ISLE Of MAN - racerapport!

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vi gör ett nytt försök på Karlskoga med provkörningen, om vädret tillåter och allt är helt så borde det funka. Om du nu ska till åsen den helgen. Här är bild på Peckett McNab Suzukin så du får en morot att komma dit om du tänkt annat.SAM_0534.jpg
Ramen är från 1979, motor GS 1000 ca 1978-80, gissar på ca 175kg och lite över 110 på bakhjulet.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Här är bild på Peckett McNab Suzukin så du får en morot att komma dit om du tänkt annat.View attachment 390065

Självklart siktar jag på att köra den avslutande deltävlingen i Svenska cupen 30/8-1/9 2013 på Gälleråsen (om bara motorn i Seeleyn är frisk till dess vill säga). Ser fram emot ett test av din räser då Thomas!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:Bugar Alltid lika kul att läsa dina racerapporter, du och Mozz har forumets intressantaste trådar:tummenupp.
Kul att det gick bra trots att hojen gick sönder. Hoppas att ni får ihop hojen till säsongsavslutningen.
Jag ska försöka ta mej dit för att se lite racing.

//John
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
SpeedArtDesign, Mariestad, 7-8 September 2013

Att racing är den noblaste av alla konstarter torde väl vara allom bekant, åtminstone för alla läsare av den här bloggen...:hihi

Detta har emellertid även innevånarna i Mariestad insett och för tredje gången sedan starten 2007 (-07, -10, -13) bjuder man därför in till SpeedArtDesign i höst. Hela Mariestads stadskärna spärras då av under två dagar enkom för att 30 000 besökare ska få en chans att bevittna "konst på temat fart" i en salig blandning av allt från racingmålningar och modellbilar till extremenduro och flyguppvisning.

Ur ett MC-perspektiv hittar man godbitar i programmet som t.ex. dödsryttarna från Sala motorcirkus, utställning och föreläsning av konstprofessor och tillika Classic RR-förare Urban Engström, Toymans Supebikegarage, tävling i extremenduro, stuntuppvisning med Sune Andersson, utställningar från MC- Collection och Motorcykelhistoriska klubbens racingsektion etc.

Varvat med fasta utställningar och olika tävlingar eller uppvisningar med bil, båt ,flyg och mc finns också möjlighet att lyssna på diverse olika föredrag. Bland föredragshållarna märks "Sveriges snabbaste mustasch", alias Picko Troberg. Picko, som även fått äran att inviga hela tillställningen, brukar beskrivas som racerförare och playboy under 60- och 70-talen och i modernare tider som entreprenör och talangscout inom bilracing då han matchat fram herrar som Rydell och Ekström.

Jag har aldrig bevittnat någon av de tidigare upplagorna av SpeedArtDesign men i våras fick jag en förfrågan från organisationen bakom eventet om jag inte kunde tänka mig att komma och prata, eller "kåsera" som de så snofsigt kallade det, kring mina upplevelser på Isle of Man i fjol. Min arena skulle i så fall bli stadshuset i Mariestad...:3freak

Efter några ögonblick av tvekan insåg jag att man bara får en chans i livet att stå i ett stadshus och missionera kring landsvägsracingen på världens coolaste ö...:tungan

Klockan 14:30 lördagen 7 september kommer alltså eder egen kåsör att stå i en sal på Mariestads stadshus och svettas inför en knapp timmes föredrag baserat på bilder och film från mitt deltagande på Manx i fjol. Om några av er läsare råkar befinna er i närheten så vore det ju trevligt om ni kom förbi så att jag slipper stå där alldeles ensam...:D


Här är ett klipp från premiären av eventet 2007
http://www.youtube.com/watch?v=zlSglMq09bM&feature=player_embedded#at=52


Å här är länken till hela evenemanget med program m.m.
http://www.speedartdesign.se/index2.htm

På återhörande!
/Björn
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har aldrig bevittnat någon av de tidigare upplagorna av SpeedArtDesign men i våras fick jag en förfrågan från organisationen bakom eventet om jag inte kunde tänka mig att komma och prata, eller "kåsera" som de så snofsigt kallade det, kring mina upplevelser på Isle of Man i fjol. Min arena skulle i så fall bli stadshuset i Mariestad...:3freak

Efter några ögonblick av tvekan insåg jag att man bara får en chans i livet att stå i ett stadshus och missionera kring landsvägsracingen på världens coolaste ö...:tungan

Klockan 14:30 lördagen 7 september kommer alltså eder egen kåsör att stå i en sal på Mariestads stadshus och svettas inför en knapp timmes föredrag baserat på bilder och film från mitt deltagande på Manx i fjol. Om några av er läsare råkar befinna er i närheten så vore det ju trevligt om ni kom förbi så att jag slipper stå där alldeles ensam...:D

På återhörande!
/Björn

FRENT!!!! Skriver in detta! Det är ju en bit bort men....
GRYMT kul!

mvh
m
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Den som väntar på något gott väntar ju som bekant ALLTID för länge...:tungan

På återhörande!
/Björn

Tur man varit på Teneriffa då så man slapp vänta hemma i regnet.

Att racing är den noblaste av alla konstarter torde väl vara allom bekant, åtminstone för alla läsare av den här bloggen...:hihi


Klockan 14:30 lördagen 7 september kommer alltså eder egen kåsör att stå i en sal på Mariestads stadshus och svettas inför en knapp timmes föredrag baserat på bilder och film från mitt deltagande på Manx i fjol. Om några av er läsare råkar befinna er i närheten så vore det ju trevligt om ni kom förbi så att jag slipper stå där alldeles ensam...:D



På återhörande!
/Björn

Klart grymt du lär inte ha några problem med att berätta för folket.
Du har rejäl inlevelse i det du berättar både skriftligt och verbalt.

Kennet
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Idag dök min ursprungliga DVD upp i brevlådan !! :yoparty

Ser till att någon annan köper den jag fick som ersättning för den "förlorade" och PM:ar vem som köper och vad personen i fråga märker petalningen med :tummenupp

Skall nog inte bli svårsåld :rolleyes:
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Idag dök min ursprungliga DVD upp i brevlådan !! :yoparty

Ser till att någon annan köper den jag fick som ersättning för den "förlorade" och PM:ar vem som köper och vad personen i fråga märker petalningen med :tummenupp

Skall nog inte bli svårsåld :rolleyes:

Hoppsan! Hade ju gett upp hoppet om att den där skivan någonsin skulle komma tillrätta men det här blir ju en förträfflig lösning om du nu vill agera ombud och förmedla ersättnings-DVD:n vidare. Tack på föhand Andreas!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
:tummenupp Grattis till dubbelsegern i Karlskoga:yoparty:rock
Ser fram emot en racerapport.
/John

Tackar, tackar!:)

Det var två riktigt roliga racedagar och framförallt söndagsracet var en strid på kniven hela vägen in över mållinjen. Ska försöka att få till något som liknar en racerapport från helgen när tillfälle ges. Just nu är det emellertid långa dagar på jobbet och kvällarna går åt till att planera kommande helgs Isle of Man-föredrag under Speed Art Design-eventet i Mariestad. Vi ses väl där?;)

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Igår så tog jag hojen och åkte från Stockholm till Mariestad och evenemanget Speed Art Design.
Där höll Björn en föreläsning om äventyret på Isle of Man 2012.
Det var kul att träffa Björn, men framför allt att höra honom berätta om tävlingen.
Föreläsningen avslutades med en on-board film av ett varv, samtidigt som han berättade om alla svåra passager, kurvor och hopp.
Det gav så mycket mer än att bara titta på en film.

Man blir otroligt imponerad av alla som vågar köra såna här tävlingar.

Jag hoppas verkligen att Björns satsning på Isle of Man GP 2014 och TT 2015 lyckas.

P1000151.JPG
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Classic Racing Karlskoga 31/8-1/9 -racerapport!

Bättre sent än aldrig som det brukar heta. Nåväl här kommer några rader från säsongens sista svenska classic-tävling som ägde rum på anrika Gälleråsen.

Tävlingshelgen började fint genom att jag kunde samåka upp med kompisen och G50-piloten Lasse Sandberg eftersom jag för tillfället ombaserat mitt liv till Helsingborg under några månader. Betydligt trevligare att vara två på en sådan resa än att sitta och skaka i bil på egen hand hela vägen upp till Värmlandsgränsen.

När vi anlände på torsdagskvällen hade det kommit en rejäl störtskur i depån och fredagsträningarna blev mycket riktigt också regnstörda. Tidsträningen i 500cc-klassen på fredagseftermiddagen fick tyvärr dessutom avbrytas p.g.a. en ganska svår krasch med tre förare inblandade i utgången av Ejes hårnål. Dessförinnan hade jag dock hunnit säkra pole position.

När starten i heat 1 gick hade jag en rolig batalj med finske Ari Tiainen och Klas Eriksson under de inledande varven innan jag tillslut kunde säkra ett försprång på någon sekund före Klas. När det enbart var några varv kvar varvade jag en förare på väg upp mot Ejes. Dessvärre bromsade han omkull sig strax därefter och när jag la ner cykeln in i den tighta högersvängen fick jag ett kraftigt kast beroende på att hans hoj gled in i mitt bakhjul. Lyckligtvis kunde jag dock parera sladden och fortsätta tävlingen. Föraren som bromsat omkull sig blev dock oturligt nog liggande på banan, vilket resulterade i gulflagg och därmed automatiskt omkörningsförbud i den sektionen. Själv hade jag en hel del tur med varvningar i samband med gulfaggen och lyckades tack vare detta dryga ut mitt försprång till ca. 7 sekunder (om jag minns rätt så här i efterhand). Mest nöjd var jag dock med att ha lyckats sätta personbästa och därtill racets snabbaste varvtid på 1:13:9!

Tack vare generöse Klas Eriksson och hans familj som gjort sig besväret att både spela in och ladda upp heat 1 i 500cc-klassen så finns det här möjlighet att ta del av racet från lördagen, komplett med speaker och allt.
http://www.youtube.com/watch?v=iWQd4r0yruA

Fördelen med att vara lite sen med racerapporten är att fler hinner lägga upp film. Den här rullen har vår finske vän Ari Tiainen filmat och visar hur det kan se ut bakom en Norton Manx. Klas har 41, jag har 69 på min hoj och så småningom dyker Lasse Sandberg upp med nummer 17 och snuvar Ari på tredjeplatsen. Tyvärr rasade Aris Manx till söndagsracet...
http://www.youtube.com/watch?v=bPBNPqqMLFM

Söndagsracet var tveklöst det roligaste race som jag kört den här säsongen. Efter att jag lyckats segla upp i spets efter något varv kunde jag hålla undan för Klas Eriksson under mittdelen av racet. Klas bet sig dock fast strax bakom och när det återstod tre varv var det min tur att ha lite otur med varvningarna. Jag kom i kapp en varvad klunga på tre förare i den beryktade Eje-hårnålen och var tvungen att vänta ut dem om jag inte skulle riskera närkontakt. Det resulterade i en dålig utgång genom svackan och mer än så behövde inte Klas som sin vana trogen bromsade ruggigt sent i den efterföljande vänstern. Han förpassade mig till andra platsen under de efterföljande två varven men på det sista varvet satsade jag lite hårdare än vanligt genom ess-partiet och fick med mig tillräckligt mycket fart för att på nytt kunna gå om Klas och hans Hondatwin upp mot Ejes. När sedan Klas försökte svara fick han en hårresande sladd ut ur hårnålen och det gav mig det andrum jag behövde för att erövra helgens andra seger. Lite extra roligt var dessutom att Rash här på forumet anordnat en samåkning upp till söndagsracet för en handfull tappra Göteborgare utan någon större tidigare erfarenhet av classic racing. Det kändes därför extra kul att tillsammans med Klas och övriga förare kunna bjuda på en sevärd batalj för åskådarna under avslutningsvarven.

Här är första halvan av heat 2, söndagsracet, i 500cc-klassen. Även det tillhandahållet av Klas med familj. Tyvärr är de spännande avslutningsvarven dock inte med på filmen p.g.a. tekniskt strul.
http://www.youtube.com/watch?v=CwI5HmTwv6E

Summa summarum så har jag gjort 6 tävlingsstarter i 500cc-klassen den här säsongen och vunnit alla, utom den när jag blev 5:a på en lånad hoj under 48-årsracet. Ett facit som räckte för att ge mig första platsen i den Svenska Classic Racing Cupen 2013 med Klas Eriksson på en andra plats och Örjan Sjöström på den tredje. Som en bonus har jag nu dessutom lyckats med konststycket att samla på mig 4 av de 6 målgångar som jag behöver inom de närmaste 13 månaderna för att få delta i nästa års Manx GP. De kvarvarande 2 målgångarna måste enligt statuten genomföras samma säsong som deltagandet och kan alltså inte klaras av förrän till våren. Därmed är min målsättning för årets säsong avklarad och för att inte riskera att utsätta min trasiga vänsterfot för en onödig krasch innan jag fått gjort den avslutande operationen i höst så avstår jag härmed från fortsatt tävlande i år. Det har varit underbart att få komma ut på racerbanan igen så här under slutet av sommaren och träffa alla racinggelikar i classicdepån, men det nöjet får inte äventyra ambitionen att komma väl förberedd till ön om knappt 11 månader.

Prispallen i Svenska Classic Racing Cupen 2013 500cc: 1)Björn Gunnarsson 2) Klas Eriksson 3)Örjan Sjöström
Segrare i svenska cupen.jpg

På återhörande!
/Björn
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Grattis till återkomsten på asfalten!
Skoj också att se tempot i Classic Racing, med de gamla järnen - det går inte långsamt!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Alltid lika kul att läsa dina racerapporter och grattis till segern i Cupen:tummenupp

Är sur på mej själv att jag inte kom iväg och såg något race, men man får väl sikta in sig på nästa år istället.
Det var kul att träffa dig i Mariestad och din föreläsningen var kanon.

Ha det bra
/John
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bättre sent än aldrig som det brukar heta. Nåväl här kommer några rader från säsongens sista svenska classic-tävling som ägde rum på anrika Gälleråsen.

Fördelen med att vara lite sen med racerapporten är att fler hinner lägga upp film. Den här rullen har vår finske vän Ari Tiainen filmat och visar hur det kan se ut bakom en Norton Manx. Klas har 41, jag har 69 på min hoj och så småningom dyker Lasse Sandberg upp med nummer 17 och snuvar Ari på tredjeplatsen. Tyvärr rasade Aris Manx till söndagsracet...
http://www.youtube.com/watch?v=bPBNPqqMLFM

Det har varit underbart att få komma ut på racerbanan igen så här under slutet av sommaren och träffa alla racinggelikar i classicdepån, men det nöjet får inte äventyra ambitionen att komma väl förberedd till ön om knappt 11 månader.

På återhörande!
/Björn


Trevlig läsning! Och ljudet av en varvande stånka gör en tårögd. :kär

Det måste inte vara senaste teknik, många cylindrar och tvåhundra hästar. :tummenupp

Dates for the 2014 Manx Grand Prix: 16th to 29th August
http://www.manxgrandprix.org/Manx-Grand-Prix-2013/Visiting-the-MGP


Så då får man lägga en sen semester näst år!:)
 

roger cbr

Team RR
Gick med
28 Aug 2008
Ort
lidköping
Hoj
2008 honda cbr 1000 rr
Hej! Var på ditt föredrag i mariestad! Du pratade om en bussresa till isle of man? När får man reda på detaljer om den? Tack så hemskt mkt för ett bra och roligt föredrag! Med vänlig hälsning, Lola och Roger :tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Återkoppling på SpeedArtDesign i Mariestad

Igår så tog jag hojen och åkte från Stockholm till Mariestad och evenemanget Speed Art Design.
Där höll Björn en föreläsning om äventyret på Isle of Man 2012.
Det var kul att träffa Björn, men framför allt att höra honom berätta om tävlingen.
Föreläsningen avslutades med en on-board film av ett varv, samtidigt som han berättade om alla svåra passager, kurvor och hopp.
Det gav så mycket mer än att bara titta på en film.

Man blir otroligt imponerad av alla som vågar köra såna här tävlingar.

Jag hoppas verkligen att Björns satsning på Isle of Man GP 2014 och TT 2015 lyckas.

View attachment 391472

Alltid lika kul att läsa dina racerapporter och grattis till segern i Cupen:tummenupp

Är sur på mej själv att jag inte kom iväg och såg något race, men man får väl sikta in sig på nästa år istället.
Det var kul att träffa dig i Mariestad och din föreläsningen var kanon.

Ha det bra
/John

Hej John och ursäkta min sena återkoppling. Har som sagt begränsad tillgång på både internet och tid nu när jag är i Skåne och jobbar under några månader. Får väl ta igen det efter operationen i höst som lär rendera i några veckors sjukskrivning efteråt...:)

Kul att du gillade föredraget (fattades väl bara annat när du berättade att du åkt ända från Stockholm för att lyssna;)) och tack för att tänkte på att ta en bild för publicering här i tråden. Det är sånt jag aldrig kommer att tänka på själv förrän allt är över...:död Det är alltid skönt att få positiv feedback när man gjort något så självutlämnande som att ställa sig på en scen och berätta om sin egen person och sina upplevelser. Jag skulle ljuga om jag påstod annat än att anspänningen var rätt hög timmen innan det var dags att äntra estraden i stadshuset i Mariestad. Jag hade ju visserligen hållit föreläsningen en gång innan, men då var det för ett gäng initierade banrävar från SMC väst. Den här gången ville jag lägga framträdandet på en nivå, utan alltför mycket teknikaliteter och facktermer, så att även en "icke-motorcyklist" skulle ha en chans att hänga med i svängarna. Det är ju lite av en utmaning i sig att tala om ett så smalt ämnesområde inför en så potentiellt differentierad publik som man kan stöta på under en allmän föreläsning i en kommunal byggnad...:D Alla verkade dock nöjda och glada bland dem som kom fram och snackade efteråt och själv hade jag hur trevligt som helst under hela helgen i Mariestad eftersom SpeedArtDesign verkligen levde upp till mottot och bjöd på massor av olika upplevelser och intryck.

En av de kanske roligaste sakerna under hela eventet för egen del var att jag fick möjlighet att förmedla kontakten mellan arrangören och Daniel, alias DSL-FZR här på forumet. Daniel kom fram i samband med mitt föredrag för SMC på Kinnekulle i våras och berättade att han tecknade i blyerts. Han hade följt den här IoM-tråden sedan mitt deltagande i Manx och undrade nu försynt om han fick ge sig på att teckna av mig "in action" på ön. Eftersom jag råkar vara ett stort fan av just blyertsteckningar, detaljrikedomen går att få otrolig trots att bilden egentligen inte utgörs av annat än olika nyanser av skuggor och gråskalor, tyckte jag att det lät som en kul idé. Sagt och gjort så skickade jag några lämpliga foton som underlag till Daniel och under sommaren har jag sedan fått regelbundna uppdateringar på hur teckningen vuxit fram och nu är det nog inte så långt kvar innan den är klar om jag förstått honom rätt. Nåväl, eftersom Daniel, frånsett att han är en trevlig och ödmjuk kille, dessutom har en masterexamen i Industrial Design Engineering från i våras så slog det mig under mina förberedelser inför Mariestad att han hade platsat perfekt som utställare av sin konst med motortema. MCHK-R nappade på idén och upplät en plats i sitt tält åt Daniel som därmed nu kan stoltsera med att ha klarat av sin första offentliga utställning.
Kul för en kille som är värd att uppmärksammas både för sin talang och sin person, eller hur?!:tummenupp

Tyvärr blir jag aldrig färdig att själv fotografera på sådana här tillställningar, men på den här ögonblicksbilden från MCHK-R-tältet syns i alla fall några intresserade besökare studera ett urval av Daniels eminenta svartkonster med blyertspennan...;)
Daniel SpeedArt.jpg

På återhörande!
/Björn
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tack så jättemycket för dom fina orden Björn! Vet ju inte vad jag ska svara :tungan Var verkligen hur kul som helst att ställa ut lite teckningar och se att folk gillar nåt som man själv är förtjust i. Och ditt föredrag var helt fantastiskt! Nu kan jag sova på nätterna igen efter att jag missade ditt föredrag efter SMC-kursen i våras. Ett gott betyg måste ju vara att till och med mamma sa att det var bland det mest intressanta hon varit med om efteråt. Hon brukar ju säga "kör försiktigt" ungefär 100 ggr innan jag ska köra lite hoj ;) Och nu går det snabbt framåt med teckningen. Började med det mest komplicerade vilket är dig och hojen. Snart bara portättet till vänster och muren till höger kvar, och lite ränder i asfalten :)
 

Bifogat

  • IMG_0996.jpg
    IMG_0996.jpg
    238.3 KB · Visningar: 249
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top