Ölbryggartråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad göra i vinter om inte skaffa sig en ny hobby.
Vi har givetvis en massa hojbyggare på forumet men även chiliodlare, fågelmatare, och barnbajsforskare...

Nu är det så att jag tänkt dra igång och brygga öl så varför inte ha en tråd för ändamålet så jag kan lära mig av era erfaranheter, bra som dåliga och givetvis dela med mig av mina egna när första första omgången skall bryggas.

Jag tänkte börja smått med något som detta:
kit02_1.jpg


...alltså ett mindre start-kit för att komma igång och försöka lära mig resten på vägen.
Vad behöver jag mer än:
5-liters jäskärl
Termometer
Hävert
Kapsyleringsapparat
Kapsyler
Desinfektionsvätska
Silikonpropp
Jäsrör

Sedan behövs givetvis malt, humle och jäst.

Jag har fått tipset om att köpa prylarna på : http://www.humle.se/ eller www.pgw.se

Själv hoppas jag efter en del elände lyckas med någon klassisk ale i brittisk tappning, gärna med lite karamel och lakrits i smaken och inte så mycket IPA.

Så, nu när alla är chili-champions kan vi väl utmana varandra i att lyckas med goda bryggder och dela med oss lite av "recept" eller vad det nu kallas...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fantastiskt initiativ, är själv i startgroparna, men som vanligt har man en tendens att överdriva.

Igår fick jag svarvat klart sista valsen till maltkvarnen, en polare har precis maltat 75kg vienna och en annan har snokat upp ett siemens s7-300 med pekskärm....

Någon gång runt nästa istid blir det nog en flaska, om vi har tur.:fyllisar
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Alla färdiga satser verkar smaka apa, så bra råvaror måste väl vara a & o iaf.

För nogran dagbok så du kan återskapa eventuell lyckad bryggning :)
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Förutom bra råvaor och renlighet är rätt jästemperatur A och O. Något många nybörjare missar på.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Lutar år att köpa två stycken 5-literskärl till att börja med. Ingen idé att göra för stora batcher innan man börjat få lite kläm på det.

Är det någon som testat att använda maltpåse? (Brew In A Bag)...
Det känns som om det skulle kunna vara ett bra alternativ för mig som har begränsat med utrymme och begränsat med stora tillredningskärl..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Såhär ser inköpslistan ut för stunden, kom gärna med synpunkter på vad som behövs utöver det jag listat!



Det tänkte jag beställa från humle.se
Utöver det tänkte jag slå till på en tioliterskastrull från IKEA samt 10 meter vinylslang från Biltema.
http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00101160/

Idag kommer boken "Brygga Öl" hem så jag har något att läsa på flyget (weekendresa som fördröjer ölbryggandet). Förhoppningsvis är den vettig åt en total nybörjare och novis som mig själv.
http://www.bokus.com/bok/9789127134980/brygg-ol/

Har haft en nätbok som kvälls- och pendeltågsläsning. "How To Brew". http://howtobrew.com/intro.html

Laddade även hem denna PDF som rymmer en snabbdragning i hur det kan gå till, perfekt toalettläsning:
http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbryggning_med_minimalt_bryggverk.pdf

Edit:
I samband med inköpet kommer jag även köpa den första omgången förbrukningsvaror och ingredienser. Men innan jag slår till måste jag bara ha bestämt vilka recept jag skall ge mig på så jag kan välja malt, humle och jäst därefter..
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alla färdiga satser verkar smaka apa, så bra råvaror måste väl vara a & o iaf.

För nogran dagbok så du kan återskapa eventuell lyckad bryggning :)

Ersätt sockret med maltextrakt och använd flytande jäst så blir din ölsats mer än bara drickbar!
Kör lite smakhumle i slutet koket så får du en lysande öl också.:yoparty

Förutom bra råvaor och renlighet är rätt jästemperatur A och O. Något många nybörjare missar på.

Renlighet kan man inte få för mycket av även om en del litar på att jästen tar över.
Ölsatserna vill ha hög jästemperatur men det är bara för att jästen ska överleva men ger äcklig smak. För en Alejäst är 18 - 20 grader optimalt. För högt och du riskerar, som sagt, konstiga smaker. För lågt och jästen klarar inte av att jobba.

Syresätt också vörten när den är kall innan jästen tillsätts. Jästen jobbar i två faser. Den första använder den syre för att fortplanta sig och när syret är slut till att omvandla sockret till alkohol och kolsyra.
Maltsockret ger restsötma som ger ölen fyllighet. Vitt socker som man ska ha i ölsatser ger bara alkohol och kolsyra, blaskigare men billigare öl.

Lycka till!:hej
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Såhär ser inköpslistan ut för stunden, kom gärna med synpunkter på vad som behövs utöver det jag listat!



Det tänkte jag beställa från humle.se
Utöver det tänkte jag slå till på en tioliterskastrull från IKEA samt 10 meter vinylslang från Biltema.
http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00101160/

Idag kommer boken "Brygga Öl" hem så jag har något att läsa på flyget (weekendresa som fördröjer ölbryggandet). Förhoppningsvis är den vettig åt en total nybörjare och novis som mig själv.
http://www.bokus.com/bok/9789127134980/brygg-ol/

Har haft en nätbok som kvälls- och pendeltågsläsning. "How To Brew". http://howtobrew.com/intro.html

Laddade även hem denna PDF som rymmer en snabbdragning i hur det kan gå till, perfekt toalettläsning:
http://www.shbf.se/documents/Helmaltsbryggning_med_minimalt_bryggverk.pdf

Edit:
I samband med inköpet kommer jag även köpa den första omgången förbrukningsvaror och ingredienser. Men innan jag slår till måste jag bara ha bestämt vilka recept jag skall ge mig på så jag kan välja malt, humle och jäst därefter..

En sådan här med medel är guld. http://shop.humle.se/utrustning/flasktappning/redskap/flaskskoljare-for-desinfektion
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har sneglat på en sådan ett par gånger så man kanske skall lyxa med en sådan när man ändå är igång..
Äre bara å spola ur och sedan skölja i vatten eller hur gör man?

Ungefär!:tummenupp

De flesta medel kan man återanvända flera gånger så det blir ganska ekonomiskt och är nästan nödvändigt för att minska risken för infektion...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ersätt sockret med maltextrakt och använd flytande jäst så blir din ölsats mer än bara drickbar!
Kör lite smakhumle i slutet koket så får du en lysande öl också.:yoparty
Vitt socker som man ska ha i ölsatser ger bara alkohol och kolsyra, blaskigare men billigare öl.

Lycka till!:hej

Jag är ju lite insnöad på det där med lite karamellig smak och lakrits som man hittar i bl.a. Fullers 1895 som är en av mina definitiva favorit-Ales..

...En tanke som slog mig efter att ha använt det i mat många gånger är att använda muskovadosocker, vad tror du om det?
En kollega har använt honung i sina recept för att få rätt OG och det var då jag funderade på om muskovado kan fungera då det smakar en del lakrits..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är ju lite insnöad på det där med lite karamellig smak och lakrits som man hittar i bl.a. Fullers 1895 som är en av mina definitiva favorit-Ales..

...En tanke som slog mig efter att ha använt det i mat många gånger är att använda muskovadosocker, vad tror du om det?
En kollega har använt honung i sina recept för att få rätt OG och det var då jag funderade på om muskovado kan fungera då det smakar en del lakrits..

Fungerar men ger, vad jag kommer ihåg, väldigt egen smak så börja med liten mängd och öka så minska du risken att bli missnöjd. :)
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fungerar men ger, vad jag kommer ihåg, väldigt egen smak så börja med liten mängd och öka så minska du risken att bli missnöjd. :)

Jepp, det var nog tanken och isåfall bara i öl där det skulle göra sig hyffsat.
Har du tips på var man lättast och bäst kan hitta recept? Är det receptdatabasen hos SHBF som gäller eller finns det andra bra ställen att söka?

Vill ju söka lite baserat på det faktum att jag är nybörjare och skall göra små batcher. Skulle nog inte vara fel med ett par recept som bara innebär delmäskning inledesvis...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jepp, det var nog tanken och isåfall bara i öl där det skulle göra sig hyffsat.
Har du tips på var man lättast och bäst kan hitta recept? Är det receptdatabasen hos SHBF som gäller eller finns det andra bra ställen att söka?

Vill ju söka lite baserat på det faktum att jag är nybörjare och skall göra små batcher. Skulle nog inte vara fel med ett par recept som bara innebär delmäskning inledesvis...

Hittar inte lätt några bra recept men en bra början är en ölsats med ljus Ale, ersätt sockret med samma mängd maltextrakt, i ditt fall mellanmörkt, och koka det en stund. Tillsätt lite brittisk humle de sista 10 minuterna av koket om du vill ha mera humlesmak i ölet. Det blir ingen märkbar beska eftersom utbytet är för litet, det doftar och smakar mer humle bara.

Späd till 25 liter som en ölsats brukar vara på och syresätt sedan den kalla vörten genom att röra kraftigt.

Använd sedan en flytande British Ale http://shop.humle.se/jast/alejast/alejast-flytande/british-ale-jast-brewer-s-choice-1098-activator som är en, i mitt tycke, bra jäst.
Propagera den första gången och sen kan du använda den flera gånger.
Håll temperaturen mellan 18 och 22, optimalt 20 grader, så får du en mycket god öl.
Tänk på att jästen förbrukar energi när den jobbar så har du 22 grader blir det för varmt för vörten...

Lycka till!:)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har sneglat på en sådan ett par gånger så man kanske skall lyxa med en sådan när man ändå är igång..
Äre bara å spola ur och sedan skölja i vatten eller hur gör man?

Först diskar du flaskan i vanlig ordning och låter torka, precis innan du fyller ger du flaskorna ett sprut (fniss) och låter dom stå upponer.

Medlet ger ingen smak så det är bara att fylla efter att dom runnit av sig.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Idag kommer boken "Brygga Öl" hem så jag har något att läsa på flyget (weekendresa som fördröjer ölbryggandet). Förhoppningsvis är den vettig åt en total nybörjare och novis som mig själv.http://www.bokus.com/bok/9789127134980/brygg-ol/
..
brygg_öl.jpg

Ett tekniskt fel gjorde att vi blev sittande i planet 3 timmar innan det lyfte. Dessa tre timmar räckte för att jag skulle ha hunnit plöja boken vilket medförde att jag inte hade något att läsa resten av resan. Surfplattan kunde dock bistå med film när vi väl lyft.

Med detta sagt är det ganska uppenbart att det är lättläst och inte särskillt detaljerat men däri ligger bokens fördel för personer som jag som aldrig bryggt ett droppe öl ens med färdiga pulversatser..
Boken går verkligen igenom grunderna och förklarar varje steg. För mig var den guld värd men för den som bryggt ett par omgångar gör den nog ingen nytta, för den med mer erfarenhet om än ringa så tror jag andra böcker är en betydligt bättre investering.

Men återigen, för den totala nybörjaren är den riktigt vettig då den går igenom allt steg för steg och förklarar alla begrepp på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt och med små anektdoter och kommentarer som ökar lusten att brygga själv.
Att boken avslutas med ett par recept från "kända" bryggare skadar heller inte.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Äntligen är jag igång även om jag inte fått smaka på slutresultatet än. Får hålla mig till tåls ett par veckor till.

blubb_blubb.jpg
På en, förvisso icke särskillt hedersam, plats i städskrubben står nu en damejeanne och gottar till sig. Luktar man ovanför jäsröret när de allt mer sällsynta bubblorna dyker upp så känner man en frisk doft av humle.
Utan att fördjupa mig för mycket i detaljerna kring den första batchen så kan jag samanfatta det med att det var ett försök att göra en Dale´s Pale Ale-klon där jag inte räknade in avkoket utan fick för lite vört med för högt OG så trots lite sen spädning lär det bli en stark sak...

När det gäller vad som införskaffades så var väl de absoluta måste just damejeanner, jäsrör, termometer, hydrometer och en stor kastrull.
Jag hade tänkt använda ett stort durkslag men i sista stund åkte jag och köpe två hinkar och körde hink-i-hink-lakning i stället. MÅÅÅÅÅNGA hål blir det..
borrborr.jpg

Jag köpte till en liten tappkran för 39kr så det var väldigt enkelt att laka..

Med tanke på att jag bara kommer göra 5-litersbatcher inledningsvis hade jag säkert klarat mig med att kyla i vattenbad med lite isklampar men att få hålla på med prylar är halva nöjet. Biltema fick därför ett besök så ett nyskalat prisolrör fick bli vörtkylare.
rorande.jpg

Om jag skall sammanfatta mina egna inköp i tre delar, "måste ha", "bör ha" och "bra att ha" så kommer listorna se ut som följer för den som är intresserad av att komma igång själv:

Saker du "måste" ha:
- 10L kastrull
- Damejeanne med jäsrör och silikonpropp (köp dubbel uppsättning så kan du göra en ny batch varje vecka!)
- Termometer
- Hydrometer och mätrör
- Durkslag (om du inte väljer "hink-i-hink" som är enklare och effektivare)

Saker du "bör" ha:
- Hink-i-hink = två livsmedelgodkända 10l-hinkar(två för 29:- på Clas Ohlsson) med tappkran(39kr). Borra MÅÅÅÅÅNGA hål med 3mm borr i den inre hinken. Sätt en tappkran på den yttre hinken. Använd som ett gigantiskt durkslag med "kran"
- Saniclean - desinfektionsmedel som inte kräver sköljning - bakterier är ölets värsta fiende!
- Flaskfyllare
- Kapsyler
- Kapsyleringsmaskin
- Hävertpump
- Saftsil för att sila bort humlen

Bra att ha:
- Protafloc - klarningsmedel
- Flaskträd
- Flaskrengörare
- Flaskborste
- Humlekokpåsar


Något sådant. :D

På lördag skall jag göra nästa batch och fylla min andra Damejeanne. LÄrde mig mycket första gången och lär göra det varje gång.


Sammantaget kan jag bara konstatera att detta är en oerhört bra hobby för mig då det ger mig något att hela tiden tänka på och se fram emot nu när det vankas 7 månaders kyla, mörker och elände. Varje dag funderar man på vad man kan vilja göra för recept härnäst. Varje dag när jag kommer hem smyger jag in i städskrubben för att se att det jäser och inom någon vecka kommer jag få provsmaka för första gången för att därefter, mer eller mindre veckovis, ha en ny omgång buteljerad öl att provsmaka. :fyllisar

Pröva ni med! :fakta
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur går det wurstman, snart dags för förlösning?

Projekt fylla2014 tog en ny trevlig vändning idag när två 100l baljor tornar upp sig över arbetsbänken. Väntar på en pump och sen skall det röras till för fulla muggar.

Sitter någon på ett förråd tri-clamp så är jag mycket intresserad.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top