Roligaste landsvägshojen

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jo, det finns sånt folk. :)

Kolla bilderna nedan av de tyska och brittiska mc-marknaderna.

• Andelen tyskar som köper sporthoj: 8%. Andelen tyskar som köper kåplösa/upprätta: 35%. Sporthoj dessutom kraftigt minskande och kåplösa/upprätta ökande.

• Andelen britter som köper sporthoj: 15%. Andelen britter som köper kåplösa/upprätta: 21%. Sporthoj minskar mer än vad kåplösa/upprätta gör. Storbritannien är ändå en marknad där sporthojar är ovanligt populära.

http://www.export.gov/build/groups/...ans/documents/webcontent/motocycles066908.pdf

Du tror inte att anledningen till att sporthojsförsäljningen minskar kraftigt är pga försäkring och tex hög ålder?
Äldre har generellt mer pengar och äldre vill generellt sitta mer bekvämt osv. Medelåldern i Sverige är tex runt 55+ har jag för mig..

OBS! Nu generaliserar jag väldigt med att äldre inte kör sporthoj. Vi har ju Toyman tex som är ett perfekt bevis på att så inte alltid är fallet.

PS. Tror att alla på sporthoj har förstått att McQueen inte gillar sporthojar (iallafall inte på gata, den uppfattningen jag fått efter att ha läst hans inlägg i olika trådar). Det är helt ok att du har den åsikten men förklara inte för andra vad de ska tycka:tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Min gixxer är en bra gathoj för att vara sporthoj, men de suger fan balle.. För att ens ha de gött på den måste man köra aktivt, aktivt =inspirerat=fort=livet som insats. Även om ja har "koll" räknar inte andra med den farten. Annat är hyckleri..

Roligaste hojen ja kört på gata är överlägset en Tuono V4R aprc. Den gjorde mig glad, även om det kanske är ITALIENSKT S.....ÄP.. :krama

GS1250 vart min gsxr bekvämare för mig konstigt nog.. :confused:

En 600 banhoj, en TOUNO och en K1300S/ZZR1400 för gata.

Finns det ett komplement? GSX 1000 kasken är lika kul som Tuonon men skottsäker. S1000R satt sambon skit på så den går med bort likaså CB1000R.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har jag missat at Ny Teknik kommit tillbaka med nytt nick eller finns det verkligen fler såna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den roligaste hojen jag har för att köra gata är nog fan RD350n... Man får köra väldigt aktivt, bryta och bända och jävlas och hojen kämpar emot. Det behöver inte gå alls fort för att vara kul, lite som att sladda 240 i snö och is.
Men, efter det kommer rena sporthojar med alldeles för mycket mer effekt än vad jag ens kan använda.
Har inte direkt provkört några av de hårigare motarderna, men de kan jag tänka mig är skoj. Men alla nakna "bushojar" jag testat har varit rätt trista.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag funderar starkt på nya GSX-S1000, har mer eller mindre bestämt mig för den :musik
Min personliga åsikt är att sporthojar inte är så roliga, utan mer brutala och snabba. Och visst är det roligt att åka fort ibland :)

Med det sagt så tjuvstartar jag julen.

View attachment 412904
Du e så efter! Schüwstartade hjulen för flera veckor sedan! :hihi
 

Tubbe

Full Kareda!
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag tycker Ducati Streetfighter är den ultimata kurvpiskaren enligt mig :smasha

IMAG0463_2.jpg
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Cb600E.png

Instabil, självmordsbenägen, kort hjulbas och låg tyngdpunkt. På sin tid hyfsat mos i motorn, och gjord av grillad marshmallows. 110 Km/h kändes som en Koenigsegg CCX flatout.
Även rolig i innerstan. :brinnerup
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Allt sitter i huvudet, alla moderna hojar är kul om man undantar customgrejer och 125:eek:r + min svågers motorcykel :gnissla
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om man i "roligaste hojen" läser in "mest pirr i magen", påstår jag att den DT 125 jag ägde som första hoj var den roligaste. Ihop med den spenderades varenda ledig stund - alltid med ett pirr i den överlycklige tonåringens mage.

Kan inte komma på nån annan hoj jag längtat så mycket efter när jag inte satt på den.


Jo, kanske FS 1:an...
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Stor stark twin som vill wheela överallt!

Min gamla 1098 var brutal, en Streetfighter 1098 alternativt Superduke 1290 som borde vara det mest brutalaste (om man kopplar bort antiwheelie osv).
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Valfri supersport över 1000 kubik.
Nu kan ni stänga tråden, för det blir inte roligare :rock:rock:rock:rock:rock
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har ett par olika typer av moppar, och de är lika roliga allihopa, men på olika sätt och olika landsvägar. Så frågan är näst intill obesvarbar. Därför ska man ha ett sortiment av hojar för den optimala lyckan.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jag har ett par olika typer av moppar, och de är lika roliga allihopa, men på olika sätt och olika landsvägar. Så frågan är näst intill obesvarbar. Därför ska man ha ett sortiment av hojar för den optimala lyckan.

Exakt ! :tummenupp Å sen finns de ju faktiskt endel annat oxå som förhöjjer lyckan som familj , båtar , bilar osv ! :rock
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
chili skrev:
Ingen nyhet ett sporthojar är en utdöende hojkatergori men orsaken är knappast för att det är roligare att köra streethoj, snarare billigare.

McQueen skrev:
Den analysen tror jag inte grundar sig på något annat än personliga gissningar. Varför inte överväga att det finns andra motiv än ekonomiska när en köpare väljer något annat än en sporthoj?

Du ville diskutera ämnet och fick min åsikt, gör vad du vill med den men kom inte och säg att jag tycker fel för att du har ett urklipp med försäljningssiffror som inte på något sätt förklarar varför försäljningen av sporthojar minskar.
Försäljningssiffrorna var en replik på ditt inlägg där du uttryckte dig som om de som köper nakna/upprätta hojar tillhör en minoritet.

Jag skrev inte alls att du ”tycker fel”. Men att det kanske finns andra skäl än det enda som du anförde (ekonomiska) till att man inte väljer sporthoj.

:)

Någon som brukar köra sporthoj tillsammans med någon/några som kör andra typer av hojar?
 
Last edited:

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Yamaha (Choklad Fazer), African Twin, CBR600-92 Street Fighter och Tiller genom Europa. Olika väg, olika långt, alltid framme på samma tid och otroligt kul på Ringen tillsammans. :fyllisar
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top