroende på skick får du nog räkna med för en VFR 400 svenskregad och klar.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Håller med!
Och de ska köras HÅRT!

Vilket jävla ljud det är i en hårt trimmad RC30 med öppen skorsten!!!!! *gåshud*



Btw...varför har man taskat till det med kubikhysteri och gränser hit och dit? 750 är da shit! Jag hade HELST sett att MotoGp hade valt denna KLASSISKA volym!

satan! bara in med en RC30 och wråcka wröwen av alla! :D
(Nej Chris jag TROR inte det, men jag får väl drömma lite? ;))

Snälla Sporthoj! Jag kan inte riktigt bestämma mig vilken V4 som blir nästa i samlingen. Jag har hittat en RC45:a i Tyskland med extra allt. 160 HRC trimmade kusar. Helt OK nästa bandag. Eller skall man satsa på en RC30? Den skulle ju stå så vackert bredvid NC30:an i garaget? Eller skall man göra som medelsvensson...köpa båda på kredit?

Hjälp mig (med finnansieringen) :tungan
 

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Bågen har alldrig sätt Sweden... kör med den i Thailand....
Sant Sant... det är faktistk en NC24a som är delvisombygd till en NC30.
Hur såg du att det inte va en NC30 på bilden då? skoj å vet...
Med tanke på att ja har GAS dämp där bak så kan de va svårt att se skillnad.
Första reggen 1993 iallafall, avställd 5år. 2ägare skapligt trimmad..
Går näst intill som ny ;)

Jag menade faktiskt trådstartarens hoj. Nu missade man chansen att framstå som en guru på små v-fyror.:)
 

oMega69

P.i.M.P
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Thailand
Hoj
VFR 400cc HRC 88a / CBR 150cc R 08a / Honda PCX 10a
Jag menade faktiskt trådstartarens hoj. Nu missade man chansen att framstå som en guru på små v-fyror.:)

hehe där ser man :p
Sant v4orna e rätt små men min jäkel får även större bågar att vistna ;)
Har ut cirkus 80hk i min stålle :) HRC trimmad :yoparty
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Styrlager lär vara en klassiker, men det är det väl på alla hojar. Regulator är ju också lite känsligt (som du redan påpekat). Annars skall motorn vara lika skottsäker som VFR750 och 800. Det mest går dock att köpa i England för en spotstyver. David Silvers spares kan jag rekomendera om du behöver prylar.


edit: Sök på www.mobile.de i Tyskland. Fundera på vad det kan kosta att göra importjobbet själv. JAg tror att 30 - 40 beroende på skick får du nog räkna med för en VFR 400 svenskregad och klar.

Tack för alla tipsen :tummenupp David Silver verkar ha allt. Har f.ö kollat en del i England och Tyskland och fina ex (såvitt man kan bedöma) ligger på allt mellan 25-50k. Men låt säga att man kan köpa, ta hem och regga en för 35k, det låter ju som pengar man kan få igen (om man nu skulle vilja sälja) eftersom de är såpass ovanliga, i synnerhet i originalskick.

Ofta står det också att man bytt regulator (rectifier), stator windings och att rätt lampor sitter i så eldelarna måste man tydligen var lite varsam med. Antar att hjullager på enkelsving bör dubbelkollas också.

Jävligt läckra hojar är det iaf, designen har verkligen åldrats med värdighet :tummenupp
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)

Ofta står det också att man bytt regulator (rectifier), stator windings och att rätt lampor sitter i så eldelarna måste man tydligen var lite varsam med. Antar att hjullager på enkelsving bör dubbelkollas också.

Jävligt läckra hojar är det iaf, designen har verkligen åldrats med värdighet :tummenupp

Han kan även ordna Honda grejer som inte finns i listorna. Vet du vad du villa ha så fråga.

Vad gäller lampor så är det av någon anledning så att man förstör hel/halvljus switchen om man kör med standard 60/55W H4. Man skall tydligen använda 60/35W H4. Lycka till med att hitta sådana på macken. Det finns en mod beskriven på nätet hur man kopplar in ett relä och därmed minskar slitaget på swithen. Därmed kan man använda 60/55W lampor.

Regulatorhaveri skall tydligen lätt knäcka både batteri och statorlindning. Regulatorn krämar tydligen ut 18-20V när den havererar. Då inser man lätt att även statorlindning och batteri lätt följer med ner i djupet. Det finns visst någon fix på det där också. Det skall finnas någon 6-trådsregulator som skall vara bra.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Han kan även ordna Honda grejer som inte finns i listorna. Vet du vad du villa ha så fråga.

Vad gäller lampor så är det av någon anledning så att man förstör hel/halvljus switchen om man kör med standard 60/55W H4. Man skall tydligen använda 60/35W H4. Lycka till med att hitta sådana på macken. Det finns en mod beskriven på nätet hur man kopplar in ett relä och därmed minskar slitaget på swithen. Därmed kan man använda 60/55W lampor.

Regulatorhaveri skall tydligen lätt knäcka både batteri och statorlindning. Regulatorn krämar tydligen ut 18-20V när den havererar. Då inser man lätt att även statorlindning och batteri lätt följer med ner i djupet. Det finns visst någon fix på det där också. Det skall finnas någon 6-trådsregulator som skall vara bra.

Kanon Ragge, tack för all bra info. :tummenupp :tummenupp

Har nosat upp två tyska skönheter i originalskick :tuttar vi får se om det blir affär på någon av dem.
 

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Det finns alternativa regulatorer från andra hondamodeller som passar rakt i orginalkontakten. Sök på E-bay så poppar dom upp!

Halvljuskontakten eldar man upp om man försöker lägga dom knappa 10 A som det blir med 60/55W lampor.

Mod finns beskrivet på 400grey..., men man kan ju även titta i elschemat för en egen lösning. Jag skall nog göra en sån mod vad det lider. Halvjuset är väldigt gult jmf helljuset som är ganska OK för att vara hoj.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tycker att det skulle vara kul, att att ha ett VFR- RVF400 möte på Rörken i vår. Det verkar som om det ialla fall finns några stycken i inte långt ifrån Uppsala. Vad säger ni om det?

(Rörken är en gokartbana utanför Uppsala där SMC ordnar Broms och Kurv kurser varje måndagkvall under sommar halvåret.)
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag är nyfiken på hur pass mkt som skilljer nc24 och nc30 åt. Har aldrig provat en nc30. Visst är nc24an lättsvängd men det är fan inte för att den är lätt utan för att det sitter smala däck på den. Tycker dessutom att tyngdpunken sitter högt. Sen tycker jag inte man ska skicka den till skyarna vad gäller effekten. Jag talar bara för nc24an nu men det är jävligt segt under 8000 rpm och är det långa böjar och varvet faller under 8000, lägger man sig nästan ner på sidan och trillar omkull :D
Allt detta till trots är den kul eftersom det är en utmaning att köra den. Inte lättkörd direkt. Hög etta som tidigare nämts gör den jävligt jobbig i stan.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag är nyfiken på hur pass mkt som skilljer nc24 och nc30 åt. Har aldrig provat en nc30. Visst är nc24an lättsvängd men det är fan inte för att den är lätt utan för att det sitter smala däck på den. Tycker dessutom att tyngdpunken sitter högt. Sen tycker jag inte man ska skicka den till skyarna vad gäller effekten. Jag talar bara för nc24an nu men det är jävligt segt under 8000 rpm och är det långa böjar och varvet faller under 8000, lägger man sig nästan ner på sidan och trillar omkull :D
Allt detta till trots är den kul eftersom det är en utmaning att köra den. Inte lättkörd direkt. Hög etta som tidigare nämts gör den jävligt jobbig i stan.

Den korta hjulbasen(1345 mm) bidrar också till hojens lättsvängdhet. Jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan NC24 och NC30. Helt klart är att motorn på NC30 behöver varvtal för att leverera. Det finns ett hål i momentkurvan mellan 5000- 7000. Detta lär gå att täppa till med m.h.a. ombestyckning av förgasarna.

Man får ta hojen för vad den är. Den väger som en modern 600:a, men den har bara halva motoreffekten, men det har försäkringbolagen också upptäckt:tummenupp
 
Last edited:

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200
Jag tycker att det skulle vara kul, att att ha ett VFR- RVF400 möte på Rörken i vår. Det verkar som om det ialla fall finns några stycken i inte långt ifrån Uppsala. Vad säger ni om det?

(Rörken är en gokartbana utanför Uppsala där SMC ordnar Broms och Kurv kurser varje måndagkvall under sommar halvåret.)

Det skulle vara jävligt kul även om det inte är sååå många som skulle komma:D.

Vart kan man köpa slipon förresten?
 

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Ort
hemma såklart.....
Hoj
javisst,o rosa är den....
Ang VFR/RVF 400:a "träffen"

Kan den inte vara någon annanstans än på Rörken??
Vore lite roligare att köra en tur ist....

Eller kanske bara jag som tycker såhär....kommer alla ni andra från Stockholmsområdet?

//Lillan
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top