Peter räddar en Gsxr

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Inpassning av undertray. Som fick kapas och putsas till för att passa, sitter fast med "plastic rivets". Baklyset blir infällt i bakdelen som tyvärr inte var monterat vid fototillfället. En del spacklingsjobb mm kvarstår.


19F4B3D9-C9AF-411D-ADED-95AB0079A8B4_1_105_c.jpg
A8C1F715-CDBF-4251-8CEA-7D919A3A8145_1_105_c.jpg799F6A86-9CDD-45C8-B776-C6D60110337C_1_105_c.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jäklar vilket grundligt jobb - kudos.

Jag blir lätt knäsvag när jag tänker på att jag har en svart/silver -98 ståendes i garaget som säkert skulle njuta av en servicemassage den också..
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Jäklar vilket grundligt jobb - kudos.

Jag blir lätt knäsvag när jag tänker på att jag har en svart/silver -98 ståendes i garaget som säkert skulle njuta av en servicemassage den också..

Tack ! :)
Skulle bara fixa läckande packboxar i framgaffeln och några trasiga gängor...
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Den där var ju fin. Inte sett förut. Är det köpe eller bakat själv?
Kopia på Suzuki SRAD Factory Parts. Fanns på endurancehojjarna som det rejsades med. Det blev lättare att skifta mellan rejsväxling lr vanlig växling när passen var slut och dem bytte förare.
En serie på fem lr tio st har blivit tillverkade. Inte av mig.

0F033988-A2B1-4372-8BDF-76A0BBA4E2C8_1_105_c.jpg

/ Peter
 
Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Mitt lilla projekt stannade av för en stund men nu har det hänt lite varjefall.
Bakbromsen blir helt ny - Bromsskiva, bromsok, momentstag, bromscylinder...ja allt egentligen. Jag träffade Acke Rising första gången i mitten på 80-talet när jag byggde min första hoj, en Bakker. Sedan dess har jag haft ISR bromsar på mina hojar. Så det blev ISR prylar igen.
Fotpinnarna kommer från Harris i England och hör egentligen hemma på en Gsxr1000.

Det här är saker som inte är riktigt kompatibla med varandra men nu sitter delarna på plats varjefall.
Ett gängstångshuvud (M6) införskaffades, en "pushrod" tillverkades, en liten distans fick också tillverkas.
För att säkra bromspedalen så att den inte far runt åt fel håll tillverkades det en (eller egentligen två) excentrar. Med hjälp av dem kan man justera läget på bromspedalen också. Åsså måste jag tillägga att utan vänner står man sig slätt.
Det går framåt - sakta men säkert. :)


49C4BFDF-B0C4-4000-AE2B-DE2153696F17_1_105_c.jpg20F9CD3A-BC33-4679-8362-CE4A573E741E_1_105_c.jpgE0601F84-CF3E-45BF-A5F8-923C97FDB6F7_1_105_c.jpgF1F3A10D-A48E-4C93-BF9C-CAB442626E55_1_105_c.jpg
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Kul o se utvecklingen av bygget..

men lite nyfiken, vad kostade hojen & vad har du lagt ner så långt ?
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Kul o se utvecklingen av bygget..

men lite nyfiken, vad kostade hojen & vad har du lagt ner så långt ?

Tackar som frågar.
Hojjen kostade 25 kkr - borde varit gratis.

Beträffande delarna så har jag tappat räkningen.
Gaffelkronorna gjorde Harris åt mig men runt 5-6 kkr för dem - Fotpinnarna också från Harris som kostade drygt 2 kkr. Avgasupphängningen också Harris 500 kr (Ebay)
Framskärm - hyllvärmare med skittaskig passform - 800 kr.
Bakdelen från Motoforza - Bakdel och undertray. Har för mig att det landade på 6-7 kkr.
Sedan tillkommer allt smått - skruv, mutter, verktyg, osv...ja du vet.
Det är sjukt mycket arbete nerlagt som inte syns - dvs tid. Ex tillverkningen av den nya bakramen.
Som egentligen bara kostat vad en aluplåt från Bilbuttericks kostar.


Jag har ett litet projekt i projektet. Det är att få en sving från en Gsxr 1000 K5 att passa.
Jag har axel, svingarm-pivots som du ser på bilden och en stötdämpare. Om jag minns rätt sitter det en 20 mm svingaxel på Gsxr 750-98 medans Gsxr 1000 K5 har en 17mm axel. Svingen är på ingående. Det kommer mer bilder när svingen är i hamn.

Hojen var skrotfärdig (i mitt tycke) när den revs ner i bitar och alla brister upptäcktes.
Nu är jag som jag är - jag gillar Superbikehojjarna från 80 och 90-talen och vill bygga en lightversion av en gammal superbikeknarr. Jag har svårt att skruva tillbaka delar som är "halvdana" eller dåliga.
Då vill det gärna bli dyrt.






B4B32EFB-C69C-43A4-9B29-BF90CD817D55_1_105_c.jpg
43B81BEE-20B1-467E-8B3C-F796ED31706A_1_105_c.jpg
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW

Bifogat

  • Skärmavbild 2021-08-01 kl. 17.30.39.png
    Skärmavbild 2021-08-01 kl. 17.30.39.png
    128.1 KB · Visningar: 13
Last edited:
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top