MotoGP - Gran Premio Red Bull de la República Argentina

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Så då vart det som vanligt, jettespännande faktiskt. Dorna gräver sin egen grav.
Forumet är också helt klart överskattat, snart SMC kaliber på det hela när de korrekta ....
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Faktiskt riktigt underhållande race i Argentina.
Banlayouten var riktigt kul, och bäddar för riktigt underhållande racing.

Grymt kul att Iannone är med och fightas där uppe in inledningen på racen, men han verkar tyvärr sakna pace för ett helt race. Men jag tror han är där och hugger, och så fort nån av dom snabbare gör ett liten miss så kommer vi se honom på pallen.

Rossi hade nog fart för en pallplats igår, men först bromsade han på sig själv, och sedan avtryckt av Bradl. Han tappade ca. två sekunder på det varvet Bradl tryckte av honom, och var 1,6s efter Lorenzo äver linjen. Så det hade kanske blivit tight. Månne hade Lorenzo en LITEN växel till att lägga i om Valentino hade närmat sig mer. Bradl var rätt tuff mot Iannone också tycker jag... Hade dom manövrarna varit mot Lorenzo eller Pedrosa hade vi nog hört väldigt mycket gnäll om "Dangerous riding" från dom...

Lorenzo gjorde ett tappert försök, men hade egentligen inte en chans mot Hondorna. När väl Marquez tog sig om, så var det över. Dom varven han låg bakom Lorenzo såg det skrämmande enkelt ut. Såg ut som en instruktör på en bandag som ligger bakom en elev. Låg och flöt med bakom ett tag, och sen bestämde han sig för att det fick vara nog och "checkade ut". Han ser så snuskigt stabil ut, och jag har svårt att se att någon kan hota honom i ett race under normala omständigheter. Det ska till ett rejält misstag eller en krasch för att han inte ska stå som vinnare i år. Eller ett "flag-to-flag" race med lite strul.... Men vi får hoppas att jag har fel...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Så då vart det som vanligt, jettespännande faktiskt. Dorna gräver sin egen grav.
Forumet är också helt klart överskattat, snart SMC kaliber på det hela när de korrekta ....
Vaknat på fel sida eller bara för stunden sur som en citron :tummenupp

Efter att i slutet på 80 talet flera ggr sett Roadracing VM live på Anderstorp visste jag att jag funnit min nya kärlek. Snacket innan race, dofterna (då blåröktes det 2 takt) att se världens bästa är varje gång en eufori. Älskar det som en mor älskar sina barn. Jag skulle aldrig underlåta mig att ge ett forums upp och nedgång förmånen att prägla mitt intresse eller sätta betyg på en rejshelg med världens bästa om så nu mer på Tv:n!
 
Last edited:

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Jag tyckte det var ett ganska kul race. Sen Att MM just nu är hopplöst bra är inte mycket att göra åt. Kul att fältet inte längre är solklart från 1-12 plats, Ducce går framåt, Rossi ligger med i pace etc... Tror det blir en riktigt rolig säsong...
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Roligt race och bra bana, lite arg på Bradl, men sånt händer. Rossi var ganska hård när han körde om honom. Rossi måste bli bättre på att kvala, han tappar för mycket tid att harva runt på 7-6 plats och köra sig upp. På den tiden det tar att köra upp sig till tredje eller fjärdeplats har har toppen skapat för stor lucka.

Plus att chansen att blir utkraschad ut är ju betydligt större av Bautista (som nollat tre race i rad), Bradl, Smith, Ianonne än Pedrosa, Marquez och Lorenzo.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att Valentino har så mycket att säga om Bradl's manöver. Valentino är ganska medveten om att han själv kommit undan med betydligt grövre saker. Några gånger om...
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Marquez får gärna fortsätta leka med resten av motståndet, det är ju då man förstår precis hur jefla duktig han är.
Jag har länge rankat Stoner som den snabbaste (läs inte bästa) motorcykelföraren genom tiderna, frågan är om inte Marquez är ännu snabbare..
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tror inte att Valentino har så mycket att säga om Bradl's manöver. Valentino är ganska medveten om att han själv kommit undan med betydligt grövre saker. Några gånger om...

Nej Valentino tar det nog på "rätt" sätt. Vissa förare tar ju tight racing som just tight racing. Flinar lite åt det, och går vidare. Jag tycker Valentino, Marquez, mfl. är sådana förare. Såg ju Valentinos agerande efter racet på Laguna förra året. Han bara gav Marquez en "high five" och garvade efteråt. Rätt inställning tycker jag...

Sen finns det andra som börjar gnälla så fort det blir trångt och börjar gå lite hett till... Lorenzo, Pedrosa, mfl....
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag tror inte att Valentino har så mycket att säga om Bradl's manöver. Valentino är ganska medveten om att han själv kommit undan med betydligt grövre saker. Några gånger om...

Självklart så säger han inget, men som fan till Valentino tycker jag så klart att det är synd, för Rossi kanske hade stått på pallen om det inte vore för den. Men så är det i racing. :)
 

Smagatusk

Guest
Marquez får gärna fortsätta leka med resten av motståndet, det är ju då man förstår precis hur jefla duktig han är.
Jag har länge rankat Stoner som den snabbaste (läs inte bästa) motorcykelföraren genom tiderna, frågan är om inte Marquez är ännu snabbare..


Vad skiljer snabbaste från bästa? Jag håller med om att MM mycket väl kan vara bättre än Stoner, men vi har nog sett för lite för att konstatera det redan.

Men om ett par år så... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag har länge rankat Stoner som den snabbaste (läs inte bästa) motorcykelföraren genom tiderna, frågan är om inte Marquez är ännu snabbare..
Det är naturligtvis vanskligt att jämföra då förarna av naturliga skäl aldrig har sin peak samtidigt. Men Stoners talang fick tydligen honom att kunna plocka det absolut bästa ur en hoj och en setup i princip omgående. Det är inte utan att Marquez kan misstänkas besitta en liknande talang, inkörningen på MGP-hoj klarades i vart fall under en försäsong (utan att förglömma att Stoner fick sitt elddop på en satellithoj).

Rossi var ju länge ikon och tillskrevs egenskaper som att kunna känna skillnaden på om det var massiva eller borrade bultar i motorupphängningen, medan de nya stilikonerna förefaller köra fort om än inställningarna inte är optimala.

Nu kommer MM att vara bytet alla uppväxande jägare studerar, det blir spännande att se vad talanger som Miller, Rabat, Vinales m fl kommer att lära. Men jag delar Din känsla att Stoner i en ev comeback skulle få jobba sig svettig för att hänga på MM, i vart fall i hans nuvarande flow och medgång. Det förefaller måhända vara Marquez tur att dominera denna säsong men framtidens konkurrenter står inte stilla i utvecklingen de heller...:)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vad skiljer snabbaste från bästa? Jag håller med om att MM mycket väl kan vara bättre än Stoner, men vi har nog sett för lite för att konstatera det redan.

Men om ett par år så... :)

Förmågan att kunna köra sådär jävlar-i-helvete-vad-fort-det-går & ingen annan har en chans, eller vinna titlar & tänka i det långa loppet. Tänk Stoner på Phillip Island eller Lorenzos fegkörning i slutet på 2011 så förstår du nog hur jag tänker.

OnTopic: Fick Redding kontraktsförslaget idag på planet? Bautista lär ju hänga bra löst nu efter denna säsongsinledning..
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Förmågan att kunna köra sådär jävlar-i-helvete-vad-fort-det-går & ingen annan har en chans, eller vinna titlar & tänka i det långa loppet. Tänk Stoner på Phillip Island eller Lorenzos fegkörning i slutet på 2011 så förstår du nog hur jag tänker.

Då är jag med hur du tänker. Och då kan vi nog redan nu konstatera att MM ÄR den bättre av de två med tanke på hans fegkörning i slutet av förra säsongen.

Stoner var mycket riktigt do-or-die, medans MM hade vett att bevaka och försvara sin ledning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Detta är ju saker som kan diskuteras i oändlighet och som oftast slutar med att några riktiga hardcore-fans blir upprörda, men jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att Casey är den mest talangfulle motorcykelförare jag träffat. Valentino må vara en mer komplett förare då han har en racecraft och ett testförarsinne som Casey saknar. Lorenzo må vara mannen med den näst intill ultimata koncentrationsförmågan såväl som repetitionsförmågan, vilket Casey också saknar. Och Nicky Hayden är den träningstokiga förberedelsemänniskan, något som inte intresserar Casey överhuvudtaget.

Det som utmärker Casey är någon slags medfödd ryggmärgsinstinkt om hur man åker motorcykel fort och hur man snabbt optimerar sin egen körstil för att ta det bästa ur en specifik motorcykel, utan att själv ha någon större aning om hur eller varför. Datakillens fullständiga mardröm, då två olika motorcyklar körs på identisk varvtid men på två brutalt olika sätt trots att föraren själv tror att han gör likadant...Valencia-testen i november 2010 (då Casey åkte Hondan för första gången) sade allt. Helgens snabbaste varv på fjärde varvet med en motorcykel han aldrig ens suttit på tidigare, totalt ojämförbar data mellan alla varv och en förarkommentar som antydde att den kändes inte så värstans annorlunda jämfört med Ducatin. Kanske lite tam i mellanregistret, kanske marginellt bättre styrning, men näe ingen större skillnad...

Vart Marc står i förhållande till dessa går alldeles utmärkt att utvärdera, men man får ha hans hittills korta karriär i åtanke. Han har utan tvekan en racecraft i nivå med Valentino, det tycker jag han bevisat i Moto2 såväl som MotoGP. Han har också - utan tvekan - lite grann av Casey's anpassningsförmåga. Kanske inte lika tydligt vad gäller att plocka det bästa ur en enskild hoj, men något åt det hållet i alla fall. Marc har dessutom introducerat något som inte är utmärkande för någon av de andra - den fysiskt mest aktiva körstilen. Jag tror personligen att en stor del av hans framgång ligger i detta.

Vem som är snabbast...? Finns bara ett sätt - få alla att tävla samtidigt på likvärdigt material. Omöjligheten i detta är ju en av tjusningarna med motorsport...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag satt faktiskt i helgen och tänkte på Stoner.
Jag tänkte att han nog är den ende som kan ge MM en match.
Lorre på en riktigt konkurenskraftig yamma (inte nu tydligen) eller Casey på hondan.
Tror ingen annan hoj-förar kombination räcker till.
Mina 2 cent. ..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ball bana som bjuder upp till dans, och lite skoj körning, innan kortegen infann sig. Jäkla skillnad mellan hondorna och yammorna nu...inte ok, Pedrosa skall inte kunna jaga ifatt JLo på det där sättet.

MM, makalös pojkspoling...

...och Rossi har pace, men måste kvala bättre, som någon skrev, att fightas med junisarna som gärna byter klistermärken i starten gör att han blir de där 2-3 sekunderna efter hela vägen. :(
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Vaknat på fel sida eller bara för stunden sur som en citron :tummenupp

Efter att i slutet på 80 talet flera ggr sett Roadracing VM live på Anderstorp visste jag att jag funnit min nya kärlek. Snacket innan race, dofterna (då blåröktes det 2 takt) att se världens bästa är varje gång en eufori. Älskar det som en mor älskar sina barn. Jag skulle aldrig underlåta mig att ge ett forums upp och nedgång förmånen att prägla mitt intresse eller sätta betyg på en rejshelg med världens bästa om så nu mer på Tv:n!

Äntligen eller?

Jag trodde att vi ville se något annat än kattens lek med råttan, en riktig kamp in på mållinjen ala Jlo-Mar Silverstone.
Samma nationalsång för alla 3 på pallen känns måttligt intressant numera och en hedrande 4e plats för den gamle.
Underhållningsvärdet känns som en att se en repris på gårdagens nyheter eller färg som torkar.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Äntligen eller?

Jag trodde att vi ville se något annat än kattens lek med råttan, en riktig kamp in på mållinjen ala Jlo-Mar Silverstone.
Samma nationalsång för alla 3 på pallen känns måttligt intressant numera och en hedrande 4e plats för den gamle.
Underhållningsvärdet känns som en att se en repris på gårdagens nyheter eller färg som torkar.

Uppenbarligen så är det ju många som inte delar din uppfattning om att det var ett tråkigt race, utan snarare tvärtom. Så är det så jävla tråkigt och dåligt så kan du ju alltid sluta titta och bespara oss en massa sorgliga kommentarer om hur bra allt var förr. Att få titta på världens bästa motorcykelförare köra är en eloge i sig och att Marquez för tillfället är så överlägsen får vi som tittar bara acceptera. Jag tyckte att det fanns en massa andra guldkorn i det här racet att ta med sig. De första varven var ju som ett Moto3-race och ett flertal snygga och brutala omkörningar under loppet ser jag som mycket underhållande. Pedrosas uppkörning och omkörning på sista varvet var väl heller inte så jävla tråkig. :va
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har inte läst hela tråden, men... Tito Rabat har en helt ny variant på flying foot. Han lyfter ytterfoten en aning in i böjarna. Vad säger CSS om det?
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Sen Att MM just nu är hopplöst bra är inte mycket att göra åt. Kul att fältet inte längre är solklart från 1-12 plats,

Du får nog revidera och ta från plats 2och nedåt. :rolleyes:

Skulle tro att MM kommer prenumerera på första platsen resten av den här säsongen om inte något oförutsett inträffar. Så vi har väl VM titeln klar. När det återstår en sisådär 5 rejs.

Nää... nu ska jag inte vara pessimistisk. Men han är ju så föbannat ÖVERLÄGSEN. Nåt annat kan man inte säga.

Övriga får kämpa och strida för sina platser. Medan han bara lixom tar sin. Som den självklaraste sak i världen.

Det var ju lite spännande dom första varven. Men sen såg det ut som man kunde tippa resultatet med många varv kvar till mål. Och DÅ blir det fan tråkigt. När dom åker en och en.

Nä. Nu får det bli lite mera spännande. (d.v.s att Rossi kliver upp på pallen) :brinnerup

//M
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top