Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag är helst hemma midsommarafton (en fredag i år). Kan tänka mig
att komma iväg dan efter om det krävs av sällskapet.

Mike, låter fantastiskt att turistandet inte kommit igång där nere efter
midsommar, desto bättre för oss med lite friare vägar. Men oj vad lite packning
du kör med.
Ja Lugnt o Skönt :) Eller rätt så,, Men Håll koll på Låångsamma Truckers som Helt plötsligt ska byta fil När man kommer Över 200 (på Autobahn),, ja ja Ajja Bajja. Har Alltid med mig för Mycket packning :fakta.. Vad behöver man?? Punka prylar (Biltemas=99:- TA Med!!) Varsel väst, Första hjälpen, Visa kort, Kallingar ett par Byxor,Och ett par T-shirts. :rolleyes: Behöver man mer.. :D
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ja Lugnt o Skönt :) Eller rätt så,, Men Håll koll på Låångsamma Truckers som Helt plötsligt ska byta fil När man kommer Över 200 (på Autobahn),, ja ja Ajja Bajja. Har Alltid med mig för Mycket packning :fakta.. Vad behöver man?? Punka prylar (Biltemas=99:- TA Med!!) Varsel väst, Första hjälpen, Visa kort, Kallingar ett par Byxor,Och ett par T-shirts. :rolleyes: Behöver man mer.. :D
Jag kan nog komma på lite mer utan att tänka efter ordentligt. :) Dojor, badbyxor,
handduk, hygienartiklar, keps, långärmat, strumpor, solglasögon, kamera osv.
Kör eventuellt med slang så 19:- för lagningssats. Olja, verktyg osv.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
För min del så åker jag hellre mc än firar midsommar ;)
Kan ändå inte fira så mkt om man ska köra dagen efter :p
Och en tanke e ju att åker man på fredag morgon eller kanske rentav på torsdag eftermiddag så får man ju midsommar extra i ledighet och kanske kommer hem helgen efter och har på det sättet fått 10 dgr semester på en veckas ledighet från jobbet ;-)
Men om det inte passar Yami och gsv så kanske vi kan köra på lördagen istället eller vad tycker ni som ska med.
Som jag fattade det så kan mattsster bara va borta v 26 så ska vi försöka åka ihop med honom så kan vi inte köra för sent om inte han kan va ledig nån dag v 27 också?
Vilka hojar har ni som vill hänga med tänkt köra?
Nån som kör sporthoj?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu skulle ni åka tåg, väl?

Men om man vill åka hoj på hojsemestern (;)) vill jag påminna om söndagarnas lastbilsförbud på Autobahn.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
För min del så åker jag hellre mc än firar midsommar ;)
Kan ändå inte fira så mkt om man ska köra dagen efter :p
Och en tanke e ju att åker man på fredag morgon eller kanske rentav på torsdag eftermiddag så får man ju midsommar extra i ledighet och kanske kommer hem helgen efter och har på det sättet fått 10 dgr semester på en veckas ledighet från jobbet ;-)
Men om det inte passar Yami och gsv så kanske vi kan köra på lördagen istället eller vad tycker ni som ska med.
Som jag fattade det så kan mattsster bara va borta v 26 så ska vi försöka åka ihop med honom så kan vi inte köra för sent om inte han kan va ledig nån dag v 27 också?
Vilka hojar har ni som vill hänga med tänkt köra?
Nån som kör sporthoj?
Vi är ju nästan där gällande datum. Vecka 26 och så någon dag/dagar in i 27.
Kan GSV åka aningen tidigare (lördag v. 25) så är det bra. Men vi borde försöka
spika ett datum så andra eventuellt kan anpassa sig efter oss om de vill ha sälle.
Bara så inte vi velar och flyttar datumet fram och tillbaka när/om fler ansluter.

Jag räknar min YZF1000R som sporthoj men det lutar åt den andra 750´n.
Med nya vägsulor och förbättrade bromsar så blir den perfekt att köra med.
Jag har i varje fall börjat jobba med resan, skall köpa gps´en som erbjöds
här i tråden.

Tåg var väl uteslutet då vi är sent på det eller?
Kan vi ta en kväll inom kort och snacka lite grovplanering?
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Vi är ju nästan där gällande datum. Vecka 26 och så någon dag/dagar in i 27.
Kan GSV åka aningen tidigare (lördag v. 25) så är det bra. Men vi borde försöka
spika ett datum så andra eventuellt kan anpassa sig efter oss om de vill ha sälle.
Bara så inte vi velar och flyttar datumet fram och tillbaka när/om fler ansluter.

Jag räknar min YZF1000R som sporthoj men det lutar åt den andra 750´n.
Med nya vägsulor och förbättrade bromsar så blir den perfekt att köra med.
Jag har i varje fall börjat jobba med resan, skall köpa gps´en som erbjöds
här i tråden.

Tåg var väl uteslutet då vi är sent på det eller?
Kan vi ta en kväll inom kort och snacka lite grovplanering?

Okej. Helgen v 25 åker vi. Helst lördagen om det passar gsv?
Passar det dig också mattsster?

Det lutar åt att vi kör ner då det är ganska dyrt med tåg och det verkar va dåligt med plats om vi inte bokar de närmsta dagarna. Och då faller det om fler vill joina oss på resan. Men skulle det finnas billigare biljetter av nån anledning när vi väl ska boka så kan vi ju diskutera det igen.
Jag har också börjat planera lite. Kollat på nya däck till hojen som jag ska montera innan resan, boka service mm.
Kollar även på gps och intercom och lite möjligheter med packning.

Behöver också veta om vi ska ha med tält på resan eller inte?
Så jag kan fixa ett litet och lösa det med packningen också.

Vi kan ses nån dag Yami har tid dom flesta kvällar efter jobb.
Har mattsster lust att komma ner från Gbg eller mötas i halmstad eller något så kan jag tänka mig att vi tar hojen dit en helgdag och tar en lunch/fika och snackar lite och kanske kör en runda?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Passar bra. Jag åker nog ner på torsdag eller fredag v25.
Hittade 2 walkie talkies som jag nämnde. Alla fall nått. Skall höra med tillverkaren vad dom är kompatibla med.


Om camping är det en avvägning. Jag själv har budgeterat för 40 euro natten. Nu fick vi info om ner på 25 euro på sina ställen. Jag skippar gärna tält men alla måste få uttala sig.

Som du nämner Stefan. Om tåget har plats är billigt just när vi spikat allt passar får vi diskutera. Annars kör vi på 2 hjul ner.

Tveksamt om jag vill punga ut för en ny GPS. Jag kommer nog sumpa den igen......kanske köper en icke vattentät och hittar på nått, annars kostar dom ju 4000.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Passar bra. Jag åker nog ner på torsdag eller fredag v25.
Hittade 2 walkie talkies som jag nämnde. Alla fall nått. Skall höra med tillverkaren vad dom är kompatibla med.


Om camping är det en avvägning. Jag själv har budgeterat för 40 euro natten. Nu fick vi info om ner på 25 euro på sina ställen. Jag skippar gärna tält men alla måste få uttala sig.

Som du nämner Stefan. Om tåget har plats är billigt just när vi spikat allt passar får vi diskutera. Annars kör vi på 2 hjul ner.

Tveksamt om jag vill punga ut för en ny GPS. Jag kommer nog sumpa den igen......kanske köper en icke vattentät och hittar på nått, annars kostar dom ju 4000.

Menar du att du vill att vi åker tors-fre eller att DU gör det oavsett oss andra?
För jag personligen tycker det hade varit skoj om vi körde tillsammans då det enligt mig är roligare att köra några st, därav denna tråd jag startat.
Jag är med på att köra tors-fre också och det verkar ju mettsster också vara men vi ska ju gärna komma överens med Yami också så vi hittar tid som passar honom.
Vidare så behöver ju inte alla ha gps, jag e sugen på en i övrigt och nu har jag ju semestern att skylla på för att motivera det köpet ännu mer ;-)
Angående tält så kan jag också hoppa det men risken e ju att man får köra till några olika ställen innan man hittar det billiga 25 euro och leta boende var dag är tråkigt.
Sen så finns ju risken att man hittar annat trevligt mc folk på camping som man kan grilla med, kanske slå följe med en bit. Fast dom kanske finns på vandrarhem eller liknande också.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Vet ej hur många ni blir men tänk på att det oftast blir jobbigt om grupperna blir för stora. Min erfarenhet är att grupper på tre oftast fungerar bäst och håll sedan kontakt grupperna emellan på telefon. Bäst om ni på morgonen bestämmer ett ställe att träffas på kvällen. Se till att aldrig passera storstäder som Hamburg, Hannover mm i russningstid. Om ni ska bo på tex gasthaus el liknande, vilket är att rekommendera efter kanske 10timar i sadeln, kan ni oftast få hjälp med tvätt av kläder för en billig peng vilket är att rekomendera då packningen blir minimal typ 3kallinger, strumpar, t-shirt och 1 par långbyxar, sportskor och nån varm kofta. Jag brukar få plats med övan i tankväskan.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Menar du att du vill att vi åker tors-fre eller att DU gör det oavsett oss andra?

Hehe ! jag är nollåtta förfan. jag bor ju på sveriges backsida :arsele jag åker ner till ER på framsidan eller var det Danmark :confused: på torsdag eller fredag beroende på vilket tid vi åker samlad trupp på v 25 lördagen från er hemstad.

Den kan som sagt bli tajt och mötas i helsingborg kl 08:00 V25 lördag morgon. Då måste jag dra från stockholm kl 02:00 på natten :p
 
Last edited:

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Hehe ! jag är nollåtta förfan. jag bor ju på sveriges backsida :arsele jag åker ner till ER på framsidan eller var det Danmark :confused: på torsdag eller fredag beroende på vilket tid vi åker samlad trupp på v 25 lördagen från er hemstad.

Den kan som sagt bli tajt och mötas i helsingborg kl 08:00 V25 lördag morgon. Då måste jag dra från stockholm kl 02:00 på natten :p

Haha. Ja man kan ju nästan tro att de e jag som e 08:a som inte fattade att du skulle köra hit ;)
Jo men de låter ju bra. Jag tycker vi kör TIDIGT på lördagen så vi hinner komma ner en bit.
Du är välkommen att köra hit på tors eller fre morgon och fira lite midsommar med mig, min sambo och om nån annan som ska med vill fira lite. Käka nåt bara , ta EN öl och snacka skit, sitta och snacka om den underbara vecka vi ska ha på hojen ;-)
Jag har ett stort hus med gott om extra sovplatser så de e lugnt.
Och för att va tydlig, blanda förhelvete inte ihop oss med danskarna, vi e Sveriges framsida ;-):rock
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag och en polare har ungefär samma plan som ni men vi åker en vecka senare, helgen till v26 och hela v27. Blir tåget för våran del. Är det någon som har en lämplig rutt med de mest sevärda passen, anpassad för 10 dagar? Skulle vara fint om ni ville dela med er!
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Jag och en polare har ungefär samma plan som ni men vi åker en vecka senare, helgen till v26 och hela v27. Blir tåget för våran del. Är det någon som har en lämplig rutt med de mest sevärda passen, anpassad för 10 dagar? Skulle vara fint om ni ville dela med er!

Nu tycker jag ni va dumma, mkt bättre att åka när vi åker, då bjuder vi på trevligt sällskap ;)


Till din fråga, jag har inte planerat någon rutt, bara några ställen man vill köra till. Sen en karta, en gps och sen köra. En helt planerad rutt tycker / tror jag blir fel utan välj några mål och sen kör, ser ni en fin väg så sväng av och kör den. När den e slut så kolla på karta eller gps vilket håll ni ska köra för att närma er nästa mål på er rutt.

Men som sagt, välj vår vecka istället ;-)
Ses den 21/6 i Hbg :tummenupp
 
Last edited:

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Hade gärna gjort er sällskap men min kompis är styrd av sitt arbete. Jag själv är föräldraledig och har oceaner av fritid...

Givetvis kommer vi köra efter egen förmåga, men det är ju också bra att ha en grundplan att utgå ifrån.

Om något oförutsatt sker så kanske jag ansluter till ert sällskap.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Hade gärna gjort er sällskap men min kompis är styrd av sitt arbete. Jag själv är föräldraledig och har oceaner av fritid...

Givetvis kommer vi köra efter egen förmåga, men det är ju också bra att ha en grundplan att utgå ifrån.

Om något oförutsatt sker så kanske jag ansluter till ert sällskap.

Det är du så välkommen att göra.
:tummenupp
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Lite Bilder på min resa förra året, Detta är vad ni kommer att få uppleva :tummenupp 036.jpg 046.jpg 053.jpg
 

Bifogat

  • 069.jpg
    069.jpg
    248.5 KB · Visningar: 48
  • 116.jpg
    116.jpg
    240.3 KB · Visningar: 51
  • 091.jpg
    091.jpg
    236.7 KB · Visningar: 57
  • 127.jpg
    127.jpg
    233.2 KB · Visningar: 55
  • 146.jpg
    146.jpg
    242.1 KB · Visningar: 83

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Nu kanske man är sent ute och datum redan är mer eller mindre spikat, men jag har löst sammansatta planer på samma resa (läs Grossglockner, Stelvio och lite annat skoj). Själv tänkte jag dock sticka redan första veckan i juni och siktar på att vara borta 7 dagar, med andra ord färjan från Helsingborg den 31/5 och hem med samma färja den 7/6. Åker dock KTM 990 SMR från och med i morgon så det kanske inte blir att smiska fram på Autobahn i full fart. ? Är det ngn som har planer på att åka lika tidigt som jag så hojta gärna till, åker solokvist annars. ?
Tufft med en Till Smr Europa resenär..= med mini tank :) Jag själv kör inte heller Autobahn, Kör mot Löwenherz (ca 3 tim från Hamburg) Stannar på `Villa Löwenherz` ett biker Zimmer :).. Kanske något för dig att kolla på?.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tufft med en Till Smr Europa resenär..= med mini tank :) Jag själv kör inte heller Autobahn, Kör mot Löwenherz (ca 3 tim från Hamburg) Stannar på `Villa Löwenherz` ett biker Zimmer :).. Kanske något för dig att kolla på?.
Blir det senarelagd resa för dig nu när du blivit av med lappen?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top