Tiggeriet i Sverige

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag brukar skriva mina egna inlägg i huvudsak, så jag tror inte vi har något vidare utbyte faktiskt. :)

Att förbjuda tiggeri är samma sak som att gasa miljoner människor är din tes, därmed skiljer sig vår människosyn allt för mycket åt för att det ska gå att vara resonabel eller kreativ med dig och dina RF-polare.

:hej

image.jpg
:hej
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Jag undrar vilka länder som infört förbud mot tiggeri i västvärlden?
Jag har googlat runt lite på det hela och det förefaller inte vara särdeles vanligt.

Din text tar upp 8 länder. i ett land är organiserat tiggeri förbjudet. I 2 är allt tiggeri förbjudet. I 2 länder är det förbjudet i vissa delar av landet, tillåtet i andra. I 2 är det inte uttryckligen brottsligt men det kan bedömas som störande av den allmänna ordningen och ge böter. I bara ett fall var det helt lagligt med tiggeri.

Tycker det verkar vara ganska vanligt med restriktioner mot tiggeri i Europa, vilket gör att jämförelsen med nazityskland är lika falsk som den är osmaklig.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Din text tar upp 8 länder. i ett land är organiserat tiggeri förbjudet. I 2 är allt tiggeri förbjudet. I 2 länder är det förbjudet i vissa delar av landet, tillåtet i andra. I 2 är det inte uttryckligen brottsligt men det kan bedömas som störande av den allmänna ordningen och ge böter. I bara ett fall var det helt lagligt med tiggeri.

Tycker det verkar vara ganska vanligt med restriktioner mot tiggeri i Europa, vilket gör att jämförelsen med nazityskland är lika falsk som den är osmaklig.

Var är falskheten? Tyskland började lagstifta mot s.k. "asocialt beteende" inräknat tiggeri. Detta innan man började mörda de asociala.
Jag säger att det börjar någonstans och man kan inte undgå att få obehagsrysningar av sådan lagstiftning när vissa grupper får klä skott för ett missnöje som sjuder i samhället.
Som sagt innan, varje resa börjar med ett steg.
Om det är osmakligt att vara vaksam så är jag nog hellre osmaklig.
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Var är falskheten? Tyskland började lagstifta mot s.k. "asocialt beteende" inräknat tiggeri. Detta innan man började mörda de asociala.
Jag säger att det börjar någonstans och man kan inte undgå att få obehagsrysningar av sådan lagstiftning när vissa grupper får klä skott för ett missnöje som sjuder i samhället.
Som sagt innan, varje resa börjar med ett steg.
Om det är osmakligt att vara vaksam så är jag nog hellre osmaklig.

Så är alla länder med tiggerirestriktioner på väg mot förintelsen 2.0 eller är det bara när SD står bakom förslaget det slutar med gaskammare?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Var är falskheten? Tyskland började lagstifta mot s.k. "asocialt beteende" inräknat tiggeri. Detta innan man började mörda de asociala.
Jag säger att det börjar någonstans och man kan inte undgå att få obehagsrysningar av sådan lagstiftning när vissa grupper får klä skott för ett missnöje som sjuder i samhället.
Som sagt innan, varje resa börjar med ett steg.
Om det är osmakligt att vara vaksam så är jag nog hellre osmaklig.

I Nazi-Tyskland var det förbjudet att stjäla också, tycker du det är lika osmakligt att förbjuda stöld?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Till skillnad från fina övriga inlägg så var det här både roligt och användbart. Jag tar igen det där med att du skall sluta klistra länkar, men håll dig till bilder.

Förresten så är väl Siv Jensen finansminister i Tredje Riket numera, att inte BlöjRäsern m.fl. bedriver gerillakrig mot vad de bedömer är en framväxt av koncentrationsläger, avskaffandet av demokrati, massmord är förvånansvärt. Hade jag trott det hade jag i alla fall inte suttit och fjantat mig på ett MC-forum dagarna i ända. :lol

Se 12:15 för nazismens sanna ansikte. :rofl

 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Så är alla länder med tiggerirestriktioner på väg mot förintelsen 2.0 eller är det bara när SD står bakom förslaget det slutar med gaskammare?

Jag säger inte att det måste sluta med gaskammare. Vad jag säger är att man måste vara vaksam då det är möjligt att det är ett steg i den riktningen.
Beatrice Ask var ju och nosade åt det hållet också men hon var så jävla PK och backade på det förslaget, typiskt vänster. Så mitt svar är nej, det spelar ingen roll varifrån förslaget kommer.

Saken är den, som jag skrivit tidigare, att om man förbjuder tiggeri och pekar finger på vad man anser vara felet i samhället så går man en farlig väg.
Tiggarna är ett symptom, inte en orsak.

I Nazi-Tyskland var det förbjudet att stjäla också, tycker du det är lika osmakligt att förbjuda stöld?
I vissa länder kan man förlora händerna om man stjäl, är DU för det???!!
Skärp dig.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Till skillnad från fina övriga inlägg så var det här både roligt och användbart. Jag tar igen det där med att du skall sluta klistra länkar, men håll dig till bilder.

Förresten så är väl Siv Jensen finansminister i Tredje Riket numera, att inte BlöjRäsern m.fl. bedriver gerillakrig mot vad de bedömer är en framväxt av koncentrationsläger, avskaffandet av demokrati, massmord är förvånansvärt. Hade jag trott det hade jag i alla fall inte suttit och fjantat mig på ett MC-forum dagarna i ända. :lol

Se 12:15 för nazismens sanna ansikte. :rofl


Du läste tre bokstäver i mitt långa inlägg och tolkade därefter. :)
Länkarna var ju inklistrade i klartext, bara källorna som inte kom med.

Jag är skadad och kan inte kasta granater eller spränga järnvägsbroar för tillfället, därav den myckna närvaron här.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...om man förbjuder tiggeri och pekar finger på vad man anser vara felet i samhället så går man en farlig väg.
Tiggarna är ett symptom, inte en orsak.
Jag trodde samhället hela dagarna pekade fingret på olika fenomen. Vad tycker du om prostitution och förbud mot det?

I det nuvarande läget är tiggarna symptom från ett annat land. Jag vill inte ha en isländsk invasion av ficktjuvar heller.

Du cyklade iväg på skogstur med din nazism-liknelse, deal with it.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag trodde samhället hela dagarna pekade fingret på olika fenomen. Vad tycker du om prostitution och förbud mot det?

I det nuvarande läget är tiggarna symptom från ett annat land. Jag vill inte ha en isländsk invasion av ficktjuvar heller.

Du cyklade iväg på skogstur med din nazism-liknelse, deal with it.

image.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
EUs öppna gränser är huvudskälet till att många länder översvämmats med tiggare från bl a Rumänien.

Wolfgang Hanson nämner det i en krönika i Aftonbladet.

Även om majoriteten av EU-länderna fördömer Camerons försök att urholka rörligheten så finns stämningarna i de flesta länder. Många, inklusive Sverige, upprörs över de rumänska tiggare som numera blivit ett normalt inslag i stadsbilden. Det uppfattas som att Rumänien och även Bulgarien exporterar sina sociala problem till övriga EU-länder.

Betala

Storbritannien är inte ensamt om att inte vilja betala socialbidrag och andra kostnader för EU-medborgare som inte lyckas få jobb eller inte ens söker jobb. Svenska politiker har fört fram kravet att rumänska staten ska betala kostnaderna för rumänska medborgare i Sverige.
Tyskland och Holland har uttryckt farhågor för "social turism". Frankrike har de senaste åren i omgångar utvisat romer från Rumänien och Bulgarien.
Med resultatet i Schweiz folkomröstning har anden definitivt sluppit ur flaskan. Bli inte förvånad om fler EU-länder på olika sätt vill begränsa rörligheten.
Det handlar inte om kvalificerade jobb där det är en begränsad, högutbildad skara som rör sig mellan Europas länder. Kontroversen gäller låginkomstjobben som de finns allt färre av och där konkurrensen blir allt hårdare och de fall när invandrarna utnyttjar de mer välbärgade ländernas bidragssystem.

Vad är det här för skribent som skrivit artikeln i länken nedan? Så här står det beskrivet om vederbörande:

Julia Caesar har röstats fram – av journalister (!!) – till en av Sveriges största opinionsbildare 2013. Från ingenstans har hon tagit sig in på plats 80, i konkurrens bland många namnkunniga personer och före många välkända namn. Det är tidskriften DSM (som förresten varje påläst och fritt tänkande samhällsmedborgare bör stödja genom en prenumeration) som årligen tar fram denna lista. Julia Caesar är dessutom den första skribenten som kommer in på listan i egenskap av att skriva under pseudonym! I och med att det är journalister som röstar fram henne men som officiellt låtsas som om hon inte finns, använder de sig uppenbarligen av henne som en ventil, som ett alibi. De överlåter åt henne att skriva om dessa jobbiga frågor och slipper följaktligen göra det själva.

http://snaphanen.dk/2014/01/12/sondagskronika-eu-slum-pa-export/
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tjuveri är väl också ett symptom i så fall?

Naturligtvis. Löser lagstiftningen orsaken eller dämpar den symptomen?
Sedan kan man säkert göra en uppställning mellan hur offren av tjuveri drabbas kontra hur offren av tiggeri drabbas. Men det vore ju osakligt :rolleyes
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja men om eu pumpar in miljarder i eu-u-länderna så kommer ju allt gå jätebra och dom kommer sköta sin ekonomi och ta hand om sin befolkning sen?? Visst är väl det en jättefin och bra lösning? Kolla hur bra det går i afrika!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Att skapa en lag i något som endast är etik, och möjligen utseende, är ju meningslöst.

Domstolarna klarar ju knappt reglera frågor som är uppenbart och i sak beskrivna i lagtexten.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Och skiter det sig kan vi ju göra som landsfadern Atatürk och låta folkmörda nån kvarts miljon typ armenier eller nåt, inget sätter fart på ekonomin som lite utrensning av improduktiva individer. Nä vad vi behöver är auktoritära ledarfigurer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Och skiter det sig kan vi ju göra som landsfadern Atatürk och låta folkmörda nån kvarts miljon typ armenier eller nåt, inget sätter fart på ekonomin som lite utrensning av improduktiva individer. Nä vad vi behöver är auktoritära ledarfigurer.

Typ som ataturk...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top