BMW S1000R (inte RR) - tråden!

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Hej i julmörkret!

Hoppas er jul varit bra.

Jag ska på och byta bromsvätskebehållare till frambromsen. Jag har letat runt lite på intranätet, men inte funnit något direkt på S1000R, vad man ska tänka på osv. Jag har bara hört med halvt öra för ett tag sen, av en som har en GS1200 att han var tvungen att lufta på ett speciellt sätt. Nu vet jag inte om han hade hela systemet öppet, eller om det bara gällde vid byte av bromsvätska.

Är det något jag bör tänka på, vid bytet av behållaren? Kommer det luft in i systemet, ska jag givetvis lufta det, men luftas det på något speciellt sätt? Gjorde det på min tidigare Triumph-hoj, men den hade ingen ABS, är det skillnad då?

Ha en fortsatt god jul och gott slut på 2014! Nu hoppas vi att det milda vädret håller i sig hela våren!
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Hej i julmörkret!

Hoppas er jul varit bra.

Jag ska på och byta bromsvätskebehållare till frambromsen. Jag har letat runt lite på intranätet, men inte funnit något direkt på S1000R, vad man ska tänka på osv. Jag har bara hört med halvt öra för ett tag sen, av en som har en GS1200 att han var tvungen att lufta på ett speciellt sätt. Nu vet jag inte om han hade hela systemet öppet, eller om det bara gällde vid byte av bromsvätska.

Är det något jag bör tänka på, vid bytet av behållaren? Kommer det luft in i systemet, ska jag givetvis lufta det, men luftas det på något speciellt sätt? Gjorde det på min tidigare Triumph-hoj, men den hade ingen ABS, är det skillnad då?

Ha en fortsatt god jul och gott slut på 2014! Nu hoppas vi att det milda vädret håller i sig hela våren!

http://www.s1000rrforum.com/forum/s1000rr-hp4-do-yourself/33457-rizoma-reservoir-tutorial.html
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Fick idén från en annan person på Sporthoj att byta originalblåset till något helt annat, nämligen ett ändrör från Biltema. Efter lite letande hittade jag en med rätt dimensioner på anslutningsröret och modifierade det något med vinkelslipen för att få det att passa.

Nu i efterhand är jag rätt nöjd med resultatet. Vet dock inte om röret ska peka uppåt eller nedåt. Vad tycker ni?

Ändrör 79468
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Andror-79460/

Ljudet blev också något dovare, men är ruggigt sugen att få prova varva ut den och höra hur den låter.



FullSizeRender.jpgIMG_2945.JPGIMG_2947.JPG
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Fick idén från en annan person på Sporthoj att byta originalblåset till något helt annat, nämligen ett ändrör från Biltema. Efter lite letande hittade jag en med rätt dimensioner på anslutningsröret och modifierade det något med vinkelslipen för att få det att passa.

Nu i efterhand är jag rätt nöjd med resultatet. Vet dock inte om röret ska peka uppåt eller nedåt. Vad tycker ni?

Ändrör 79468
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Andror-79460/

Ljudet blev också något dovare, men är ruggigt sugen att få prova varva ut den och höra hur den låter.



View attachment 414457View attachment 414458View attachment 414459

Coolt. :)
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Tycker det ser ca 1000 gånger sämre än original men vill du ha det på det viset så får du det. Dämpare efter kat gör knappt någon skillnad. Låter nästan samma helt utan som med.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
1000 gånger sämre var väl lite att ta i :) Sen att det inte gör någon större skillnad vet jag, men viss skillnad gör det. :fakta
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Mja jag håller med, orginal ser bättre ut.. Hade du haft en annan vinkel på röret så kanske:)

Jag börjar få svår abstinens. Extra jobbigt när hojen står en halvmeter ifrån mig här i vardagsrummet:död
Denna videon gjorde inte saken bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=ZPGawT86TGo

Vad gör ni för att stå ut under vintern?
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Det är just vinkeln på ändröret som får mig att fundera. Dick kommer jag nog köra med detta rör tills jag vet hur jag ska göra. Den låter i alla fall sportigare på tomgång/varv under 4k. Dovare ljud som ger en gåshud!

För att stilla min abstinens så låter jag bli att tänka för mycket på körandet. Det kanske ät lättare för mig när jag har den i garaget. Då kan jag välja när jag vill se den :) Du får hitta på grejor så tiden går lite snabbare...sitter du bara o tittar på den dag efter dag, går tiden långsammare samt att du bidrar till att höja din abstinens!

Filmen på youtube var inte tillgänglig för mig...

För övrigt bytte jag bromsvätskebehållaren igår och visst var det lite pirrigt att dra ut slangen utan att veta om och hur mycket bromsvätska jag skulle spilla...det gick i alla fall utan problem, men fick hålla tungan rätt i mun :krama och i rätt mun...
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Årets första tur avklarad idag! Nu har man stillat abstinensen en aning...Helt fantastisk hoj! :yoparty
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Årets första tur avklarad idag! Nu har man stillat abstinensen en aning...Helt fantastisk hoj! :yoparty

Avundsjuk!

Själv har jag hjälpt en polare skruva ur motorn på hans superduke. Lyssnat på lite muller från en Moto Morini med :) Hoppas det går fort till våren...
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
tjena på er igen :) , hade heldag på mc-mässan igår, bästa dagen om man vill shoppa och surra med försäljare mm,mm. hur som helst pratade jag först med en kille hos bmw som hade en 1000r själv. sedan med big boss him self. följande gäller på åtgärder, plastkåpor, ny fastsättning vid kylaren (den svarta plasten), nytt kopplingshandtag, avstängninsknapp, sedan är det ej klart med att den trycker ur sig lite vatten, antingen blir det nytt lock utan lufthål lr så åtgärdar man befintligt lock (skulle va klart hur det blir mars,april). sedan är det 9 st cycklar i sverige som ska åtgärdas för felaktiga insugsventiler (lr nått sånt) dom vet vilken batch det är (säger dom iaf) och ägarna är kontaktade. detta som jag skriver gäller tidiga hojar, typ min som är tillverkad mars tex.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
svammel och skitsnack :( , blev alldeles nyss uppringd av lundgrens motor som blivit kontaktade av bmw,s servicechef efter mitt samtal med honom igår. det har INTE gått ut något utskick till berörda ang insugsventiler :( servicchefen beklagade genom lundgrens att han sade så till mig igår. tydligen är min hoj en av dom som det gäller. iaf kommer dom att hämta hojen nu och åtgärda den innan säsongen med övriga ovannämnda defekter samt årsservice. det är nog bra och röra om i grytan ibland :)
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
tjena på er igen :) , hade heldag på mc-mässan igår, bästa dagen om man vill shoppa och surra med försäljare mm,mm. hur som helst pratade jag först med en kille hos bmw som hade en 1000r själv. sedan med big boss him self. följande gäller på åtgärder, plastkåpor, ny fastsättning vid kylaren (den svarta plasten), nytt kopplingshandtag, avstängninsknapp, sedan är det ej klart med att den trycker ur sig lite vatten, antingen blir det nytt lock utan lufthål lr så åtgärdar man befintligt lock (skulle va klart hur det blir mars,april). sedan är det 9 st cycklar i sverige som ska åtgärdas för felaktiga insugsventiler (lr nått sånt) dom vet vilken batch det är (säger dom iaf) och ägarna är kontaktade. detta som jag skriver gäller tidiga hojar, typ min som är tillverkad mars tex.

Kul att dom har kommit till insikt om sin kassa kylvätskebehållare. Kanske man slipper fylla på var 100ade mil.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Jag fyllde 2 dl förra sommaren sen sket jag i det. Låg på samma nivå och samma temperatur resten av året. Men visst känns det tryggare om det stämmer med boken. :fyllisar
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top