KTM 1190 Adventure

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
....
Det jag oroar mig för är slitaget på ena slangen från kylaren som går innanför tanken. För det är lite skavt på den och tänk om 1000-1500 mil och man är på resande fot och det börjar läcka. Ganska omständigt att byta den iom tanken ska av och liknande.

Detta är nummer 3 på min lista. Jag hag har tejpat slangen idag.
 
Last edited:

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Så jag tänkte om några fler med GPS kunde mäta upp lite sträckor så kan man få en uppfattning om detta gäller för flera hojar eller enbart enstaka exemplar.

Ja, detta måste utredas.
Jag har reflekterat över att jag lätt landar på 90-95 km på 50-vägar. Och det känns inte såå fort, har istället tänkt att; "cykeln har väl den den comforten dåda". Däremot på 30 sträcka utanför skolor osv, stämmer det.

Skall man behöva leta upp å jämföra mot en japanare för att få facit? :D
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Började misstänka att cykeln är utrustad med glädjemätare då många bilar höll 160 och även långtradarna höll 100+.
Så jag nollställde trippmätare 1 och tog fram Motion-X GPS app på iPhonen.
Distans vägmätare: 36,2 km Motion-X 31,9 km
Det ger att vägmätaren visar 13% för mycket.

I TuneECU för gamla KTM kunde man justera hastighetsmätaren om jag inte minns fel.

Japp min med... Riktigt störande. Här måste vi hitta en lösning!

Lyckades iofs ändå åka på en hastighetsböter när en mcsnut helt plötsligt gled upp bredvid mig efter att ha följt mig under 2km sträcka i snitt 135 (typ 150 på mätaren). 110 väg som tur var men 2800kr kostade det den gången. Det som var lite surt var ju att det hände samma dag som jag hämtade hojen hos handlaren, men snuten tyckte ju det var lite extra kul förstås (den lilla sadisten hehe).
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag testade trippen i dag 18,8 GPS 18,6 7-8 km glädje vid 100 framdäcket har gått 1300 mil
det påverkar väl lite
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Japp min med... Riktigt störande. Här måste vi hitta en lösning!

Lyckades iofs ändå åka på en hastighetsböter när en mcsnut helt plötsligt gled upp bredvid mig efter att ha följt mig under 2km sträcka i snitt 135 (typ 150 på mätaren). 110 väg som tur var men 2800kr kostade det den gången. Det som var lite surt var ju att det hände samma dag som jag hämtade hojen hos handlaren, men snuten tyckte ju det var lite extra kul förstås (den lilla sadisten hehe).

Letade lite bland forumen och det verkar som om jag har detta:
http://www.ktmforum.co.uk/adventure/621625-1190r-adventure-speedo.html

Det vill säga en -13 med uppgradering av mjukvaran till -14 (ABS broms i kurva)
I så fall skulle vi se ett mönster här:

-14 och -13 utan uppgradering har "normal" felvisning på hastigheten. Verkar som om trippmätaren mäter okej
-13 med uppgradering har mycket felvisning på hastighet och framför allt att trippmätaren (odometern) mäter fel.

Så om ni mäter kan ni säga vilken årsmodell ni har.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Letade lite bland forumen och det verkar som om jag har detta:
http://www.ktmforum.co.uk/adventure/621625-1190r-adventure-speedo.html

Det vill säga en -13 med uppgradering av mjukvaran till -14 (ABS broms i kurva)
I så fall skulle vi se ett mönster här:

-14 och -13 utan uppgradering har "normal" felvisning på hastigheten. Verkar som om trippmätaren mäter okej
-13 med uppgradering har mycket felvisning på hastighet och framför allt att trippmätaren (odometern) mäter fel.

Så om ni mäter kan ni säga vilken årsmodell ni har.

Det kan ju spela roll om det :R modellen eller ej.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Kollade min igår, vid 100 på GPS står det 111 på hojen... ca 10% fel är lite mkt. Det verkar stämma som ni skrev, hade inte denna felmarginal förra året utan då var det endast 3-5 km fel i normala hastigheter. Trodde dock det berodde på däcken men det verkar det ju inte vara...

Fick nytt filter på hojen igen i förrgår, nytt DNA filter i 14 års luftburk, ett oljat filter i bra mkt bättre kvalitet än originalfiltret, fett följde tydligen med för att fetta in skarvar osv. Det jäkligaste är att det är annan serviceintervall på det filtret...
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Det kan ju spela roll om det :R modellen eller ej.

Hm, fick bekräftat av verkstan att det är något skumt. Just nu ligger alla uppdateringar av -13 års modeller på is i avvaktan på ny mjukvara. Skillnaden emot -R modellen borde vara någon faktor för 21" mot 19" på framhjulet. Om däremot bakhjulets ABS används för mätning så spelar det ingen roll.
Jag antar bara att man använder sig av ABS pulserna för att mäta sträcka/fart.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Hm, fick bekräftat av verkstan att det är något skumt. Just nu ligger alla uppdateringar av -13 års modeller på is i avvaktan på ny mjukvara. Skillnaden emot -R modellen borde vara någon faktor för 21" mot 19" på framhjulet. Om däremot bakhjulets ABS används för mätning så spelar det ingen roll.
Jag antar bara att man använder sig av ABS pulserna för att mäta sträcka/fart.

På R,n så är det 18" bak,men jag tror dom tar signalen ur växellådan istället för hjulen iaf så är det så på Yamaha.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Väldigt imponerade och kul att se. Men är det inte en motor till en GS 1200 dom sätter ihop? Bmw:s sportis har väl en radfyra och den i klippet är väl en boxer motor?

Annars så tycker jag gs 1200-13 och uppåt är sjukt snygg. Väldigt aggressiv design och ser ball ut. Det enda jag tycker är synd är att dom 25hk extra som 1190:in har märks ganska tydligt samt det är inte riktigt samma sportiga känsla och den är inte lika tight som ktm:en.

Man sitter skönare iofs och bakbromsen har skönare vinkel sittandes. Det är synd att den är så mycket dyrare bara:/
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Jag hade en 2011 GS som jag bytte till KTM,n och innan dess så var det turbohoj.

GS,en var inte rolig någonstans men ganska bekväm att åka med,traskade runt i Europa i ca:1000mil med den.

Jovisst är det en boxermotor som dom slänger ihopa på filmen.....synd att inte Österrikarna har samma noggrannhet bara...:3freak
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jovisst är det en boxermotor som dom slänger ihopa på filmen....
Det var rubriken i klippet jag funderade över, men då har vi koll på det:)

Jag har ju inte kört nån annan modell av gs än en 1200-13, men den kändes rätt kul faktiskt. Man drog på lite på leendet när man gasade på och tc:n startade med på 1-2:an.

Kanske värt en provkörning?
 

jonfog

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Vid Havet
Hoj
Ktm Adv
Jag hade en 2011 GS som jag bytte till KTM,n och innan dess så var det turbohoj.

GS,en var inte rolig någonstans men ganska bekväm att åka med,traskade runt i Europa i ca:1000mil med den.

Jovisst är det en boxermotor som dom slänger ihopa på filmen.....synd att inte Österrikarna har samma noggrannhet bara...:3freak

Hade också en -11 GS och den var väl bra men lite tråkig. Eftersom cylindrarna sticker ut var man tvungen att ha bågar. Med dessa så blev dock markfrigången så dålig när man svängde att det tog i titt som tätt.
KTM'n har ju definitivt ett riktigt "klipp" i motorn och känns mer kvick i svängarna.
Sen kanske en bumse är en bättre livskamrat på sitt sätt, typ om man skall åka till Kamtjatka halvön.
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Bara en fråga, ni som köpte nya cyklar, varför köpt ni/du inte en KTM 1290 (180HK)? Kostar samma pengar.

Verkar riktigt råstark, med rått sound, hissar den lätt i 150 knutar

 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Bara en fråga, ni som köpte nya cyklar, varför köpt ni/du inte en KTM 1290 (180HK)? Kostar samma pengar.

Verkar riktigt råstark, med rått sound, hissar den lätt i 150 knutar
Det är ju inte alls samma typ av hoj. Sitt ställningen är tightare på 1290:in och det blåser extremt mycket när man är uppe i fart. Vinden känns väldigt jobbig och inte alls kul att åka långt på. Samt om man vill dundra in på en grusväg eller en slinga i skogen så har den ju inte alls samma markfrigång.

Det är ju inte en sån typ av hoj jag ville ha. Dock är Multistradan intressant och snäppet bättre än 1190:in enligt mig, men den kostar ju 60 000kr mer med :(
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top