Recent content by Henraisse

  1. Skinnställ tankgrepp

    alltför stor åverkan.. tja, avsiktligt öppet för tolkning kanske, men tänkte att börja sy om stället är väl lite att ta i. Det kom en liten folder med stället kortfattat ungefär en disclaimer att du inte ska ha på dig det baklänges, doppa det i syra, eller liknande självklarheter. Inget...
  2. Skinnställ tankgrepp

    Köpte precis ett nytt skinnställ som satt mer eller mindre bra.. men det stora problemet visade sig vara att knänas grepp/friktion mot tanken var SKIT-dåligt. Jag har redan satt på snakeskin/grippads/vad-det-nu-heter på tanken som funkat skitbra med mina tidigare skinnställ, men det här nya var...
  3. R6 regulator ger +15V-spikar vid ett 2-3000 rpm

    Efter ett par veckor kan jag konstatera att problemet helt magiskt har självläkt (med de billiga regulatorerna!). Spänningen ligger nu slaviskt på 14.2-14.3 med lyse på oavsett varvtal, och 14.6 med lyset av. :3freak
  4. R6 regulator ger +15V-spikar vid ett 2-3000 rpm

    Titeln beskriver nog allt här. cykel = YZF-R6 2001 Har haft problem med regulatorn länge, men oftast har det varit att den laddat för dåligt då en av de tre likriktarna i regulatorn troligtvis pajat. Beställde 3 st nya kina-regulatorer, som alla laddar jättebra... för bra. Har monterat en...
  5. Avmagnetiserade svänghjul?

    Tjo! Då var det dags igen, hojens generator ska ladda för dåligt. Har börjat felsöka men en tanke slog mig när jag gick igenom vad som kan vara fel - det står aldrig något om svänghjulet. Oftast pratar man om att kablaget eller regulatorn är orsaken, och ibland statorn. Men jag har aldrig hört...
  6. Trippmätaren nollställs när man slår av tändningen (R6 2001)

    Efter ett helt dygns efterforskningar och mekande så har jag nått följande slutsats, till nytta för nästa med detta problem: Trippmätaren har, när den är avstängd, minnesström via en sladd som går mellan säkringsdosan och displayen. Den är röd med en grön rand, och utgår ifrån en 7.5A-säkring...
  7. Trippmätaren nollställs när man slår av tändningen (R6 2001)

    Har precis plockat loss ett gammalt larm som suttit på sen jag köpte hojen, som troligen suttit på sen den var ny (Yamaha R6, 2001). Jag har i 7 år inbillat mig att larmet med sin elektroniska startspärr strypt strömmen till displayen, och att när larmet går igång så dör minnesströmmen...
  8. 30A-relä kortsluter/självsluter...?

    Har råkat ut för detta fenomen två gånger nu; Har en tuta kopplad direkt till hojbatteriet via ett 30A-relä (sånt man hittar överallt) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/ kopplat via ordinarie tut-knapp givetvis. Har en DT125LC 1985 och en YZF-R6...
  9. Yamaha DT 125 - maxar bara 80kmh

    Vad jag sett och hört hittills så tror jag nästa steg blir att experimentera lite med drevningen, och möjligen testa med något lite större munstycke och trottelnål+trottelnålsposition, men det lär ju inte ske någon dramatisk skillnad med detta mer än 5km/h fortare och kanske kanske aningens mer...
  10. Yamaha DT 125 - maxar bara 80kmh

    Hade loss den igen igår för att vara säker, den sitter helt rätt :) Vilolägespositionen är helt öppen, den stänger fullt på tomgång, och öppnar vid pådrag.
  11. Yamaha DT 125 - maxar bara 80kmh

    Japp (stod skrivet i första inlägget :tummenupp )
  12. Yamaha DT 125 - maxar bara 80kmh

    Luftfiltret är helt rent och hjulen rullar lätt. kedja och drev ser ok, men jag vet inte hur den skulle kunna ha någon påverkan... :) haha, vad menar du? ;) Nä, det skiljer nog inte mer än 10 kg sen yngre år, så stor skillnad bör det inte vara. ------- Bytte till den gamla trottelnålen...
  13. Yamaha DT 125 - maxar bara 80kmh

    Sitter 200 i just nu. Jag har inte rört drevningen, men för att vara säker så räknade jag kuggarna och det är rätt utväxling enligt manualen, så inte det.
  14. Yamaha DT 125 - maxar bara 80kmh

    Tror det är tredje gången jag postar om den här cykeln nu... Cykeln är en DT 125 LC mk II. Anyways, jag har fixat rätt mycket med den under förra sommaren, vintern och våren för att den ska gå som den ska. Efter mycket om och men så startar den nu rätt lätt och varvar som den ska, och...
  15. Blir galen på min kedja Yamaha R6

    det kan inte vara så att tidigare ägaren köpt en extrem-racing-kedja? Standard ska väl vara 530(om jag inte minns fel...?), men har han satt på en 520 eller nåt för att få ner vikten så kommer det ju inte utan nackdelar i livslängd antar jag. Men kör man som folk så ska ju kedjevikten spela noll...
Top