Hmm okej, är det en D jag har då iom att min heter OBDTM?
Funderar på det här Three bond som man ska ha mellan ventiltoppen och topplocket, den e ju svinigt dyr på KTMshop. Funkar det med lagom mängd Locitte 5926 aka Blåsilicon? Den är ju oljebeständig, flexibel och klarar temperaturer upp till 200 grader. Vad är så speciellt med Three bond som gör det bättre?
Efter mycket gissande så tröttnade jag och gjorde precis det Boost skriver och köpte mig en bredbandslambda, måste påstå att det var väldigt intressant att kunna avläsa motorn under körning. Ett problem jag har är att hur jag än bestyckar så går den fett på topp(offtotic )Bästa metoden att bestycka in själv är att köpa en Bredbands lambdamätare och bestycka efter den. Då behöver du inte gissa dig till bestyckningen. En sådan kostar ca 1500kr från Ebay men då kan du ha den till alla hojar resten av livet.
Jag letade länge men hittade aldrig någon sådan till min 41a så det fick bli en såna aluminiumskruv som Boris avråder ifrån, originalet är så jäkla svåråtkomligt när motor/avgas är varmt iaf på min hoj.Tänkte köpa en sån med flexibel justeringsarm som på tomgångsskruven.
Efter mycket gissande så tröttnade jag och gjorde precis det Boost skriver och köpte mig en bredbandslambda, måste påstå att det var väldigt intressant att kunna avläsa motorn under körning. Ett problem jag har är att hur jag än bestyckar så går den fett på topp(offtotic )
Jag letade länge men hittade aldrig någon sådan till min 41a så det fick bli en såna aluminiumskruv som Boris avråder ifrån, originalet är så jäkla svåråtkomligt när motor/avgas är varmt iaf på min hoj.
Hittar du en förlängd variant av bland/luftskruven så säg gärna till!
Nu bodde du ju inte så himlans långt bort från Kalmar så det kanske finns möjlighet att man kunde få låna din bredbandslambda när det är dags för justering? Kan bjuda på lite för lånet
R&D Flex jet heter munstycket, finns en drös på Ebay http://www.ebay.com/itm/R-D-Racing-...Parts_Accessories&hash=item25991105de&vxp=mtr
Är det förresten skillnad på MX-förgasare och vanliga FCR när det gäller justerskruven?
Tror du kan komma hyfsat nära utan den men vi får se
Synd att den där skruven var så satans dyr annars hade jag beställt en omgående
Funderar på det här Three bond som man ska ha mellan ventiltoppen och topplocket, den e ju svinigt dyr på KTMshop. Funkar det med lagom mängd Locitte 5926 aka Blåsilicon? Den är ju oljebeständig, flexibel och klarar temperaturer upp till 200 grader. Vad är så speciellt med Three bond som gör det bättre?
inga läckage heller?
nja inte vad jag sett...torrt och fint runt om toppen. Är det något speciellt läckage, eller på ett speciellt ställe som kan vara mer utsatt?
Själv har jag mer ångest för att det skall läcka in kylvatten i toppen, det vore illa och man skulle nog inte märka det så fort?
Här är några bilder ur mitt garage på de jobb jag redan gjort på X ant toppar . Koddans topp är färdigportad men ventilerna ska slipas in och den är inte keramikad än. För att kunna lägga på keramik måste man först blästra ytorna med en speciell oxid sand annars fäster inte keramiken. Keramiken lägger jag på med färgspruta i ett tunt svep och sedan bakas den i ugn i 175 c i 30 min. Även ventilerna keramikas.
Jag ska ta en bild på koddes topp efter keramikning jag har tappat minneskortet till kameran just nu (gat dämit) så jag måste fixa ett nytt kort.
Den här typen av plastportning ger bra gassvar och bra bottendrag men även sluteffekten bli högre fast mest fördel i botten o mellanreg. Plastningen tvingar in bränsleblandningen mer tvärs igenom ventilen som på senare tid visat sig vara effektivare. Kollar man i de senaste topparna så ser man denna teknik komma i standard toppar i allehanda motorgrenar. Den här tekniken har jag lärt mig av Topplocksverkstan som jag såklart rek starkt.
Det borde du se rätt omgående på att oljan blir mjölkig/gråaktig i färgen. Förutsatt att du kollar oljan då och då i synglaset såklart
Härligt att den är på gång! Kolvtoppen skulle även den keramikas om jag kommer ihåg rätt va? Ska bli förjävla kul att montera ihop den! Ska testköra en polares 525 sen för att känna skillnaden mellan dom!
Har letat runt ett bra efter lämpligt justerbart munstycke i mässing så man inte förstör gängorna i förgasaren som Mr Boris tipsade om. Fick tips på KTMtalk att kolla med Slavens Racing om dom inte hade ett och mycket riktigt så hittade jag ett lämpligt där, http://slavensracing.com/shop/fuel-...da-suzuki-kawasaki-yamaha-husaberg-husqvarna/
nederdelen är iofs i aluminium men munstycket och gängorna mm är i mässing så det borde hålla bättre. Ser dessutom ut som bra kvalité
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |