Aprilia Tuono V4

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
F-n va surt.
Kom upp till Bike i lördags å får se att mitt bakdäck blisstrat!
Så det fick bli två nya däck. 1,5 v efter köp! Surt men nu har jag ju däck resten av detta året!
Dunlup sportsmart blev det.
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Har någon haft problem med "hot start"?
Senaste dagarna har jag haft det flera gånger... Den bara hickar och ha sig när man ska starta om den ganska omgående efter stop. Mysko!

När den till slut är igång, så är allt bra igen.
Inga konstigheter alls när man kör annars.

Hmmmm...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Har någon haft problem med "hot start"?
Senaste dagarna har jag haft det flera gånger... Den bara hickar och ha sig när man ska starta om den ganska omgående efter stop. Mysko!

När den till slut är igång, så är allt bra igen.
Inga konstigheter alls när man kör annars.

Hmmmm...

Kan hända iblanddå den är varm .. Testa och stäng av hojen med dödar knappen sen tändning .
Och om det kvarstår testa med lite gas då du märker av problemet .
Lägg in senaste mappen annars :yoparty
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Var inne o kollade tid för 100mila på probike. Första tiden 28/5... Skön inställning att köra såna väntetider mot folk för nån timmes service.. :tummenupp
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Upplevde samma sak på probike i Gbg förra året när jag skulle göra min 100mils service. Plus att när jag väll skulle göra den, så håll de inte tiderna alls. De var typ 2timmar sena trots att jag var på plats innan de öppnade.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Upplevde samma sak på probike i Gbg förra året när jag skulle göra min 100mils service. Plus att när jag väll skulle göra den, så håll de inte tiderna alls. De var typ 2timmar sena trots att jag var på plats innan de öppnade.

Illa. Känns som man ska starta en verkstad själv o visa hur det går till.
Fan på min bilfirma (tuning) jag drev så jobbade jag ju halva natten när det behövdes. Dom behöver ju inte ens en lyft för 90% av jobben. Ring poolia.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Går i tankarna på att byta ut min bmw emot en tuono. Var inne och testa Probikes demo tuono -14. Upplevde den som ganska hög :confused:. Är 177 och fick knappt tårna med båda fötterna samtidigt. Om jag nu tänkte köpa en vad är största skillnaden emot en -12,13 / -14 om man bortser från större tank och abs, någon som har någe bra input om båda ? Säljaren mena på att sadeln var mjukare på -14 men tyckte fortfarande den var svinhård (inte för att de gör mig så mycket men iallafall).

Försäkring ? Svedea har skaplig försäkring på tuono. Har jag fattat det rätt att det bara är vid köp av beg/ny tuono som man kan få denna försäkring eller går det vid privatköp bara den är köpt på en auktoriserad butik ursprungsvis också ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sist jag försökte få nåt gjort på Probike gjorde jag 20 mil i onödan och en halv arbetsdag bortkastad. Trots bokad i väldigt god tid...

Svar till Ceara: Höjden är densamma, och det är inte någon specifikt låg hoj. Däremot klarar min sambo på 1,65 av den... En fot i backen är stadigare än två par tåspetsar. ;)
Förutom det du nämner har -14 tydligen 3hkr mer och ett par nya färger. Märkesförsäkringen får du bara på hoj via aukt. ÅF. Den blir iofs ganska billig ändå på Svedea, även på en beg/privatköp.
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Går i tankarna på att byta ut min bmw emot en tuono. Var inne och testa Probikes demo tuono -14. Upplevde den som ganska hög :confused:. Är 177 och fick knappt tårna med båda fötterna samtidigt. Om jag nu tänkte köpa en vad är största skillnaden emot en -12,13 / -14 om man bortser från större tank och abs, någon som har någe bra input om båda ? Säljaren mena på att sadeln var mjukare på -14 men tyckte fortfarande den var svinhård (inte för att de gör mig så mycket men iallafall).


Försäkring ? Svedea har skaplig försäkring på tuono. Har jag fattat det rätt att det bara är vid köp av beg/ny tuono som man kan få denna försäkring eller går det vid privatköp bara den är köpt på en auktoriserad butik ursprungsvis också ?

Jag har inte köpt via aukt åf och betalar 4900 om året helförsäkring xl. På svedea.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Såg precis en video på youtube. Där släppte killen gasen varje gång han quickshiftade.
Gör ni det?
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Instämmer med båda föregående talare... Åkte idag för första gången med min nya Dainese 2 delat ställ. Märkte till min förvarning att jag inte nåde ner lika bra som jag brukar i mc jeans. Håll på att lägga hojen på köpet. Det ordnade sig denna gången men det var riktigt nära.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Såg precis en video på youtube. Där släppte killen gasen varje gång han quickshiftade.
Gör ni det?

Han gör tokfel, det sätter systemet ur spel lite granna eftersom allt bygger på att systemet bryter tändningen. Så gör man om man INTE har QS. Blir väldigt ryckigt och påfrestande för lådan om du har en fungerande QS.

Gas, ju mer desto bättre eller växla som vanligt med koppling.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag har inte köpt via aukt åf och betalar 4900 om året helförsäkring xl. På svedea.

Grattis! De kan iofs ha ändrat sen jag köpte, isåfall är jag inte uppdaterad. Då var det iaf relativt kinkigt, jag kunde inte teckna försäkringen själv utan det skulle göras via handlaren. Men kanske inte spelar någon roll om det är Apriliahandlare eller inte.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Förutom det du nämner har -14 tydligen 3hkr mer och ett par nya färger

Fyller på :) -14 har en följsammare/mjukare fjädring fram och bak som skall vara skönare för gata .
Fram fjädringen har numera retur och komp i varsitt fjäderben .
Lite mer tweak i motorn som tyngre svänghjul samt att jag har för mig att insugnings trattarna är annan size.

Från vad jag läst från bänkningar så verkar effekten höjts mer än officiella 3 hk ...

Ja och så det viktigaste ..kolfiber design på framstänkan :D
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Svar till Ceara: Höjden är densamma, och det är inte någon specifikt låg hoj. Däremot klarar min sambo på 1,65 av den... En fot i backen är stadigare än två par tåspetsar. ;)
Förutom det du nämner har -14 tydligen 3hkr mer och ett par nya färger. Märkesförsäkringen får du bara på hoj via aukt. ÅF. Den blir iofs ganska billig ändå på Svedea, även på en beg/privatköp.

Kika lite på Svedea nu, kan inte ens få fram pris om jag tar direkt via regnummer offert. Får till svar: "Offert överstiger godkänd premienivå för att teckna online. Kontakta oss för personlig service. Kan vara den magiska 30 årsgränsen som spökar kanske ? Aja! Ska kika på vad premien ligger på när jag ringer dom imorgon eller något. Baaah! Beslutsångest :crash :gnissla
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Grattis! De kan iofs ha ändrat sen jag köpte, isåfall är jag inte uppdaterad. Då var det iaf relativt kinkigt, jag kunde inte teckna försäkringen själv utan det skulle göras via handlaren. Men kanske inte spelar någon roll om det är Apriliahandlare eller inte.

Kan ju faktiskt vara så att jag kunde fått det ännu billigare. Om jag köpt via aukt åf :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top