Skillnad mellan olika tändstift

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Suffix (anordnade efter hur bra de är):
E
ES
EG
EV
EVX
EIX
EGV
osv

Har letat lite och sett att skillnaden mellan EG och EGV är att det senare har platina istället för nickel. Vad ger detta för fördel? Är det bättre än IX?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Finns det fler nackdelar med att åka med ett hårdare stift, mer än att hojen blir mer svårstartad?

Risken är att stiften blir för kalla och inte rengörs från sot som det ska. Man får då driftstop. Inte så kul.

I Crossen har jag alltid kört ett steg mjukare stift för att minska risken att bli stående i skogen, pga att jag har gasat för dåligt. (2-t)

Mats
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?

Påminner mig om den gången jag renoverade en polares topp på bilen och hade stift som var ett steg varmare. Han lovade att sätta i rätt när han kom hem bara bilen blev klar.

Två veckor senare hade han brott ner till en fest, efter 5mil på fulla spjäl sköt han av oljelocket, har fortfarande kvar kolven med hålet.:D

Så, använd MINST det stiftet som hör till hojen om inte kallare.
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?

"Iridiumstiftet håller minst dubbelt så länge som standardtändstift och ger högsta tändsäkerhet, jämn förbränning och optimal motoreffekt."


Varför inte? de kostar ju ungefär lika mycket som origstiften.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.

ijr8-B9 har jag på min hoj - och den har rullat över 8000 mil....original..och den rullar inte alltid så lungt som dom bakom vill - men dom håller.

Alltså - stiftena håller ganska länge:D

Skall dock byta dom i år under vinterservicen

När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.

ijr8-B9 har jag på min hoj - och den har rullat över 8000 mil....original..och den rullar inte alltid så lungt som dom bakom vill - men dom håller.

Alltså - stiftena håller ganska länge:D

Skall dock byta dom i år under vinterservicen

När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars

Jag har fått pris på 100kr för Iridium till Quarnan. Knåda tog 110 för det felaktiga och 185 för orig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?

Där finns 3 parametrar man är ute efter i en stiftelektrod:
1. Leder ström bra
2. Värmetålig
3. Hård/motståndskraftig

1. Givetvis för att det skall bli bra gnista ffa om där är svårantänd blandning (turbo/högt komp) eller dåligt med energi (kickstart)
2. Vid maxvrid och fulla spjäll går det varmt, samtidigt skall det klara av att inte slå igen när man fiskör
3. Livslängd. Kanten på elektroden måste vara spesig för att få en förutsägbar gnistpunkt. När den blir rund är stiftet slitet med kass gnista som följd.

Iridium är väldans motståndskraftigt och värmetåligt, strömledningsförmågan är bättre än Nickelbaserade men inte på absolut topp. Tack vare sina goda motståndskraft kan man dessutom göra elektroden tunnare vilket ger bättre antändning i cylindern och ger därmed potentiellt mer effekt samtidigt som det minskar risken för att slå igen.

Guld/Palladium som sitter i EGV leder ström bäst av allt och tål värme bra men håller inte längre än ett standard E/ES.

Jag har fått pris på 100kr för Iridium till Quarnan. Knåda tog 110 för det felaktiga och 185 för orig.

Att ta 110kr för ett CR8E är rån de kostar typ 35kr på Mekonomen....

Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.

När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars

Det är nästan bara Honda som åker med IXR stift som är special special efter deras egen spec. CR9EIX passar dessutom i de flesta Hondor och kan köpas av mig för hundringen stycket.

Har du någonsin sett en ECU/CDI få spader av icke R stift? Var det i så fall pga felaktigt internt motstånd eller radioavstörningen?
Detta var ett problem på 80-talet när teknologin var ung men knappast idag. På vissa marknader kvarstår dock lagar om att tändningen måste vara radiavstörd och därmed specas det som original..
 
Last edited:

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag beställde alldeles nyss iridium stift för £5,90 per styck från den länk som rekommenderades längre upp i länken.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det stämmer speciellt i Africa m.fl med mycket Am rundradio men nu är väl utvecklingen i kapp.

Sjukhusutrustning,flygplanselektronik och annat som är livsuppehållande klarar numera av säkert både r-lösa stift,mobiler och så men r-stift skall man ha om man kan ändå.

Det skapar lite onödig elektrosmog
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Avstörda stift kan även vara en fördel om man ska använda induktionsklämma från logger eller dynobänk.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Där finns 3 parametrar man är ute efter i en stiftelektrod:
1. Leder ström bra
2. Värmetålig
3. Hård/motståndskraftig

1. Givetvis för att det skall bli bra gnista ffa om där är svårantänd blandning (turbo/högt komp) eller dåligt med energi (kickstart)
2. Vid maxvrid och fulla spjäll går det varmt, samtidigt skall det klara av att inte slå igen när man fiskör
3. Livslängd. Kanten på elektroden måste vara spesig för att få en förutsägbar gnistpunkt. När den blir rund är stiftet slitet med kass gnista som följd.

Iridium är väldans motståndskraftigt och värmetåligt, strömledningsförmågan är bättre än Nickelbaserade men inte på absolut topp. Tack vare sina goda motståndskraft kan man dessutom göra elektroden tunnare vilket ger bättre antändning i cylindern och ger därmed potentiellt mer effekt samtidigt som det minskar risken för att slå igen.

Guld/Palladium som sitter i EGV leder ström bäst av allt och tål värme bra men håller inte längre än ett standard E/ES.



..


Jojo, men jag menar mest varför, när ett stift kostar några tior och tar några minuter att byta.
Det är ju knappast så att en orig. hoj inte funkar som den skall med ett orig. stift.

Men tror man att det märks på hojen så ok testa.

Har du någonsin sett en ECU/CDI få spader av icke R stift? Var det i så fall pga felaktigt internt motstånd eller radioavstörningen?
Detta var ett problem på 80-talet när teknologin var ung men knappast idag. På vissa marknader kvarstår dock lagar om att tändningen måste vara radiavstörd och därmed specas det som original..

Vet en eu-moppe som stekte framlampan i ett (5st), ägaren hade satt i ett vanligt stift vid en service, bytte till avstört och lamporna höll.

Det du, det tog ett tag att hitta.:huvet
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jojo, men jag menar mest varför, när ett stift kostar några tior och tar några minuter att byta.
Det är ju knappast så att en orig. hoj inte funkar som den skall med ett orig. stift.

Men tror man att det märks på hojen så ok testa.

Läs igen så förstår du.....

Bättre strömledning. Bättre flammväg. Bättre temperaturstabilitet vid belastning. Anledningarna är många på en hårdtrimmad motor. Fast visst fan är det dyrt...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Läs igen så förstår du.....

Bättre strömledning. Bättre flammväg. Bättre temperaturstabilitet vid belastning. Anledningarna är många på en hårdtrimmad motor. Fast visst fan är det dyrt...

Sorry, missade att den vart ubertrimmad.


Men jag refererade till originalhojar, som jag skrev, om du läser igen.:krama

Ja visst är dom dyra och jag fattar att man använder dom på motorer som antingen har gömt dom eller något vasst bygge.

Men att köpa dom till en vanlig hoj eller bil bara för att killen som flinar på andra sidan disken säger att dom är bra fattar jag inte.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn....
Styck??? :eek: Ja det finns säkert nån ockrare som försöker ta ut såna priser men...

Jag beställde precis fyra stycken Iridiumstift till Gixxern för totalt 350 kr inkl frakt (eBay)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ska byta stift på min TTR600. Har hajjat så mycket som att siffran efter DPR anger värmetålighet, stämmer det? Kan använda båda stiften nedan. Spelar det egentligen någon roll vilket jag väljer / blir den enklare att kicka igång hojen med det ena eller andra? Hojen används enbart till grusbus, och kör bara i plusgrader.

Aktuella stift:
NGK Iridium Spark Plug DPR8EIX-9
NGK Iridium Spark Plug DPR9EIX-9
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ska byta stift på min TTR600. Har hajjat så mycket som att siffran efter DPR anger värmetålighet, stämmer det? Kan använda båda stiften nedan. Spelar det egentligen någon roll vilket jag väljer / blir den enklare att kicka igång hojen med det ena eller andra? Hojen används enbart till grusbus, och kör bara i plusgrader.

Aktuella stift:
NGK Iridium Spark Plug DPR8EIX-9
NGK Iridium Spark Plug DPR9EIX-9


Om du kan välja så är det väl en god take att välja det som anges till din hoj, dvs 8

Förresten, kompisen köpte en ny Varadero 2007. I dom sitter det iridiumstift som standard. Serviceschemat säger att dom ska bytas vid 4800 mil. Dock, Varaderon har i dagsläget gått 14000 mil. Stiften är aldrig bytt så orginaliridiumen still kicking :)
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Tja jag kör bara på nologys silver stift. Silver är motståndskraftigt mot det mesta o sedan leder silver bättre än någon annan metall Legering
mina heter LOS motsvarar ngk 9-10 o har m14 lång gänga effter 1000 mil i min wr250 2t går det inte att se på stiftet att det är använt. .

annars är NGK BP-ES dachit varför skulle promod o nitrometan bilarna köra med skit stift?
Mvh
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top