Yzr 500 rd

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Nu har jag fått fler bilder från Midlanda motorpark!:):D
 

Bifogat

  • _DSC6418.jpg
    _DSC6418.jpg
    147.8 KB · Visningar: 107
  • _DSC6432.jpg
    _DSC6432.jpg
    206.5 KB · Visningar: 122
  • IMG_2783.JPG
    IMG_2783.JPG
    423.8 KB · Visningar: 126

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Åkbilder!!
 

Bifogat

  • _DSC6526.jpg
    _DSC6526.jpg
    83.2 KB · Visningar: 108
  • _DSC6548.jpg
    _DSC6548.jpg
    131.6 KB · Visningar: 103
  • IMG_2824.JPG
    IMG_2824.JPG
    201.5 KB · Visningar: 121

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Är det nått fel på hojen?? Den verkar ryka mycket!!..ler
Hur är den på bana? Jämfört med din förra RS 250??
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Är det nått fel på hojen?? Den verkar ryka mycket!!..ler
Hur är den på bana? Jämfört med din förra RS 250??
Fel på hojen??? En bra hoj ryker mycket:D Har precis slagit av choken och doften av Castrol power1 är påtaglig:tummenupp

Den går ju hur fint som helst på banan men jag har inte pressat den hårt ännu. Känns som en 250 racer om man frågar mig.

Hur går det med din projekthoj??

//Tommy
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag har följt bygget, mkt fint! Saknar 2-taktsdoften!

En Aprilia RS 250 kan väl ligga på runt 80 hk efter lite trimmande (72 org).

Vad hade du för effekt när du bänkade? Vad jag är nyfiken på är vad som är brukligt och rimligt att få ur din 500:a?
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Har fått hjälp att svarva en styrstolpe så nu ska den,gaffel,bromsar och en tillfällig fälg på.Och nu ska jag börja sätta ihop motorn..Har stått still under sommarn..men snart kommer min ryka också!!
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag har följt bygget, mkt fint! Saknar 2-taktsdoften!

En Aprilia RS 250 kan väl ligga på runt 80 hk efter lite trimmande (72 org).

Vad hade du för effekt när du bänkade? Vad jag är nyfiken på är vad som är brukligt och rimligt att få ur din 500:a?
En Aprilia med 80 hästar, då får du trimma duktigt, de hade original ca 55 hk på bakhjulet. Min 500 hade 99 hästar på bakhjulet. Original hade RD500an 88 hk i motorn.

//Tommy
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
I see.. Ja, man skall inte jämföra äpplen (bakhjul) och päron (vevaxel)..
Hae för mig att du hade fått ut 90-ish i motorn, och när jag läste något om 70-80hk i en 250 så kändes det lite trist. MEN nu vet jag bättre! :D Underbar hoj du har! :yoparty

En Aprilia med 80 hästar, då får du trimma duktigt, de hade original ca 55 hk på bakhjulet. Min 500 hade 99 hästar på bakhjulet. Original hade RD500an 88 hk i motorn.

//Tommy
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
En Aprilia med 80 hästar, då får du trimma duktigt, de hade original ca 55 hk på bakhjulet. Min 500 hade 99 hästar på bakhjulet. Original hade RD500an 88 hk i motorn.

//Tommy

Inte för att jag kan någonting om 2t öht, men jag tyckte det lät lite med 55hk, då jag var impad av motorn de få ggr jag körde den.
Hade för mig dem gick att skrämma upp till strax under 80hk på bakhjulet..

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/aprilia/aprilia_rs250 00.htm
"Max Power 72.5 hp / 52.9 kW @ 11900 rpm"

Så 80hk på bakhjulet är kanske lite överdrivet, men inte så långt ifrån sanningen om du skrämmer upp den en del..
(Tänker på din text ovan, där du går från 88 i motorn till 99 på bakhjulet)

Vad är normalt tapp om man mäter hk i motor eller bakhjul, kan man säga en ungefärlig %??
 
Last edited:

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Liten vinterservice:D Lyfte på topparna och hittade till min fasa repor som inte borde varit där. Gick inte att känna men nog för att hona cylindrarna. Hittade smuts i förgasarna så jag tror att de kommer därifrån. Synd att behöva fixa med det nu då jag tänkte fixa med annat i vinter... Tur man har tid på sig. Tanken ska rengöras igen och bränslefilter monterade på nya soppaslangar hoppas jag gör susen. //Tommy
 

Bifogat

  • 234.JPG
    234.JPG
    817.5 KB · Visningar: 214
  • 235.JPG
    235.JPG
    889 KB · Visningar: 207
  • 236.JPG
    236.JPG
    1 MB · Visningar: 201

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Hejsan Tommy,
Måste fråga om dina övre ljud dämpare. Undrar om det är samma JL dämpare som jag håller på att montera? Mina är 19 cm långa mätt på dämpar kroppen.Dina ser kortare ut på bild.
Nästa fråga gäller din motor. Blästrade du den eller är den målad? Funderar på att att ha min i alu/silver färg till nästa år.
Jag var och bromsade min hoj hos Turbo Andersson här Sthlm. Fick ut 109,8 på slangen. Men ingen i Sthlm vill mäta A/f värdet på tvåtaktare..... Dom är rädda att oljan pajar deras lamda mätare. Kör ni med något speciellt för att få fram A/F värdet på snöskotrar och två taktare i Norrland?
//Uffe
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hejsan Tommy,
Måste fråga om dina övre ljud dämpare. Undrar om det är samma JL dämpare som jag håller på att montera? Mina är 19 cm långa mätt på dämpar kroppen.Dina ser kortare ut på bild.
Nästa fråga gäller din motor. Blästrade du den eller är den målad? Funderar på att att ha min i alu/silver färg till nästa år.
Jag var och bromsade min hoj hos Turbo Andersson här Sthlm. Fick ut 109,8 på slangen. Men ingen i Sthlm vill mäta A/f värdet på tvåtaktare..... Dom är rädda att oljan pajar deras lamda mätare. Kör ni med något speciellt för att få fram A/F värdet på snöskotrar och två taktare i Norrland?
//Uffe

Att mäta A/F värdet på "våra norrlands skotrar" är värdelöst. Jag portar/trimmar tvåtaktsmotorer hela säsongen vattenracer på sommaren. Tvåtaktsoljan och stora/snabba tempskillnader mässar ner värdena en hel del så de blir totalt opålitliga som ex så är det inte säkert att ett fett värde på mätare verkligen är säkert/fett. Lambdasonderna håller däremot flera 100a mil om man skärmar av dem lite för de finns snubbar som tror på a/f mätare i tvåtakt om än fåtal.

Avgastemp är bäst bara man tänker på att spikning sänker tempen. Samma sak att man tänker på att för trång stinger gör motorn svagare efter ett längre pull samtidigt som avgastempen sjunker!! Har man det i baktanken och kalibrerar in avgastempen mot stiftfärg o spolbild så kan man sedan lita rätt bra på avgastemp. Men obs rengör tempsonden ofta för lilla minsta sot visar för kalla avgaser! En a/f mätare måste också kalibreras in på tvåtakt samt att den inte alls reagerar på spikning så man är totalt blind med a/f.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Räknar med att det hojtas till här när numret är ute?
Kikar aldrig i tidningshyllorna längre, så oddsen att jag missar numret är stort annars, och det vill jag ju inte göra.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top