Bandit 1250-tråden

North

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Luleå
Hoj
2007, Bandit 1250
Har precis börjat köra med min Bandit 07'a, grym känsla att styra omkring med en sån här fin och lättkörd hoj efter många år i hojlöst tillstånd. Jag upplever dock några mindre problem med min maskin som kanske någon har en lösning eller tips om.
Bägge problemen rör sig om växellådan nämligen:
1. Har sett att det finns växelindikatorer på eftermarknaden. Är det någon som har provat och kan tipsa om kvalitet, inkoppling mm?
2. Upplever att det är svårt att växla upp eftersom det är lite trång med att få skon under växelpedalen. Finns det kortare pedaler (så att den kommer längre fram)? Eller går den att justera till ett högre läge vilket kanske skulle underlätta?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
1. Har sett att det finns växelindikatorer på eftermarknaden. Är det någon som har provat och kan tipsa om kvalitet, inkoppling mm?
2. Upplever att det är svårt att växla upp eftersom det är lite trång med att få skon under växelpedalen. Finns det kortare pedaler (så att den kommer längre fram)? Eller går den att justera till ett högre läge vilket kanske skulle underlätta?

1. Det finns växellägesindikator att installera. Dels finns det som standard till GSX1250F (som är en Bandit med helkåpor) och dels finns det som TRE-kit (som är nån slags tändtidsjustering som inkluderar även växellägesindikator). Har aldrig provat nån av dem själv, dock.

2. Pedalen går att justera. Jag har stl 45 men har aldrig upplevt några problem med utrymme för fötterna runt växel- eller bromspedal.

Om du behöver har jag både Haynes och verkstadsmanual till låns. Bor i Luleå...
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Mycket trevlig stad Luleå!
Jag är född där och har släkt i Luleå, Råneå och Boden.
Skall antagligen dit nu i sommar, kanske vi kan ha en liten "Bandit" träff?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Vart ju lite lack när vinkeln på nya slip on-burken gjorde att de fina dyra originalväskorna inte passade. Byggde mig då en liten distans som flyttade ner burken ca 5 cm vid fästet för passagerarfotpinnen. Fick vrida mellanröret lite men nu lirar alltihopa! :)
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Vart ju lite lack när vinkeln på nya slip on-burken gjorde att de fina dyra originalväskorna inte passade. Byggde mig då en liten distans som flyttade ner burken ca 5 cm vid fästet för passagerarfotpinnen. Fick vrida mellanröret lite men nu lirar alltihopa! :)

Kanon!
Är dom bra originalväskorna samt hållarna?
Har du några bilder?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Kanon!
Är dom bra originalväskorna samt hållarna?
Har du några bilder?

Jodå, de är bra men sanslöst dyra! Jag tog dem samtidigt som jag köpte hojen och då gjorde det inte riktigt så ont att punga ut 7000 för tre väskor med hållare...

Så här såg Banditen ut packad för första långresan för fyra år sen...
B1250 ready to go.jpg
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Ser mycket bra ut.
Hur långt har du kört som längst med "Banditen"?
Har du uppgraderat till Gelé Dynan för långa turer?
Jag tycker man får lite träsmak efter en stund med original sadeln...
Funderar på att köpa Gelé Dynan. Lite dyr bara...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Ser mycket bra ut.
Hur långt har du kört som längst med "Banditen"?
Har du uppgraderat till Gelé Dynan för långa turer?
Jag tycker man får lite träsmak efter en stund med original sadeln...
Funderar på att köpa Gelé Dynan. Lite dyr bara...

Med den här har jag väl kört en 60 mil på en dag, ungefär. Det funkar bra men jag håller med om dynan. Inte den skönaste... Jag har originaldynan och har inte testat gelsadeln. Tycker också det är för dyrt. Jag kör inte så mycket långkörningar längre.

Edit: Testade 10-12 mil idag med hela väskuppsättningen monterad och högerväskan klarade sig fint från att bli rostad av ljuddämparen. Verkar som om fulmecket funkar. :)
 
Last edited:

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Låter kul!
Om jag åker dit så blir det någon gång mellan 6/7-22/7.
Jag har inte riktigt bestämt mej än. Beror på väderläget...
Är det dåligt väder blir det en resa till varmare länder...
Vi har haft riktigt bra väder här nere nu i 1-2 veckor med temperaturer runt 20-30 grader.
Men det kan ändra sig snabbt.
Har förresten monterat på TRW rearsets.
Mkt bra passform och bra justeringsmöjligheter.
Dom ser ut så här.
TRW Rearsets.JPG
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Låter kul!
Om jag åker dit så blir det någon gång mellan 6/7-22/7.
Jag har inte riktigt bestämt mej än. Beror på väderläget...
Har förresten monterat på TRW rearsets.
Mkt bra passform och bra justeringsmöjligheter.
Dom ser ut så här.
View attachment 362457

Porriga! Snygga som fan! Du ger mig alldeles för mycket dyra idéer...

Jag drar till Kemora på SMC-kurs 16-19/7 och kommer hem den 20/7. Före det är jag på utlandsturné.
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Utlandsturné?
Ska du ut och resa med hojen eller är du musiker?

Några bilder med dom monterade...
DSC01576.jpgDSC01586.jpgDSC01585.jpgDSC01570.jpg
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Alltid kul med semester...
Jag har min första semesterperiod nu och nästa period i juli.
Blir så när man jobbar 6-skift...

Angående fotpinnarna så är dom fullt justerbara upp till +25mm i höjd och +35mm längd.
Har provat dom i några av placeringarna och har hittat fram till placeringar som passar mej bra. (Mycket nöjd)
Är 185cm lång och väger ca 65-67kg.
Nästa projekt blir att montera en ny stötdämpare bak, samt nya fjädrar och olja från Öhlins i framgaffeln.
Köper antagligen en stötdämpare bak från en Hayabusa.
Går att hitta väldigt billigt på E-bay från USA (Även nya).
Är bara lite osäker på om den får plats pga gasbehållaren på stötdämparen kanske tar i abs controllern på hojen.
Många utan ABS har bytt stötdämpare till en från en Hayabusa, med mycket lyckat resultat.
Den kommer att höja bakänden ca 20-25mm, men det går att byta till längre "dogbones" så att det blir som original.
Annars får man krypa till korset och köpa en från Öhlins. (Dyr!)
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Den som är monterad på min är bra och gör bra skillnad mot fartvinden... Monteringen tar 5 min.
Köpt på Louis Tyskland via postorder för 25 Euro. Billig och prisvärd...

Angående dina avgasknallar... Plugga slangen till avgasreningen med en bult eller dyligt, så är knallarna ett minne blott.
"Slangen som går från motorn till luftrenaren på högersidan under tanken".
Slangen sitter ihop i en förgrening, bara att ta isär och trycka in en bult som går trögt och håller tätt och montera ihop igen...

Titta på den här videon (2min in så förklarar han lite om det)

Har pluggat slangen nu, funkar bra och inte minsta knall. Vad är det som händer mer av det? Ingen avgasrening? Upplever att den blev slöare men det är säkert bara vanliga inbillningen efter att man pillat på grejerna:)
 

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Här är lite info på Engelska angående PAIR systemet som jag hittade på nätet.
Är från en sida för SV650 men det fungerar samma sätt på en Bandit 1250.

How the PAIR System Works
Starting on the 2003 model, Suzuki added the PAIR system to the SV650 to reduce emissions. 99-02 SV's do not have it. Specifically the PAIR system was designed to reduce the amount of raw unburnt gasoline discharged into the atmosphere.
These unburnt gasses, from motor vehicles and aircraft are one of the hydrocarbons that contribute to the greenhouse effect.

The PAIR system works by injecting a small amount of air into the exhaust system to help keep the combustion process going. It therefore burns up more of the gasoline that was not previously burned in the combustion process inside the cylinder. It does this via a small air pump that pumps the air into a fitting on top of each valve cover.

It is a common modification on 03+ bikes to disable the PAIR system after an aftermarket exhaust has been installed. The reason the PAIR is disabled is because of a popping noise that will result. This popping noise is caused by 2 forces... (1) The aftermaket exhaust does not have the baffles like a stock system so much more noise is able to simply pass through the exhaust system. (2) After modifying the exhaust (and/or the air filter or snorkle) the bike will run lean. Running lean will cause an increased popping or backfiring. Using the correct fuel mixture for your bike's configuration will greatly reduce popping or backfiring.

Disabling the PAIR system will not increase performance since all of its effects are on post-combustion gasses. Disabling it will however increase the amount of hydrocarbons that YOU allow to enter the atmosphere.
 

ViggBandit

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Bandit 1250 SA
Gammalt inlägg

Hello Banditlovers!
Jag har blivit sugen på att uppgradera effekt/vrid men blir förvirrad av olika siffror här i tråden. Kan någon hjälpa till att reda ut begreppen?
”Friman” anger 110 hk/111Nm och ”Peakupnorth” säger 114,4hk/125,6Nm, båda med Yoshimura, luftfilter och Power Commander. Vad jag förstår så borde dessa ingrepp gå löst på väl över 10000 sek. När sedan ”Banditmannen” i helgen angav 99hk/107Nm (vrid i nivå med "Frimans" trimmade siffror) helt original så startar förvirringen. Är alla hojar helt individuella i effekt eller skiljer det på bänkningsutrustningar i olika verkstäder?
Min huvudfråga är: Upplever ni som trimmat en så stor förbättring att ni känner att kostnaden är motiverad? Jag är mest ute efter bottendrag!

Har inte fått annan återmatning än från FRIMAN på detta gamla inlägg. Finns det någon som har kunskap/synpunkter? Nu har jag iallafall beställt Leo Vince från Tyskland för 2100kr inkl. frakt och PC5 från MCWEB för 3100 inkl.frakt. Hoppas på ljud och kraft!:banana
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top