TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
En av fotpinnarna på min TRX har fått sig en smäll och blivit böjd nån gång i tiden.

Tänkte byta ut den och hittade en uppsättning som såg identisk ut. Men vid närmare granskning verkar de inte vara för TRX.

Var hittar jag passande fotpinnar? Orginal funkar fint eller om pinnar fr. någon annan modell passar kan det vara lika intressant.
Behöver du bara själva pinnarna eller plattan som sitter i ramen också? Finns flera pinnar som passar, eBay är nog enklast. De flesta sport/touring-Yamaha från samma period tror jag passar, korsreferens kan man kolla på www.motorcyclespareparts.eu
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Behöver du bara själva pinnarna eller plattan som sitter i ramen också? Finns flera pinnar som passar, eBay är nog enklast. De flesta sport/touring-Yamaha från samma period tror jag passar, korsreferens kan man kolla på www.motorcyclespareparts.eu
Bara själva fotpinnen som är böjd.

Tack för länken!
Tyvärr hade fotpinnarna utgått till TRX. Och då såg man inte nån info eller korsreferens heller.
Men själva gummiöverdraget fanns. Tittar man på det så är det samma på bl.a.
FZR 600/1000
XJ600 diversion
TDM 850
YZF750R/SP
Så det blir att titta på pinnar fr. nån av dom.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Om jag kommer ihåg rätt så när varvräknaren goes swingin måste man sätt TPSen.....eller byta den då den kan vara kass....Info finns säkert här.....men helt säkert på UK forumet!!

Okej, tack för infon! :) Kan det förklara varför den baktänder?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Okej, tack för infon! :) Kan det förklara varför den baktänder?
Feljusterad eller trasig TPS kan eventuellt orsaka smällar på avslag, men inte att den tänder ojämnt på gas. Den spelar dessutom mindre roll högre upp i varvtalet/med mer gas. Den gör sitt mesta jobb med att jämna ut förgasarnas svacka i låg/mellan.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Feljusterad eller trasig TPS kan eventuellt orsaka smällar på avslag, men inte att den tänder ojämnt på gas. Den spelar dessutom mindre roll högre upp i varvtalet/med mer gas. Den gör sitt mesta jobb med att jämna ut förgasarnas svacka i låg/mellan.
Okej, jag får börja göra en lista, nästa gång jag åker och skruvar så ska jag byta insugningsgummin, (inte för att jag tror att det är det som är problemet, jag provade att spreja startgas över insuget utan reaktion, dessutom så var det inte länge sen jag bytte, men jag har extra så det är lika bra att byta...) och tändstift. Jag börjar fundera på om ventiltätningarna kan vara orsaken till att den bråkar... Det var fan att det ska vara så svårt att få liv i hojen...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Okej, jag får börja göra en lista, nästa gång jag åker och skruvar så ska jag byta insugningsgummin, (inte för att jag tror att det är det som är problemet, jag provade att spreja startgas över insuget utan reaktion, dessutom så var det inte länge sen jag bytte, men jag har extra så det är lika bra att byta...) och tändstift. Jag börjar fundera på om ventiltätningarna kan vara orsaken till att den bråkar... Det var fan att det ska vara så svårt att få liv i hojen...
De ska i princip saknas om de ska påverka gången, så det tvivlar jag på. Att de släpper in lite olja på avslag är ju troligt, men det lär du inte märka på hur den går.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
De ska i princip saknas om de ska påverka gången, så det tvivlar jag på. Att de släpper in lite olja på avslag är ju troligt, men det lär du inte märka på hur den går.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Sant, får inrikta mig på att byta insugsgummin och stift, sen har jag försökt att göra lite efterforskningar, och det verkar som att det lilla vita locket sitter på sidan kan vara boven dramat...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sant, får inrikta mig på att byta insugsgummin och stift, sen har jag försökt att göra lite efterforskningar, och det verkar som att det lilla vita locket sitter på sidan kan vara boven dramat...
Ja, det är värt att täcka med lite epoxy.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är är lite offside, men jag har en del osorterade motordelar till TRX och TDM. Har två motorer som behöver vevaxelrenoveras, kommer sätta ihop dem till en förhoppningsvis fungerande motor. Resten kommer vara till salu under våren. Finns även bromsar och lite annat att gräva fram, kanske nån fälg som behöver riktas.

Har lite bättre koll i januari-februari.

Janne@twinverkstan.se

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Riva förgasare igen var det ja, vad bra det går...:huvet Finns det något ställe som säljer original renoveringskit som inte kostar skjortan?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack, dom verkar ha vettiga priser, dock så verkar dom inte ha just till Mikuni BDST38. :)
Nej, de har inga färdiga kit till OEM-förgasare. Vet man vad man ska ha är det inga problem att handla munstycken och annat av dem däremot.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Riva förgasare igen var det ja, vad bra det går...:huvet Finns det något ställe som säljer original renoveringskit som inte kostar skjortan?
Kedo.com

Topham.de borde ha också, men ingen av dem är Kina-billiga.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Kedo.com

Topham.de borde ha också, men ingen av dem är Kina-billiga.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tack, Kedo.com kommer jag inte in på, och topham.de hittar jag inga kit, annat än att dom har TDMR40 Flatslide kit för 1006 Euro, jag kanske skulle satsa på det...:hihi Sen är frågan om jag ska satsa på originalkit eller inte...
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
God middag gott folk, är det någon som har hört talas om Kanobels Förgasarservice: https://www.facebook.com/Kanobels/about ? Jag funderar på att skicka mina förgasare dit för renovering, efter att jag har köpt ytterligare renoveringskit, funkar inte det så säljer jag skrotet billigt, det börjar bli fan så dyrt att renovera förgasare...:huvet:huvet:huvet Jag vill kort och gott veta om det är värt att skicka förgasarna dit, och om det är värt att beställa nya kit, i synnerhet som två kit kostar ~2200

 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ärligt talat, du verkar ha så mycket problem med förgasare, flera olika, så jag är faktiskt inte alls säker på att det är de som är problemet. Även slitna är körbara och ger nåt slags symtom som är relativt enkla att härleda.

Vad har du för symtom, vad är det som händer och varför är det dåliga förgasare?

Har inte hört talas om dem, tyvärr kan jag inte ge några rekommendationer där. Men att skicka dit förgasare misstänker jag kommer kosta som ett halvt TDMR-set. Knappast värt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ärligt talat, du verkar ha så mycket problem med förgasare, flera olika, så jag är faktiskt inte alls säker på att det är de som är problemet. Även slitna är körbara och ger nåt slags symtom som är relativt enkla att härleda.

Vad har du för symtom, vad är det som händer och varför är det dåliga förgasare?

Har inte hört talas om dem, tyvärr kan jag inte ge några rekommendationer där. Men att skicka dit förgasare misstänker jag kommer kosta som ett halvt TDMR-set. Knappast värt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Symptomen jag har är att den flödar över från den ena förgasaren och baktänder på den andra, så jag gör ett sista försök innan jag säljer hojen billigt och köper något annat...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top