Varför ogillas glidarpersoner?

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Blir lite ledsen och fundersam när man läser inlägg i denna tråden.

Visst har det i alla år funnits gliringar mellan SH åkare och glidare, men tidigare alltid med glimten i ögat, i den här tråden är det mest påhopp ?

Tog själv kortet 79:e som 16 åring, under början av 80-talet körde jag det värsta som fanns, GPZ 900. Det fanns många anledningar till det, varav posör status precis då som nu var en av dem, men inte tittade jag ner på dem som körde Triumph som var alternativet på den tiden.

Utav alla mina gamla hoj kompisar (dvs. de som fortfarande lever och inte kört ihjäl sig ) kanske 10-15 % fortfarande kör hoj, en del glidare andra SH:ar och en del både och, oavsett vad dem kör respekterar jag dem fortfarande och vi har ett stort intresse gemensamt, våra hojar.

Vi som kör hoj är ett litet kollektiv oavsett val av fordon, och borde därför respektera varandra, inte komma med påhopp beroende på om det står HD, Triumph, KTM. Ducati eller något annat på Tanken.
 

mojja83

Guest
Du kanske har missat att sporthoj.com har bytt ägare, och nu är detta en site för alla typer av motorcyklar? Men du är ju medlem sedan 2012...så du borde inte ha så mycket med de tidigare reglerna att göra.

Ps. Jag är ganska säker på att jag skulle förnedra dig som tuff sporthojskille med en gammal Virago 535 -93 som toppar 150 km/h och har krom i överflöd om vi körde på en mysig landsväg ;)


Det betvivlar jag inte att du skulle. Jag tvivlar inte på att jag skulle förnedra dig på bana med en m3 e36 även om du satt i en m3 e92a men vad det har med samtalsämnet att göra förstår jag inte,

Jag har kört 40 mil på en motorcoykel och har redan fattat vad sportcykel är och vad glidarhoj aka kromsläde är.
 

mojja83

Guest
Och detta angående vridmoment ska man behöva ta upp det för 1000 gången?

VRIDMOMENT har ingenting med effekt eller 0-100 siffror att göra, Det som gäller är HÄSTKRAFTER dom som inte förstår detta borde snarast ta en kurs i matematik.

Du kan ha 1 000 000 nm men utan hk så gör din hoj o-100 på en evighet,
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det betvivlar jag inte att du skulle. Jag tvivlar inte på att jag skulle förnedra dig på bana med en m3 e36 även om du satt i en m3 e92a men vad det har med samtalsämnet att göra förstår jag inte,

Jag har kört 40 mil på en motorcoykel och har redan fattat vad sportcykel är och vad glidarhoj aka kromsläde är.

Det har med att "skinnsoffan" går att köra betydligt mer aktivt och förnedra den tuffa kormojskillen som tidigare stod och glänste med sin sporthoj som går "apsnabbt" och ser ner på glidare...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Och detta angående vridmoment ska man behöva ta upp det för 1000 gången?

VRIDMOMENT har ingenting med effekt eller 0-100 siffror att göra, Det som gäller är HÄSTKRAFTER dom som inte förstår detta borde snarast ta en kurs i matematik.

Du kan ha 1 000 000 nm men utan hk så gör din hoj o-100 på en evighet,

Vad händer om du har 1 000 000 hk men 0 i vridmoment? :va
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Och detta angående vridmoment ska man behöva ta upp det för 1000 gången?

VRIDMOMENT har ingenting med effekt eller 0-100 siffror att göra, Det som gäller är HÄSTKRAFTER dom som inte förstår detta borde snarast ta en kurs i matematik.

Du kan ha 1 000 000 nm men utan hk så gör din hoj o-100 på en evighet,
Och med 0 nm får du svårt att komma i rullning
 

mojja83

Guest
Det har med att "skinnsoffan" går att köra betydligt mer aktivt och förnedra den tuffa kormojskillen som tidigare stod och glänste med sin sporthoj som går "apsnabbt" och ser ner på glidare...


Ser ej ned på glidare eller mina medmänniskor överhuvudtaget, Men detta anser jag vara ett forum för snabba sporthojar och människor som gillar fart. Tyvärr har jag svårt att se hur klientelet kromsläde passar in här.
 

mojja83

Guest
Nu ska jag försöka vara väldigt pedagogisk så även den största dumbom förstår skillnaden mellan HK och NM,

Antag att du ska köra skit i en skottkärra. Vridmomentet är hur mkt du orkar ha på kärran för att bära upp den. Varvtalet är hur fort du går/springer med kärran.

Om du nu får i uppgift att flytta en skithög från en plats till en annan så kan vi säga att effekten är ett mått på hur snabbt du blir klar med uppgiften. En liten ettrig motor med lågt vridmoment får varva mkt för att utföra samma arbete/effekt medan en stor lågvarvig motor lassar på rejält i varje kärra, men masar sig fram långsamt så de blir klar samtidigt. De har alltså samma effekt.

Vridmomentet är ju hur kraftigt kolvarna trycks ned vid förbränningen och vrider runt vevaxeln. Effekten är summering av mängden kraft i varje kolvslag ggr hur många sådana det görs under en viss tid.

Effekt är ju ett mått på ett arbete eller en viss energimängd. I exemplet ovan blir enheten för effekt: Mängd skit förflyttad per sekund! Det går åt en viss mängd arbete per sekund för att accelerera en bil upp till en viss hastighet.

Det enda chefen bryr sig om är ju hur snabbt man flyttar skiten, och inte hur man går till väga. Slutsatsen är att det är effekten som (avgör/är ett mått på) hur snabbt en bil accelererar. Vrid och varv beskriver bara hur effekten uppnåtts skulle man kunna säga.

Avslutar med att förkorta formeln längre upp i tråden:
Vridmoment*varvtal/7024=effekten
effekten*7024/vartal=vridmomentet

Ex. Saab 9000T 175 hk/5300 rpm och 273 Nm/3000 rpm
273*3000/7024=117 hk
175*7024/5300=232 Nm

Detta är de enda kända punkterna om man inte har kurvor framför sig, och säger att när den når max vrid ger den 117 hk och vridkurvan har hunnit sjunka 41 Nm därifrån upp till 5300 rpm. Vid 3000 rpm på 5:an gör den ca 120 km/h. En Opel Vectra varvar ca 4.800 rpm på 3:an i 120 km/h. Den ger 115 hk vid 5400 rpm och då kanske runt 105 hk vid 4800 rpm. Detta betyder att vid denna fart accelererar Saaben ca 10% snabbare på 5:an än vad Opeln gör på 3:an (förutsatt samma vikt och luftmotstånd)

Sedan kan man ju naturligtvis plocka ett varvtal i ett effekt- och vrid-diagram och se att man kan räkna fram att de stämmer överens enligt formeln ovan. Det är bara att prova i de Rototest Teknikens värld brukar redovisa, så har man snart kläm på det här.'

SOM JAG INNAN SAGT NM HAR INGET ATT GÖRA MED 0-100 TIDERNA.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ser ej ned på glidare eller mina medmänniskor överhuvudtaget, Men detta anser jag vara ett forum för snabba sporthojar och människor som gillar fart. Tyvärr har jag svårt att se hur klientelet kromsläde passar in här.

Som sagt, se dig runt i de olika forumdelarna och du märker rätt fort att sporthojar bara är en del av vad som diskuteras här. Sen att namnet Sporthoj.com lever kvar är väl en annan femma, förmodligen smidigare så än att döpa om forumet till Vilkenhojduvill.com.
 

mojja83

Guest
Sporthoj är forum för alla som kör snabb motorcykel. Vad är då snabb motorcykel? Är det över 100km/h när ingen vridstark glidare kommer åt oss eller räknas 0 till 100km/h ?


Hoppas du läser min dummie för folk som inte besitter matematikens enkla gåvor. Vridmoment har inget med effekt eller acceleration att göra. Där avgör endast effekt.
 

mojja83

Guest
спортивный мотоцикл начинается с 998 куб. Во всем дер обычай велосипед


Tyvärr inte serb och har ej blivit fostrad till att vara en god komunist. Men ta det på serbokratiska så får du gladeligen ett svar!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ser ej ned på glidare eller mina medmänniskor överhuvudtaget, Men detta anser jag vara ett forum för snabba sporthojar och människor som gillar fart. Tyvärr har jag svårt att se hur klientelet kromsläde passar in här.

Nu är det så att på den här sidan finns det användare som har allt ifrån ingen motorcykel till 30 motorcyklar. Allt ifrån 125cc till 1800cc. Allt ifrån custom, hemmabyggen, riktigt gamla hojar, nakenhojar, sporthojar till rena tävlingshojar. Det finns både män och kvinnor, heterosexuella, homosexuella, bisexuella och alla olika typer av tyckande och tänkande människor!

Vad sidan heter spelade en roll för 10 år sedan, idag har den samma namn men har expanderat enormt och rymmer alla typer av intressen...vare sig du vill det eller ej!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu ska jag försöka vara väldigt pedagogisk så även den största dumbom förstår skillnaden mellan HK och NM,

Antag att du ska köra skit i en skottkärra. Vridmomentet är hur mkt du orkar ha på kärran för att bära upp den. Varvtalet är hur fort du går/springer med kärran.

Om du nu får i uppgift att flytta en skithög från en plats till en annan så kan vi säga att effekten är ett mått på hur snabbt du blir klar med uppgiften. En liten ettrig motor med lågt vridmoment får varva mkt för att utföra samma arbete/effekt medan en stor lågvarvig motor lassar på rejält i varje kärra, men masar sig fram långsamt så de blir klar samtidigt. De har alltså samma effekt.

Vridmomentet är ju hur kraftigt kolvarna trycks ned vid förbränningen och vrider runt vevaxeln. Effekten är summering av mängden kraft i varje kolvslag ggr hur många sådana det görs under en viss tid.

Effekt är ju ett mått på ett arbete eller en viss energimängd. I exemplet ovan blir enheten för effekt: Mängd skit förflyttad per sekund! Det går åt en viss mängd arbete per sekund för att accelerera en bil upp till en viss hastighet.

Det enda chefen bryr sig om är ju hur snabbt man flyttar skiten, och inte hur man går till väga. Slutsatsen är att det är effekten som (avgör/är ett mått på) hur snabbt en bil accelererar. Vrid och varv beskriver bara hur effekten uppnåtts skulle man kunna säga.

Avslutar med att förkorta formeln längre upp i tråden:
Vridmoment*varvtal/7024=effekten
effekten*7024/vartal=vridmomentet

Ex. Saab 9000T 175 hk/5300 rpm och 273 Nm/3000 rpm
273*3000/7024=117 hk
175*7024/5300=232 Nm

Detta är de enda kända punkterna om man inte har kurvor framför sig, och säger att när den når max vrid ger den 117 hk och vridkurvan har hunnit sjunka 41 Nm därifrån upp till 5300 rpm. Vid 3000 rpm på 5:an gör den ca 120 km/h. En Opel Vectra varvar ca 4.800 rpm på 3:an i 120 km/h. Den ger 115 hk vid 5400 rpm och då kanske runt 105 hk vid 4800 rpm. Detta betyder att vid denna fart accelererar Saaben ca 10% snabbare på 5:an än vad Opeln gör på 3:an (förutsatt samma vikt och luftmotstånd)

Sedan kan man ju naturligtvis plocka ett varvtal i ett effekt- och vrid-diagram och se att man kan räkna fram att de stämmer överens enligt formeln ovan. Det är bara att prova i de Rototest Teknikens värld brukar redovisa, så har man snart kläm på det här.'

SOM JAG INNAN SAGT NM HAR INGET ATT GÖRA MED 0-100 TIDERNA.
Vad gör din honda cbr600rr 0-100 ?
 

mojja83

Guest
Nu är det så att på den här sidan finns det användare som har allt ifrån ingen motorcykel till 30 motorcyklar. Allt ifrån 125cc till 1800cc. Allt ifrån custom, hemmabyggen, riktigt gamla hojar, nakenhojar, sporthojar till rena tävlingshojar. Det finns både män och kvinnor, heterosexuella, homosexuella, bisexuella och alla olika typer av tyckande och tänkande människor!

Vad sidan heter spelade en roll för 10 år sedan, idag har den samma namn men har expanderat enormt och rymmer alla typer av intressen...vare sig du vill det eller ej!

Byt namn och layout på sidan så slipper folk förknippa den för att vara en sida för sporthojar som gillar snabba motorcyklar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top