Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klistrar in en Debattartikel från Vattenfalls VD i DN

DN DEBATT 4/12.

Anna Borg, Vattenfalls vd: Osannolikt med ny kärnkraft i Sverige de närmaste 10–15 åren.

Därför måste svenskarna acceptera en utbyggnad av storskalig vindkraft både på land och till havs för att möta elbehovet.


Sverige står inför en omställning av samhället som kan liknas vid den industriella revolutionen. Skillnaden är att den ska genomföras på bara 20 år med respekt för demokrati, äganderätt och modern miljölagstiftning.

En fördubbling av elanvändningen till 2045 är en förutsättning för att Sverige ska lyckas nå klimatmålen och att industrin ska vara konkurrenskraftig i den nya gröna ekonomin. Sverige har möjligheter att klara detta. Men det kräver att vi nu agerar klokt tillsammans.

Omställningen till ett fossilfritt samhälle innebär förändringar för oss alla. Förutsättningarna och konkurrenssituationen för företag förändras. Farliga klimatutsläpp måste fasas ut. Industrin och transportsektorn ställer om i snabb takt.

Sverige har goda förutsättningar med så gott som fossilfri el, hög leveranssäkerhet i elnäten och ett elsystem som avlastas av fjärrvärme. Svensk industri vill och kan gå i täten. När andra länder behöver ställa om el- och värmesystemet samtidigt som elektrifieringen ska ta fart, kan vi fokusera på att bygga ut elsystemet och ställa om industri och transporter. Det ger oss än så länge ett försprång. Men även om ett elektrifierat samhälle ger arbetstillfällen, låga klimatutsläpp, renare luft och tystare städer är resan dit krävande.

Fram till 2030 förväntas den årliga elanvändningen i Sverige öka från dagens dryga 140 terawattimmar till cirka 185 terawattimmar. Utvecklingen drivs framför allt av etableringar av nya elintensiva industrier som batterifabriker, de första stegen i omställning av industrin som fossilfritt stål och ökad elektrifiering av transportsektorn.

Det finns ingen enkel lösning för att möta det ökade behovet. Vi kommer att behöva ökad elproduktion, mer elnät och större flexibilitet. Dessutom måste kostnaden för kunderna hållas så låg som möjligt. Att el i Sverige kostar mindre än i andra delar av Europa är en konkurrensfördel.

Det svenska elsystemet har en blandning av vattenkraft, kärnkraft och i allt högre utsträckning vindkraft. I kombination med ett välfungerande elnät är det en mix som fungerar väl där olika kraftslags egenskaper kompletterar varandra.

Ny kärnkraft är osannolik under de närmaste 10–15 åren. Det det tar lång tid att få ett nytt storskaligt kärnkraftverk på plats. Dessutom är dagens tillgängliga teknik dyrare att bygga än alternativen. Fram till mitten av 2030-talet är det framför allt vindkraft som kommer att möta de ökade elbehoven.

Det kräver att vi i hög takt kan bygga ut elnätet och att vindkraft får tillstånd i bra vindlägen. Det krävs också att den planerbara kraft vi har som vattenkraft och kärnkraft tas till vara och att marknaden för stödtjänster utvecklas.

I mitten av 2030-talet förväntas elanvändningen ta ytterligare fart för att 2045 nå minst en fördubbling jämfört med dagens användning. Eftersom vi inte vet vilken teknik som då kommer att vara mest konkurrenskraftig är det viktigt att redan nu skapa förutsättningar för alla fossilfria kraftslag att kunna utvecklas, inklusive ny kärnkraft.

Här är tio förslag som Vattenfall tror är avgörande för att möjliggöra den elektrifiering som krävs för att Sverige ska vara konkurrenskraftigt och klara klimatomställningen:

1.Skapa acceptans för omställningens konsekvenser. Trots ett starkt stöd för klimatomställningen är det få som önskar elledningar eller vindkraftverk i sin närhet. Samtidigt förutsätter Sveriges omställning att det går att snabbt bygga ut elproduktion och elnät. Det är inte möjligt att göra utan att det märks. För att öka acceptansen behöver Sverige en gemensam målbild för elektrifieringen och ett samhällskontrakt mellan intressenter.

2.Förkorta tillståndsprocesserna. Det behövs tydlig vägledning för myndigheter i hur intressekonflikter ska avgöras. Ett exempel är luftledning kontra markkabel vid elnätsutbyggnad, ett annat är hur klimat- eller samhällsnytta ska vägas mot miljöintressen och hur försvarets lågflygningsområden ska balanseras mot behovet av utbyggnad av vindkraft och elnät. Utan den typen av vägledning fastnar besluten lätt i utdragna juridiska processer.

3.Kartlägg elbehovet och ta fram en plan för hur utbyggnaden ska gå till. Även om tiden för tillståndsprocesserna halveras är det inte tillräckligt för att möta behoven i tid. En kartläggning behövs av när, var och hur mycket elbehoven förväntas öka fram till 2045 och vilka krav det ställer på produktion, elnät, flexibilitet och andra stödtjänster. Därefter behövs en plan för hur elektrifieringen ska gå till tillsammans med berörda intressenter och ge Svenska Kraftnät i uppdrag att bygga ut stamnätet proaktivt.

4.Skapa rätt incitament för elnätsinvesteringar. Dagens elnätsreglering är skapad för ett färdigbyggt system, men den är inte anpassad för att hantera den stora omställning vi nu är i början av. Utveckla därför regleringen så att den ger affärsmässiga och långsiktigt förutsägbara villkor för investeringar i elnäten och möjliggör proaktiva investeringar.

5.Värna vattenkraften. Vattenkraften, central för att balansera väderberoende vindkraft, genomgår prövningar för att leva upp till moderna miljövillkor. Dessa prövningar behöver balansera miljöintresset mot energiintresset för att det inte ska leda till att vi förlorar mer elkraft än absolut nödvändigt. Säkerställ därför att den nationella planen som tydligt begränsar den totala förlusten av vattenkraft till högst 1,5 terawattimmar följs vid prövningarna, vilket motsvarar cirka 2,3 procent av vattenkraftproduktionen.

6.Utveckla marknaden för stödtjänster. I tillägg till överföringskapacitet krävs så kallade stödtjänster för att elsystemet ska vara robust och kunna upprätthålla en hög överföringsförmåga både inom Sverige och mellan länder. Genomför utan dröjsmål Svenska Kraftnäts nyligen presenterade förslag för utvecklade marknader för stödtjänster som spänningsreglering och svängmassa.

7.Planera för havsbaserad vindkraft. Havsbaserad vind kommer att behövas redan inom tio år. Det är därför välkommet att Svenska Kraftnät har fått i uppdrag att ta fram en plan för var och när havsbaserad vindkraft kan byggas.

8.Besluta om slutförvar av kärnavfall. Det är centralt att beslut fattas snarast som möjliggör den fortsatta prövningen av slutförvaret av kärnavfall. Dagens kärnkraft kommer att vara konkurrenskraftig långt in på 40-talet och det finns en färdig lösning för att hantera avfallet.

9.Möjliggör för nya fossilfria teknologier. Det är för tidigt att säga vilka fossilfria teknologier som kommer att vara mest konkurrenskraftiga i framtiden. Därför är det viktigt att inte stänga några dörrar. Förtydliga och utveckla regelverk för att möjliggöra för flexibilitet, fossilfri vätgas och små modulära kärnkraftsreaktorer.

10.Säkra kompetensförsörjningen. Klimatomställningen skapar jobb och kräver ny sorts kompetens. I grundskolan behöver intresset för den nya ekonomins tillväxtyrken öka, kompetensväxling bland vuxna behöver uppmuntras och utbildningsplatser på grund, yrkeshögskole- och högskolenivå behöver matcha med behoven. Kompetensbristen är redan ett faktum inom många yrkesgrupper.

Vi har goda förutsättningar att göra det möjligt för svensk industri att vara vinnare i den konkurrensen, men då krävs handlingskraft. Framtiden skapas här och nu.
Herregud vilken politruk. ”Framtiden skapas här och nu”. Ja om
Framtiden är en jäkla stenålder så visst.
Energiwende har givit oss precis alla ingångsvärden vi behöver för att fatta ett vettigt beslut om vägen framåt. Dvs inte förlita oss det minsta på fluktuerande energislag.

jävlar så uppenbart att hon blivit tillsatt av mp..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Herregud vilken politruk. ”Framtiden skapas här och nu”. Ja om
Framtiden är en jäkla stenålder så visst.
Energiwende har givit oss precis alla ingångsvärden vi behöver för att fatta ett vettigt beslut om vägen framåt. Dvs inte förlita oss det minsta på fluktuerande energislag.

jävlar så uppenbart att hon blivit tillsatt av mp..
Tror det är väldigt mycket att de försöker positionera sig för att kunna upprätthålla en positiv och ansvarstagande bild från folket.
Men tycker ändå att artikeln visar lite grand vart vinden blåser
(pun intended)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är jag INTE förvånad…


2c2781cb67ea79288e8debbec64acc0d.jpg


Ungefär som med ”brandfaran”…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men oavsett var antalet elbilar i nöd oändligt mycket mindre än antalet lastbilar som var den egentliga orsaken till kaoset.
Borde inte rubrikfokus vara där?

Man kunde ju tycka det, men…

FUD är mycket vanligt i detta sammanhang, vilket blir uppenbart när man synar påståendena. Medvetet eller omedvetet går nog inte att säga på individbasis men själva ursprunget går nog att göra rimliga antaganden om.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det har jag inte ens sett, men har du rätt så är svaret naturligtvis ja.

Jag var i Göteborg dagarna då kaoset utbröt och snömängden var på inget vis så stor att det egentligen hade vart ett problem att ta sig fram, om det inte står en öststatslastbil på tvären framför dig.
Ordentliga däck och rimligt kompetenta förare i lastbilarna och inget kaos hade utbrutit öht.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag var i Göteborg dagarna då kaoset utbröt och snömängden var på inget vis så stor att det egentligen hade vart ett problem att ta sig fram, om det inte står en öststatslastbil på tvären framför dig.
Ordentliga däck och rimligt kompetenta förare i lastbilarna och inget kaos hade utbrutit öht.

Jag gissar att exempelvis nothingrightrider kan utveckla det där med dåliga däck i lastbilstrafiken…

Alla har väl sett resterna i vägkanterna från lastbilars däcksexplosioner. De finns överallt.

Jag har en teori som går ut på att det oftast inte är bra däck på fräscha lastbilar som exploderar.

Förra julen blev en lettisk lastbil stoppad av tullen i Tärnaby pga att däcken var alldeles för dåliga.
Han blev sittandes tio dygn innan åkeriet skrapade fram lite bättre däck så de kunde flytta lastbilen. Inga pengar, ingen mat. Vänliga ortsbor kom med lite käk och varma kläder.

Det liknar slaveri och när dessa lastbilar hamnar i snöväder blir det naturligtvis kaos, och det beror inte på förarna i första hand utan på att bilarna har usla däck, dåligt fungerande bromssystem osv osv osv.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag gissar att exempelvis nothingrightrider kan utveckla det där med dåliga däck i lastbilstrafiken…

Alla har väl sett resterna i vägkanterna från lastbilars däcksexplosioner. De finns överallt.

Jag har en teori som går ut på att det oftast inte är bra däck på fräscha lastbilar som exploderar.

Förra julen blev en lettisk lastbil stoppad av tullen i Tärnaby pga att däcken var alldeles för dåliga.
Han blev sittandes tio dygn innan åkeriet skrapade fram lite bättre däck så de kunde flytta lastbilen. Inga pengar, ingen mat. Vänliga ortsbor kom med lite käk och varma kläder.

Det liknar slaveri och när dessa lastbilar hamnar i snöväder blir det naturligtvis kaos, och det beror inte på förarna i första hand utan på att bilarna har usla däck, dåligt fungerande bromssystem osv osv osv.
Däck explosioner på tung fordon beror oftast på att dom går varma när det är för lågt lufttryck i dom, kan hända på däck i alla stadier av slitage.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top