Video Bulten is fun...

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
:dummer... prova tänk efter före, någon gång
Singelolyckor kommer alltid att finnas - men som exempel, Nåt fucko kör bra mycket för fort för omständigheterna och voltar ut i terrängen, slungas ut och dör - Att kalla detta för "olycka" är fel då föraren vållat händelsen med sitt agerande. Alltså borde det benämnas "kollision"
Jag inser att vi använder ordet "olycka" även när det inte är en sådan...

Men prova att tänk efter före själv. Du kan ju inte definiera om ord bara för du själv tycker att de borde ha en annan innebörd :rofl
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:dummer... prova tänk efter före, någon gång
Singelolyckor kommer alltid att finnas - men som exempel, Nåt fucko kör bra mycket för fort för omständigheterna och voltar ut i terrängen, slungas ut och dör - Att kalla detta för "olycka" är fel då föraren vållat händelsen med sitt agerande. Alltså borde det benämnas "kollision"
Jag inser att vi använder ordet "olycka" även när det inte är en sådan...

En kollision med verkligheten?
En kollision med egot?

Kreativ grammatik: Är du sosse?
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Jag är 22 år gammal, har kört hoj i 17 år och senaste 3 åren har jag kört riktigt mycket gokartbana/motardbana med bl.a. SMC. Mitt mål är att börja tävla med supermotard inom 3-4år och lägga ner gatåkandet.

Jag har genom mina 17 år kraschat fler gånger än jag kan komma ihåg, dock de flesta offroad eller på bankörning. Jag vet vilka konsekvenser även den minsta vurpan kan ha.

Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.

Så om jag tror att alla som är dåligt klädda är dåliga förare...näe.

Är alla unga förare oerfarna och har ingen aning om riskerna...näe.

Brukar "dra-alla-över-en-kam-argument" vara vettiga...näe.

är de flesta andra förare som du ? näe
felaktigt resonerat från din sida ? Ja

Men herregud, hur kan man bedöma en förares körfömåga utifrån hans klädsel på allmän väg? Det är bara absurt. Tror du rossi skulle ha dragit på sig sin race utrustning om han skulle ner på macken för att köpa cigg?

...och fortfarande alla unga förare är beviserligen inte oerfarna och har en skev riskbedömning. Om så skulle vara fallet så måste ju jag eller mina vänner som även de har mycket erfarenhet tillhöra den kategorin.

Nu får du väl ändå ta o lära dig läsa.
Sätt inte en massa åsikter på mig som jag inte har uttryckt.
så läs och gör om gör rätt..

Halva min argumentation är angående klädseln, hur ska jag veta vilken del av min retorik som du tycker är felaktig? Är det verkligen jag som har gjort en miss här? :rolleyes:
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Nä det gick ju inte jättefort men bevisligen så klarar du inte ens av att köra så där fort.

Undrar om du klarar av att dra rätt slutsats av det faktumet framöver...?

Oh shit Rossi kraschade, bevisligen kan han inte köra ens köra så fort! :mattias

Wtf folk gör misstag, han hade sovit för lite och kollade inte där han skulle. Det är inte bevis för ett skit. Kamma till dig och kom in i matchen.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Halva min argumentation är angående klädseln, hur ska jag veta vilken del av min retorik som du tycker är felaktig? Är det verkligen jag som har gjort en miss här? :rolleyes:

om du inte vet vilken del av din retorik som är fel skall du kanske inte svara på det du inte vet är frågat/svarat ?
är man osäker på vilken retorik som den andra parten anmärker på så kan man alltid fråga. tex.

vad JAG svarade på var att du påstår dig ha kört hoj sedan du var 5 år gammal, anser du verkligen att de flesta har de kunskaperna och erfarenheten som du har när de är i din ålder ?
Nej precis det kan man nog inte, det är nog så få personer som har det att du är statistiskt insignifikant och vi kan bortse från dig ur det hänseendet.
ergo uttrycket
är de flesta andra förare som du ? näe

eftersom du är en anomali så är det därmed också felaktigt resonerat från din sida att alla andra är som du.
och jag tror inte att de har samma typ av riskhantering som en person med fler år bakom styret.
det är ju så att risk inte bara är den egna biten utan även samspelet mellan trafikanterna.
ergo uttrycket
felaktigt resonerat från din sida ? Ja

Jag tror inte man kan avgöra huruvida en förare är duktig eller dålig på att köra baserat på klädseln, däremot tror jag man kan avgöra huruvida föraren har gjort en ordentlig riskbedömning baserat på vilka kläder föraren har på sig.
har föraren enbart en mankini och flip flops på motorvägen så tror jag inte att det föraren har tänkt mest på är huruvida vad som kommer att hända om han av någon anledning åker omkull.

tror du det ?

så svaret på din fråga om vem som gjort en miss är, Ja det är du som har gjort ett antal missar.

Jag kör såpass mycket att jag anser att jag behöver den utrustningen jag har, varje gång eftersom jag inte vet när det sker något, inte om.
Du anser att på väg till o från jobbet så finns det inte en risk som gör att du behöver ta "obehaget" av skydd.

Du gör bedömningen att inget händer dig på väg till o från arbetet, fine gör det det är ditt liv och jag tänker inte lägga mig i ditt val, men om du tror att det inte händer saker på väg till o från arbetet så kan jag ju bara för skojs skull berätta att förra året så tryckte en bil nästan av mig från motorvägen, min fot var inne i hjulhuset och hade jag inte haft en ordentlig känga hade det nog inte varit lika trevligt idag. Detta skedde på väg till arbetet.
så inga flip flops för mig tack.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
vad JAG svarade på var att du påstår dig ha kört hoj sedan du var 5 år gammal, anser du verkligen att de flesta har de kunskaperna och erfarenheten som du har när de är i din ålder ?

Du kanske inte ska vara så fördomsfull över hur mycket erfarenhet andra har vid ung ålder?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Du kanske inte ska vara så fördomsfull över hur mycket erfarenhet andra har vid ung ålder?

hur menar du nu ?
menar du att folk generellt sett hör kört hoj i 17 år när de är 22 ?

är det fördomsfullt att inse det orimliga i att tro att folk generellt har den erfarenheten ?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vet ni varför sh fester har så få deltagare?

Brandskyddsmyndigheten säger Max 500 människor eller 5 sh Egon..
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Men prova att tänk efter före själv. Du kan ju inte definiera om ord bara för du själv tycker att de borde ha en annan innebörd :rofl
Jag gick en gång en kurs i GMP och då ingick en kurs i teorin bakom en olycka - tyvärr hittar jag inte nåt material att visa upp
I princip gick det hela ut på att man ser händelsen som en linje, åtgärder för att förhindra olycka som olika väggar och i dessa väggar uppstår hål beroende på omständigheter och brister.

Någonstans övergår en händelse från att vara en olycka " en plötslig oförutsägbar händelse" (som försäkringsbolag definierar det), till att vara ett förväntat resultat av en handling.

Vi försöker förhindra olycka med en teknisk åtgärd, bättre mc, ABS etc men den ökade tryggheten gör att vi kör fortare vilket gör att risken för en "olycka" istället ökar...

I just det här fallet så kanske filmen lurar ögat men det ser ut som killen kör över sin förmåga och därmed är det ingen olycka utan en produkt av en handling.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
gisses..man skulle kunna tro att vi är i slutet av kalla bistra Januari så som folk gnäller...killen brakade omkull..han klarade sig..case closed...han lär inte vara de sista som sopar av bulten iår..och nej vi har redan pratat om dettta..vi haaaar ingen lookaaaaaaal så folk kommer fortsätta åka bulten oavsett vad banfolket säger..punkt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top