Varför står ni upp?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har faktiskt sett en kåpräser snubbe iklädd skinkorv stå upp och köra.
Det var efter jag piskat skiten ur hans XYZWWQRR-1400 med V16 motor, 340 hest vid 22000k rpm med en Transalp med 52 ystra pållar i rovan längs kurviga vägar.

Han körde upp framför och reste sig - han visade stjärten och gasade sedan iväg längs en raka.

Fniss
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har till och med sett hojåkare som står upp på sadeln med armarna i vädret. Ser väldigt töntigt ut.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Detta har retat mig länge också... Jag kan köpa att man vill sträcka på benen ibland och även lufta underredet en sväng, men under mina jobbpendlarsessioner i bil så ser jag folk som står hela vägen hem på sina gubboffroadhojar. Jag gnisslar tänderna av ilska!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En tråd med fler motfrågor än svar, och dom svaren som kommer e' la änna så där elleh?

Man vill visa att man haft råd att gå på gruskurs, det är vad jag tror.
Sedan att man böjer på det som borde vara rakt och inte kan böja på det som skulle varit krokigt, tja, det är väl så att säga ett "tidens tecken" i lite överfört sammanhang.

Att stå upp och köra ostkrok på stigar för ökad kontroll i riktigt höga hastighet bland snerötter och kala klipphällar med en lätt enduro eller rallyhoj på inemot 300 mm avstämd fjädringsväg är en sak, men det blir lite B när en GSA-snubbe försöker kopiera körstilen på grusväg - och gör fel.

Skall jag köra fort på grus så sitter jag ner. Vill jag krascha mer sällan, och med mindre konsekvenser, så borde jag stå upp. Men, fort trumfar säkert - alltså sitter jag ner. Yi-haa!

Att stå upp för att avlasta kroppen under långresa är en annan sak. Det är ett utmärkt sätt att sträcka ut kroppen och tänja på muskler som annars ligger låsta och bara drar allt för länge i sträck.

Jag brukar ta nästan varenda vägarbete i Tyskland när man skickar över trafiken på andra sidan i smala spår och med like 80 km/h som begränsning till inteckning för att stå upp och stretcha lite.

...och ja, även det är något som tyska polisen kan irritera sig på, vinka in en och hålla förmaningstal kring.

Lite "An auf hinter in neben über unter vor zwischen!" så är det bra sedan. Får dom bara regera en stund så är dom nöjda. "Sämre kontroll på fordonet" var deras bärande argument i resonemanget, och att man "skall" sitta på MC.

När jag förde in "trial" i diskussionen fick dom plötsligt ett larm som var mycket viktigare att åka till.
Men dom hade fortfarande rätt, och om jag gjorde likadant igen så skulle minsann...


Cawwa sade "för att vi kan" och så måste det vara. Man får väl sitta som man vill. Eller stå. Det kan vara en uppenbarelse för somliga att ställa sig upp i riktigt hög fart för att höra hur tyst hjälmen egentligen är.
Ett incitament att börja jobba bort turbulens på hojen.

Men, folk som står upp utan att riktigt veta hur, var, varför och i vilket sammanhang - och utan att kunna nå reglagen på ett naturligt sätt går bara bort. Behöva bli rammad bakifrån på gruskörning av ett flarn som först måste sätta sig ner innan han kan bromsa är såå onödigt.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vem sitter överhuvudtaget vid motorcykelkörning...?

Alla vet att en motorcykel körs med styren, tanksidor och fotpinnar. Att sitta ned i soffan som en pösmunk är endast något som praktiseras av kållitschtröjjaförsedda wannabees.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad som retar mig mer är när samma kategori människor behänger sin knappt inkörda GS ADV med ALLT som går att uppbringa från TouratäCk, antagligen för att försöka ge intryck av att just ha kommit hem från en resa Afrika runt.
Misslyckandet att se erfarna ut blir totalt när de lastar upp tanten för att åka till gubbfika-stället i sällskap med sina gubbkompisar. Givetvis inkluderat alla korvlådor för att visa vem som kan frakta runt mest luft.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det går för fort när man sitter ner och varselvästen syns bättre när man står upp så att bilisterna bakom hinner bromsa i tid :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Om man sitter ner i "bajsposition" när man ska fisa så är det lätt att det kommer med lite bajs. För att undvika kladd i Gortexen så är det bättre att stå upp och fisa. Gubbar fiser mycket och ofta, så därför står de hela tiden på sina "gubb offroad" :arsele

Den var dålig ---- är vi i sandlådan här?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Det e bra mkt mer fysiskt oskönt att köra sporthoj. Inte står jag upp och kör, möjligtvis ställer mig upp och sträcker mig.
Så menar ni att ni får väsentligt mkt mee kontroll över hojen när ni kör gata om ni står upp?
På grus och i skogen förstår jag men gata, njaaaaa med stort N ????????
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, korvlådor till vardags är en annan klurig detalj.

Ambitioner, månne?
Jag har aldrig haft en hoj som har blivit bättre med väskor, varken mer körglad, lättsvängd eller smidigare. Jag har heller aldrig tyckt att det är speciellt svårt att haka av hårda väskor, ett klick och ett lyft, det tar ca 5s per sida, så varför i helvete envisas man med att köra runt med eländet?! :va I synnerhet tomtarna som pendlar med full korvlådeutrustning i tex Stockholm. En liten koreansk småbil blir ju smidigare i köerna :gnissla
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Korvlådor är skit , blir så jävla brett och hojen tar soppa som fan - jag har smala pelicases som inte gör den bredare än styret fast man har dom stora.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var i och för sig länge sedan jag så tydligt läste:

”Jag blev ifrånåkt av en gråskäggig gubbe på offroadhoj med väskor och nu blev jag ledsen i ögat”

i en lång rad inlägg.

Stor humor, i sanning!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Man vill väl känna sig lite Paris-Dakar och att andra ser det:näsblod

Proffs:
untitled.png

Amatör:
6c1b79c3250c7609bad6fe26a29f1f0c.jpg

Lite som att vi plastraketförare dinglar med benet inför sväng för att se ut som vi hör hemma i startledet bredvid Rossi.

Kewl:
imagesPN4ME1VE.jpg

Inte kewl.
Screen%20Shot%202016-10-01%20at%2010_02_21%20PM.jpg

Eller än värre gå med knäpuckar skrapade av någon annan:rodnar. Hur lågt kan man sjunka och ändå se sig i spegeln.

/Professor i folklivsforskning i mc-världen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Var ju nån raceputte som råkade starta ett mode, depån hade fixat gaffeln och han var mästare så alla kolla in han i varje detalj.Inför ett race vid startlinjen så gungade han omkring med gaffeln på ett speciellt sätt bara fäör o kolla att skiten var borta.

Inom nått år gjorde varenda en så på banorna , även imbecil Sune 74 med sin Ciaomoped innan han skulle åka från Konsum:rofl
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag retar mig på att folk retar sig! :D :hej

Cyklister i klunga och köra 200 på 30-sträcka kan jag förstå men när någon ser larvig ut? :va

Vill nu någon Gubbe stå upp på sin Gubbgrushoj och det inte är trafikfarligt utan bara ser larvigt ut så varför inte...

Nu kör jag SportHoj men om det är varmt och jag kört sakta en längre stund så trycks en stark värme rakt upp i grenen när jag får upp farten igen! :fakta

Hade mitt nick varit Hot Balls hade jag setat ner men nu ställer jag mig upp, även om några skulle tycka det ser larvigt ut! :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns nog ingen hoj jag stått upp så lite på som min nuvarande ADVENTUREHOJ MED KORVLÅDOR (iofs sällan monterade)... för att jag inte behöver helt enkelt. Knävinkeln är uthärdlig även längre tid än 4-5 timmar.
Grus- och terrängkörning med vanlig landsvägshoj gör man sittande.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top