Ny långfärdshoj

MrUnited

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2021
Hoj
Gsx750f
Hej,

Har haft mitt körkort nu i ca 1år och planerar att köpa en bekvämare hoj med ABS och väskor. Kör en Suzuki GSX750F-01 som är obalanserad, obekväm och känner att saknaden av väskor är för stor.
Budget ca 70 - 100' inkl väskor, älskar Triumph Explorer 1200 men skjutsar en hel del och kan tycka att det blir lite för tung.
Jag har i dagsläget provkört och kollat på följande.
Triumph 1200 explorer (Bekväm men tung hoj, finns för bra pengar).
KTM 1190 S (Lätt och rolig hoj dock inte lika bekväm som Triump).
BMW 1200GS (För dyr.)
Yamaha Tracer 900 (tråkig men bekväm och lätt).
FJR1300 (Tung men rolig och extremt bekväm att åka långt på).
90% av hojåkandet blir dagsutflykter resterande blir långfärd på 20-30mil.

Finns det någon hoj man har missat eller som ni rekommenderar?
Kört 1000 mil på ett år ca.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har ett gäng bra hojar där. 1190S och Tracer 900 tillhör kanske inte de bekvämaste långfärdsloken men är roliga hojar som absolut duger till även längre turer.

Lägg till BMW R1200RT som märkligt nog brukar vara betydligt billigare än GS trots att den var dyrare i inköp.

FJR1300 är mycket prisvärd och en otroligt fin hoj. Triumph 1200 Explorer likaså.

Bara att välja...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade en 750F -99 som första hoj, med gigantiska Givi-väskor på, den tyckte jag funkade helt ok att skjutsa med. Men visst, den är ju inte i närheten av tex en FJR, där märker man inte av vare sig passagerare eller packväskor.

Sen är väl dagsutflykter 30+ mil, och långturer betydligt längre än så? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej,

Har haft mitt körkort nu i ca 1år och planerar att köpa en bekvämare hoj med ABS och väskor. Kör en Suzuki GSX750F-01 som är obalanserad, obekväm och känner att saknaden av väskor är för stor.
Budget ca 70 - 100' inkl väskor, älskar Triumph Explorer 1200 men skjutsar en hel del och kan tycka att det blir lite för tung.
Jag har i dagsläget provkört och kollat på följande.
Triumph 1200 explorer (Bekväm men tung hoj, finns för bra pengar).
KTM 1190 S (Lätt och rolig hoj dock inte lika bekväm som Triump).
BMW 1200GS (För dyr.)
Yamaha Tracer 900 (tråkig men bekväm och lätt).
FJR1300 (Tung men rolig och extremt bekväm att åka långt på).
90% av hojåkandet blir dagsutflykter resterande blir långfärd på 20-30mil.

Finns det någon hoj man har missat eller som ni rekommenderar?
Kört 1000 mil på ett år ca.
Välkommen till SportHoj! :tummenupp
Sen är väl dagsutflykter 30+ mil, och långturer betydligt längre än så? :va
För en nybörjare kan det vara så och alla gillar inte att köra långt.
Medans vi som kört lite längre kan tycka att 60 - 70 mil kan vara lagom för att hinna förflytta sig lite.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har haft Yamaha super tenere 1200 och Kawasaki Z1000SX bägge jätte bra att åka långt på finns i din budget. Även versys 1000 är riktigt bra
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill man åka långt är kardan och kåpa väldigt bekvämt. Särskilt om det blir lite sämre väder.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skriver, naturligtvis, i egen sak men en KTM 1290 Super Adventure T.
Mer hästar än 1190 men känns ändå tryggare och lättare.
Värme i handtag och säten, farthållare, 30 liters tank, div körlägen, ABS osv osv.
Vissa drabbas av träröv andra, som tur är jag, drabbas inte och kan utan tvekan tillbringa ett antal timmar/mil i sadeln.
Finns en på blocket med väskor för 91'

Har du testat Tiger 800?
Härlig triple och lättare/mindre än 1200'an.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
R1200RS är billigare än GS, och en alldeles utmärkt långfärdshoj utan att vara klumpig, det går att köra undan bra med den också.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är väldigt nöjd med min Triumph Tiger Sport 1050. Kapabel på långresa, och sportig nog på en kurvig landsväg. Lite topptung, men ändå rätt mycket lättare än en 1200 Explorer. Motorn har härlig karaktär och bra bett. Leta efter de sista årsmodellerna, 2016 och framåt, som har lite mer moderna pryttlar än de äldre.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För en nybörjare kan det vara så och alla gillar inte att köra långt.
Medans vi som kört lite längre kan tycka att 60 - 70 mil kan vara lagom för att hinna förflytta sig lite.
Det var ju faktiskt ett uns av glimten i ögat där vettu :7peta Jag saknar faktiskt när det räckte med 5-10 mil för att ha en spännande och utforskande runda, nu känns det många gånger som att man måste iväg 5-10 mil innan själva hojturen börjar, det innan är bara transport till och från :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det var ju faktiskt ett uns av glimten i ögat där vettu :7peta Jag saknar faktiskt när det räckte med 5-10 mil för att ha en spännande och utforskande runda, nu känns det många gånger som att man måste iväg 5-10 mil innan själva hojturen börjar, det innan är bara transport till och från :(
F,låt, skulle lagt till lite :kramaTänkte att TS är ny och då kan den lilla glimten missas. ;)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Då ska jag lägga till lite vingar i urvalet såsom
VFR 800
VFR 800 X
VFR 1200
VFR 1200 X
hojar som tål att testas och som säkert finns för ett rimligt pris eftersom dom funnits på marknaden några år nu.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då ska jag lägga till lite vingar i urvalet såsom
VFR 800
VFR 800 X
VFR 1200
VFR 1200 X
hojar som tål att testas och som säkert finns för ett rimligt pris eftersom dom funnits på marknaden några år nu.
Vfr1200f är riktigt läcker. Finns med dct-låda och stora packväskor.
 

MrUnited

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2021
Hoj
Gsx750f
Skriver, naturligtvis, i egen sak men en KTM 1290 Super Adventure T.
Mer hästar än 1190 men känns ändå tryggare och lättare.
Värme i handtag och säten, farthållare, 30 liters tank, div körlägen, ABS osv osv.
Vissa drabbas av träröv andra, som tur är jag, drabbas inte och kan utan tvekan tillbringa ett antal timmar/mil i sadeln.
Finns en på blocket med väskor för 91'

Har du testat Tiger 800?
Härlig triple och lättare/mindre än 1200'an.
Det jag gillar med KTM är den låga vikten och kurv-ABS. Ska åka och provköra KTM 1290 i helgen.
Tyvärr inte för tjust i den röda färgen! Annars hade det helt klart varit ett alternativ!
Då ska jag lägga till lite vingar i urvalet såsom
VFR 800
VFR 800 X
VFR 1200
VFR 1200 X
hojar som tål att testas och som säkert finns för ett rimligt pris eftersom dom funnits på marknaden några år nu.
Aldrig tänkt på en VFR 1200X/F. Men VFR 1200 F såg ju riktigt bra ut https://www.blocket.se/annons/dalarna/honda_powersports_vfr1200f_dct/96626679 ser ut som en bekväm långfärdshoj men ändå plocka av väskorna och få en sportig hoj.
Jag hade en 750F -99 som första hoj, med gigantiska Givi-väskor på, den tyckte jag funkade helt ok att skjutsa med. Men visst, den är ju inte i närheten av tex en FJR, där märker man inte av vare sig passagerare eller packväskor.

Sen är väl dagsutflykter 30+ mil, och långturer betydligt längre än så? :va
Förstår dig och håller med men 30+ blir för obevämt för sambon. Därav "30mil blir långt" och införskaffandet av ny hoj är på G. Skulle kunna göra den bekväm genom att sänka fotpinnarna för passageraren och byta sätet samt köpa väskor. Men lägga den tiden på en MC för 12' känns inte värt. :) Samt det är lite roligare med ny mc?!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du är rätt ny på MC.
Du skall köpa begagnad hoj.

Stanna upp en stund och fråga dig själv: ”Varför bytte den förra ägaren bort sin hoj? Vad skaffade han eller hon istället?”

Ja, eller fråga förre ägaren rakt ut.

Många av de modeller du kikar på eller får föreslagna är bland det största och tyngsta som står att finna, och jag vet flera erfarna motorcyklister som ”byter ner sig” till något smidigare efter några år i högsta ligan.

Fundera lite. Behöver du så stor hoj? Blir det roligare med så stor hoj? Snacka med tidigare ägare av respektive modell du funderar över.

Varför lämnade just dom den modellen?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top