Stort tack för den informationen.
Okej - då vet jag var den gummibussningen ska sitta.
Har ej originalskärmen så då får jag helt enkelt skippa den. Haft upp mätarhuset vid framhjulet och plockat isär alla delar som gick samt smort upp och dragit på nytt fett.
Ingen synlig rost där - möjligt...
Jo har fungerat på de också. Beställt ny ny nu. Men tyckte de var konstigt att den gick av på exakt samma ställe båda gångerna.. men har märkt att de är jävligt lätt att stuka höljet där om man inte är försiktig när man monterar framhjulet så de kan ju ha hänt på den mcn också
Haha jo så långt är jag med. Näe jag ser inte heller någon annan anledning. Måste ha råkat ”bryta” höljet och skadat de invändigt som i sin tur knäckt vajern…
Alltså i huset på hjulet sitter en ”pigg” den snurrar man inte runt helt enkelt men den rör sig ju fint och som den ska då framhjulet snurrar och dess funktion är ju att sedan snurra vajern som sitter fast på denna i form av en nippel med skruvspår. Har provkört med vajern i mätarhuset på styret...
Nej hade en som gick av. Köpte en ny ( från en skrot ) som gick sönder och nu beställt en ny men vill inte montera på samma sätt igen då jag troligen kan räkna med att även den ger upp efter ca 5 mil
Jo men jag fick till det. Mätaren gick riktigt bra strax innan. Passade på att besikta då så de var helt ok tajming men vill ändå ha en fungerande mätare
Mkt möjligt. Bytte hölje också men höll ju på att bråka mkt med framhjulet innan jag fick till de. Som du säger är höljet lättare att böja där så kan vara skadat invändigt…. Ska prova känna med en mejsel försiktigt. Tack
godmorgon!
Mitt projekt rullade igenom besiktningen igår vilket var skönt. Nu slipper vi de i framtiden. De är en Suzuki gs 500 född 1978.
på vägen hem så gick hastighetmätarvajern av för andra gången på 5 mil. Första gången köpte jag en ny från skroten i tron om att den första var kass bara...
Okej.. ja den har säkert fortsatt en del otätande delar men jag har har testat med uppsamling i flaska vid körning med kranen i prioläge. Då har jag inte haft läckage. Heller ej läckage i "on" i garaget.
Läckaget jag har är helt enkelt vid "Prio" ståendes utan motorgång. Så om den går att köra...
Tack för infon… jag hör er. Får göra så men behöver en pause för tillfället med det och borde kunna ta mig genom besiktningen utan läckage iaf. Har som mål att kunna besikta innan vintern. Då är den fri efter de men ej gjort sedan 1994 så om jag inte kommer igenom får jag iaf en arbetsorder till...
bra och tänkbart tips. Om den inte gör som den ska i eftermiddag blir att att kolla på de. Tyvärr redan satt ihop den men det man gjort en gång kan man ju alltid göra igen....
Nu jävlar ska ni få höra…. Jag erkänner. För att om någon är lika dum i huvet som jag (troligen inte på kommande 1000 år) så hoppas jag att man läser detta innan man lägger 50 timmar på förgasarläckage. Trotts att de är pinsamt så kanske de kan hjälpa någon framöver och jag är skyldig alla som...
Tack för att du erbjöd dig Björn men körde med borrmaskinen idag och kunde lätt dra upp den i 80-100 km/h - gick tillbaka som den skulle. Detta gjorde jag efter jag monterat isär mätaren som i videos ovan… var ändå rätt tråkigt måste jag säga. Imorgon testar vi igen.