Husqvarna 500CR Supermotard.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Då var körningen på Rudskogen averkad.
Det gick sådär.

Efter ett varv på banan så värmenöp motorn mitt i en kurva så jag lowsidade i backen.
Hojen fick en repa på muttern till bakaxeln och böjde bromshandtaget lite.

Det var allt :rolleyes:
Det kan ha med att gör att jag låg under den och vägrade släppa styret :gnissla

Jag klarade mig bra med, endast lite skrubbmärken på höften då jag studsade på kurbsen och så klämde jag lillfingret lite.



Så nu står motorcykeln demonterad.
Inga skador på cylinder och kolven går att använda igen efter jag putsat lite på den.

Så det blir att beställa en hög med större munstycken till nästa gång.

Fredrik på FreddeFoto.se knäppte en bild.
10297751_10152030791087085_6965995633532056602_n.jpg
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Efter ett varv på banan så värmenöp motorn mitt i en kurva så jag lowsidade i backen.
Hojen fick en repa på muttern till bakaxeln och böjde bromshandtaget lite.

Möjligtvis en dum fråga... Men motorbromsade du i den kurvan? :7peta
När man motorbromsar 2taktare blir smörjningen i cylindern = noll.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Möjligtvis en dum fråga... Men motorbromsade du i den kurvan? :7peta
När man motorbromsar 2taktare blir smörjningen i cylindern = noll.

Absolut inte.


Motorn är dock inte bestyckad för att ligga på fullgas i längre perioder och den tömmer faktiskt flottörhuset fortare än vad tanken klarar att leverera.

Moddlaren här på SH har sagt att jag antagligen kommer få montera en Soppapump på den och byta/slipa nålen så den går fetare på delgas.

Sen måste jag på något sätt dreva den ännu högre.
150km/h hade jag efter 1/3 del av raksträckan på rudskogen.

Så lite bekymmer att lösa :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Absolut inte.


Motorn är dock inte bestyckad för att ligga på fullgas i längre perioder och den tömmer faktiskt flottörhuset fortare än vad tanken klarar att leverera.

Moddlaren här på SH har sagt att jag antagligen kommer få montera en Soppapump på den och byta/slipa nålen så den går fetare på delgas.

Sen måste jag på något sätt dreva den ännu högre.
150km/h hade jag efter 1/3 del av raksträckan på rudskogen.

Så lite bekymmer att lösa :)

Du kan inte modda dit en extra soppatilförsel ner i flottörhuset på något vis?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
240spänn för en ny liknande pump till valfri moppescooter - funkade finfint på min gokart med 250cc crossmotor
Samma pris på Mikuni pumpen.


Jag kan säga att jag hade ingen aning att man kunde ha soppapump på flottörförgasare innan Moddlaren sa det.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så fungerar den.


Idag började jag skruva ihop den igen efter en veckas avbrott.
Rev ner hela hojen efter Rudskogen för att kolla läget med cylinder och kolv.
Det var ingen fara utan löste sig med lite kaustiksoda och vatten i cylindern och 1200 papper på kolven.

Strax efter Cylinder och förgasare var monterat så började grannen grilla och min mage kurra så då blev det att tända grillen.

Nu har jag satt i 35# lågfartsmunstycke och så höjde jag nålen två snäpp.
Har fortfarande problem med att den fyrtaktar på lite gas men över det så provar jag att feta på.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Tackar för tipset med med bränslepumparna! Inget jag kände till heller, så här skall forskas vidare.
Kolven i min avatarbild fick sin patina av samma anledning som trådens CR skall bestyckas med en pump.
Min kolv nöp dock inte i en kurva utan 1500 varv in på rödmarkeringen i högsta växeln..
Dyrt med V4 i sådana lägen..
 

moddlaren

Guest
Mikunis runda svarta den ger 65l i tim den finns med en...två....eller tre utgångar åtminstonde kanske tiöl och med 4.. dom flesta max trimmade snöskotrarna går med sådan pump.
mvh



Tackar för tipset med med bränslepumparna! Inget jag kände till heller, så här skall forskas vidare.
Kolven i min avatarbild fick sin patina av samma anledning som trådens CR skall bestyckas med en pump.
Min kolv nöp dock inte i en kurva utan 1500 varv in på rödmarkeringen i högsta växeln..
Dyrt med V4 i sådana lägen..
 

mordellio

Medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki RG500-85
Hej. Vet ej om detta är relevant men det finns ju olika storlekar på nålventilerna också. Tänkte så att detta inte blir en strypning av bränsletillförseln också om den är för liten.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hej. Vet ej om detta är relevant men det finns ju olika storlekar på nålventilerna också. Tänkte så att detta inte blir en strypning av bränsletillförseln också om den är för liten.

Jag har den största som finns att tillgå.
Nästan 4 mm.
Kanalen in till förgasaren är i samma storlek så det skulle inte gjort så mycket ändå.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top