Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Vem säger vad som är en skev tanke?
Min egen uppfattning om min kropp är säkert enligt många väldigt skev... men det är mina åsikter, likaså är det dina åsikter om vem som har en skev uppfattning om sin egen kropp.
Väldigt svenskt tankesätt må jag säga! :)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Välbehövlig vilodag idag!

Var med om ett lustigt fenomen i bensparken för nån dag sen, hur lätt jag än lyfte så slutade inte benen skaka.

Vet inte om det berodde på att jag körde vader dagen innan. Nån med input? Kan det ha varit för att jag lyfte på knäna för mycket från "sittdynan" så att säga?
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Hur spänner du när du kör? Var det första övningen för ben i övrigt? Uppvärmningsövning eller kör du den som en "tung" övning?
Mina ben brukar skaka, fast det är dock efter 8 set frontböj, 6 set benpress, 4 set bencurl, 3 set stela mark och avslutar med 3-4 set benspark (ett eller tvåbens).
Då går man vackert, och mår über!
....Fan, nu blev jag så jävla sugen på morgondagens benpass!

Välbehövlig vilodag idag!

Var med om ett lustigt fenomen i bensparken för nån dag sen, hur lätt jag än lyfte så slutade inte benen skaka.

Vet inte om det berodde på att jag körde vader dagen innan. Nån med input? Kan det ha varit för att jag lyfte på knäna för mycket från "sittdynan" så att säga?
 

tkdrille

Guest
Idag var jag rätt nöjd över mitt bröstpass. 102,5 som högsta vikt i bänk. Ger resultat och de är skoj.
Kör biceps samtidigt och fick till de rätt bra med men räkna inte vikterna =)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Vem säger vad som är en skev tanke?
Min egen uppfattning om min kropp är säkert enligt många väldigt skev... men det är mina åsikter, likaså är det dina åsikter om vem som har en skev uppfattning om sin egen kropp.
Väldigt svenskt tankesätt må jag säga! :)

Jag håller med, för de flesta funkar det ändå men jag tänkte mer på dem som faktiskt mår dåligt av tänket kring kost och träning. Sedan jag gick ut med att jag hade bulimi och under mitt tillfrisknande har jag kommit i kontakt med sjukt många i samma situation.

Jag anser att många lever i gränszonen och att gränsen är nådd den dagen det drabbar det sociala livet och att inte kunna unna sig godsaker utan att kompensera jämt. Men kompensationen i sig handlar ju om en mängd också, är det att ge sig ut på 1 mils löpning på morgonen för att sen gymma på kvällen för att kompensera ätardagen är något på tok. Men att ta en promenad extra ser jag inte som något fara så länge man kan släppa gårdagens ätande.

Men vi kan ha helt olika erfarenheter å andra sidan. Jag känner också många som lever med kaloriräkning varje dag oavsett form och jag tycker inte att det är skevt så länge man mår bra. Det är när man mår dåligt som det är skevt i mina ögon :)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hur spänner du när du kör? Var det första övningen för ben i övrigt? Uppvärmningsövning eller kör du den som en "tung" övning?
Mina ben brukar skaka, fast det är dock efter 8 set frontböj, 6 set benpress, 4 set bencurl, 3 set stela mark och avslutar med 3-4 set benspark (ett eller tvåbens).
Då går man vackert, och mår über!
....Fan, nu blev jag så jävla sugen på morgondagens benpass!

Spänner framsidan av benen, och vristerna för att fötterna ska va stilla.

Nej det var sista benövningen! Körde squats och kombinerad benpress/knäböj, tog det lugnt då det eldade gött i knäna! Uppvärmningen är alltid 15-20kg benspark och den här lustiga mskinen där man squeezar ljumskarna :)

Var inte lika utmattad som jag brukar vara när det kom till sparken, så jag tyckte det var jävligt lustigt.

Ja ben är jävligt fint, testosteronet sprutar när man lyfter snortungt :D
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Jag anser att många lever i gränszonen och att gränsen är nådd den dagen det drabbar det sociala livet och att inte kunna unna sig godsaker utan att kompensera jämt. Men kompensationen i sig handlar ju om en mängd också, är det att ge sig ut på 1 mils löpning på morgonen för att sen gymma på kvällen för att kompensera ätardagen är något på tok. Men att ta en promenad extra ser jag inte som något fara så länge man kan släppa gårdagens ätande.

Njae...på tok är fel att säga imo. Handlar väl snarare om vilka mål och ambitioner man har. Lever man för gymmet så är det självklart att det är prio 1 och att det sociala livet planeras kring träningen och inte tvärtom. Så känner jag iaf. Jag vill äta min mat som jag har vägt och räknat på, äta min låda kall som varm vid den tidpunkten som jag planerat osv osv. Vissa säger att det är överdrivet och att man spenderar för mycket tid på träningen / att det är osunt - men alla Svensson som sätter arslet framför TVn så fort de kommer hem från jobbet då? Där spenderas det mer tid. Är inte det mer osunt och överdrivet?

Att kompensera är inte heller några konstigheter i mina ögon, är någons mål att ligga på X antal kcal på en dag så är det de som gäller. Unnar man sig något gott med polarna så måste överskottet bort på något sätt. Inte mer än logiskt.

Som sagt, det beror helt på vad ambitionen är. Friskis och Svettis nivån duger inte längre.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Idag sa det pang i ryggen :huvet Voltaren och vila så kanske det går att köra imorgon igen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Första gången jag (ofrivilligt) testar knäböj utan skor gav det uppenbara problem med djupet och jag kände mig rätt ovan med utförandet, men det var inte värre än att jag satte nytt personbästa med +3 reps!
Under vintersäsongen finns det inte mycket roligare saker att göra än att träna. :banana

 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Njae...på tok är fel att säga imo. Handlar väl snarare om vilka mål och ambitioner man har. Lever man för gymmet så är det självklart att det är prio 1 och att det sociala livet planeras kring träningen och inte tvärtom. Så känner jag iaf. Jag vill äta min mat som jag har vägt och räknat på, äta min låda kall som varm vid den tidpunkten som jag planerat osv osv. Vissa säger att det är överdrivet och att man spenderar för mycket tid på träningen / att det är osunt - men alla Svensson som sätter arslet framför TVn så fort de kommer hem från jobbet då? Där spenderas det mer tid. Är inte det mer osunt och överdrivet?

Att kompensera är inte heller några konstigheter i mina ögon, är någons mål att ligga på X antal kcal på en dag så är det de som gäller. Unnar man sig något gott med polarna så måste överskottet bort på något sätt. Inte mer än logiskt.

Som sagt, det beror helt på vad ambitionen är. Friskis och Svettis nivån duger inte längre.

Har man inte tävlingsambitioner är det lika väl fan om det handlar om ett kilo (eller centimeter för den delen) hit eller dit anser jag. Ett överskott från en kväll med polare dör man inte av och verkligen inte sabbar ens form för fem öre.

Har man ett mål att gå efter är det bara bra men blir det maniskt och precis på kilot och stressen för man inte når målet för man unnar sig några kvällar med polare tycker jag att det har gått lite snett där. Då är det dags att man tittar på sig själv. Hur jävla viktigt är det egentligen att väga precis xx kg vid ett visst datum?

Jag har inte sagt något om att jag tycker att det vanliga Svensson-livet där man sitter bänkad framför datorn eller TV i flera timmar är sunt.

För mig är det inte logiskt att man har ångest vare sig över mat eller träning (även utebliven träning). Då ska man ta sig en funderare på vad det är som klämmer i skon.
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Har man inte tävlingsambitioner är det lika väl fan om det handlar om ett kilo (eller centimeter för den delen) hit eller dit anser jag. Ett överskott från en kväll med polare dör man inte av och verkligen inte sabbar ens form för fem öre.

Har man ett mål att gå efter är det bara bra men blir det maniskt och precis på kilot och stressen för man inte når målet för man unnar sig några kvällar med polare tycker jag att det har gått lite snett där. Då är det dags att man tittar på sig själv. Hur jävla viktigt är det egentligen att väga precis xx kg vid ett visst datum?

Jag har inte sagt något om att jag tycker att det vanliga Svensson-livet där man sitter bänkad framför datorn eller TV i flera timmar är sunt.

För mig är det inte logiskt att man har ångest vare sig över mat eller träning (även utebliven träning). Då ska man ta sig en funderare på vad det är som klämmer i skon.

Kul med delade meningar! :tummenupp Nu kan jag inte tala för alla utan detta gäller bara mig personligen; jag har inga som helst tävlingsambitioner då jag vill vara REN. Den som säger att man kan tävla ren förtjänar en käftsmäll. Men, tävlingsformen lockar ändå. Det är den största utmaningen i mina ögon. Vem som helst kan bulka och se stor ut, dom flesta kör ju denna metod året runt å tror att dom e skit biffiga (sorgligt).
Och just nu går jag på diet, varför? För att det är kul och en utmaning. Jag har märkt att, (återigen bara personligen) en fusk dag, förstör formen i ett par dagar efter. Kanske bara jag som är extremt känslig med glykogendepåer och vattenansamling.
Jag har extrem ångest för utebliven träning! :rofl Inte för att jag känner mig tjock eller något sånt fjantigt. Jag tränar ENDAST, ENDAST!!! för att det är KUL KUL KUL. Det är min hobby....inte för att bli fin till beachen eller imponera på bruwdar. :tuttar .....och absolut inte för att bli stark. Styrka och kroppsbyggning går icke hand i hand.
Kul med lite diskussion! Nu ska jag iväg och köra ben :banana

EDIT - jag bulkade i vintras och dietar nu. Kalla mig knäpp men som sagt, det är kul. Är nu 10kg lättare, inga som helst problem. Är en skön känsla att ha den kunskapen. Man tycker synd om folk som påstår sig prövat allt för att gå ner i vikt.
 
Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Kul med delade meningar! :tummenupp

Och just nu går jag på diet, varför? För att det är kul och en utmaning. Jag har märkt att, (återigen bara personligen) en fusk dag, förstör formen i ett par dagar efter. Kanske bara jag som är extremt känslig med glykogendepåer och vattenansamling.
Jag har extrem ångest för utebliven träning! :rofl Inte för att jag känner mig tjock eller något sånt fjantigt. Jag tränar ENDAST, ENDAST!!! för att det är KUL KUL KUL. Det är min hobby....inte för att bli fin till beachen eller imponera på bruwdar. :tuttar .....och absolut inte för att bli stark. Styrka och kroppsbyggning går icke hand i hand.
Kul med lite diskussion! Nu ska jag iväg och köra ben :banana

EDIT - jag bulkade i vintras och dietar nu. Kalla mig knäpp men som sagt, det är kul. Är nu 10kg lättare, inga som helst problem. Är en skön känsla att ha den kunskapen. Man tycker synd om folk som påstår sig prövat allt för att gå ner i vikt.

Det fetstilta - varför är det så viktigt att ha formen precis alla dagar? Så mycket sväller man inte upp i vätska av att äta lite för mycket EN kväll. Kompensation behövs knappast för att ta bort vätskan, det fixar kroppen på ett par dagar utan kompensation, glykogendepåerna är välfyllda - använd dem på gymmet. Men tar du extra pass eller dylikt för du svullat kvällen innan och vill ha bort det kilot på direkten är det något som inte riktigt är "rätt". Det är ändå ingen annan än du själv som ser att du "lagt på dig".
(Man går aldrig upp ett kilo i fett på ett dygn, så snabbt händer det inte så kompensationen för att slippa det kilot är ändå onödig, återgår man till sin diet rullar det på)

Det låter som du absolut inte alls har ångest om du struntar i att träna någon dag om man ska ta dig på orden. Jag undrar om du verkligen vet vad ångest i samband med utebliven träning är? (Ångest är annars ett ord som missbrukas i vardagen, många har inte ångest men säger det trots det bara handlar om rädsla, rastlöshet och oro).

Varför är det knäppt att bulka och dieta? Det är väl en normal grej bland kroppsbyggare.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Just det jag menar, bulimi och anorexi är direkt farligt. Megarexi är bara bra skit... hehe
Jag förstår inte varför det är "fel" att planera sin träning runt kosten t.ex om man nu tvunget ska ha en pizza?
Jag äter iofs relativt öppet bara jag får i mig tillräckligt med protein/kollisar från mestadels bra källor skiter jag i om det slinker ner nåt extra, förutsatt att jag inte dietar av nån anledning.

Varför måste man släppa gårdagens frosseri om man nu har som mål att se ut på ett visst sätt? Det är lika bra mål som något annat i mina ögon. Många av dom jag lägger dieter till eller tränar gör det för att dom vill bli större, bättre form o.s.v, o alla vet vi att det kräver en hel del.

Be what YOU want to be, not what others expect you to be.

Jag håller med, för de flesta funkar det ändå men jag tänkte mer på dem som faktiskt mår dåligt av tänket kring kost och träning. Sedan jag gick ut med att jag hade bulimi och under mitt tillfrisknande har jag kommit i kontakt med sjukt många i samma situation.

Jag anser att många lever i gränszonen och att gränsen är nådd den dagen det drabbar det sociala livet och att inte kunna unna sig godsaker utan att kompensera jämt. Men kompensationen i sig handlar ju om en mängd också, är det att ge sig ut på 1 mils löpning på morgonen för att sen gymma på kvällen för att kompensera ätardagen är något på tok. Men att ta en promenad extra ser jag inte som något fara så länge man kan släppa gårdagens ätande.

Men vi kan ha helt olika erfarenheter å andra sidan. Jag känner också många som lever med kaloriräkning varje dag oavsett form och jag tycker inte att det är skevt så länge man mår bra. Det är när man mår dåligt som det är skevt i mina ögon :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Just det jag menar, bulimi och anorexi är direkt farligt. Megarexi är bara bra skit... hehe
Jag förstår inte varför det är "fel" att planera sin träning runt kosten t.ex om man nu tvunget ska ha en pizza?
Jag äter iofs relativt öppet bara jag får i mig tillräckligt med protein/kollisar från mestadels bra källor skiter jag i om det slinker ner nåt extra, förutsatt att jag inte dietar av nån anledning.

Varför måste man släppa gårdagens frosseri om man nu har som mål att se ut på ett visst sätt? Det är lika bra mål som något annat i mina ögon. Många av dom jag lägger dieter till eller tränar gör det för att dom vill bli större, bättre form o.s.v, o alla vet vi att det kräver en hel del.

Be what YOU want to be, not what others expect you to be.

Jag ställer motfrågan - varför älta gårdagens frosseri?

Sen stör jag mig lite på att jag skriver öppet om mina åsikter om vad som är skevt och genast tar ni till er det jag skrivit som om jag menade att ni alla hade skeva tankar. Det har jag varken sagt eller tyckt. Ni gör vad fan ni vill bara ni mår bra av det.

Det är när man mår dåligt som det är skevt, det har jag skrivit flera gånger och det kan du också se i inlägget du citerade mig.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Ser fint ut! Sjukt stark erru. Satsar du mer på styrka än volym?

Btw testa ha armbågarna riktade rakt ner istället för bakåt. Det hjälper att hålla uppe bröstet och du kanske slipper den obalansen som kommer när du börjar trycka upp vikten.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top