Biltema-Djävulen eller frälsaren

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag började med kraschkåpor hade inte Biltema snabbfästen, knappt någon annan heller, så jag gjorde egna, dock med material från Biltema: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?147786-Hembyggda-k%E5pskruvar Dom funkade klockrent :tummenupp

Men jag gillar Biltema, framförallt skruv, verktyg, motorolja och liknande köps där, men jag undviker deras slangar, torkarblad mm. När vattenpumpen rasade på bilen så köpte jag ny pump och kamrem där, mycket bättre pris än VAG, och samma grejer :tummenupp
 

Snowman89

Guest
Hur är det nu, är det inte så att det finns falskmärkt falskbuteljerad olja i Tyskland / på Ebay?
Utveckla gärna.
Så någon köper in den absolut billigaste skräpoljan och sedan köper man in tomma förpackningar av märkesolja och tappar om oljan?
Ingen av de bilar eller hojar har då rasat eller börjat låta illa efter de körts på olja från tyskland.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter som ett rykte startat av den lokale MC-handlaren som vill fortsätta sälja sin "märkesolja" för 300kr/litern.

Edit: Hann inte läsa länken... Uppenbarligen existerar fenomenet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter som ett rykte startat av den lokale MC-handlaren som vill fortsätta sälja sin "märkesolja" för 300kr/litern.

Edit: Hann inte läsa länken... Uppenbarligen existerar fenomenet.

Lite beroende på vad man kör, hur man kör och vilken fulolja de köpt in så är det inte säkert att det är något problem ens.
Men, skitbilliga märkesoljor på ebay är antagligen inte rätt olja i dunken.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Finns mycket som man kan spara pengar på att köpa där, verktyg, plastdetaljer, depåstöd, kapell etc. Saker jag dock aldrig skulle köpa där är sånt som bromsar, däck, tändstift, kläder mm
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad finns det då för garanti att den oljan man köpt av svenska handlare inte också drabbas av fusket?
Det känns ju som att chansen att man får "fuskolja" här hemma i sverige blr vara lika stor som i Tyskland.

Det finns ju en risk, men har handlarna köpt av producenten eller generalagenten så är ju risken väldigt mycket lägre än random joe blow på ebay. Dock så tar ju handlarna och/eller generalagenterna larvigt mycket betalt i Sverige, så nog kan man få det billigare.
 

Snowman89

Guest
Det finns ju en risk, men har handlarna köpt av producenten eller generalagenten så är ju risken väldigt mycket lägre än random joe blow på ebay. Dock så tar ju handlarna och/eller generalagenterna larvigt mycket betalt i Sverige, så nog kan man få det billigare.
Fast hur ska du som konsument ha koll på vart svenska firmor handlat sin olja från. Eller om butikerna handlat oljan av en mellanhand som i sin tur köpt den av något "skumt" bolag.

Så ska man börja ifrågasätta att handla olja från ebay så kan man ju också ifrågasätta oljan hos de lokala handlarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast hur ska du som konsument ha koll på vart svenska firmor handlat sin olja från. Eller om butikerna handlat oljan av en mellanhand som i sin tur köpt den av något "skumt" bolag.

Så ska man börja ifrågasätta att handla olja från ebay så kan man ju också ifrågasätta oljan hos de lokala handlarna.

Visst är det så. Men "fusket" hos den lokale serviceverkstaden är snarare att du betalar enliterspris för oljan, medan verkstaden köper helfat av samma olja till ett HELT annat pris - och mellanskillnaden blir vinsten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast hur ska du som konsument ha koll på vart svenska firmor handlat sin olja från. Eller om butikerna handlat oljan av en mellanhand som i sin tur köpt den av något "skumt" bolag.

Så ska man börja ifrågasätta att handla olja från ebay så kan man ju också ifrågasätta oljan hos de lokala handlarna.

Ja? Jag har väl inte direkt sagt något annat heller, men de absolut skitbilligaste säljarna på ebay saluför närmast garanterat fulolja i finförpackning. Och som det står i artikeln som jag länkade så fuskas det ju rätt friskt på service och annat med. Pytsa i billigaste oljan och skriva någon skitdyr på fakturan.
Lite samma med allt på ebay egentligen. :hihi
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Jag känner igen mig i det som Swlabr säger "Jag köper betydligt fler prylar på biltema än hos mc-handlarn, men jag lägger betydligt mer pengar hos mc-handlarn än hos biltema.".

Inte exklusivt för mc-handlare heller, det kan handla om t.ex. slipkaskin eller liknande också. Behöver jag ett verktyg till något som jag sällan håller på med så köper jag gärna något för 400:- istället för 2.000:-. Skulle den billigare varianten gå sönder efter färre arbetstimmar så kan jag lika gärna köpa en ny nästa gång, eftersom det troligtvis är långt senare.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag har sparat mycket pengar på att köpa på biltema.

Som någon förut nämnde så är specialverktyg som används 3-4 ggr. mycket prisvärda ex. klammertänger, kylarsnörpslangtänger och specialhylsor.

Köpte på skoj Biltemas mejslar med 10 års garanti och använder dessa på jobbet, blir mycket bryt och slag.
Mejslar har klarat sig hitintills i 3 år.
Roligast var det när chefen skulle försöka böja dessa i ett skruvstycke som bevis för dålig kvalitet, det kunde han inte alls.
Spårklingan är inte ens nött efter mycket skruvande.

Biltemas helsyntetolja gjorde även min dåvarande 600 väldigt lättväxlad, körde med texacos mc olja innan med sämre resultat.

Det jag inte köper på biltema är bits, mycket sämre kvalite än wurth.
Oljefilter är ju billigt gjorda, duger åt bilar men till mc köper jag något känt fabrikat typ mann.

Elartiklar, kabel och eltejp funkar men produkterna är tungjobbade och tidskrävande.
Skiftnycklar, sidavbitare och polygriper är klumpiga och slöa hos biltema, inget man vill använda på daglig basis, bahco löser problemet.

Sen kan man ju nämna Biltemas slangmejsel som slirade i skaftet utan att jag såg detta, blev aldrig tätt innan jag upptäckte defekten på mejseln.
Exploderande hydroforpump samt vattenkran där ett av intagsrören i kranen lossnade kl 0300 på morgonen är inte heller några "fynd" hos biltema.

Så både ris och ros till biltema.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Biltema är väl alldeles utmärkt om du frågar mig.

Dom har väldigt mycket och priserna är måttliga.
Oljorna är utmärkta. Biltemas olja funkade mycket bättre än den Castrol som rekommenderades i min förra hoj.
Olja är svårt att fuska med då det finns en ganska tydlig spec man måste uppfylla för att få sätta en viss klassning på oljan.

Lampor skulle jag däremot aldrig i livet köpa på biltema. Skillnaden i ljusutbyte och livslängd är avsevärd mellan noname Halogen och dom bättre sorterna. Jag vill ha så mycket ljus som möjligt och jag är inte ett dugg intresserad av att byta lampor ofta.

Bromsbelägg är väl ungefär som om du köper valfritt lågprisbelägg någon annanstans. Dvs om lågprisbelägg funkar så är biltema utmärkt. En del har påpekat att dom slets fort medan andra tycker dom funkar utmärkt.

MC kläderna är klart prisvärda sett till vad man får men då är det också billigt vilket betyder att dom inte behöver vara så bra. Som allväderställ betraktat så misstänker jag att man inte kan räkna med att dom inte läcker igenom om man kör i regn längre sträckor och jag misstänker att dom inte håller samma nivå på slitageskydd om man glider på asfalten som många dyrare ställ (Baserat på att det är vanlig Oxfordnylon i kläderna) Men om det är något som ska åka med någon enstaka gång och då vill ha ett ställ så kan det ju kanske vara en idé.

Hjälmarna uppfyller ju säkerhetsnormen så dom skyddar lika bra som vilken annan hjälm som helst. Däremot är detaljarbetet på ventilationsreglagen lite si och så så man får räkna med att dom går sönder och pga att den inte är så tät runt visiret så blir det mer vindbrus. Sen har dom inte så många skalstorlekar vilket innebär att dom mindre storlekarna har samma skal som en större men med mer stoppning vilket betyder att hjälmen ser lite väl stor ut. Men det är ju också samma som om du köper en billig hjälm hos en MC handlare.

Kort sagt. Biltema är bra på det dom gör. Dock gäller det att veta vad man vill ha och vad som är värt att köpa. Jag personligen köper skyddsutrustning och många andra saker från andra ställen och betalar mångdubbelt mer för att jag vill ha något som kanske inte finns på biltema.

sen är det såklart ett problem att dom byter tillverkare lite då och då vilket innebär att en produkt som funkat skitbra kanske något år senare har en annan tillverkare och en helt annan kvalitet gör ju att det blir lite väl oförutsägbart. Och det är ju i sig ett problem. Om jag betalar lite mer och slipper risken att varan plötsligt är kass så är det ofta värt det för mig samtidigt som det finns gott om saker där det är svårare att fuska och eller kvaliteten inte är så noga för det kanske är något som man bara ska använda någon enstaka gång. Då kan det plötsligt vara värt det.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Biltema är väl alldeles utmärkt om du frågar mig.

Dom har väldigt mycket och priserna är måttliga.
Oljorna är utmärkta. Biltemas olja funkade mycket bättre än den Castrol som rekommenderades i min förra hoj.
Olja är svårt att fuska med då det finns en ganska tydlig spec man måste uppfylla för att få sätta en viss klassning på oljan.

Lampor skulle jag däremot aldrig i livet köpa på biltema. Skillnaden i ljusutbyte och livslängd är avsevärd mellan noname Halogen och dom bättre sorterna. Jag vill ha så mycket ljus som möjligt och jag är inte ett dugg intresserad av att byta lampor ofta.

Bromsbelägg är väl ungefär som om du köper valfritt lågprisbelägg någon annanstans. Dvs om lågprisbelägg funkar så är biltema utmärkt. En del har påpekat att dom slets fort medan andra tycker dom funkar utmärkt.

MC kläderna är klart prisvärda sett till vad man får men då är det också billigt vilket betyder att dom inte behöver vara så bra. Som allväderställ betraktat så misstänker jag att man inte kan räkna med att dom inte läcker igenom om man kör i regn längre sträckor och jag misstänker att dom inte håller samma nivå på slitageskydd om man glider på asfalten som många dyrare ställ (Baserat på att det är vanlig Oxfordnylon i kläderna) Men om det är något som ska åka med någon enstaka gång och då vill ha ett ställ så kan det ju kanske vara en idé.

Hjälmarna uppfyller ju säkerhetsnormen så dom skyddar lika bra som vilken annan hjälm som helst. Däremot är detaljarbetet på ventilationsreglagen lite si och så så man får räkna med att dom går sönder och pga att den inte är så tät runt visiret så blir det mer vindbrus. Sen har dom inte så många skalstorlekar vilket innebär att dom mindre storlekarna har samma skal som en större men med mer stoppning vilket betyder att hjälmen ser lite väl stor ut. Men det är ju också samma som om du köper en billig hjälm hos en MC handlare.

Kort sagt. Biltema är bra på det dom gör. Dock gäller det att veta vad man vill ha och vad som är värt att köpa. Jag personligen köper skyddsutrustning och många andra saker från andra ställen och betalar mångdubbelt mer för att jag vill ha något som kanske inte finns på biltema.

sen är det såklart ett problem att dom byter tillverkare lite då och då vilket innebär att en produkt som funkat skitbra kanske något år senare har en annan tillverkare och en helt annan kvalitet gör ju att det blir lite väl oförutsägbart. Och det är ju i sig ett problem. Om jag betalar lite mer och slipper risken att varan plötsligt är kass så är det ofta värt det för mig samtidigt som det finns gott om saker där det är svårare att fuska och eller kvaliteten inte är så noga för det kanske är något som man bara ska använda någon enstaka gång. Då kan det plötsligt vara värt det.

Vilka fantasier (alternativt kvalificerat skitsnack) Att en hjälm "skyddar lika bra som vilken annan hjälm som helst" bara för att den råkar ha en certifiering. Säg att du skojar....
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
...........sen är det såklart ett problem att dom byter tillverkare lite då och då vilket innebär att en produkt som funkat skitbra kanske något år senare har en annan tillverkare och en helt annan kvalitet .......

Snarare så att den produkt som INTE "fungerar"/"fyller kraven"/"har många reklamationer", den åker ut och ersätts med en likvärdig men som "fyller kraven" och får mindre reklamationer.
Så har jag själv upplevt att både JULA och BILTEMA + diverse andra sk. "lågpris" affärer har hanterat undermåliga produkter, vilket är ganska logiskt...om man tänker efter. Och att få en trasig produkt eller helt enkelt bara lämna tillbaka en som man inte "tyckte" fungerade bra, det har jag aldrig stött på problem med hos BILTEMA. Inga frågor, bara visa upp kvittot och få ett tillgodo att köpa en annan vara för.

/KentW
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...........sen är det såklart ett problem att dom byter tillverkare lite då och då vilket innebär att en produkt som funkat skitbra kanske något år senare har en annan tillverkare och en helt annan kvalitet .......

Snarare så att den produkt som INTE "fungerar"/"fyller kraven"/"har många reklamationer", den åker ut och ersätts med en likvärdig men som "fyller kraven" och får mindre reklamationer.
Så har jag själv upplevt att både JULA och BILTEMA + diverse andra sk. "lågpris" affärer har hanterat undermåliga produkter, vilket är ganska logiskt...om man tänker efter. Och att få en trasig produkt eller helt enkelt bara lämna tillbaka en som man inte "tyckte" fungerade bra, det har jag aldrig stött på problem med hos BILTEMA. Inga frågor, bara visa upp kvittot och få ett tillgodo att köpa en annan vara för.

/KentW

När jag skulle byta en svänghjulsavdragare med mjukostgängor så var de lite tjatiga, men jag fick till slut byta.
Annars är det ju knappt värt bensinpengarna att åka tillbaka och byta prylarna. :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilka fantasier (alternativt kvalificerat skitsnack) Att en hjälm "skyddar lika bra som vilken annan hjälm som helst" bara för att den råkar ha en certifiering. Säg att du skojar....

Om du tror att du får bättre skyddseffekt i hjälmen för att den är dyrare så är du tyvärr lurad. Det är inte skyddseffekten du betalar mer för. Det är andra saker.

dom hjälmar som finns och är godkända enligt ECE R22/05 är ganska likvärdiga ur skyddshänseende. Några är lite bättre på vissa punkter och några är lite sämre. Vissa av dom dyrare hjälmarna är sämre än vissa av dom billigare.

Testnormen för hjälmar säger att du skall ge hjälmen slag med en viss styrka i ett antal punkter och hjälmen får inte släppa igenom för mycket av smällen. Dom hjälmar som säljs med märkningen uppfyller kraven men ingen hjälm har några jättestora marginaler tillgodo.

Det är ingen fantasi. Det är konstaterat. Dels finns sharp som sätter betyg på hjälmar efter skyddseffekten och där ser man rätt tydligt att det inte finns något tydligt mönster på vilka hjälmar som är lite bättre än andra. Dels har det gjorts oberoende tester som visat samma sak. Bland annat var det väl Plus som testade en Nolan och jämförde med en hjälm för en tredjedel av priset (Jag tror att det var en Ican hjälm från Jula Eller om det var Biltemas hjälm) och den billigare hjälmen visade sig vara bättre. Nolan hjälmen råkade dessutom hamna alldeles över gränsen på en av mätpunkterna i pannan. (Dvs en aning sämre än godkänt)
Dock var det testet ett test på ett enda exemplar av varje hjälm och visade snarare att det finns variationer mellan olika hjälmar av samma modell om du frågar mig.

Dessutom är det så att när smällen är så kraftig att hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är resten av kroppen (som är utanför hjälmen) så sönderslagen att man har väldigt små chanser att överleva i praktiken.

Dom små skillnader som finns mellan hjälmarna är inte relaterade till priset och är av ytterst marginell betydelse då det som är utanför hjälmen i alla fall gått sönder så mycket när hjälmen spricker.

Såvida du inte har hjälmen för att sätta den på en provdocka och släppa ett städ på den för att mäta genomslagskraften förstås. Men då är det återigen inte säkert att den dyraste hjälmen är den bästa.

Med det sagt. Jag har själv en Schuberth på huvudet när jag kör. Men jag tror inte för ett ögonblick att den skyddar ett dugg bättre än en hjälm från Biltema. Den sitter bättre, är tystare, har bätte ventilation och ventilationsreglage, tätt visir med pinlock, inbyggt solvisir, snyggare mm.
Det är det du betalar för när du köper en dyrare hjälm. Inte någon ökad skyddeffekt.

Jag säger inte att du inte ska köpa en dyr hjälm om du gillar den av vilken anledning som helst. Den hjälmen som sitter bäst är bäst och den hjälmen som du tycker är snyggast är den du tycker är snyggast. Vill man lägga pengar på sånt så gör man det. Jag gör det själv. Men tro inte att du får ett bättre skydd.

Ska man dra andra liknande paralleller så var det väl Lidls ryggskydd som var bättre än många av dom etablerade märkena som Dainese m fl. Det betyder ju inte att du inte ska köpa ett Dainese ryggskydd om du vill ha det av vilken anledning som helst. Det är fortfarande ett bra ryggskydd.
 
Last edited:

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Visst. Vissa saker kan funka. (engångs) men slitage grejer o viktiga prylar, nej tack. Har provat det mesta med dåligt resultat därifrån nu. De e skitbra för där finns saker man knappt får tag på annars. Men räkna inte med att den håller året ut
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top