Bonzo
Trying real hard to be the shepherd
Då har jag äntligen fått tummen ur och satt igång ett eget bygge.
Målsättningen med det här projektet är att jag ska försöka hitta tillbaka till den känslan man hade när man brände runt på moppe i 15-årsåldern. Ni vet när man tog varje chans att stå och stampa igång moppen oavsett om det var sommar och sol eller -15, snö och snålblåst. När man var kung i sin egen sfär, hela världen låg för ens fötter och man inte såg någon anledning till varför man inte skulle hinna byta förgasare på moppen innan man åkte till skolan på morgonen.
Objektet för ombyggnad blev till slut en Kawasaki Z750 Ltd -82. En hoj med luftkyld parallelltwin och kickstart, en perfekt utgångspunkt i mina ögon.
Jag kommer under byggets gång strippa ner hojen så mycket det går, och försöka hålla det så enkelt och avskalat som möjligt. Det kommer handla mycket om estetiska förändringar men under resans gång måste jag ge mig på det maskinella också. Hojen har inte varit igång på ett par år och enligt tidigare ägare verkar det vara strul med förgasarna, troligtvis är det membranen som tackat för sig.
Så här såg hojen ut när jag hämtade den förra helgen.
Plockade bort sadel och bakparti för att se hur bakramen såg ut. Den var lite lång så...
...den fick smaka på kapen.
Rensade fronten, slängde på andra risers och ett styre jag hade sedan tidigare. Sänkte även gaffeln några cm i kronan, mest för att se om det gjorde någon märkbar skillnad
Tog loss sadelbottnen för att se om jag kanske kan använda den även framöver. Vi får se hur det blir, men för tillfället verkar det funka att få till det hyfsat.
Även den fick sig en omgång med kapen.
Kapade lite mer på bakramen och flyttade fram den bakre bygeln. Denna ska troligen vinklas en del uppåt för att möta sadeln på ett naturligare sätt.
Och längre än så har jag inte hunnit ännu, men man börjar kunna se ungefär vilket stuk jag är ute efter i alla fall.
Målsättningen med det här projektet är att jag ska försöka hitta tillbaka till den känslan man hade när man brände runt på moppe i 15-årsåldern. Ni vet när man tog varje chans att stå och stampa igång moppen oavsett om det var sommar och sol eller -15, snö och snålblåst. När man var kung i sin egen sfär, hela världen låg för ens fötter och man inte såg någon anledning till varför man inte skulle hinna byta förgasare på moppen innan man åkte till skolan på morgonen.
Objektet för ombyggnad blev till slut en Kawasaki Z750 Ltd -82. En hoj med luftkyld parallelltwin och kickstart, en perfekt utgångspunkt i mina ögon.
Jag kommer under byggets gång strippa ner hojen så mycket det går, och försöka hålla det så enkelt och avskalat som möjligt. Det kommer handla mycket om estetiska förändringar men under resans gång måste jag ge mig på det maskinella också. Hojen har inte varit igång på ett par år och enligt tidigare ägare verkar det vara strul med förgasarna, troligtvis är det membranen som tackat för sig.
Så här såg hojen ut när jag hämtade den förra helgen.
Plockade bort sadel och bakparti för att se hur bakramen såg ut. Den var lite lång så...
...den fick smaka på kapen.
Rensade fronten, slängde på andra risers och ett styre jag hade sedan tidigare. Sänkte även gaffeln några cm i kronan, mest för att se om det gjorde någon märkbar skillnad
Tog loss sadelbottnen för att se om jag kanske kan använda den även framöver. Vi får se hur det blir, men för tillfället verkar det funka att få till det hyfsat.
Även den fick sig en omgång med kapen.
Kapade lite mer på bakramen och flyttade fram den bakre bygeln. Denna ska troligen vinklas en del uppåt för att möta sadeln på ett naturligare sätt.
Och längre än så har jag inte hunnit ännu, men man börjar kunna se ungefär vilket stuk jag är ute efter i alla fall.