Suffix (anordnade efter hur bra de är):
E
ES
EG
EV
EVX
EIX
EGV
osv
Har letat lite och sett att skillnaden mellan EG och EGV är att det senare har platina istället för nickel. Vad ger detta för fördel? Är det bättre än IX?
Suffix (anordnade efter hur bra de är):
E
ES
EG
EV
EVX
EIX
EGV
osv
Finns det fler nackdelar med att åka med ett hårdare stift, mer än att hojen blir mer svårstartad?
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.
ijr8-B9 har jag på min hoj - och den har rullat över 8000 mil....original..och den rullar inte alltid så lungt som dom bakom vill - men dom håller.
Alltså - stiftena håller ganska länge
Skall dock byta dom i år under vinterservicen
När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars
Varför longlife-stift på en hoj som det tar 5min att byta på?
Jag har fått pris på 100kr för Iridium till Quarnan. Knåda tog 110 för det felaktiga och 185 för orig.
Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn.
När det gäller Rstift avstörda dom flesta stift avsedda att brukas är r-stift moderna bågars cpu,ecu med mera kan få fnatt annars
Där finns 3 parametrar man är ute efter i en stiftelektrod:
1. Leder ström bra
2. Värmetålig
3. Hård/motståndskraftig
1. Givetvis för att det skall bli bra gnista ffa om där är svårantänd blandning (turbo/högt komp) eller dåligt med energi (kickstart)
2. Vid maxvrid och fulla spjäll går det varmt, samtidigt skall det klara av att inte slå igen när man fiskör
3. Livslängd. Kanten på elektroden måste vara spesig för att få en förutsägbar gnistpunkt. När den blir rund är stiftet slitet med kass gnista som följd.
Iridium är väldans motståndskraftigt och värmetåligt, strömledningsförmågan är bättre än Nickelbaserade men inte på absolut topp. Tack vare sina goda motståndskraft kan man dessutom göra elektroden tunnare vilket ger bättre antändning i cylindern och ger därmed potentiellt mer effekt samtidigt som det minskar risken för att slå igen.
Guld/Palladium som sitter i EGV leder ström bäst av allt och tål värme bra men håller inte längre än ett standard E/ES.
..
Har du någonsin sett en ECU/CDI få spader av icke R stift? Var det i så fall pga felaktigt internt motstånd eller radioavstörningen?
Detta var ett problem på 80-talet när teknologin var ung men knappast idag. På vissa marknader kvarstår dock lagar om att tändningen måste vara radiavstörd och därmed specas det som original..
Jojo, men jag menar mest varför, när ett stift kostar några tior och tar några minuter att byta.
Det är ju knappast så att en orig. hoj inte funkar som den skall med ett orig. stift.
Men tror man att det märks på hojen så ok testa.
Läs igen så förstår du.....
Bättre strömledning. Bättre flammväg. Bättre temperaturstabilitet vid belastning. Anledningarna är många på en hårdtrimmad motor. Fast visst fan är det dyrt...
Styck??? Ja det finns säkert nån ockrare som försöker ta ut såna priser men...Irdiumstift är ganska dyra , tror man kan få dom för 250 spänn styck i GB.
Snubben i honda butiken ville väl ha en 450 spänn....
Styck??? Ja det finns säkert nån ockrare som försöker ta ut såna priser men...
Jag beställde precis fyra stycken Iridiumstift till Gixxern för totalt 350 kr inkl frakt (eBay)
England. LÄNKUSA eller GB?
Ska byta stift på min TTR600. Har hajjat så mycket som att siffran efter DPR anger värmetålighet, stämmer det? Kan använda båda stiften nedan. Spelar det egentligen någon roll vilket jag väljer / blir den enklare att kicka igång hojen med det ena eller andra? Hojen används enbart till grusbus, och kör bara i plusgrader.
Aktuella stift:
NGK Iridium Spark Plug DPR8EIX-9
NGK Iridium Spark Plug DPR9EIX-9
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |