Sony HDR-AS 15

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Jag köpte en adapter från actioncameras så man kan montera gopro fästen på as-15, funkar riktigt smutt. Köpte en gopro grab bag of mounts samtidigt. Enda modden som måste göras nu är att köpa dom andra framsidorna och proppa i lite brusreducerande mojjs i huset eller borra hål i originalet för att få lite bättre ljud.

IMG_6716.jpgIMG_6718.jpgIMG_6719.jpg


 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, jycken får springa ett par varv om dan. Fast det borde vara jag. Men hon har svårt för o köra skotran.

Jag gillar att sonyn har stativgänga. Då får jag användning för alla andra fotoprylar jag har. Samt att den har bättre mörkeregenskaper än gopro white (jämförbar prisklass).

Skall prova den på skidhjälmen nån dag .
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Verkar ha trillat in en firmware update för någon vecka sedan, ska prova den så fort jag kommer hem!
Verkar vara endel trevliga uppdateringar. 60 fps läget fungerar även med ljud.

What Does This Do?
Sony is offering a firmware update for your Digital HD Video Camera Recorder (Action Cam) which provides the following benefits:
Adds the "PS" recording mode (1080/60p)
Available for shooting smooth images in fast moving scenes using HFR (High Frame Rate) shooting

Adds the "WATER" mode scene selection
Set to WATER mode for a suitable WB (White Balance) setting during underwater shooting
Adds the "BEEP" setting to enable the capability to turn off the beep sound
Use this new menu selection to configure the beep sounds to one of the following available settings:
Both Rec and Setting beep on
Rec beep on and Setting beep off
Both Rec and Setting beep off
 
Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Har redan uppgraderat men har inte testat det nya mer än att numera kan man få bort det super dryga ljudet när kameran startar:banana
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Förstår nu..haha enormt utbud i jämförelse med sonyn blev ett noname tank fäste samt hjälm fäste (sonys)
 

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Stockholm-Linköping
Hoj
CBR600F3-97
Lite mer genomgång om kameran om man har funderingar.

Riktigt trevlig snubbe som verkar ha rätt bra koll på teknik-prylar.. Han prövar även massa kina-kameror om man har en väldigt begränsad budget.
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Provat Sonys nya hjälmfäste BLT-HB1 (fick modda det så att den sitter fast med kardborreband) men man hör ju mer eller mindre inget...bara brus när man kommer upp i fart. Är detta normalt eller? Isf så kan jag ju säga att jag är kraftigt besviken. Kan man lägga till tejp över micen?
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Fundera på att köpa denna sony ... Ingen som total sågar den eller är den ett bra alt mot gopro ?
Har tittat på mängder av klipp på youtube sony vs gopro. Och tycker den står sig bra även mot gopro3 black
om man nu tänker att det är halva pengen oxå
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fundera på att köpa denna sony ... Ingen som total sågar den eller är den ett bra alt mot gopro ?
Har tittat på mängder av klipp på youtube sony vs gopro. Och tycker den står sig bra även mot gopro3 black
om man nu tänker att det är halva pengen oxå

Jag tycker den funkar bra :)

http://www.youtube.com/channel/UCU4g0m9X9cI-BZqtE4HSQng?feature=watch

Lite videos från min... köper du en Go Pro Black se till att "Inte" uppdatera den eftersom då verkar den hänga sig lite titt som tätt.

Inga såna problem med sony.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
... köper du en Go Pro Black se till att "Inte" uppdatera den eftersom då verkar den hänga sig lite titt som tätt.

Inga såna problem med sony.

Faktum är att mina inte har hängt sig en enda gång efter den senaste uppdateringen. Den innan däremot fick dem att hänga sig. Så GoPro tycks ha rett ut problemen.

För mig stod det mellan Sonyn och GoPron Jag gjorde ordentliga jämförelser och båda är kompetenta kameror. Till sist var det urvalet av tillbehör och den lite bättre bilden som tippade över vågen till GoPro för mig. Sonyn är bland annat svår att ha på bröstet...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men å andra sidan så gör sig Sonyns form bättre om man bland annat vill sätta den på sidan av något. :tummenupp

Sant. Men å tredje sidan så blev jag förvånad över hur stor Sonyns frontarea blev när den var i det vattentäta huset och jämförde den med en GoPro i dess vattentäta hus. Då var det plötsligt inte så stor skillnad som man kan tro när man ser kamerorna utan hus... :fakta
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag kör både med GoPro 2 och Sony.

GoPro:
+ Ljud
+ Menyn
- Storleken
- Något "tråkig" bild

Sony:
+ Kvalitet på bilden (dock något förvrängd, överdrivet blå)
+ Fungerar bra att spela in i 60 och 120 fp/s
+ Anti-skakläge... Fungerar grymt bra.
- Menyn
- Ljudet

Liten film filmat med både Gopro och Sony. Båda inställda på 720. GoPro:n var satt på hojen, kåpa vid kylaren. Alltså de låga bilderna med GoPro, de övriga med Sony. Tyvärr tappade jag lite frames i redigeringen och har inte orkat fixa det, där av de "gröna" bilderna.

 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Jag tycker nog Sonyn känns bäst bildmässigt med stabilisatorn..
Sen kan ju kvalitén på filmer folk har på tuben inte Alltid vara bra gjorda .
Var på alla större elektronik butikerna i dag slut eller så fanns det ingen Sony att känna på idag.
Hittade en killen som fixar en fästa till Sonyn så alla gopro grejer ska passa .
Sen då min Honda vibrerar som en mindre jordbävning gör att ska man filma med kameran monterad på hojen
Måste det nog vara en Sony med inbyggd stabilisator.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag tycker nog Sonyn känns bäst bildmässigt med stabilisatorn..
Sen kan ju kvalitén på filmer folk har på tuben inte Alltid vara bra gjorda .
Var på alla större elektronik butikerna i dag slut eller så fanns det ingen Sony att känna på idag.
Hittade en killen som fixar en fästa till Sonyn så alla gopro grejer ska passa .
Sen då min Honda vibrerar som en mindre jordbävning gör att ska man filma med kameran monterad på hojen
Måste det nog vara en Sony med inbyggd stabilisator.

Måste säga en sak om fästena också...

Körde med GoPro3 på Brno ring och vinkel fästet kunde inte hålla kvar kamran rak utan den vinklade sig bakåt tak vare vinden...även om vi skruvade åt den hårt.

Sonys vinkel fäste har klick steg istället och det håller kamran på plats hela tiden.
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Min är till salu inkl tankfäste samt hjälmfäste 10mån garanti kvar original låda mm finns kvar
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1377072368555.jpg
    uploadfromtaptalk1377072368555.jpg
    43.4 KB · Visningar: 126
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top