Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Antar att vi har några som sysslar med mer skytte än jakt här.

Hade en dag med strålande solsken, många missar och långsamt skytte på Hacksjöbanan igår.

..men det var skoj ändå!


Tyckte det var grym musik du lagt på, sedan kom jag på att det var min Spotify som gick i bakgrunden med Sunny Lax - Maono, du kanske borde lägg på den?. :gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad tros om att laga ett okular som det gått en flisa ur? Med samma mojäng som de lagar stenskott med kanske?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Nja, 3x2mm kanske, man ser det knappt när man använder det, funktionen oförändrad

- - - Updated - - -



Meopta

Den grejen vi har till stenskott ska man hålla på och elda med tändare från insidan, ha en speciell lampa och speglar så man ser vad man gör, du får plocka isär hela kikaren isf och lycka till att få alla linser rätt. :3freak

Du får nog helt enkelt leva med det. :död
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska man ha en 6,5*55 eller .223 i en klass 2/mängdövningspang? Är .223 ammo i närheten av Norma till 6,5? 6,5 klarar ju klass 1 om man skulle vilja det och är bättre på långt håll men .223 är korta lådor och lätt att bära. Finns det någon pipbytare som inte är skitdyr?

Vad säger ni?
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Ska man ha en 6,5*55 eller .223 i en klass 2/mängdövningspang? Är .223 ammo i närheten av Norma till 6,5? 6,5 klarar ju klass 1 om man skulle vilja det och är bättre på långt håll men .223 är korta lådor och lätt att bära. Finns det någon pipbytare som inte är skitdyr?

Vad säger ni?


Vad ska du ha bössan till? 6,5 är trots allt klass 1 om än marginellt. Medans 223 är halva priset att skjuta med.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad ska du ha bössan till? 6,5 är trots allt klass 1 om än marginellt. Medans 223 är halva priset att skjuta med.

6 kr smällen med norma GT på 6,5. Är det mycket billigare med .223?

Blir ju inget jaga för mig så jag tänkte mängdträna. Räv och rå får man ju ta med .223 så det räcker bra. Gärna lång pipa med inte tjock/tung.



Alltså, jag kan väl köpa jakt som alla andra men hade gärna varit med och tittat innan jag börjar köpa endagsgrejer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ska man ha en 6,5*55 eller .223 i en klass 2/mängdövningspang? Är .223 ammo i närheten av Norma till 6,5? 6,5 klarar ju klass 1 om man skulle vilja det och är bättre på långt håll men .223 är korta lådor och lätt att bära. Finns det någon pipbytare som inte är skitdyr?

Vad säger ni?

6,5 är en riktigt bra kaliber, 223 är trots allt en kompromiss.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
6,5 är en riktigt bra kaliber, 223 är trots allt en kompromiss.

Så är det.

Dessutom är det alltid bra att ha två klass 1 i skåpet. Man vet aldrig vad som kan hända. Du kan backa över bössan när du ska bege dig på älgjakten. En annan sak, med tanke på dom löjliga handläggningstiderna, är ju att det underlättar om man vill byta den ena 1:an. Då står man inte utan.

Angående priset så är .223 mycket billigare att öva med. Jaktsmällen kostar nästan samma.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur mycket billigare blir det med .223? 6,5 ammo är ju också billigt. Men nog klokast att köpa 6,5*55 och en .22lr.

Men nu den till den viktiga frågan. Töra man köpa picatinny skena i alu? Mina ringar är alu så frågan är om det funkar med alu skena eller om det inte kommer överleva länge. Den jag hittat i alu på midway är även lägre profil än warne och det är bra för jag har 5 mm till godo med mina ringar. Så alu eller stål? Måste ha den tills helgen, därav paniken.

Nästa fråga. Var hittar man en smidig momentnyckel eller lämnar ni alla in för kikarmontage?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag var ganska nöjd med min 6,5, är fortfarande, men jag tog med mig min 30-06 till älgbanan i helgen och sköt med båda. Sköt bättre med 30-06 så nu vete fan.
Funderar på att behålla 30-06 och alternera sikten mellan.

Hur vore det att ha 30-06 med 3-9*40 på grisvak, 6,5 med 3-9*40 på bock, köpa en 1-4*x till 30-06 för älg- & grisdrev?

Hmmm.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hur mycket billigare blir det med .223? 6,5 ammo är ju också billigt. Men nog klokast att köpa 6,5*55 och en .22lr.

Men nu den till den viktiga frågan. Töra man köpa picatinny skena i alu? Mina ringar är alu så frågan är om det funkar med alu skena eller om det inte kommer överleva länge. Den jag hittat i alu på midway är även lägre profil än warne och det är bra för jag har 5 mm till godo med mina ringar. Så alu eller stål? Måste ha den tills helgen, därav paniken.

Nästa fråga. Var hittar man en smidig momentnyckel eller lämnar ni alla in för kikarmontage?

Priserna plockade från XXL som brukar vara bland dom billigare:

Norma Jaktmatch 6,5x55: 7,78 kronor styck.
Fiocci FMJ: 3,58 kronor styck.

Momentnyckel? Jag har till dags dato ägt sju olika kulgevär. Inte på ett enda har jag dragit kikarmontaget med momentnyckel och inget har trillat loss, skadat tuben eller ändrat träffläge. Mina empiriska studier tyder alltså på att det inte behövs alls.

Hur vore det att ha 30-06 med 3-9*40 på grisvak, 6,5 med 3-9*40 på bock, köpa en 1-4*x till 30-06 för älg- & grisdrev?

Skulle väl eventuellt ta en aningens större öppning på vaksiktet men i övrigt låter det sunt. Det blir ett jefvla inskjutande bara. Optimalt är ju att slippa byta optik.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skulle väl eventuellt ta en aningens större öppning på vaksiktet men i övrigt låter det sunt. Det blir ett jefvla inskjutande bara. Optimalt är ju att slippa byta optik.

Jag har redan köpt 3-9:an så den får duga, orkar ändå inte vara uppe så länge på kvällen. :gnissla

Angående att byta optik så hade en kompis till mig köpt fästen som han påstår sig kunna byta riktmedel på utan att skjuta in, så han har ett vaksikte och ett drevsikte på samma gevär, utan inskjutning.

Är de fästena bra? Borde ju gå att få att lira, man har ju hakmontage och liknande på kombi/drilling.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har redan köpt 3-9:an så den får duga, orkar ändå inte vara uppe så länge på kvällen. :gnissla

Angående att byta optik så hade en kompis till mig köpt fästen som han påstår sig kunna byta riktmedel på utan att skjuta in, så han har ett vaksikte och ett drevsikte på samma gevär, utan inskjutning.

Är de fästena bra? Borde ju gå att få att lira, man har ju hakmontage och liknande på kombi/drilling.

Jag kör både Leupolds och Warnes "snabbfästen" och dom funkar bra. Inte någon märkbar ändring av träffbilden och det funkar definitivt i jakt. Ska man skjuta tävling på 300 meter är det ju såklart en annan femma.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top