Konsekvenser av hojåkning

Raderad medlem 51742

Guest
Är det någon som har en aning?
Det borde väl vara så att batterierna har full kapacitet redan från början, om de är fulladdade alltså?

Beror nog lite på typ av batteri. Är det samma typ av batteri på rullstolen som i vanliga bilar?
 

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Batterier i en elrulle är gjorde för cyklisk drift de vill säga att dom är gjorda för att laddas upp och sen köras ner och sen laddas upp igen och inte som en bil när de laddas under drift

Batterier för cyklisk drift blir bättre efter att dom är cyklade några gånger, har för mig att dom ger ca 85-90 % när dom är nya om man testar dom
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Batterier i en elrulle är gjorde för cyklisk drift de vill säga att dom är gjorda för att laddas upp och sen köras ner och sen laddas upp igen och inte som en bil när de laddas under drift

Batterier för cyklisk drift blir bättre efter att dom är cyklade några gånger, har för mig att dom ger ca 85-90 % när dom är nya om man testar dom
Okej!
Då kanske jag skulle vänta en vecka (?) innan jag dömer ut dom och skriker om byte?
Eller tar det längre tid. Än sju cykler alltså?
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Din tråd är det bästa jag har läst någonsin.....:tummenupp:tummenupp
Det du har gått igenom, och går igenom berör en verkligen....

Håller på med Mc-kort just nu, uppkörning V-34.... :)

Kommer tänka på din story varje gång jag sätter mig på hojen...

Tack för att du delar med dig!!!!!!!!
 

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
Okej!
Då kanske jag skulle vänta en vecka (?) innan jag dömer ut dom och skriker om byte?
Eller tar det längre tid. Än sju cykler alltså?

Nej..Du bör märka skillnad efter 7 cykler. Vi Cyklar batterierna 10 ggr innan vi monterar dem i elrullstolarna
(Jag jobbar på INVACARE som elrullstols tekniner)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej..Du bör märka skillnad efter 7 cykler. Vi Cyklar batterierna 10 ggr innan vi monterar dem i elrullstolarna
(Jag jobbar på INVACARE som elrullstols tekniner)
Oj, intressant!

Jag får vänta lite och se om batterierna kommer igång om ett tag, okej. Fast nu undrar jag varför inte också Permobil har som krav att cykla sina utbytesbatterier innan byte? Det är ju självklart egentligen, nu när du berättat hur det ska gå till!
Värdefullt att du som fackman talar om vad som gäller!

Som du kanske sett är jag helsponsad av era kollegor på Permobil. Lite märkligt att det aldrig ens var någon diskussion om andra fabrikat när frågan om elrulle kom i mitt fall.

En dag när jag ännu låg i Uppsala kom en kille och visade en demorulle och kollade hur mycket jag kunde röra armar och händer dvs. nästan ingenting (då ca. ett halvår efter krashen).
Hakstyrning var enda alternativet. Han hade med en ställning med joystick som efter lite mickel passade på mina numera ganska späda axlar. Efter tio minuters provkörning konstaterade jag att det var svårt, ovant och alldeles... Underbart!

När jag slapp respiratorn hamnade jag i en rulle där jag fick be personalen om att bli körd till matsalen eller vrida stolen ett halvt varv så jag såg tv:n. Fruktansvärt att vara så beroende. Hade någon sagt då att jag skulle kunna byta kanal själv eller dra runt på stan själv hade jag undrat vilken värld personen kom från.
Elrullen är mitt allt!


Nu har ju tråden fått rätt stora "muskler" när både läkare, ortopeder, krashade i olika grad och nu dessutom rullstolstekniker tittat in och delat med sig, kul! Och givetvis alla ni som gjort att det här inte blivit en 14 sidor lång monolog, Tack!
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
stort tack

Tack för en tråd som får mig att tänka till en gång extra, hålla in bromshandtaget lite längre och inte alltid vrida fullt. Är obeskrivligt imponerad av din kämparvilja och ditt sätt att uttrycka dig!
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Lite märkligt att det aldrig ens var någon diskussion om andra fabrikat när frågan om elrulle kom i mitt fall.
Det beror på att landstinget valt att köpa dessa produkter. Ofta har man två tre fyra aktörers produkter att välja mellan och efter lite tester hit och dit (och flera år senare) så väljer man en som man skriver kontrakt med över x antal år.

Eller nja... det där var hur det borde vara, idag är det att nån som oftast saknar medicinsk kunskap anställer en konsult som är lika medicinsk kunnig som ett kylskåp för att avgöra vilka produkter och tjänster som ska köpas. Sen är man låst till skiten kort och gott.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det beror på att landstinget valt att köpa dessa produkter. Ofta har man två tre fyra aktörers produkter att välja mellan och efter lite tester hit och dit (och flera år senare) så väljer man en som man skriver kontrakt med över x antal år.

Eller nja... det där var hur det borde vara, idag är det att nån som oftast saknar medicinsk kunskap anställer en konsult som är lika medicinsk kunnig som ett kylskåp för att avgöra vilka produkter och tjänster som ska köpas. Sen är man låst till skiten kort och gott.
Shysst med lite insides information!

Kan det inte vara så också att priset på produkterna spelar stor roll, att det inte bara är produktens eller servicens förträfflighet i sig som fäller avgörandet?
Inte alls missnöjd med grejerna jag har fått, men tänker att det är väl som med upphandling i allmänhet?

Just det, när jag ändå har dig på tråden (häpp!), tidigare skrev jag att röntgenbilderna på min axel inte blev bra för att titanplattan i armen stör. Gäller det också om jag ev. skulle behöva röntga nacken i framtiden, det sitter väl lite titan där med tror jag?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ni som är intresserade av Laidbacks vardag kolla på SVT24 ett program som heter En andra chans.
Dessa personer som programet handlar om är inte i närheten av så skadade som Laidback. Men man får se hur livet kan förändras.
Jag kommer följa denna serie.
Idag handlar det om en kille som har liknande skada som Laidback men han kan röra överkroppen.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fan vad jag garvade åt Pontus.

Pontus har blivit påkörd av en bil och krossat skallbas samt den första kotan. Han är förlamad i hela kroppen och kan bara använda huvudet. Han kan inte ens vrida huvudet.
Han berättar hur han hade självmordstankar i början.
En dag ligger han och håller anda så länge han kan för att ta livet av sig. Han kollar klockan och den passerar 3 min och han undrar varför han inte svimmar av.
Då kommer han på det.
"Det är den där djävulen som andas åt mig!"
Den där djävulen är respiratorn.
Hans högsta önska nu är att skaffa barn.
Starkt att ta sig tillbaka.
Har full förståelse att han inte ville leva.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Shysst med lite insides information!

Kan det inte vara så också att priset på produkterna spelar stor roll, att det inte bara är produktens eller servicens förträfflighet i sig som fäller avgörandet?
Inte alls missnöjd med grejerna jag har fått, men tänker att det är väl som med upphandling i allmänhet?

Just det, när jag ändå har dig på tråden (häpp!), tidigare skrev jag att röntgenbilderna på min axel inte blev bra för att titanplattan i armen stör. Gäller det också om jag ev. skulle behöva röntga nacken i framtiden, det sitter väl lite titan där med tror jag?
Tycker personligen det mest är okunskap hos de som bestämmer som styr valet av produkter som många får jobba med. I många fall får läkare och sjuksköterskor etc säga till sitt innan men i slutändan är det ledningen som köper in vilket gör att priset faktiskt har en väldigt stor betydelse, både på gott och ont.


http://ajns.paans.org/IMG/jpg/pics1-41.jpg
Där har du metall i CT. I ditt fall har du titan och troligtvis även en massa rostfritt stål. Titan är inte magnetisk och stålet är behandlat så det inte ska ha någon magnetisk egenskap kvar. Därför tror jag att MR kommer vara bäst i ditt fall.
Men, vanligt slätröntgen kommer man väldigt långt med också, problemet då är att metallen täcker allt framför och bakom sig i bilden.

Så beroende på varför man vill undersöka din nacke så är det vanlig röntgen eller MR som kommer användas och oftast brukar man köra på MR i sådana här fall just för att man redan från början vill spara tid och onödig strålning.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ni som är intresserade av Laidbacks vardag kolla på SVT24 ett program som heter En andra chans.
Dessa personer som programet handlar om är inte i närheten av så skadade som Laidback. Men man får se hur livet kan förändras.
Jag kommer följa denna serie.
Idag handlar det om en kille som har liknande skada som Laidback men han kan röra överkroppen.
Ja, man blev lite tagen.

Kollade på SVT Play nyss och kände igen entren och gymet på RSS, det gör nog redracer också om han tittat. Jag ska dit igen i höst och längtar ännu mer nu! Hjälpen som finns att få, allt know how finns ingen annanstans.

Där får man kasta sig mellan "lektionerna", fullt pådrag hela tiden. Olika studiebesök varvas med pass i gymet och föreläsningar om allt från att hantera smärta till blåsa/tarmundervisning, det ni!
Antar att ni inte fick någon blåsa/tarminformation i händelse av ryggmärgsskada när ni tog hojkortet?

Nej, det var ingen som berättade för mig heller, men frågan är om det spelat någon roll? Jag tror att vad de än hade försökt skrämma mig med, hade jag ändå velat köra hoj!

Konsekvenserna? Det tar vi då...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tycker personligen det mest är okunskap hos de som bestämmer som styr valet av produkter som många får jobba med. I många fall får läkare och sjuksköterskor etc säga till sitt innan men i slutändan är det ledningen som köper in vilket gör att priset faktiskt har en väldigt stor betydelse, både på gott och ont.


http://ajns.paans.org/IMG/jpg/pics1-41.jpg
Där har du metall i CT. I ditt fall har du titan och troligtvis även en massa rostfritt stål. Titan är inte magnetisk och stålet är behandlat så det inte ska ha någon magnetisk egenskap kvar. Därför tror jag att MR kommer vara bäst i ditt fall.
Men, vanligt slätröntgen kommer man väldigt långt med också, problemet då är att metallen täcker allt framför och bakom sig i bilden.

Så beroende på varför man vill undersöka din nacke så är det vanlig röntgen eller MR som kommer användas och oftast brukar man köra på MR i sådana här fall just för att man redan från början vill spara tid och onödig strålning.
Det är ekonomin som styr i stora drag?

På apoteket kan det låta så här ibland, trots att jag har både frikort och recept;

-Hej, Alvedon tack!
-Går det bra med Ipren?
-Njäe, jag vill nog ha det som står på receptet.
-Då får du betala 30:- själv.
-Ja men...
- Det är så här... (låång förklaring som jag aldrig förstår).
-Jag tar väl Ipren då.

Nu var det bara ett påhittat exempel, men så är det oftare än sällan för mig. Jag förstår vad du menar, ni som verkligen vet hur det funkar om man inte får rätt medicin eller hjälpmedel borde få större talan.


Och detta med röntgen, Exakt så där såg mina bilder ut! Bra förklarat, nu förstår t.o.m. jag!



hayabusa.patrik!
Jag var förbi Hjälpmedel igår och där fick jag reda på att 105-sängen jag sover i är en Invacare, världen är ganska liten!
Fick också reda på att även mina batterier är cyklade (osäkert hur många gånger) men sedan hamnade i ett lager och då minskar "cykeleffekten", sade han.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Det är ekonomin som styr i stora drag?
På gott och ont; ja.
Se det såhär, vi har en begränsad budget att röra oss på och därför är det rent av oansvarigt att vara slösaktigt, då gäller det att få det mesta för pengarna och det skulle gå bättre om folk som hade långsiktig ekonomi i huvudet fick bestämma istället för alla dessa kortsiktiga personerna.

På apoteket kan det låta så här ibland, trots att jag har både frikort och recept;

-Hej, Alvedon tack!
-Går det bra med Ipren?
-Njäe, jag vill nog ha det som står på receptet.
-Då får du betala 30:- själv.
-Ja men...
- Det är så här... (låång förklaring som jag aldrig förstår).
-Jag tar väl Ipren då.

Nu var det bara ett påhittat exempel, men så är det oftare än sällan för mig. Jag förstår vad du menar, ni som verkligen vet hur det funkar om man inte får rätt medicin eller hjälpmedel borde få större talan.


Och detta med röntgen, Exakt så där såg mina bilder ut! Bra förklarat, nu förstår t.o.m. jag!
I de flesta fall går det helt ok att byta preparat enligt apotekarens förslag då alla sparar pengar på det för att dra en kort version. Du kan ju alltid be din läkare antingen skriva ut ipren istället eller skriva i receptet att preparatet inte får bytas ut.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Hej Laidback!
Har nyss läst igenom dina 3 delar om olyckan och dess konsekvenser.
Du är mycket duktig på att formulera dig på ett sätt som verkligen fick i alla fall mig att inte kunna sluta läsa, Mycket intressant text!
Texter som denna får verkligen mig att tänka till en aning.. Jag var för ca 2 år sedan den där snubben som någon gång ibland bara kännde för o ta en sväng med hojjen på "stan" och då tänkte man ju, jo men de räcker ju med jeans o luvtröja! Detta "stan" som inte alltid bara var max 50 direkt..
Har läst en del dessa 2 år om mc förare och dess kracher och konsekvenser efter det, Jag kan säga att jag är numera en helt annan person på hojen förmodligen bara på grund av trådar som just denna.

Jag åker ALLTID med skydd över rygg/axlar/armar/Ben/knän och har rejäla handskar/stövlar/hlälm, Något jag aldrig brydde mig om tidigare då det bara känndes mest besvärligt.
Har även blivit lite farträdd, tex jag blir nervös så fort jag kommer upp i 100 blås, håller mig gärna borta från trafik samt har lagt ner crossåkandet.

Hur som helst så har jag fortfarande riktigt trevliga stunder när jag väl är ute o åker och känner mig relativt säker på sadeln idag om man tänker tillbaks på tidigare sesånger. (Men säker är man ju aldrig endå tyvärr..)

Vill bara tacka dig för att du gör den mödan att skriva om din olycka samt er alla andra med liknande trådar! Kanske har spara mig från en olycka.. vem vet.. Mitt tempo på kurviga vägar är i alla fall numera lite mera vettigt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej Laidback!
Har nyss läst igenom dina 3 delar om olyckan och dess konsekvenser.
Du är mycket duktig på att formulera dig på ett sätt som verkligen fick i alla fall mig att inte kunna sluta läsa, Mycket intressant text!
Texter som denna får verkligen mig att tänka till en aning.. Jag var för ca 2 år sedan den där snubben som någon gång ibland bara kännde för o ta en sväng med hojjen på "stan" och då tänkte man ju, jo men de räcker ju med jeans o luvtröja! Detta "stan" som inte alltid bara var max 50 direkt..
Har läst en del dessa 2 år om mc förare och dess kracher och konsekvenser efter det, Jag kan säga att jag är numera en helt annan person på hojen förmodligen bara på grund av trådar som just denna.

Jag åker ALLTID med skydd över rygg/axlar/armar/Ben/knän och har rejäla handskar/stövlar/hlälm, Något jag aldrig brydde mig om tidigare då det bara känndes mest besvärligt.
Har även blivit lite farträdd, tex jag blir nervös så fort jag kommer upp i 100 blås, håller mig gärna borta från trafik samt har lagt ner crossåkandet.

Hur som helst så har jag fortfarande riktigt trevliga stunder när jag väl är ute o åker och känner mig relativt säker på sadeln idag om man tänker tillbaks på tidigare sesånger. (Men säker är man ju aldrig endå tyvärr..)

Vill bara tacka dig för att du gör den mödan att skriva om din olycka samt er alla andra med liknande trådar! Kanske har spara mig från en olycka.. vem vet.. Mitt tempo på kurviga vägar är i alla fall numera lite mera vettigt.
Hej och tack själv!
Både för berömmet och för att du läser!

Jag gjorde ofta likadant, på med jeans och t-shirt och tog sen hojen ned till klubben (Slakthuset MC) för att tvätta den. Och visst, en vurpa i stan skapar väl mer sällan lemlästade krymplingar efter sig (även om det säkert händer), oftast räcker det nog med skrapsår även om de kan vara riktigt eländiga.

För ca 15 år sen träffade jag en kille som kraschade sin H-D på motorvägen klädd i jeans och den obligatoriska skinnvästen. De skrapsåren var de absolut mest överdjävligaste jag någonsin sett! Trots skinnvästen täckte de större delen av ryggen, axlarna och armarna!

Minnet kanske har förstorat såren en smula men stora var de!
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
usch ja kan tänka mig en aning hur han såg ut.. skrapsår kan vara förjäkligt. Inte ofta man ser en HD åkare med skinnställ direkt heller, iofs är vurpor inte lika vanligt med custom hojjar pga att man oftare har ett lugnare körsätt men det händer ju även dom.

Att jag i början alltid skippade skydd beror mycket på att man resonerade så att jag körde ju moppe när jag var 15 o den rackaren gick ju i 80 blås och då hade man aldrig skydd.. Man var dum nog och tänkte inte hela vägen.. dvs jag vurpade ju aldrig heller :p

Hur som helst hoppas verkligen ryggen din och allt annat kommer igång igen, tråkigt som fan när sånt här händer

Mvh Johan! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ni som är intresserade av Laidbacks vardag kolla på SVT24 ett program som heter En andra chans.
Dessa personer som programet handlar om är inte i närheten av så skadade som Laidback. Men man får se hur livet kan förändras.
Jag kommer följa denna serie.
Idag handlar det om en kille som har liknande skada som Laidback men han kan röra överkroppen.
Visst ja, skulle ju tala om att
jag är inte alls särskilt illa skadad för att vara ryggmärgsskadad!
(i programmet du tipsade om säger programledaren att "Du går ju bra för att inte kunna gå. Det lät kul!)

Jag kan röra nästan allt och jag har känsel -men väldigt luddig- överallt. Följderna av min skada kallas "inkomplett tetraplegi", innebär att alla lemmar är påverkade, men ännu funkar i viss utsträckning.

Hade jag blivit "paraplegiker" funkar bara armarna/överkroppen, oftast helt opåverkade, och då kan man ju tycka att jag har det mycket värre som inte kan peta näsan ens!

Men ge mig ett gåbord (som en hög rollator jag stöder med armbågarna på) så kan jag faktiskt snubbla fram ca tio meter i taget innan jag måste vila. Jag måste iofs. titta på fötterna för att veta hur långt jag sparkar fram dom.
Något jag tror många paraplegiker gärna skulle byta lite känsel och rörlighet i armarna för att kunna göra!

Nej, jag känner mig lindrigt skadad om man nu ska jämföra!

Hoppas jag inte retat upp hela handikappSverige nu bara, men jag skriver för att ni okraschade ska ha en aning.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top