Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Ja, det var ju just det. att det blir onödigt mycket duration innan man är uppe i tillräckligt lyft eller?
Hmm det sista lät drygt men jag kroknar alltid när jag ska plöja teori om kammens lyft och duration och dess inverkan på registret och kompression etc etc, så jag har aldrig greppat sammanhanget ordentligt.

Ja det är ju risk att det blir så. Men säger ngn riktig sidguru emot mig så tro på honom/henne.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja det var inte dåligt! Vid 11års ålder höll en annan bäst på med att skruva bort skärmarna o bulta dit längre gaffel samt limp sadel på pojkcykeln i farsans källare.:D


Jag får väl köpa ett par modell-k kolvar och ett par wldr kammar så det blir lite fart i spisen. :25:e:yoparty

ÄÄh det låter värre än vad det var:)det gick helt enkelt inte att låta bli :klåfinger pysslade också med hotrodding av gamla trampcyklar vid den åldern. Strax innan bmx blev det som var the shitz.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
idag fick jag på däcken, den blev stenhård:yoparty
Ena stjärnnavet är slut. Det har nållager som hjullager och med största överdim på nålarna är det rejält glappt.:gnissla
Hotrod killen på jobbet är en riktigt vintagetaliban, han skjuter nog en pannven om jag konverterar mitt 70år gamla nav till metriska spårkullager från biltema.:D
men what to do
Ja det är ju risk att det blir så. Men säger ngn riktig sidguru emot mig så tro på honom/henne.
:)rofl)
Nu har jag totalt rånat minnets teoribank. Here it goes.
Jag har 5:1 i kompa med orgkam med 240 i duration, populistiskt kallat durr.
Jag fräser bort 3mm och når mäktiga kompromissen 6,25:1.
Högre är ej att rekommendera för utrymmet runt ventilen kommer att bli för litet och det enda flöde man får ur insuget är från den del av kanalen som är närmast cylindern.
MEN om man har en insugskam med längre duration som håller insugsventilen öppen längre under kompressionsfasen blir den verkliga kompan mycket lägre.
Detta kan jag inte kompensera för i en sidventilare utan att fukka up flödet ännu mer.:gnissla

Om dessa spånerier är med sanningen överrensstämmade, så borde mer lyft vara av godo och durr om det inte sträcker sig för långt in på kompressions fasen.
Nån slags portning av topplocket skulle kunna vara av godo, en sk port shrouding som jag läste om för toppventils v8:eek:r där man gjorde urtag i cylinderloppen för att öka flödet ur insuget, fast i mitt fall i toppen. hmm kluriga grejer


ÄÄh det låter värre än vad det var:)det gick helt enkelt inte att låta bli :klåfinger pysslade också med hotrodding av gamla trampcyklar vid den åldern. Strax innan bmx blev det som var the shitz.

He, he med 24" förlängt på pojkcykeln, fick man luta sig jävligt mycke framåt annars slog skiten över bakåt. :memorylane
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men upp med en bild då, gubbe!

Neä :cdevil

Idag kom tändkablar och extra tuffa ventifjädrar.
Sen prata jag med Fabror ormen om kammar. han brukade slänga i wldr kammar från 1939 i sina motorer. Vi kom överens om att han skulle få linehona mina vevlägen och balansera min vev.
Så på lördag blir jag utan motor helt. :gråta
Ja ja, hellre utan motor i februari än en kass motor i juli:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag lämnades motorn bort till farbror ormen, för linehoning och balansering av vev.:gråta
Strokervevarna levereras tydligen helt utan nån balansering alls eftersom kolvar, ringa o stakar är faktor X för strokerfabriken

Det kändes iaf så här:
[YOUTUBE-ID]RYwSW9Zyopg[/YOUTUBE-ID]

Dessutom verkar Peterpains polske lackare, ha lackat ur.:gnissla

Det verkar som jag går tillbaxs till ruta ett dvs den dyre lokala lackförmågan. Nåväl..
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Dessutom verkar Peterpains polske lackare, ha lackat ur.:gnissla

Det verkar som jag går tillbaxs till ruta ett dvs den dyre lokala lackförmågan. Nåväl..

Det var väl inte polacken som lackar uppe i Nol väl?:skrämd
Han är fullständigt oduglig:mad:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var väl inte polacken som lackar uppe i Nol väl?:skrämd
Han är fullständigt oduglig:mad:

Nej en annan polack lackare. Jobbet han gör är det säkert inget som helst fel på förutom att han inte gör det, dvs lackar.
Han lackade mina kåpor på bladen förra året och det blev iaf väldigt bra.

Här är ett litet utkast till ett y-kors insug. max diameter på insuget i cylindrarna är 32,5mm . och förgasarn är 36mm så större delen av utformningen ger ju sig själv, men ska man satsa på stor volym i insuget eller mer riktade små kanaler som pekar rakt in i insugsrören:va
DSC02166.jpg
Jyrg & co! vad har du teorier om detta?

langar med en bild på en liten lessen sursida som saknar sin spis....
 

Bifogat

  • DSC02167.jpg
    DSC02167.jpg
    241.6 KB · Visningar: 237

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Nej en annan polack lackare. Jobbet han gör är det säkert inget som helst fel på förutom att han inte gör det, dvs lackar.
Han lackade mina kåpor på bladen förra året och det blev iaf väldigt bra.

Här är ett litet utkast till ett y-kors insug. max diameter på insuget i cylindrarna är 32,5mm . och förgasarn är 36mm så större delen av utformningen ger ju sig själv, men ska man satsa på stor volym i insuget eller mer riktade små kanaler som pekar rakt in i insugsrören:va
View attachment 327535
Jyrg & co! vad har du teorier om detta?

langar med en bild på en liten lessen sursida som saknar sin spis....

Det där insuget ser alldeles förträffligt ut. :tummenupp

Tror inte att du märker nån skillnad om du lägger "hela din själ" i röret, för det blir ingen HERRE JÖSSES upplevelse när du hissar trotteln i locket om du redan kör på halv gas! :rolleyes:

Vet du om att gaffeln ser ut att vara förlängd 4-6"?
Om du mäter från skärmfästet till hjulaxeln vid tillfälle, så kan mäta på min originalgaffel imorron!
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Dessutom verkar Peterpains polske lackare, ha lackat ur.:gnissla

Det verkar som jag går tillbaxs till ruta ett dvs den dyre lokala lackförmågan. Nåväl..

Ihelveteheller !!!:kulspruta:fatta!:sissy:bladder
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det där insuget ser alldeles förträffligt ut. :tummenupp

Tror inte att du märker nån skillnad om du lägger "hela din själ" i röret, för det blir ingen HERRE JÖSSES upplevelse när du hissar trotteln i locket om du redan kör på halv gas! :rolleyes:

Vet du om att gaffeln ser ut att vara förlängd 4-6"?
Om du mäter från skärmfästet till hjulaxeln vid tillfälle, så kan mäta på min originalgaffel imorron!

Det har du rätt i.:va Min är ju en wlc och de har bigtwin springergaffeln, det kanske har nåt med det att göra.
Hojen skulle bli jävligt liten för mig med 4" kortare gaffel för jag är ju över 1.90m:D

Ihelveteheller !!!:kulspruta:fatta!:sissy:bladder

art det inte du som bodde 45mil bort och har tagit dig 1miljon grejer över huvudet redan?:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
art det inte du som bodde 45mil bort och har tagit dig 1miljon grejer över huvudet redan?:D

1v sen med leveransen av turbohojen, allt annat klart på tid.:D

Kan räkna på en hand de personer som jag mer än järna hjälper här på forumet.:tummenupp
Well kanske behöver en stortå också.....

45 mil, pitvi ! Det fixar en apostlahäst på en förmiddag !
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
1v sen med leveransen av turbohojen, allt annat klart på tid.:D

Kan räkna på en hand de personer som jag mer än järna hjälper här på forumet.:tummenupp
Well kanske behöver en stortå också.....

45 mil, pitvi ! Det fixar en apostlahäst på en förmiddag !

Ja vi får se hur det utvecklar sig med polackens lack. Skulle det skita sig så vet jag du fixar det.
Tack för erbjudandet!!
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Det har du rätt i.:va Min är ju en wlc och de har bigtwin springergaffeln, det kanske har nåt med det att göra.
Hojen skulle bli jävligt liten för mig med 4" kortare gaffel för jag är ju över 1.90m:D

Har för mej att det som skilde WLC mot WLA är (förutom krigsdetaljerna!) att det satt 16" hjul på WLC'n och några kromdetaljer!
Kanske annan sadel, tank ed. men ingen längre/grövre gaffel eller nåt annat chassimässigt!

Finns det möjlighet att mäta ändå?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja vi får se hur det utvecklar sig med polackens lack. Skulle det skita sig så vet jag du fixar det.
Tack för erbjudandet!!

Fan han har säkert fullt upp att renovera familjens bärplockare inför "Lingon två lax e11eva":huvet

Vassego !:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har för mej att det som skilde WLC mot WLA är (förutom krigsdetaljerna!) att det satt 16" hjul på WLC'n och några kromdetaljer!
Kanske annan sadel, tank ed. men ingen längre/grövre gaffel eller nåt annat chassimässigt!

Finns det möjlighet att mäta ändå?

Jobbets vintagenörd hävdar iaf att wlc har bigtwin springer den största skillanden skulle tydligen att rockersena sitter på insidan på wla'n och utsidan på wlc'n ala big twin. men det är bara vad jag hört.

gaffeln var 56cm från undersidan skärmfäste till hjulaxel


Fan han har säkert fullt upp att renovera familjens bärplockare inför "Lingon två lax e11eva":huvet

Vassego !:tummenupp

Jag hör av mig i veckan om hur det blir och hur vi isåf styr upp det hela:tummenupp
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Jobbets vintagenörd hävdar iaf att wlc har bigtwin springer den största skillanden skulle tydligen att rockersena sitter på insidan på wla'n och utsidan på wlc'n ala big twin. men det är bara vad jag hört.

gaffeln var 56cm från undersidan skärmfäste till hjulaxel

Tackar, mäter och kollar rockers imorron!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har kommit fram till att hojen nog var förlängd i gaffeln:gnissla
För idag hittade jag avkapade ovala rörstumpar i en av bagarlådorna som hojen kom i, som nästan bara kan härröra från en gaffelförlängning.

Långgaffel lirar dåligt med mitt mål att bygga en wr replica.
men o andra sidan hade hojen sett ännu pluttigare ut med mig på med mindre gaffel.:gnissla


Idag kom mina större ventiler:banana
Jag bokade tid för mirafräsning hos polarn i vargön direkt, så på måndag blir det cylinder o ventiljobb på menyn.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Har kommit fram till att hojen nog var förlängd i gaffeln:gnissla
För idag hittade jag avkapade ovala rörstumpar i en av bagarlådorna som hojen kom i, som nästan bara kan härröra från en gaffelförlängning.

Långgaffel lirar dåligt med mitt mål att bygga en wr replica.
men o andra sidan hade hojen sett ännu pluttigare ut med mig på med mindre gaffel.:gnissla


Idag kom mina större ventiler:banana
Jag bokade tid för mirafräsning hos polarn i vargön direkt, så på måndag blir det cylinder o ventiljobb på menyn.

fan, när jag läste så lät du som en hovmästare som presenterar en trerätters.:D
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Har kommit fram till att hojen nog var förlängd i gaffeln:gnissla
För idag hittade jag avkapade ovala rörstumpar i en av bagarlådorna som hojen kom i, som nästan bara kan härröra från en gaffelförlängning.

Långgaffel lirar dåligt med mitt mål att bygga en wr replica.
men o andra sidan hade hojen sett ännu pluttigare ut med mig på med mindre gaffel.:gnissla

Mjoo! Ante det!
Har inte hunnit mäta min idag :gnissla

Men jag har en bekännelse!
I min enfald (och opåläst!) så hade jag för mej att WLC var Civilmodellen!!! :gråta
WLA är ju solklar!

Tar mej i kragen och rullar fram min imorron för foto!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top