Trendspaning

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror du måste förnya dina Stockholmsbekanskaper...
Jag umgås mestadels i precis den sortens intellektuella övre medelklass som enligt mediabruset borde tillhöra hipster/bohem/södermentalitet. Ändå har jag aldrig stött på någon av dessa feminina män IRL.
Sanningen är den att intellektuell övre medelklass från Stockholm i allmänhet beter sej precis som intellektuell övre medelklass från resten av landet (och förmodligen resten av världen).
Sanningen är den att hipster/bohem/södermentaliteten bara finns hos en kollosalt liten (men medialt högljudd) del av stockholmarna.

Eller också hör du själv till gruppen så du märker inget?
Det kryllar ju av dom, man behöver ju bara gå och handla någonstans för att stöta på dom.

Du kanske missförstår mig, jag syftar alltså inte på helfjollorna utan sådana som står i varannat cafe.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det då samma look som grunge? :va
(Blomstrade upp på 90-talet och folk såg ut, mer eller mindre, som hemlösa... Ifall någon 90-talist undrar)

Jag syftar mer på att folk klär ner sig utan att för den sakens skull leta kläder i second hand handeln. Det behövs inte. Man köper nya kläder med vintage look som för tankarna tillbaka till 60- talet. Jackor, kavajer, skjortor etc.

http://www.barbour.com/eu/mens-clothing/jackets-coats/wax/barbour-steve-mcqueen™/macgrain-jacket
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Eller också hör du själv till gruppen så du märker inget?
Det kryllar ju av dom, man behöver ju bara gå och handla någonstans för att stöta på dom.

Du kanske missförstår mig, jag syftar alltså inte på helfjollorna utan sådana som står i varannat cafe.

Bara en stilla undran. Vad är en helfjolla?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag syftar mer på att folk klär ner sig utan att för den sakens skull leta kläder i second hand handeln. Det behövs inte. Man köper nya kläder med vintage look som för tankarna tillbaka till 60- talet. Jackor, kavajer, skjortor etc.

http://www.barbour.com/eu/mens-clothing/jackets-coats/wax/barbour-steve-mcqueen™/macgrain-jacket

Folk som köper en Barbour med fejklera på borde få en käftsmäll. Detta var det mest patetiska sedan Volvo lanserade lerfläckar till XC modellerna i klistermärkesform. Hur svårt är det att skita ner en bil eller jacka?
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Bara en stilla undran. Vad är en helfjolla?

Sådana som är fjolla hela vägen ut såklart?!
Inget fel på homosexuella inte heller på heterosexuella som vill verka homosexuella (metrosexuella kallas det visst), det är bara lite underligt.. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eller också hör du själv till gruppen så du märker inget?
Det kryllar ju av dom, man behöver ju bara gå och handla någonstans för att stöta på dom.

Du kanske missförstår mig, jag syftar alltså inte på helfjollorna utan sådana som står i varannat cafe.

Jag misstänker att det är (relativt) nyinflyttade som försöker smälta in.
Däremot tycker jag mig märka skillnad på stockholmare i stockholm och de samma när de är ute i provinserna.
De verkar bli osäkra och hanterar det genom att bli onödigt dryga, fjolliga eller försöka bete sig bondskt.
Samma sak men tvärt om.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag misstänker att det är (relativt) nyinflyttade som försöker smälta in.
Däremot tycker jag mig märka skillnad på stockholmare i stockholm och de samma när de är ute i provinserna.
De verkar bli osäkra och hanterar det genom att bli onödigt dryga, fjolliga eller försöka bete sig bondskt.
Samma sak men tvärt om.

Samma sak händer med bönder som kommer till stan. De blir ännu bonnigare.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Samma sak händer med bönder som kommer till stan. De blir ännu bonnigare.

Osäkerhet ja. När ska den trenden ta slut? Lika trist som ett hipsterskägg. Kan man förresten få någon rättslig efterbörd om man skulle råka, av misstag, tända eld på ett dylikt skägg?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Beträffande bönder som flyttar till stan (Stockholm i mitt fall) och deras beteendeförändringar så är det skrattretande. Men det sköna är att Stockholmare i allmänhet är väldigt toleranta och ganska vidsynta typer som uppskattar att man är sig själv. Just det gör att dessa förställda inflyttade ter sig ännu fånigare i allas ögon utom möjligen deras egna.
Som inflyttad Stockholmare vill jag därmed slå ett slag för denna förträffliga stad som bara växt i mina ögon under de dryga 12 år jag bott här.
Men givetvis finns det många sköningar som helt tappat perspektivet att garva åt också!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Beträffande bönder som flyttar till stan (Stockholm i mitt fall) och deras beteendeförändringar så är det skrattretande. Men det sköna är att Stockholmare i allmänhet är väldigt toleranta och ganska vidsynta typer som uppskattar att man är sig själv. Just det gör att dessa förställda inflyttade ter sig ännu fånigare i allas ögon utom möjligen deras egna.
Som inflyttad Stockholmare vill jag därmed slå ett slag för denna förträffliga stad som bara växt i mina ögon under de dryga 12 år jag bott här.
Men givetvis finns det många sköningar som helt tappat perspektivet att garva åt också!

Glöm inte att många av de "bönder" som flyttar till Stockholm utmärker sig på ett eller annat sätt i sina egna hemstäder och byar. De söker sig till Stockholm eftersom det är den enda större staden där de smälter in och kan ha en anonym tillvaro samt att det finns en större acceptens mot sådana som är annorlunda just för att det redan finns ett stort utbud av likasinnade. På samma sätt kan det finnas folk som är väldigt utmärkande i Stockholm som känner att staden är för liten för dem och söker sig till någon av världens verkliga metropoler där man kan vara betydligt extremare utan att för den delen sticka ut. Jämfört med dessa städer är man inte särskilt tolerant ens i Stockholm. Allt är relativt när vi talar om den här typen av frågor.

Beteendeförändringar där folk ändrar klädstil, sätt att prata och bete sig när de flyttar för att smälta in är fullt normalt, men sedan kan det så klart gå helt överstyr. Men det ligger nog något i dessa personers bakgrund som gör att de vill lämna sitt gamla liv bakom sig. Kanske inbillar de sig att de ska bli bemötta på ett annat sätt ifall de har Stockholms accent och klär sig efter det mode som för tillfället råder i innerstaden. Det har inte förändrats nämnvärt sedan jag bodde där, men det har däremot modet i mindre städer som har blivit allt mer modemedvetna. Själv tror jag man når mest respekt om man kan vara sig själv vid alla tillfällen. Viss anpassning gör nog de flesta människor som flyttar mellan olika städer. De tar med sig och tar till sig intryck genom hela livet. Dessa människor är ofta väldigt sköna där de skaffat sig distans till det mesta. För dem är den här tråden rätt irrelevant.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag syftar mer på att folk klär ner sig utan att för den sakens skull leta kläder i second hand handeln. Det behövs inte. Man köper nya kläder med vintage look som för tankarna tillbaka till 60- talet. Jackor, kavajer, skjortor etc.

http://www.barbour.com/eu/mens-clothing/jackets-coats/wax/barbour-steve-mcqueen™/macgrain-jacket

Ah, tack för svaret! Klä ner sig är en sak. Man kan tycka vad man vill om vintage. Men fejklera på kläderna, WTF!?

Alltså är jag hopplöst ute gällande klädsmak då jag siktar på att vara hel och ren. Nåväl, börjar väl bli gammal...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nåväl, börjar väl bli gammal...

Mhm. Jag brukar normalt inte känna mig gammal när jag är ute i svängen, men igår när jag passerade kön till Laroy vid 23-tide insåg jag plötsligt att jag nog är ganska gammal ändå. Känns inte länge sen man själv hängde där, men det var uppenbarligen ett gäng år sedan :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Actionkameror!

Alla skall ha en att filma sina liv med så att man kan visa andra vilket häftigt liv man lever.
Jag har också en, men den används inte så ofta. Kanske är mitt liv inte tillräckligt ballt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Actionkameror!

Alla skall ha en att filma sina liv med så att man kan visa andra vilket häftigt liv man lever.

...Det är nog snarare så att många tror att de kommer börja leva ett ballare liv så snart de köpt en kamera att filma det nya balla livet med..
Ungefär som att nån knubbis köper pulsklocka med inställningen att NU, just denna gång skall de faktiskt komma igång och träna och bli fit.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
...Det är nog snarare så att många tror att de kommer börja leva ett ballare liv så snart de köpt en kamera att filma det nya balla livet med..
Ungefär som att nån knubbis köper pulsklocka med inställningen att NU, just denna gång skall de faktiskt komma igång och träna och bli fit.

HEHE. Båda passar in på mig. Mitt liv BLEV ballare ett litet tag. Och jag gick ner 12 kilo :)
Nu är allt som vanligt igen. :p
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top